logo Disk

Vítejte v galaxii MPC (pt. 2) Akai MPC Studio II, vnější dotyk i pohled dovnitř, část druhá

Nejnovější a zároveň nejdostupnější hudební produkční stanici firmy Akai je MPC Studio II. Na následujících řádcích se podrobněji podíváme na  jeho hardwarový ovladač a zároveň i do vybavení MPC 2 Software DAW.

Kategorie: Studio
Martin Filip | 18. srpna 2022

Článek navazuje na první text o Akai MPC Studio II, který osvětluje logiku práce tohoto hudebního a produkčního nástroje.

MPC Studio II nabízí šestnáct gumových padů, kterými můžeme spouštět údery bicích, hrát noty, akordy, spouštět samply a tak dále. Pady reagují na dynamiku hraní, a to na poměrně velké škále. Není třeba se bát do kontroleru pořádně prsty udeřit, ostatně pokud chceme, aby příslušný zvuk zazněl (a nahrál se do stopy) v plné hlasitosti, musíme opravdu přitlačit. Práci si ale můžeme ulehčit funkcí, kterou nalezneme na jednom z tlačítek. Můžeme zapnout buď funkci Full Level, kdy ovladač spouští a software nahrává zvuku vždy v plné hlasitosti, nebo Half Level, kdy platí to samé pro poloviční hlasitost. 

O nic se tím nepřipravujeme, protože dynamiku každého zvuku, každé noty můžeme později upravit v softwaru na našem počítači. Kromě kontroleru se tak myš a klávesnice stávají naším dalším rozhraním pro práci s MPC Studio II. 

Firma Akai zdůrazňuje, že jde o plnou velikost padů, stejnou, jakou na jejích hlavních mašinkách. Velikost 3 krát 3 centimetry je opravdu štědrá, hraje se na ně skvěle. Pady na mé Arturii Drumbrute Impact, které jsem dosud považoval za dostatečně velké, najednou vedle MPC působí jako nedorostlé chudinky.

Oktávy uložené v bance

S pady se spojuje čtveřice tlačítek pro výběr z osmi bank. Každá banka může obsahovat 16 samplů, každý pro jeden z padů, celkem tedy můžeme mít v jednom programu 128 samplů. 

Pracujeme-li s melodickými samply nebo s některým z virtuálních nástrojů v módu Plug-in, slouží nám pady jako klaviatura příslušného virtuálního hudebního nástroje. Tlačítky bank pak přeskakujeme do dalších oktáv notové škály. 

Novinkou oproti ostatním přístrojům z řady MPC je dotykový pásek Touchstrip nalevo na přístroji. Je to ovladač, kterému můžeme přiřadit různé funkce. První z nich je Note Repeat spouštěné jedním z tlačítek ve sloupci, můžeme tak zopakovat notu hranou nebo přehrávanou v osmi možných rozsazích od 1/4 do 1/32 daného tempa. Pro představu, tím můžeme například z jednoho zaznamenaného úderu hi-haty udělat její efektní vířivé opakování. K Touchstripu můžeme přiřadit a živě ovládat například i hlasitost noty, její ladění, sustain, ovládání některého z parametrů modulace… 

Hlubokou truhlici parametrů, které můžeme živě pomocí Touchstrip měnit pak otevíráme, když přes obrazovku softwaru vstoupíme do sekce Q-Link. Pod každý z 16 padů si můžeme přiřadit jednu funkci, kterou budeme po spuštění padem dotykovým proužkem ovládat. A nemusí to být jen manipulace ze zvukem (jako třeba ovládání Panoramy, tedy rozložení ve stereu), ale třeba i změna velikosti zobrazení stopy na monitoru.

K pochopení práce s MPC Studiem II lze využít výuková videa od Akai Professional.

