Tento mikrofon jsme mohli vidět i při snímání nástrojů (např. bicí soupravy, kontrabasu, žesťů a kytar), ale také při starých rozhlasových nebo televizních relacích. Tímto velice univerzálním mikrofonem byl RCA 44 – ikona mezi ribbon (nebo chcete‑li páskovými) mikrofony RCA 44.
Tento mikrofon vyrobila americká společnost RCA (Radio Corporation of America) v roce 1932 a výrazně ovlivnil nahrávací průmysl a vysílání rádiových stanic. Pro svou zvukovou barvu je oblíben i po devadesáti letech od uvedení na trh a používají jej audio inženýři po celém světě při různých nahrávacích aplikacích. Je oblíben pro plné basy, hladké vyšší středy a sametové výšky.
Tento ikonický vintage ribbon mikrofon se nyní rozhodla vyrábět společnost Warm Audio pod označením WA‑44. Vyrobit páskový mikrofon není zas tak těžké na rozdíl třeba od mikrofonu kondenzátorového. Problém ale nastává, chcete‑li vyrobit páskový mikrofon, který má znít stejně jako předloha z 30. let minulého století. Dnešní technologie a materiály jsou sice lepší a vyspělejší, ale neznamená to, že budou fungovat stejně, nebo dokonce lépe.
GALERIE: Warm Audio WA-44
Stručně o topologii páskových mikrofonů
Páskový mikrofon je typ mikrofonu, který používá tenký hliníkový pásek umístěný mezi póly magnetu. Jak pásek vibruje, indukuje se napětí, jež je snímáno kontakty na koncích pásku. Výstupní signál u starších páskových mikrofonů je obvykle nízký, proto se zde používají transformátory, aby se výstupní napětí zvýšilo. Moderní páskové mikrofony tímto problémem netrpí díky vylepšeným magnetům a transformátorům. Páskové mikrofony mají obvykle polární osmičkovou charakteristiku, ale jsou i výjimky, třeba Beyerdynamic M160, který má díky konstrukci se dvěma pásky kardioidní charakteristiku. I velmi rané komerčně dostupné mikrofony měly vynikající frekvenční odezvu v celém nominálním rozsahu lidského sluchu (20 Hz až 20 kHz). Staré páskové mikrofony byly choulostivé na mechanické poškození, protože pásek má většinou tloušťku 2–3 mikrony, ale i to se dnes změnilo díky moderním technologiím. Přesto je důležité být opatrný při manipulaci a nepouštět do pasivních ribbonů fantomové napájení, přestože moderní ribbony už umějí částečně čelit i této chybě.
Warm Audio WA‑44
Již při vybalení bylo patrné, že i tentokrát si dal výrobce pečlivě záležet. Pevné pouzdro z nepromokavé textilie je silně vypolstrované jakýmsi polystyrenem a samotný mikrofon je umístěn v sametovém povlaku, jenž připomíná ponožku a který lze použít i na zakrytí mikrofonu na stojanu, když ho nebudeme chtít uklízet. Samotný mikrofon je velice robustní a těžký. Váží téměř tři kilogramy, takže zapomeňte na běžný mikrofonní stojan, ale připravte si pořádný studiový stativ pro těžké mikrofony. Na první pohled je zřejmé, že se jedná o repliku vintage mikrofonu RCA 44. Vše je krásné a mohutné, pevné a kovové. Opravdu krásný mikrofon, co se designu týče, se skvělou konstrukcí i zpracováním.
Klíčové vlastnosti:
- hliníkový pásek o tloušťce 2,5 mikronu (99,1 % hliníku, vyrobeno v Japonsku)
- zakázkový výstupní transformátor CineMag
- silný neodymový magnet
- kabel Pigtail XLR Gotham se stíněním Star Quad
- směrová charakteristika – 8
- frekvenční rozsah 20 Hz–20 kHz (+/–12 dB)
- maximální akustický tlak SPL 140 dB
WA‑44 je autentická replika klasického páskového mikrofonu z poloviny 30. let minulého století, jejž hojně používají až do dnešních dnů profesionálové v nahrávacím, vysílacím a filmovém průmyslu.
Mikrofon je univerzální, lze ho použít téměř na všechny zdroje od piana a akustických kytar přes žestě, bicí soupravu a kontrabas až po zpěv či mluvené slovo. Je třeba brát v potaz proximity efekt, který při přiblížení k mikrofonu přidává výrazně spodní frekvence. To může být fajn při nahrávání vokálu u intimních jazzy nebo pop skladeb, ale určitě ne u exponovaných rockových vokálů.
V praxi
Testy probíhaly ve studiu Mercury za asistence skvělého saxofonisty a trumpetisty Bharaty Rajnoška a jazzového hudebníka Petra Pospíšila – kontrabasisty a majitele několika originálů RCA 44. Oba přinesli i další prémiové páskové mikrofony AEA a Coles, Petr samozřejmě dva původní originály RCA 44 ze 40. let. Měli jsme tedy možnost porovnat jak původní předlohu, tak prémiové moderní mikrofony, které se dnes běžně používají a mají mezi audio inženýry dobré jméno. V testech byly použity tyto mikrofony: RCA 44, RCA 77DX, Coles 4038, AEA R84 a AEA R92.
Jako zdroje signálu jsme zvolili tenor saxofon, trubku – křídlovku, kontrabas a lidský hlas. Zkoušelo se hrát v nižších i vyšších polohách, piano i forte. Nahrávali jsme přímo do Antelope Goliath a jeho čistých předzesilovačů, bez kompresorů a ekvalizérů. Všechny vstupní citlivosti jsme na předzesilovačích nastavili stejně, abychom viděli a slyšeli, jaké jsou rozdíly v úrovních nahraných stop. Na první pohled (zobrazení wav v Cubase) bylo zřejmé, že největší signál dává WA‑44. Hned za ním RCA 44 a ostatní mikrofony byly podstatně slabší. Ale co barva a charakter?
Bylo to velké překvapení pro všechny zúčastněné. Rozdíl mezi WA‑44 a RCA 44 byl tak malý, že na některých nástrojích nebo při hře v určitých polohách nebylo možné rozeznat, který mikrofon vlastně posloucháme. Někdy jsme to nepoznali, někde byly rozdíly mizivé. Každopádně se WA‑44 blíží své předloze nejvíce ze všech mikrofonů z rodiny Warm Audio. Dává plný, hladký zvuk s obrovskými basy a krásnými, sametovými výškami. V některých relacích se nám dokonce líbil víc.
Ostatní testované mikrofony neměly ani zdaleka takovou plnost a hloubku a proti WA‑44 a RCA 44 zněly tence a mdle. I když vím, že se jedná o značkové páskové mikrofony, které při určitém použití excelují, jako například Coles 4038 na roomech u bicích nástrojů, na námi zkoušené zdroje byly prostě WA‑44 a RCA podstatně lepší. Nakonec si můžete poslechnout ukázky. Co říct závěrem? Palec nahoru pro Warm Audio, tento mikrofon se opravdu povedl, a pokud je RCA 44 ikona, pak WA‑44 je její novodobé dvojče.
Protože jsem na tento test nebyl sám, poprosil jsem Bharatu Rajnoška, Petra Pospíšila a Borise Carloffa (jemuž jsem poslal celý test projekt) o jejich názor a pár slov.
Bharata Rajnošek
Absolvent Konzervatoře Jaroslava Ježka a HAMU. Hraje na skoro všechny možné i nemožné dechové nástroje, především na saxofony a trumpety. Je členem bigbandu Felixe Slováčka (na saxofon) a hrál v Bigbandu Českého rozhlasu v trumpetové sekci s Václavem Týfou. Je také autorem scénické hudby. Spolupracoval na natáčení více než 200 CD. Je autorem a moderátorem pořadu Českého rozhlasu Vinyl Story. V současné době se věnuje pedagogické práci na Konzervatoři Jaroslava Ježka a studiové práci. Jeho specialitou jsou dechové sekce a sóla.
Zaujalo mě uvedení klonu mikrofonu RCA 44 od firmy Warm Audio. Protože několik páskových mikrofonů mám, velmi mě zajímalo srovnání s některými obecně používanými a doporučovanými mikrofony. Těmi jsou zejména Coles 4038, AEA R84 a Royer 121.
Páskové mikrofony zažívají v posledních letech velkou renesanci. To je zejména díky pokročilejší technologii výroby a lepší odolnosti. Pokud bylo před sto lety možné páskový mikrofon vyřadit z provozu bouchnutím dveří ve studiu, dnes to již nehrozí. Téměř všichni výrobci páskových mikrofonů prošli fází výroby tzv. aktivních páskových mikrofonů, tady mikrofonu s vnitřním zesilovačem, který klade menší nároky na použití mikrofonního předzesilovače. To je ovšem v dnešní době trochu zbytečné, neboť kvalita v podstatě všech mikrofonních předzesilovačů (především těch integrovaných ve zvukových kartách) je dnes již na takové úrovni, že aktivní elektronika v páskovém mikrofonu je mnohdy trochu zbytečná.
Snaha výrobců se navíc mnohdy ubírá směrem vyrobit páskový mikrofon frekvenčně vyrovnaný, čímž ovšem někdy ztrácí zásadní výhodu svého druhu, tedy specifický charakter. Proto dávám přednost raději páskovým mikrofonům pasivním. Tolik na úvod.
Mé hodnocení bude velmi stručné. Jsou k dispozici ukázky, každý si tedy může udělat názor sám. Coles 4038 byl mým favoritem v testu. Nicméně nemá úplně basy ani výšky, a to na žádný z nástrojů. AEA R84 by měl být podle výrobce hodně blízko RCA 44. Nicméně má zdvih ve vyšších středech, který je občas ve specifických situacích nepříjemný. V mnoha situacích je k nerozeznání od WA‑44. AEA 92 je hodně blízko AEA R84, navíc má mít výhodu rozdílného zvuku ze dvou stran. Mně v testu nepřišel vůbec zajímavý – byl to v podstatě jen menší levnější brácha, který byl jen ve všem slabší. Díky Petru Pospíšilovi jsme měli k dispozici originální RCA 44A. Zvuk se mi zdál velmi podobný AEA R84 a WA‑44 s lehkým zdvihem ve vyšších frekvencích, který ale fungoval spíše nepříjemně a zároveň s celkově horší čitelností – působil lehce zastřeně. A nakonec: Warm Audio WA‑44 je jednoznačným vítězem. Přišel mi vždy nejlepší, ovšem nutno přiznat, že zhruba v polovině případů mu sekundovaly v těsném závěsu další mikrofony – originál RCA 44 a AEA R84 – které byly v některých situacích k nerozeznání. To se dělo například ve všech situacích s křídlovkou a basou a ve vyšší dynamice u tenorsaxofonu. Naopak při nižší dynamice a spodním registru, hraném záměrně tzv. sub tónem à la Stan Getz, byl WA‑44 jasný vítěz. Náběr tímto mikrofonem si zachoval plnou barevnost, čitelnost a nebyly přítomny žádné rušící artefakty.
Petr Pospíšil
Jazzový hudebník a majitel několika původních RCA 44
Opravuji staré mikrofony, používám a vlastním několik původních RCA 44, jsem, přiznám se, staromilec. Musím přiznat, ač skoro až nerad, že výsledek srovnání mě překvapil. Mikrofon WA‑44 zcela zachovává celkový zvukový dojem RCA 44, reaguje shodně i na různé a různě hlasité zvukové zdroje. Nechtěl bych být konfrontován se slepým testem, jeví se mi prakticky nerozeznatelně. Ovšem s cenovkou, dosažitelností a pravděpodobně i praktickou použitelností velmi podstatně rozdílnou. Rovněž celkovým mechanickým zpracováním se výrobce poměrně úspěšně snaží přiblížit originálu, mnoho dílů bude pravděpodobně plně zaměnitelných. WA‑44 působí stejně robustně jako původní RCA 44, vše je z kovu, plasty minimálně zvenku nejsou nikde. Rozdíl je jistě v magnetech – WA‑44 používá neodymové magnety, které jsou o dost silnější – přitahuje třeba mobil, což RCA 44 nedělá. Může z toho vytěžit vyšší úroveň signálu nebo i větší mechanickou odolnost pásky proti sfouknutí, pravděpodobně oboje. Za mě – klobouk dolů.
Boris Carloff
Hudebník a hudební producent, majitel nahrávacího studia Soundevice, držitel cen Anděl a Apollo.
WA‑44 je asi nejlepší klon, co kdy ve Warm Audio udělali. Zvukově nedokážu říct, co je lepší, jestli vintage RCA nebo WA‑44. Je to i tím, že je konstrukčně snazší vyrobit ribbon než třeba skvěle okopírovat kapsli z kondenzátorového mikrofonu. Ale povedlo se.
Zvukové ukázky
Přečtěte si také:
Boris Carloff hodnotí ribbonový mikrofon NTR
Nedávno jsme vám představili nový páskový mikrofon NTR z dílny RODE. Jedním z prvních, kdo si jej otestoval, je přední český studiový inženýr a producent Boris Carloff, mimo jiné z…
Recenze: RØDE NTR očima Václava Vlachého
"Pro nahrávání akustických nástrojů platí jedno velmi moudré pravidlo - nejúžasnější a nejpřesvědčivější bývají právě ty zvuky, které znějí naprosto přirozeně." Recenzi páskového m…
Vybíráme mikrofony: dynamický, kondenzátorový nebo páskový?
Přemýšlíte, jaký mikrofon byste si pořídili do domácího studia nebo do zkušebny? Který je vhodnější: dynamický nebo kondenzátorový? Mají přiliš odlišnou barvu a čím se vůbec liší?…
8 tipů, jak perfektně nahrávat "osmičkovým" páskovým mikrofonem
Říkává se, že studio, kde není alespoň jeden páskový mikrofon – ribbon, není pravým studiem. Znáte jej? Řada zvukových mistrů na něj nedá dopustit. Jeho pomocí totiž získají barvy,…