1. Reverb na base
Reverb je základní nástroj mixeru, který na jedné straně prozáří vaše instrumenty, ale na straně druhé může váš mix „zašpinit“. Toto obzvlášť platí pro zvuky s nízkými frekvencemi, jako například basa, nástroje hrající basové linky a dokonce i hluboké tóny zvuků, které vytvářejí plochu (pad). Pak místo toho, aby se umocnila energie a vjemová hloubka celkového zvuku, mix méně čitelný, slitý.
Tip: Pokud jste rozhodnuti, že přidáte reverb do určitých zvuků, vyzkoušejte přidat nějaký ekvalizér do signálové cesty za reverb se silným potlačením frekvencí pod 200Hz. Výsledný zvuk bude čistší.
2. Malá rezerva (HeadRoom) v síle signálu do 0dB
Současné syntezátorové plug-iny poskytují opravdu mohutný, silný zvuk. Například když použijte nějakou předvolbu z oblíbeného plug-inu, pak na kanálovém indikátoru můžete pozorovat, že úroveň signálu dosahuje téměř 0dB. Je to tak, jako že se vás plug-in snaží překvapit svou sílou. Problém je v tom, že pokud nastavíte jeden zdroj zvuku dost silný, všechno ostatní pak musí být stejně hlasité, což znamená, že celková hlasitost vašeho mixu bude překračovat 0dB a tím dojde k digitálnímu zkreslení.
Tip: Dobrá rada pro vyvarování se tohoto problému je ještě před vlastním mixováním nastavit všechny úrovně signálů za jejich ovladači (post-fader) na -6dB až -8dB. Tím zabezpečíte dostatečnou rezervu (HeadRoom) v úrovni do kritických 0dB.
3. EQ (ekvalizér) pro zvýšení hlasitosti
Potřebujete docílit silnějšího zvuku? Použijte ovladač hlasitosti (fader). EQ (ekvalizér) k tomuto není primárně určený, jeho úkolem je omezovat nebo zdůrazňovat určité frekvence. Klasickou chybou je jednoúčelové zdůrazňování a potlačování určitého frekvenčního pásma. EQ je navržen k ekvalizaci, tedy k manipulaci s daty na různých frekvencích daného zvuku. Pokud jej použijete k zesílení, je nutné potlačit stejné frekvence u ostatních zvuků (vrstev) pro zamezení překrývání v daných pásmech frekvenčního spektra.
Tip: Požadovanou hlasitost nastavte již před ekvalizací. Toto se nazývá Gain-Staging a mělo by se provést v mixu ještě před inserty. Pokud chcete zdůraznit některou frekvenci určitého zvuku, tuto stejnou frekvenci potlačte v jiných zvucích (vrstvách) pro zamezení nepříjemného zahuštění a „zašpinění“ mixu. Podle hrubého odhadu nezvýrazňujte nebo nepotlačujte zvolené frekvence v ekvalizéru o více než 6dB.
4. Přeplnění středu (centra) stereo panoramy
Při mixování jednotlivých stop je třeba vědět, že směrování všech zvuků do středu stereo panoramy způsobí uprostřed nežádoucí zahuštění, což nepřispěje k celkovému vyrovnanému zvuku mixu. Ačkoliv, jak některé zvuky náleží středu panoramy, jako například bicí, basa, zpěv, jiné zase spíše vyžadují rozmístění do stereo panoramy. Nezapomínejte na ovladač panoramy (panning, balance) ve vašem mixu. Mixování s poslechem na sluchátka může tento problém ještě zhoršit. Nastavení panoramy na sluchátka se bude méně přesné než s využitím páru studiových poslechových monitorů a také prostorové oddělení jednotlivých zvuků se ve sluchátkách zdá větší.
Tip: Zvuky syntezátorů rozšiřujte ve stereo panoramě pomocí plug-in, které stereo bázi rozšiřují (stereo enhancer) nebo je umístěte do pozadí použitím reverbů nebo použijte filtry propouštějící nízké frekvence - LPF (low-pass filter).
5. Příliš dlouhá práce bez přestávky
Nezapomeňte na to, že váš sluch a vaše mysl si může navyknout na opakující se stejný zvuk, což se často projeví zdánlivým a předčasným zalíbením mixu a následně provedením špatných rozhodnutí. Za prvé - váš úsudek bude kompromisní, což může vést k špatným nastavením úrovní hlasitosti, míry reverbu, EQ atd. Za druhé – začnete eventuálně zvýšením úrovně hlasitosti určité stopy, jako pokus o zvýšení mohutnosti zvuku, čímž dojde k ještě větší únavě sluchu. Za třetí – je velice pravděpodobné, že začnete přidávat příliš mnoho nástrojů v pásmu vysokých frekvencí.
Tip: Dělejte pravidelné přestávky během hudební produkce (dokonce i celé dny).
6. Časté používání předvoleb (presetů)
Jsme zvyklí používat předvolby na každý nástroj. Ano, předvolby dobře prezentují, co všechno plug-in umí. Buďte ale opatrní, pokud používáte předvolby přímo uvnitř mixu, protože mnoho z nich má sklony preferovat efekty již v sobě zahrnuté, jako například kompresory, ekvalizéry, kanálové efekty a také předdefinovaný mastering (finální úpravy). Je otázkou, jak mohou tyto předvolby rozpoznat originální charakter určitého mixu vzhledem k jiným mixům? Nemohou! Měli byste vždy použít svoje vlastní předvolby (presety) pro každou stopu, čímž uplatníte svůj osobitý podíl na tvorbě zvuku.
Tip: Každá stopa je jiná, proto žádná z dodaných předvoleb nemůže pracovat tak dobře, jako váš sluch. Předvolby mohou být užitečné, jako startovní bod pro tvorbu zvuku, ale buďte velice opatrní při jejich použití v mixu.
7. Všechny bicí nástroje v jedné stopě mixeru
Existuje několik důvodů, proč sekci akustických bicích nástrojů nahrávat více mikrofony. Jedním z nich je to, že zvukař chce mít při mixáži přístup ke každému zvuku bicí soupravy samostatně. Je třeba rozpoznat každý bicí nástroj a vytvořit pro něj kanál v mixu. Samozřejmostí je použití šumových bran (noisegate, případně expander), ekvalizérů atd. pro oddělení zvuků jednotlivých bicích nástrojů od sebe v jejich celkovém mixu.
Tip: Zkuste během mixáže použít kompresor, reverb atd. odděleně na každý bicí nástroj. Nepoužívejte jeden efekt na celou bicí sadu, zkuste pracovat s vicekanálovým zvukem bicích. Pro aplikování efektu na celý bicí mix použijte sběrnici za ovladačem hlasitosti (post-fader bus).
8. Těžká práce bez plánu a systému
Když vytváříme stopu, máme snahu přidat mnoho elementů, z nichž některé mohou být prázdné nebo nepoužité v konečném mixu. Tyto jsou pak zbytečně zahrnuty do závěrečného smíchání, proto je třeba je vymazat. Vypadá to jako maličkost, ale přináší to dvě důležité výhody: Zaprvé – dojde ke snížení zátěže procesoru a paměti počítače. Zadruhé – uspořádání a vyčištění projetu pomůže k lepšímu přehledu a ušetří váš čas.
Tip: Vyčistěte svůj projekt, vyčistěte svou mysl. Pokud je to možné, označte si různé nástroje, zabarvěte je ještě před vlastní mixáží.
9. Finální úpravy (mastering) a mixování
Procesory určené pro výstupní kanál (master) jsou navrženy tak, aby váš mix „nadupaly“ a obohatily. Jsou dobré pro vylepšení celkového zvuku hrubé finální verze. Buďte opatrní a nezneužívejte je, obzvlášť v počáteční fázi mixáže. Například, pokud výstupní, master kanál využívá plug-in Maximizer pro „nadupání“ celkového zvuku, zjistíte, že finální mix bez něj nezní dobře. Okamžikem, kdy tento procesor začne pracovat, dojde k rozvážení mixu, který bude závislý na procesoru. Tedy vypněte tento procesor před provedením konečného exportu do masteringového studia, kompletní mixáž by měla být kompromisem.
Tip: Důkladně se zaměřte na mixáž, ještě předtím než začnete přemýšlet o masteringu.
10. Komprese vokálů
Pokud je v mixu obsažen vokál, buďte opatrní vzhledem k jeho soudržnosti, což znamená, že jeho úroveň hlasitosti by měla být vyrovnaná od začátku až do konce a přitom nemusí být zachován přirozený dynamický rozsah. Každý ví, že kompresor snižuje dynamický rozsah. Ale samotný kompresor nestačí pro zajištění vyrovnané hlasitosti a k tomu, aby každé slovo a fráze byly čisté a srozumitelné.
Tip: Automatizace úrovně hlasitosti je ideálním řešením a vyvolá dojem vyrovnaného, pevného vokálu v rámci celkového aranžmá.