Kromě monitoru na počítači, tu máme i malý displej…

Jakýmsi srdcem ovládání MPC Studia II je malý displej a datové kolečko, jeho otáčením listujeme příslušnými parametry a jeho stisknutím parametr vybíráme. Může to být například výběr samplu, zmíněná funkce Q-link, změna tempa (máme i tlačítko Tap tempo) a v podstatě jakékoliv další nastavení. Pro podobné listování nebo i volbu hodnoty parametrů máme tlačítka plus a mínus. 

K přiřazování zvuků k jednotlivým padům máme k dispozici také tlačítky Copy a Delete. Tlačítko Pad Mute/Track Mute nám umožňuje umlčet některý z padů nebo některou z přehrávaných stop našeho mixu. 

Kouzelné tlačítko 16 Levels rozprostře příslušný sampl podle jedné ze zvolených charakteristik (hlasitost, ladění, atak…) po šestnáctistupňové škále příslušející k našim padům. 

Úvod do hudební teorie…

V předchozím textu jsem vysvětloval, že MPC mašinky pracují s pojmy sekvence, stopa, program, projekt song, jako s určitými stavebními kameny. 

Program můžeme rozehrávat pomocí 16 padů. Pokud jde například o program z řady bicích souprav, můžeme mít pod jedním padem kopák, pod jiným virbl, pod dalším hi-hatu… A samozřejmě to nemusí být a nejsou jen zvuky klasických akustických souprav nebo bicích automatů. Mohou to být i různé zběsilosti, i ty, které si sami nasamplujeme. 

Pokud si po 16 padech rozprostřeme nějaký melodický nástroj, můžeme pracovat v jednotlivých módech, které nám doslova pomáhají se zvládnutím hudební teorie i s hudebním sluchem. Zvolíme-li Notes Mode, pady nám hrají jednotlivé noty. Ale protože pracujeme s velmi chytrým zařízením, můžeme si nyní tlačítkem volit notový klíč a druh stupnice, ve kterém se nám příslušné noty po padech rozprostřou. To, jaké noty pod jednotlivým padem jsou, nám ukazuje obrazovka počítače. Hudební puristé se teď možná trochu urazí, ale ta mašina prostě natrénovala stupnice za nás. Pokud zvolíme F dur, máme pod tlačítky pouze noty stupnice F dur a nemůžeme sáhnout vedle. 

Dalším možným módem jsou akordy, přístroj nám je stejným způsobem rozvrhne po padech. 

A pak tu máme mód Progressions, díky kterému nám přístroj přímo nabízí různé akordové postupy používané v různých žánrech muziky. Jsou již v MPC 2 naprogramované. Uživatel si samozřejmě může vytvořit i své vlastní akordové postupy. Progressions jsou přístupné pouze prostřednictvím některého z vytvořených projektů od výrobce, to nám ale nebrání využít je v projektu vlastním. Najdeme zde typy progresí pro příslušné žánry jako jsou klasika, gospel, kytara (akustická, jazzová, popová…), hip hop, house, jazz, klávesy (jazzy, piano pop…), neo soul, RnB, trap…

Obsah ke stažení

Když si MPC 2 Software nahrajeme do počítače, dostaneme zároveň i možnost stáhnout si a zvukový obsah. V ceně je k dispozici aktuálně deset štědrých zvukových bank (F9 Beats Instruments Collection, Producer Kits, MPC Studio Demos and Templates, Soulful Drums, Gold Dust, Essential Instruments, Sounds of NITELIFE – MPC Beats Edition, Essential 808 – MPC Beats Edition a Essential Synth Bass – MPC Beats Edition). Když jsem si je všechny nahrál do počítače a sčítám, co mi tu software ukazuje, mohu říct, že mám 8 684 samplů, 270 sekvencí, 40 projektů a 508 programů.

Plug-in nástroje

Zvuková paleta tím nekončí, protože MIDI Stopa může vedle samplů rozehrávat také plug-in virtuální nástroje. K dispozici jsou v kategorii MPC Plugins: Bassline (basové syntetizátory), Electric (zvuky mnoha různých elektrických klavírů), syntetizátory Hybrid, Hype, Mellotron – (tedy virtuální podoba elektromechanického klávesového nástroje pracujícího s páskovými samply z počátku šedesátých let), klon synťáku Odyssey ze sedmdesátých let, syntetizéru Solina spojujícího zvuky klasických strunných a žesťových nástrojů (kontrabas, violoncello, housle, viola, trubka a lesní roh) a nástroj Tubesynth. V kategorii MPC Drum Plugins máme devět virtuálních perkusivních nástrojů a sice Clap, Crash, Hi-hat, Kick, Multi, Perc, Ride, Snare Tom. Každý z těchto bicích nástrojů emuluje skoro nekonečné možnosti zvuku dané části bicí soupravy, či druhu perkuse. Multi je syntetizér pro osmimístnou bicí sadu. 

Na obrázku jsou otevřené některé plug-in nástroje a efekty:

A vězte, že všech osmnáct vyjmenovaných plug-in nástrojů obsahuje desítky, někdy i přes stovku, presetů, které můžeme mnoha parametry upravovat. 

Pro práci s audiem, konkrétně se zpěvem, máme k dispozici další tři plug-in nástroje, a to Vocal Tuner, Vocal DoublerVocal Harmonizer. Hrát si s nimi je opravdu zábava a znovu si připomínám, jak obrovský pokrok učinily za několik málo let technologie a jejich dostupnost, když dnes může hudebník do svého domácího studie získat takovéhle vybavení za pár korun. 

Vocal Tuner v zásadě dolaďuje zpěv, aby zůstával v nastavené tónině, ale zároveň je designovaný tak, aby jeho zásah do ladění tvůrci využívali záměrně (Má cenu připomínat Cher a její písničku Believe?). Za tímto účelem má Vocal Tuner několik presetů. Vocal Doubler zdvojuje váš původní zpět tak, aby přidával výslednému vokálu v mixu na síle. Může přidat až čtyři hlasy, přičemž si nastavujeme potřebné mírné zpoždění a rozladění každého z nich. Vocal Harmonizer přidává k vaší jedné zpěvové stopě vícehlasy, a to až čtyři. 

Všechny tyto vokální plug-in efekty umějí procesovat zpěv i v reálném čase, naživo. 

Mezi plug-in instrumenty patří i ekvalizéry, efekty a další obvyklé vybavení studia.

Zvukové možnosti už v základní nastavení tak obsáhlé, že si dovedu těžko představit, že by mne někdy mohly začít nudit. Do MPC 2 Softwaru přitom můžeme také zapojit plug-in nástroje třetích stran (ty dodané jsou od značky AIR), nahrávat si balíky samplů a také si samply vyrábět. Čímž se otevírá celá vzrušující nová kapitola…

MPC STUDIO MK2 a MPC2 Software

MPC STUDIO MK2 je malý MIDI kontroler, ovšem postavený je tak trochu jinak. U všech ostatních kontrolerů je vždy na začátku software, na který se pak často až křečovitě snažíte našroubovat nějaký ten hardwarový ovladač a bohužel tak vznikne polovičaté řešení bez jasného konceptů a ergonomie. A takový je pak zdrojem frustrace, zklamání a rozhodně né radosti. Přitom hardware nám je vždy v marketingu podáván jako řešení na jeden zásadní problém DAW a to, že klikání myši prostě často není zábava. Muziku je lepší prožívat celým tělem. MPC STUDIO a jeho principy vznikly již v 80. letech. Spolupráce se software se přidala až jako reakce na vzestup počítačů a jejich dominanci v produkci hudby a je to rozšíření hardwaru a ne naopak. MPC STUDIO a jeho sourozenci mají za sebou důležitou historii a podle posledních let to vypadá, že i skvělou budoucnost.

Podívejme se společně s Patrikem Veltruským na vše, co druhá generace MPC Studio zvládne a jaké jsou její vychytávky a možnosti.

 

[[postLinks ids:[2544,2779,2801,2970]]

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře