logo Disk

Saturace v mixu Domácí (nahrávací) studio na startovní čáře

V předešlých dílech seriálu jsme se dívali blíže na páteřní procesy každého mixu – na práci s hlasitostí, pozicí v panoramě, na dynamické a frekvenční úpravy mixu, které souhrnně nazývám 4 pilíře mixu.

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
Tomáš Nykl | 26. listopadu 2024

Domácí (nahrávací) studio na startovní čáře.

Začínáte s nahráváním? Snažíte se v celé problematice zorientovat? Nový seriál domácí (nahrávací) studio na startovní čáře vás provede základy. Dozvíte se, jak vybrat správné vybavení. Ukážeme vám, jak jej efektivně využít a také jaké jsou základní kroky při vzniku nahrávky. Další díly seriálu zde.

I když jsou tyto kroky zásadní a definují nejdůležitější podobu mixu, nejsou to zdaleka jediné možnosti, které v rukou zvukaře máme. Do mixu můžeme vnášet další vrstvy informací, které pomohou prosazovat konkrétní zvuky v celkovém prostoru mixu. Mohou také pomoct vrátit signálu určitou chybějící část informace.

Řízené zkreslení – saturace

Jedním z nástrojů, který je velmi užitečným pomocníkem pro prokreslení mixu, je tzv. saturace. Pod tímto termínem se schovává široká paleta procesů, jež dodávají k původnímu zvuku další, vyšší harmonické složky, které původní zvuk obohacují.

Saturaci můžeme vnímat jako barvu nebo jako prostředek pro zřejmé prosazení daného zvuku v kontextu nahrávky.

Jedním z plug‑inů, který simuluje vstupní část analogového mixu, je Frond DAW. Tento proces dokáže probarvit zvuk hned od začátku jeho průchodu skrze DAW.

Saturace jako barva

V tomto kontextu zavádíme saturaci do mixu pomocí plug‑inů, které simulují průchod skrz reálné analogové zařízení – samozřejmě pokud nevlastníme takové vybavení v analogové podobě. Každá analogová komponenta nahrávacího studia přidává určitou míru zkreslení do zvuku, který skrz ni prochází. Neznamená to, že je zvuk vysloveně zkreslený. Jedná se o jemnější prokreslení, jehož efekt se pro celý mix sčítá.

Audified ToneKnob Saturator

Pokud hledáte jednoduchý, ale účinný Saturator, věrně emulující analogové zkreslení legendarnich studiových procesorů jako jsou Pultec 1A EQ a U78 Klangfilm – a to pouhým otočením jednoho knobu, vyzkoušejte ToneKnob Saturator od společnosti Audified. Navic, je pro všechny uživatele zcela zdarma.

I drahé analogové vybavení dodává zvuku svůj vlastní otisk. Průchod zvuku profesionálním mixpultem, jako je SSL nebo Neve, dá zvuku jeho vlastní charakter, bez toho, aby byly použity jakékoliv korekce.

Toto zkreslující a nelineární chování můžeme dnes do mixu dostat pomocí cenově dostupných plug‑inů. Tento typ saturace zvuk zmohutní a dodává mu vřelejší charakter.

Problém digitálního záznamu je, že tyto saturační procesy postrádá. V době analogového záznamu bylo snem mnoha zvukařů mít možnost nahrávat bez saturačních projevů analogové techniky. S příchodem digitálního záznamu se ale zjistilo, že tato část ve výsledném záznamu chybí. Začala se nahrazovat buď analogovou částí studia, zapojenou ještě před vstupem do digitálního záznamu, nebo pomocí stále dokonalejších plug‑inů.

Dnes máme na výběr široké spektrum těchto softwarových simulací. Od simulace pre‑ampové části analogového mixu po simulaci průchodu skrz analogový mix až po simulaci záznamu do pásu.

Oblíbeným saturačním nástrojem jsou plug‑iny pro simulaci záznamu do pásu. U těchto plug‑inů získáme plastičtější propojený zvuk. Velmi příjemně se např. zaoblují basy.

Saturace pro prosazení v mixu

Druhé použití těchto procesů je záměrné zkreslení, které použijeme pro efekt, nebo pro prosazení dané informace v mixu.

Pomocí saturačních plug‑inů můžeme pomoct některým zvukům k prosazení i v oblastech, kde běžně nehrají. Klasickým příkladem je basa. Ta má své frekvenční těžiště v nižších frekvencích, jež se budou na poslechu, jako je telefon nebo notebook, ztrácet. Jednou z technik, jak basu vrátit do hry, je použití zkreslení, které přidá chybějící informaci do frekvenčního spektra nástroje.

Basu zkopírujeme a u kopie ekvalizérem odřízneme subbasovou a basovou část spektra. Na zbývající část signálu (cca 200 Hz a výše) použijeme jakýkoliv zkreslující efekt z našeho arzenálu. Odříznutí basu v kopii provedeme proto, aby se původní subbas neotáčel s kopií ve fázi. Nastavíme dle potřeby a nebojíme se použít i tvrdší zkreslení. Tuto novou stopu pak přimícháme faderem ke stopě původní. Tento postup dokáže velmi efektivně prosadit basu i tam, kde by jinak slyšet nebyla.

Jiný způsob použití saturace je pro zjevný efekt. V poslední dekádě je tento způsob použití zkreslení velmi oblíbený – doporučuji si poslechnout jakoukoliv nahrávku kapely Black Keys.

Zkreslení se stává základní součástí celého zvuku. To, co by mohlo být nazíráno jako chyba (tedy přítomnost jakéhokoliv zkreslení v nahrávce), se stává produkčním záměrem.

Není tedy překvapivé, že zkreslení se používá na vokální party nebo pro party, jako jsou např. činely. Jedná se o kreativní použití zkreslení, které se objevuje i tam, kde bychom ho v prvním plánu nevyužili.

Decapitator je velmi univerzální saturační plug‑in, který nabízí mnoho barev a poloh řízeného zkreslení.

Jak řadit saturační plug‑iny v mixu?

Pro řazení plug‑inů v mixu nejsou žádná pevná pravidla. Neplatí zde správné či špatné. Můžeme se ale držet určitých doporučení. Je jisté, že pořadí všech procesů v inzertním slotu DAW bude mít vliv na výsledný zvuk. A do velké míry je to i věc experimentu či záměru, jak má výsledný zvuk znít.

Jedním z pomocníků může být vizualizace, jak prochází zvuk skrz analogově zapojené studio.

To znamená, že na začátku inzertního slotu může být plug‑in simulující pre‑ampovou část mixu. Za ním bude zařazený plug‑in pro simulaci průchodu skrz analogový mix. Za ním plug‑in pro simulaci záznamu do pásu. Teprve dále budou další efekty, jako je ekvalizace či komprese.

Vždy je dobré se zamyslet, jak bude reagovat následující efekt na ten předchozí. Např. jak bude ovlivňovat chod kompresoru přítomnost zkreslujících složek zvuku z efektu, který bude zařazen do cesty před kompresor.

Moderní plug‑iny jako BX Saturator V2 nabízejí i pokročilé úpravy, např. pro saturování zvuku v mid/side nastavení. Tyto procesy dokážou zvuk nejen příjemně zvětšit, ale i zásadně změnit.

Také si je třeba hlídat výstupní hlasitost těchto plug‑inů. Není zkreslení jako zkreslení. V případě pluginů (a celého digitálního zpracování zvuku) se chceme vyhnout tzv. clippingu. Jedná se o zkreslení v digitálním prostředí, které je degradující a do zvuku přidává pouze rušivé chrastění.

Svět saturačních procesů je široká paleta barev, jež se dá použít jako další vrstva či koření v mixu. K dispozici máme efekty nabízející různé druhy zkreslení (lampové, tranzistorové atd.). V dnešních plug‑inech nalezneme saturační chování i v takových efektech, jako jsou komprese nebo ekvalizace. Tento druh úprav můžeme zavádět do mixu na různých úrovních od jemného probarvení až po velmi agresivní zjevné zkreslení.

Přečtěte si také:

4 pilíře mixu – část druhá

V předešlé části seriálu jsme se zaměřili na fundamenty mixu. Jeho základem jsou 4 pilíře. Dva z nich – hlasitost a panoramu – jsme popsali v první části. V tomto pokračování vám p…

4 pilíře mixu – část třetí

V dalším pokračování o 4 pilířích mixu se podíváme na poslední část – na frekvenční úpravy. Když začneme mluvit o frekvencích v kontextu mixu, můžeme je vnímat jako barvu zvuku. Pr…

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře