logo Disk

Vybíráme nahrávací a editační program: který a pro jakou úroveň? Ořezanou či plnou verzi?

Začínáte? Rádi byste nahrávali a upravovali sami hudbu? Přemýšlíte, jaký program si koupit? Na každý jste slyšeli chválu, ale i velkou kritiku? Nevíte, komu věřit a pro který se rozhodnout?

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
Ondřej Jirásek | 14. října 2018

DAW je partner na delší dobu

Nečekejte, že jeden program umí všechno. A nečekejte, že všichni budou třebas dobrý a kvalitní program chválit. Prostě existuje specializace, ale i konkurenční boj.

Tip1: Poznejte sami sebe. Zodpovězte si: kam směřuji? K jakému žánru inklinuji nejvíc?

Zkrátka se budete muset stát tak trošku fanouškem vašeho DAW (digital audio workstation). Být s ním v dobrém i ve zlém. A buď se rozhodnout racionálně, anebo třeba i emočně. Zamilovat se do něj! Nejste první, kdo okouzlení propadl(a)!

Program Ableton směřuje především k elektronické hudbě.

Ať budete či nebudete chtít, musíte si zodpovědět otázky: S jakými nástroji plánuji pracovat? Převážně s elektronickými? Převážně akustickými? Půl napůl? Jak moc nástrojů hodlám točit najednou a jak je složitě upravovat? Užiju program při studiové práci, anebo na jevišti? Jaké efekty budu asi užívat nejčastěji a v jakém množství? A jaké virtuální nástroje?

A jednoduché odpovědi už vás správně nasměrují.

Tip2: Existují trial verze na ozkoušení. Udělejte si na ně čas a otestujte je do hloubky!

Různé programy zaznamenávají v různé kvalitě?

Četli jste diskuzi a kritiku, že fanouškům prvního programu zní nahrávky mnohem lépe než fanouškům programu druhého? Opačný tábor však tvrdí pravý opak! Kudy se vydat?

Tip3: Jak kvalitně signál zaznamenáte, záleží mnohem více na hudebním nástroji, akustickém prostředí, mikrofonu a zvukové kartě než na programu samém. DAW dokáží +- nahrávat jakostně stejný signál. Mnohem více se liší v postprodukční nabídce, tedy jak nahrávku zpracovat: stopy setřídit, záběry sestříhat, jaké efekty má program v nabídce, jaké obsahuje virtuální nástroje a co vše umožňuje při operaci mastering, neboli při exportu a zpracování smíchané nahrávky.

Zní efekty a virtuální nástroje ve všech programech stejně?

A zde leží jádro pudla! Totiž ne vždy zní! Každá firma totiž vyvíjí své vlastní algoritmy efektů pracujících v čase (reverb, delay), s dynamikou (kompresor, expander, gate, limiter), s laděním (tedy výškou – pitch band) a s barvou (ekvalizér, ale hlavně efekty modulační). Některé se liší ve zvuku mírně a některé už podstatně.

Virtuální synthetizér Mojito, který je součásti programu Studio One, má svou typickou barvu.

Tip4: Které efekty se kvalitou liší nejvíce? Hlavně ty, které výrazně pracují s barvou. Na tu jsou muzikanti nejvíce náchylní a k ní i kritičtí. A konec konců i efekty pracující primárně s parametrem času a délky ovlivňují podstatně barvu!

Nevíme, co je uvnitř vzorečků. Nevíme, jak moc byl výrobce poctivý a s číselně zpracovaným signálem si detailně pohrál. Slyšíme ale, jak efekty hrají a jak jsou živé. Otáčíme virtuálními potenciometry, měníme jednotlivé parametry zvuku a hodnotíme, jak se barva mění. I jak detailně nás efekty poslouchají.

Poznej filosofii programu

Seznamte se dobře se strukturou programu. Jak je postavená, členěná a jak rychle a pohodlně půjdou v DAW realizovat operace, kterými se budete zabývat nejčastěji. A k dobře vystavěné struktuře patří i dobré a čitelné grafické zpracování programu.

Cubase najdete širokou nabídku efektů. 

Tip5: Ohlídejte si, že program obsahuje všechny důležité efekty a virtuální nástroje, které budete potřebovat ke své práci.

Tip6: Dobrý MIDI editor či notátor nemusí být k zahození.

Jak editační program spolupracuje s hardwarem?

Počítejte s tím, že za čas vás z klikání myší rozbolí ruka. Budete chtít editaci zrychlit a zefektivnit. Rozhodnete se proto program ovládat pomocí kontrolerů: ty mohou být umístěny např. na klávesách jako tahové a otočné potenciometry, pady, transportní tlačítka (play, stop, pauza ad.) aj. Anebo přímo použijete DAW kontroler - tedy mix. Tehdy zjistíte, že může být velice složité, ba otravné komunikaci mezi programem a kontrolerem nastavovat, programovat. A jak muzikant ocení, když kompatibilita funguje automaticky na první dobrou!

Kontroler PreSonus FaderPort 16 má dlouhé motorizované fadery. Písničku smícháte intuitivně a rychle!

Tip7: Řada výrobců dodává komplet: balíček, kde je program a HW kontroler s ním bezvadně spolupracující.

Ořezané a plné verze

Když si jako začátečník koupím ořezanou verzi, poznám s ní DAW dobře? Poznáte. Dobrý výrobce programu spolupracuje s panelem svých uživatelů a pomocí něj čerpá zpětnou vazbu. Ví, které činnosti uživatelé provádějí nejčastěji a běžně a co jsou už operace řidší, specifické. A tam stanoví dělicí čáru: základní/ořezaná verze a verze plná. A počítejte i s tím, že se jako začátečník nenaučíte vše za týden. Později si plnou verzi můžete za nižší cenu přikoupit.

Co jsou multilicence?

Multilicence se hodí pro ty, kteří potřebují mít sejný DAW na více počítačích: pro školy, kde se na programu učí více žáků, ale třeba i studia, kde na stejné verzi programu točí a stříhá více zvukařů. V jedné výhodnější ceně tak nakoupíte více kusů stejného programu.

V případě Studia One 4 Professional EDU multilicense se můžete rozhodnour pro 10 až 24 jednotlivých programů.

Bonusy, bonusy!

Samozřejmě, že se každý výrobce snaží, aby chytil zákazníka za pačesy. Proto k DAW přidává další lákadla. Zvažte, co ve vaší zvukařské praxi zúročíte a co je zbytečné. Nejvýhodnější jsou bonusy, které mají k danému DAW blízko: např. další plug-iny, VST instrumenty, notační programy, ale také bezpečně fungující a spolupracující HW komponenty.

Nabídka editačních programů letem světem:

Ableton je určen pro elektronickou hudbu a ty, kteří pracují se smyčkami a umělými zvuky: DJové, hip hopeři, provozovatelé Acid Music. Má jednoduchou, přehlednou strukturu, ať projektu se stopami, tak mixu s efekty. Počítá s tím, že jej budou uživatelé používat live. Proto bezvadně spolupracuje s MIDI klávesami, kontrolery pro live performance, mobilními telefony, tablety ad.

Studio One směřuje na domácí studia a muzikantské zkušebny. Jeho filosofie jednoho okna s pevnými dílčími podokny je přímo skvělá! Nic vám nezůstane zakryto, vše máte před očima. A zvukově se PreSonus – výrobce rovněž vytáhl. Efekty mají svůj typický teplý sound – témbr. Pokud k programu dokoupíte HW rovněž od PreSonusu, bude komunikovat bezvadně.

Cubase od firmy Steinberg má přes svou komplikovanější strukturu u nás i ve světě silnou tradici i uživatelskou základnu. Slouží jak k nahrávání, tak editaci a částečnému masteringu. Pokud se pro něj rozhodnete, počítejte s tím, že vám jeho poznávání vezme více času - řadu funkcí musíte např. ve stopě postupně rozklikat. Ale nabízí hojnost efektů i VST instrumentů.

Nuendo je rovněž od Steinberga, ale více zaměřeno na produkci v odvětví her, TV a filmové postprodukce. Pokud umíte Cubase, Nuendo pochopíte rychle včetně společných zkratek a řady efektů.

ProTools od Avidu milují ti, kteří ve větších studiích potřebují přehledný program, kde většinu věcí najdete v hlaním okně. Díky tomu, se uživatelé neztrácejí a vmžiku a logicky dojdou k požadované operaci. Program dobře spolupracuje s většími studiovými digitálními mixy, zvláště pak od firmy Avid.

Garage BandLogic patří vyznavačům platformy Macintosh, kteří je dostávají k "železu", tedy "MacBookům, iMacům i Macům". Garage Band je jednoduchý, modulový, spíše určený pro práci s VST nástroji. Logic je plnohodnotný studiový nástroj, navíc se skvělou zvukovou databankou. 

Reaper je nahrávací a editační program široce otevřený: podporuje různorodou škálu hardwaru, digitálních formátů a plug-inů a lze jej komplexně rozšířit, skriptovat i upravit. To samozřejmě vyžaduje jak čas, tak i pokročilejší dovednosti.

Nahrávací systém LUNA od Universal Audio je k dispozici zdarma pro všechny majitele rozhraní ApolloArrow s Thunderbolt připojením a počítači Mac. Je pověstný svým "bezlatenčním" záznamem a workflow jako na klasickém analogovém pultu. Součástí jsou i skvělé softwaroé nástroje z řady LUNA Instruments.

Image-line FL Studio je „digitální audio stanice“ určená pro producenty elektronické hudby, na první pohled jednodušší na druhé straně velmi funkční a bezvadně fungující. Rychle se v ní zorientujete a naučíte jak mixovat samply nebo pracovat s digitálními syntetizéry. Program bývá často dodáván i jako součást HW nástrojů od Native Instruments.

Rovněž  AKAI MPC je velice užitečný pro živě provozovanou elektronickou hudbu. Jde o software, jenž je součástí HW od AKAIM-Audio a umí flexibilně "rozřezat" samply, umožňuje v reálném čase nahrávat, přehrávat i jinak manipulovat se smyčkami ad. Zkrátka vše, co patří do denního repertoáru producenta elektronických témbrů a rytmů.

Přečtěte si také:

Jak vybrat správnou zvukovou kartu: Kolik jakých vstupů a výstupů?

Jaké výstupy a vstupy by měla mít běžná zvuková karta? K čemu vůbec všechny slouží? Co by nemělo chybět? Které prvky budu běžně potřebovat a které jen občas?…

Vybíráme poslechové monitory: mix hudby na sluchátkách ano či ne?

Neušetřím tím, že budu míchat jen na sluchátka? Vždyť je tam zvuk mnohem čitelnější, detailnější a vlastně i pocitově silnější? Ale na reprobendnách už to tak pak nezní. Proč?…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře