logo Disk

Tomislav Zvardoň: Warm Audio WA-47 nebo WA-67? Aneb jak jsem vybíral lampový mikrofon

Rád bych se s Vámi podělil o pár zkušeností s výběrem lampového mikrofonu pro mé domácí studio. Nečekejte ale žádný ultra odborný text s detailním popisem a měřením různých parametrů, jako z pera studiového inženýra. Naopak, vezmu to čistě z pozice muzikanta a autora, který zatoužil rozšířit své (domácí) studio.

Kategorie: Studio - Recenze
Tomislav Zvardoň | 5. září 2021

Doba covidová mě od živého vystupování vrátila téměř na rok zpátky do “studia”. A když tak dlouho sedíte doma a vesele si nahráváte a tvoříte, vždycky přicházejí myšlenky a choutky na pořízení nových hraček. Znáte to, nic z toho vlastně ani úplně naléhavě nepotřebujete, ale hlodá to ve Vás: Co třeba nějaký nový plug-in, virtuální nástroj nebo dokonce nový hardware? Preamp, compressor nebo mikrofon?

A přesně takhle to hlodalo i ve mě, než jsem si jednoho dne řekl: Ano, chtělo by to nějaký lampový mikrofon. Lampový proto, že mám rád ten jejich “teplý” zvuk a typický “vintage” charakter. Nevadí mi, že občas trochu šumí nebo někde lehce některé frekvence mažou, klíčová je pro mě naopak spíš zajímavá barva a charakter zvuku.

Dal jsem si v hlavě dohromady následující zadání: co nejvíce univerzální lampový mikrofon s důrazem na náběr zpěvu a akustických nástrojů za cenu kolem 1000 EUR. Pro moje “domácí studio” určené hlavně na vlastní tvorbu (nechodí mi sem natáčet kapely :), myslím, naprosto dostatečné. 

Volba padla na dva mikrofony americké značky Warm Audio - WA-47WA-67. Jak už název napovídá, jedná se o klony, nebo možná lépe řečeno o produkty, jimž stály předlohou naprosto legendární mikrofony Neumann U47 a U67, které dotvářely zvuk snad všech žánrů a byly s nimi snímány snad všechny nástroje všude na světě. Dodnes se tyto modely považují za zlatý grál mezi studiovými mikrofony.

Přiznám se, že v koutku duše jsem si chvíli myslel i na tyhle Neumanny. Ale opravdu jen chvíli. Stačilo si cvičně projet internet a rázem jsem dopadl zase pěkně zpátky na zem. Vzhledem k tomu, že můj rozpočet byl asi tak desetkrát menší, než jsou ceny aktuálně dostupných kusů kdekoli na světě, volba značky Warm Audio byla jasná. Zbývalo se tedy už jen rozhodnout, zda bude lepší sedmačtyřicítka nebo sedmašedesátka.

Oba mikrofony podle všech možných informací, parametrů a dat splňují vše, co bych potřeboval. Jejich cenový rozdíl není zase tak zásadní a tak jediná možnost, jak se opravdu správně rozhodnout, byla si je oba jednoduše vyzkoušet a jeden z nich pak prostě vybrat. Pokud Vás zajímá, jak moje testování a bádání probíhalo a který z mikrofonů jsem si nakonec vybral, čtěte dál.

Oba mikrofony společně s příslušenstvím přišly perfektně zabalené v papírové krabici, přičemž samotné mikrofony jsou uvnitř krabice uloženy ještě v krásném dřevěném boxu, kam si je můžete schovávat, když zrovna nebudete natáčet. Oba jsou to lampové mikrofony, takže součástí balení je v obou případech i potřebný transformátor - zdroj. Zajímavostí je, že u každého mikrofonu je zdroj od jiného výrobce. V balení u obou modelů pak najdete také luxusní sedmipinový kabel pro připojení mikrofonu ke zdroji a robustní držák s odpruženým košem. Vše působí opravdu poctivým a neodfláknutým dojmem, takže máte pocit, že v ruce držíte věc, která vám bude dobře a dlouho sloužit. 

Oba mikrofony mají různé možnosti nastavení směrových charakteristik. WA-67 nabízí klasickou trojici koule - ledvina - osmička a WA-47 navíc i jejich mezipolohy, tedy celkem 9 možností.

Oba mikrofony jsem zkoušel nejdřív u sebe ve studiu a pak také u kolegy Norbiho Kovacse v jeho studiu Norbikov. Mikrofony jsem se vždycky snažil mít na úplně stejném místě, ale znáte to, stačí se s kytarou trošku pohnout a vše je úplně jinak. I proto jsem pro testování zvolil dva různé prostory, abych si výsledky opravdu ověřil. Testovali jsme zpěv i akustickou kytaru. 

Po všech testech mi WA-67 přišla celkově univerzálnější. Kytara zněla přirozeně, s krásnými výškami. Zvuk byl konkrétní, jasný, nikde žádná frekvence, která by vyloženě překážela, nebo kterou by bylo potřeba moc odřezávat. Stačila lehká úprava a zvuk zněl skvěle. 

WA-47 mi výšky na kytaře možná malinko chyběly, ale zvuk byl celkově tlustší a hlavně dle mého více barevnější. Měl takový zajímavý jedinečný charakter, který zvuku v mých uších a v hlavě dával jakési větší kouzlo. Chybějící výšky jsem pak dohnal připojením DPA “tužky” a zvuk byl dokonalý. 

Jediným zklamáním pro mne bylo nahrávání elektrické kytary. Tam bych dal přednost spíše šedesátsedmičce a nebo bych sáhl po úplně jiném mikrofonu. Přece jen mi u elektriky ten “tlustý“ zvuk na středech a basech přišel už moc.

Resumé

Za svoji cenu znějí oba dva mikrofony opravdu skvěle. Pokud bych měl vybrat ten univerzálnější, bude to určitě WA-67. Ve všech polohách se tenhle model choval skvěle, zvuk byl nádherně prokreslený, ale přitom nezněl tak sterilně a studeně jako řada podobných mikrofonů v této cenové relaci. I přesto u mě ale nakonec zvítězila specifická barva a jakési nepopsatelné kouzlo nebo, jak říkají Amíci, “mojo” ve zvuku, které nabízela WA-47. U mluveného slova a zpěvu se navíc její typické vintage zabarvení projevilo ještě výrazněji a tak pro mě v tomto ohledu byla jasným vítězem. Krásný, jasný a tlustý zvuk s typickým charakterem.

Mikrofony WA-47 a WA-47jr získaly Excelence Award portálu MusicTech

Dvojice mikrofonů WA-47 a WA-47jr, vycházející z legendárního studiového modelu Neumann U47 resp. U47 FET, získala nejvyšší hodnocení 10/10 v rámci testování prestižního magazínu MusicTech, portálu pro producenty, zvukaře a muzikanty. Přečtěte si celou recenzi (v angličtině).

Po důkladném poslechu všech nahrávek obou mikrofonů jsem si tedy nakonec vybral právě WA-47. Ačkoli je proti ‘67 asi méně univerzální, zvláště pak ve spojení s akustickými nástroji, to její jedinečné zabarvení mě nadchlo. I WA-67 je ale skvělý mikrofon zejména pokud hledáte univerzální a řekněme i více neutrální zvuk. 

Poměr cena / výkon je u obou mikrofonů až neuvěřitelný. Nevím jak to máte vy, ale mě dobrý zvuk inspiruje. Díky tomuto mikrofonu za cenu okolo 1000 EUR se mi kvalita nahrávek několikanásobně zvedla, hlavně u zpěvu a mluveného slova. Mám tím pádem daleko více chuti na nahrávkách dál pracovat. Jem rád, že u mě WA-47 zůstala.   

Tomislav Zvardoň

Koupit WA-47 na shop.disk.cz

Najít nejbližšího prodejce značky Warm Audio

Koupit WA-67 na shop.disk.cz

Warm Audio sbírá ocenění!

Warm Audio sbírá se svými produkty jedno prestižní ocenění za druhým. Mikrofony WA-87 R2, WA 8000, WA-67 a kompresor BUS-COMP získali ocenění zvučných jmen – MusicTech Gear Of The Year 2021, SoundOnSound a Reverb. Společnost Warm Audio byla navíc zařazena do seznamu nejrychleji rostoucích privátních firem Inc. 5000.

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře