Označení Akai MPC zastupuje rozsáhlou sérii hudebních produkčních stanic, jejichž historie sahá do roku 1988. Tehdy konstruktér Roger Linn přivedl na svět první z nich. MPC od té doby pomohlo budovat a rozvíjet elektronickou muziku, hip hop, R & B… a asi není přehnané tvrdit, že bez těchto přístrojů by se některé žánry ubíraly jinými pěšinami a dost možná by dnes zněly jinak.
Na časovou řadu zrodu jednotlivých typů MPC mašinek se můžete podívat tady.
Zkratka MPC původně skrývala slova MIDI Production Center, ovšem dnes pod ní Akai zahrnuje obecnější pojem Music Production Center. Ostatně, stanice nepracují pouze s MIDI, ale také s celým audio prostředím, a to nikoliv v druhé řadě. Ty původní šedivé MPC mašiny, které tak trochu vypadají jako zcela nepřitažlivé vybavení fabriky, jsou dodnes natolik legendární a uznávané, že řada fajnšmekrů je touží vlastnit a dál na nich produkuje muziku.
Třeba na MPC 3000 z roku 1993:
Akai MPC dnes pořídíte v několika verzích včetně retro edicí.
Exkurze do Studia
Ó ne, to se musí připojit k počítači! Ano, samotná mašinka nic nesvede, je to ovladač pro MPC 2 Software, takže potřebujete počítač. Sám jsem musel zradit svůj příklon k “DAWless” muzice, tedy té produkované elektronicky, ale bez počítače. Ovšem obávám se, že jej zrazuji nadobro.
Odpovězme si na jednoduchou otázku, co získali konstruktéři z Akai Professional – a co zároveň získává uživatel jejich nového zařízení – tím, že procesování celé hudební produkce a ukládání celého obsahu softwaru i hudebníkových výtvorů, přenechali počítači, který už doma všichni máme. Dosáhli toho, že u svého výrobku doslova brutálně snížili cenu.
Tak a teď se běžte podívat na e-shop, kolik ty MPC mašinky vlastně stojí.
Přitom MPC Studio II, tedy ovladač (controller), který získáte samozřejmě zároveň se softwarem (MPC 2 Software DAW), nabízí takřka ty samé funkce a stejné vybavení, jako přístroje vyšší řady. Dokonce, něco navíc, protože to se u novinky zkrátka sluší. Do svého počítače tím dostanete kompletní produkční, nahrávací, mixovací software, který umožňuje také mastering, obsahuje řadu hotových projektů, několik zvukových bank, audio samplů, které si můžete neustále rozšiřovat, a také deset plug-in nástrojů. Požadavky na počítač pro instalaci softwaru nejsou nijak závratné: nejméně 2 GB místa na disku (20 GB pro úplně kompletní obsah), nejméně 4 GB RAM (doporučených je 8 GB) a procesor Dual-core 2,5 GHz CPU nebo vyšší řady.
Software MPC 2 získá také uživatel ostatních typů MPC mašinek. Lze jej také pořídit samostatně a používat i bez kontroleru MPC Studio II (bez některého z MPC) nebo případně s jiným MIDI kontrolerem. Ovšem samostatný software byste museli koupit asi jedině přes stránky Akai, a stál by víc, než MPC Studio II se softwarem. Nevím, proč by to někdo dělal. Proto i v tomto článku budu považovat obě věci za nedílný celek. Ostatně software je jenom software, ale kontroler MPC Studio II ho proměňuje v hudební nástroj.
Co to umí…
Předat představu o tom, co vlastně MPC Studio II je a co umí, se pokusím přes popis logiky toho, jak pracuje, a vysvětlení pojmů, které používá. S vesmírem MPC Studia II vás samozřejmě seznámí i výrobce v mnoha na internetu přístupných videích.
Rozhraním mezi námi a hudebním nástrojem je především 16 gumových padů na ovladači. Ty podle nastavení proměňujeme v jednotlivé klávesy klaviatury, v sadu perkusivních nástrojů, spouštíme jimi samply, případně celé sekvence. Jednotlivé nástroje v naší skladbě můžeme naživo hrát i nahrávat pomocí padů. Stejně tak můžeme celou skladbu naklikat myší do našeho softwaru. A obě tyto metody kombinovat.
Pady zároveň pracují jako tlačítka klávesnice, každý z nich má přiřazenou nějakou funkci pro ovládání softwaru. Tlačítek na ovladači je mnohem více, ale o tom až v druhém článku. V jednom z nastavení MPC Studia II mohou pady představovat také jednotlivé stupně 16stupňového sekvenceru.
Základním stavebním blokem skladby je sekvence. Ta obsahuje jednotlivé stopy, podobně jako u řady dalších DAW programů. Jedna sekvence může být například slokou naší skladby, jiná refrénem. Ve skladbě můžeme sekvence různě opakovat. Jeden projekt (což je nejširší pojem v logice MPC 2 Software) může obsahovat až 128 sekvencí. Stopa je jedna z vrstev v sekvenci. MPC rozlišuje dva druhy stop, stejně jako jiné DAW. Jsou to MIDI stopy a audio stopy.
MIDI stopa neobsahuje žádné audio, žádný zvuk, jen MIDI data. Oživuje ji až program. MIDI stopa může existovat jen v rámci sekvence. To je rozdíl od některých jiných DAW. Je to proto, aby se MIDI stopa netáhla přes celý náš projekt i v místech, kde v ní nemáme žádná data. Stejnou MIDI stopu si ale můžeme překopírovat do různých sekvencí. Sekvence může obsahovat až 128 MIDI stop.
Audio stopa sestává z nahraného audio signálu, zpěvu, hudebního nástroje atd. Ano, do MPC 2 Softwaru můžeme přes zvukovou kartu nahrávat stejně jako třeba do Cubase a dalších DAW softwarů. Audio stopy na rozdíl od MIDI stop jsou v každé sekvenci, i když jsou tyto stopy v daném místě prázdné. MPC 2 Software umožňuje pracovat až se 128 audio stopami v sekvenci. To je rozdíl od hardwarových MPC mašinek, které pracují nejvýše s osmi audio stopami.
A pak je tu pojem program. Program je preset, který oživuje naše MIDI stopy. Program může obsahovat audio samply, které jsou rozehrané naší MIDI stopou. Programy jsou na stopách nezávislé, různé stopy mohou používat stejný program. A naopak jeden projekt může obsahovat až 128 programů.
Logiku, v jaké MPC Software přemýšlí, vysvětluje toto schéma:
Hlouběji do MIDI
MPC 2 Software pracuje se dvěma základními oblastmi, příslušejícími k druhu stop, a to je Audio a MIDI. Naprostá většina práce uživatelů, se bude pravděpodobně odehrávat v MIDI rozhraní. To tam rozehráváme plug-in nástroje i samply, zaznamenáváme „noty“ do mřížky prohlížeče atd.
MPC 2 rozlišuje několik druhů stop v MIDI (vybíráme je pomocí kolečka a displeje na kontroleru). Může to být Drum, kdy zaznamenáváme a k padům přiřazujeme programy naplněné samply (většinou) rytmických nástrojů. Pak to může být Key Group, kdy vybíráme z mnoha možností melodických nástrojů, je k dispozici veliká škála samplů basových nástrojů, nesčetně klávesových zvuků, v menší míře můžeme pomocí samplů emulovat zvuk jiného nástroje. Pak můžeme MIDI stopu napojit na plug-in virtuální nástroje v módu Plugin. Dalším typem MIDI stopy je MIDI, kdy ke kontroleru pomocí dvou přiložených kabelů a vstupu a výstupu na kontroleru připojujeme jiné MIDI zařízení, dále můžeme vybrat Clip, kdy se synchronizujeme s jiným zařízením, které nemá MIDI vstup či výstup. Posledním typem MIDI stopy je CV (tedy možnost propojení s jiným zařízením pomocí „control voltage“, což je řeč, které rozumí modulární syntezátory).
Naklikal jsem ti písničku…
Sekvence jako základní skladební jednotky můžeme následně řadit za sebou a sestavovat naši skladbu. Uložit si lze i mnoho různých verzí těchto našich aranží.
Dostat skladbu z počítače do světa není nic složitého, stačí jen v menu najít příslušnou položku Audio Mixdown. Exportovat můžeme skladbu ve formátu waw nebo mp3, obojí s různými možnostmi nastavení kvality souboru. Exportovat lze i jednotlivé stopy odděleně.
Nevynechal jsem něco? Ano vynechal. Možná stovky funkcí, které MPC Studio nabízí. Nejsmutnější jsem z toho, že už nemám prostor psát o sampleru, který je samozřejmou součástí MPC studia. A který byl a je zásadní například pro hip-hop a jeho tvůrce. Do samplů můžeme rozkrájet na jedné straně audiosekvenci nějakého rytmického patternu a velmi jednoduše ji přiřadit k tempu naší skladby. Na straně druhé, můžeme samplovat melodické či jakékoliv jiné zvukové sekvence a samply přikládat jednotlivým padům, abychom si vytvořili vlastní unikátní hudební nástroj.
Přejít na druhý díl >> Vítejte v galaxii MPC (pt. 2)
Přečtěte si také:
Vítejte v galaxii MPC (pt. 2)
Nejnovější a zároveň nejdostupnější hudební produkční stanici firmy Akai je MPC Studio II. Na následujících řádcích se podrobněji podíváme na jeho hardwarový ovladač a zároveň i d…
AKAI Professional: MPC X SE – the best beast
K 35. výročí série MPC uvedl světový leader ve vývoji hudebních pracovních stanic AKAI Professional na trh zatím nejlépe vybavený Workstation MPC X SE. Se standardními funkcemi…
AKAI Professional: MPC ONE+
Přední výrobce hudebních pracovních stanic AKAI Professional přichází s novou vytuněnou standalone mašinkou. MPC One+ je vylepšený nejdostupnější MPC s rozšířenou pamětí a bezdráto…
AKAI Professional: MPC KEY 37 – malý, ale neskutečně šikovný
Značka AKAI Professional nabízí další klávesovou verzi nadstandardně vybavené produkční stanice MPC KEY 37, která vychází z MPC ONE+. Je vylepšena o špičkovou klaviaturu s aftertou…
MPC STUDIO MK2 a MPC2 Software
MPC STUDIO MK2 je malý MIDI kontroler, ovšem postavený je tak trochu jinak. U všech ostatních kontrolerů je vždy na začátku software, na který se pak často až křečovitě snažíte našroubovat nějaký ten hardwarový ovladač a bohužel tak vznikne polovičaté řešení bez jasného konceptů a ergonomie. A takový je pak zdrojem frustrace, zklamání a rozhodně né radosti. Přitom hardware nám je vždy v marketingu podáván jako řešení na jeden zásadní problém DAW a to, že klikání myši prostě často není zábava. Muziku je lepší prožívat celým tělem. MPC STUDIO a jeho principy vznikly již v 80. letech. Spolupráce se software se přidala až jako reakce na vzestup počítačů a jejich dominanci v produkci hudby a je to rozšíření hardwaru a ne naopak. MPC STUDIO a jeho sourozenci mají za sebou důležitou historii a podle posledních let to vypadá, že i skvělou budoucnost.
Podívejme se společně s Patrikem Veltruským na vše, co druhá generace MPC Studio zvládne a jaké jsou její vychytávky a možnosti.