Jedno velké a velmi milé překvapení už nám v letošním roce značka Warm Audio přichystala uvedením mikrofonu WA-84 vycházejícího z legendárního modelu Neumamm KM 84. Takže když tato americká společnost, která se zabývá výrobou studiové techniky a mikrofonů podle legendárních a dnes už takřka nedostupných předloh oznamovala další z mikrofonních novinek ve svém portfoliu, opravdu jsem se nemohl dočkat, až ji dostanu k dispozici a test.
To novinkou je mikrofon WA-251 vyrobený podle legendárního mikrofonu Ela M 251, který pro značku Telefunken vyráběla společnost AKG s použitím legendární a tisícekrát opěvovanou kapslí CK12.
Ještě, než se ale vrhneme na samotný test, pojďme opět zabrousit trochu do historie, protože ta je pro vnímání tohoto mikrofonu velmi důležitá.
Přečtěte si také:
Recenze: Warm Audio WA-2A
Když jsem loni na podzim psal o značce , zmínil jsem v závěru, že se těším, až přijde tato firma zase s něčím novým, třeba s klonem slavného kompresoru Teletronix LA-2A. Nevím, jes…
Warm Audio WA-87: Mikrofon, který má charakter
Po kompresoru WA-2A od Warm Audio se Roman Šandor mrknul na zoubek i novince této značky - mikrofonu WA-87, který není ničím jiným, než klonem legendárního studiového mikrofonu Ne…
Warm Audio WA-47 a WA-47jr: Svatý grál mezi mikrofony, zn.: Za babku
Roman Šandor testuje nové studiové "hračky" velmi rád a velmi často. Když přišla zpráva o nových mikrofonech typu '47 od Warm Audio, nemeškal ani chviličku. Do Mercury studia si př…
Warm Audio WA-84: Malej, ale šikovnej
Když značka Warm Audio na začátku roku po delší odmlce představila nový mikrofon ve svém portfoliu, nebylo pochyb o tom, který ze studiových velikánů mu byl předlohou. Malomembráno…
Ela M 251: Telefunken vs. AKG?
Mikrofon Ela M 251 se začal vyrábět a prodávat v roce 1959 pod značkou Telefunken, ovšem vyráběla ho rakouská firma AKG. Telefunken totiž nikdy (až do roku 2009 – kdy tuto značku koupili Američané) mikrofony nevyráběla, pouze dělala distributora značkám Neumann a AKG. I proto mimochodem najdete logo Telefunken i na některých kusech U47.
Umisťování loga Telefunken na výrobky a jejich části měly tehdy firmy mezi sebou vzájemně smluvně ošetřeno. Když ovšem Neumann tuto smlouvu ukončil a začal svoje výrobky prodávat sám, Telefunken najednou neměla v nabídce žádný velkomembránový mikrofon. Oslovila proto společnost AKG a ta pro ni začala vyrábět model Ela M 251 s logem Telefunken a svojí kapslí CK12, kterou montovala i do své C12 – dalšího velikána mezi studiovými mikrofony.
Telefunken Ela M 251 měl tři polární vzory: kardioidu, omni (kouli) a osmičku. Vyráběl se i model s označením Ela M 250, který se lišil pouze absencí osmičkového polárního vzoru – měl pouze dva - kardioidu a kouli. Na trhu se objevil také model s označením Ela M 251E (dnes jej vyrábí noví majitelé značky Telefunken), kde písmeno E na konci označovalo exportní verzi pro USA a rozdíl mezi modely 251 a 251E byl v použití lamp. Zatímco v klasické evropské verzi Ela M 250/251 byla lampa Telefunken AC701k, v exportní verzi Ela M 250E/251E byla lampa 6072, která byla mimo Evropu dostupnější.
Jak už jsem zmiňoval, mikrofon Telefunken Ela M 251 byl osazen kapslí CK12, stejnou jakou AKG montovalo i do své C12. Jaký byl ale mezi těmito mikrofony rozdíl?
Obvody uvnitř obou modelů byly velmi podobné, ale nebyly totožné. Lampa v Telefunken Ela M 251 byla oproti C12 otočená, aby se zkrátila vzdálenost mezi lampou a kapslí. Dlouhé dráty u AKG C12 totiž měli za následek kapacitní ztráty, které negativně ovlivňovaly zvuk mikrofonu. Rozdíl byl také u přepínání polárních vzorů. U Ela M 251 se provádělo přepínačem umístěným přímo na těle mikrofonu, zatímco u C12 se polární vzory přepínaly na externím zdroji.
Ačkoli velikost mikrofonů byla také odlišná – AKG C12 tenčí a delší než Ela M 251 – mnohem zásadnějším z hlediska zvuku bylo odlišné provedení krycího koše kapsle, který měl, i přes použití stejné kapsle, velký vliv na frekvenční odezvu mikrofonu. U Ela M 251 byla při výrobě krycího koše použita mřížka navíc, což mělo za následek vyhlazení vyšších frekvencí a mírný zdvih na 5 kHz. Zároveň pokles na 100 Hz oproti C12 dal tomuto mikrofonu charakter, který se osvědčil především při nahrávání ženských vokálů.
Ela M 251 je velice uznávaný mikrofon pro svou zvukovou kvalitu, barvu a jeho použití ve studiích zdaleka nekončí pouze ženským vokálem. Je skvělý i na OH u bicí soupravy, akustické kytary, piano a další aplikace. Perličkou je, že u Ela M 250/251 byl poprvé použit barevný lak na tubus mikrofonu, ale ten bohužel postupem času praskal a odlupoval se.
Warm Audio WA-251 - unboxed
Jak jsme již u Warm Audio zvyklí, přišly mikrofony opět v bílém potištěném kartónu, s obrázky a zevrubnou specifikací toho, co se nachází uvnitř. Po otevření v krabici najdete mikrofon uložený do luxusní dřevěné krabičky, odpružený držák s náhradními gumičkami, externí zdroj s přepínačem polárních vzorů, síťový kabel, sedmi-pinový kabel pro připojení mikrofonu ke zdroji, samolepky a produktový katalog společnosti, to vše pečlivě uložené do masivních polyuretanových výlisků, které celý obsah pečlivě chrání před poškozením. Samozřejmě nechybí ani manuál ve čtyřech světových jazycích.
Mikrofon na první pohled zaujme lesklým okrovým povrchem tubusu, který se tak odvolává na původní předlohu. Rozměry mikrofonu jsou 247mm x 46 mm, je tedy o 6mm delší a o 2 mm v průměru větší než například Telefunken AR-51 nebo AK-47 ze série RFT. Celý koš, pod kterým se nachází kapsle WA-12-B-60V vlastní výroby, je proveden v chromu.
Kapsle použitá ve WA-251 byla vyvinuta a je vyráběna v Austrálii podle původní, legendární vintage kapsle CK12 společnosti AKG. Je celo-mosazná, stejně jako původní kapsle CK12, které se montovali do mikrofonů AKG C12 a AKG C414 EB.
Uvnitř mikrofonu kromě jiných elektronických obvodů najdeme prémiový transformátor Cinemag USA a Slovenskou elektronku JJ 12AY7. Na přední straně mikrofonu je logo WA v 3D provedení. Celkově působí mikrofon velmi elegantně a musím přiznat, že ve skutečnosti vypadá ještě lépe, než na fotografiích. Po řemeslné stránce není co vytknout. Vše lícuje, vše je precizně provedené. Jedním slovem: Krása ☺.
Zdroj je matně černý s jemnou strukturou na povrchu. Ta má zřejmě zabránit vyklouznutí při manipulaci, k té je však primárně určeno masivní „ucho, které má zdroj na horní části. Na přední straně najdeme dva konektory. První, sedmi-pinový, je k propojení zdroje s mikrofonem a druhý, klasický XLR, je výstup ze zdroje do předzesilovače nebo mixážního pultu. Nad konektory je tří-polohový přepínač polárních vzorů, tentokrát bez mezipoloh. Na zadní straně zdroje se nachází IEC síťový konektor, přepínač pro volbu napětí 115/230V, vypínač zdroje a modře svítící kontrolka signalizující zapnutý stav. Boky jsou pak perforované pro lepší odvádění tepla při dlouhodobém provozu. Vše je opět na pohled precizně provedené a pěkné.
Kabel propojující mikrofon se zdrojem je u lampových mikrofonů často velmi opomíjeným komponentem, přestože má obrovský vliv na celkový zvuk, jak píše prezident společnosti Bryce Young. Po dlouhých zkouškách a testech se nakonec ve Warm Audio rozhodli pro Švýcarský kabel Gotham GAC 7, který patří do prémiového segmentu. Kabel je dodáván v šedém provedení o délce 5 m.
Odpružený držák je černý, masivně provedený a s vnitřním polstrováním, aby nedošlo k poškození laku na tubusu mikrofonu. Samotné sponky jdou zapnout velmi ztuha, a navíc se musíte vyhýbat gumičkám, takže usadit a zafixovat mikrofon v požadované poloze je trochu titěrná práce. Když se Vám to ovšem podaří, pak mikrofon drží jako přibitý a nemusíte mít strach, že Vám z držáku vypadne.
Celkově na mě celý set působí opravdu velmi profesionálně, elegantně a technicky precizně zpracovaný.
Technická specifikace:
WA-251 je velkomembránový lampový mikrofon, vyráběný podle legendárního modelu Ela M 251 značky Telefunken
- Zakázkově vyráběná celo-mosazná kapsle WA-12-5-60V podle vintage modelu CK12
- Cinemag výstupní transformátor USA
- Výběrová lampa JJ 12AY7 slovenské výroby
- Gotham GAC 7 – 5m prémiový kabel - Švýcarsko
- Wima Solen kondenzátory – Francie
- 3 polarizační charakteristiky (kardioida, omni (koule) a osmička)
- Frekvenční rozsah 20Hz – 20 000 Hz
- Výstupní impedance 200 Ohm
- Maximální SPL: 132dB (-0.5%THD)
- Poměr S/N 80 dBA
- Ekvivalentní šum 12 dBA (IEC651)
Aktuální cena a dostupnost WA-251 na shop.disk.cz
WA-251 v praxi: Rozdíly vyplavou především při mixu
Tentokrát se nás ve studiu Mercury, kde jsme testovali, sešlo více - celkem tři zvukaři, hudebníci a jedna zpěvandule ☺. WA-251 jsme porovnávali s mikrofony, které mají vložku CK12 případně její repliku, anebo jsou topologicky podobné a vycházejí z AKG C12 nebo Telefunken Ela M 251. Ve výsledku jsme tak do srovnávacího testu zařadili mikrofony Telefunken AR-51, AKG C 414 XLS a Mojave 201 FET.
Záměrně jsme srovnávali charakterově podobné a výhradně dostupné mikrofony, které si běžný smrtelník může koupit. Navíc původní originál tady v ČR snad ani nikdo nemá, a nový Telefunken Ela M 251E nám majitel sice slíbil, ale nakonec nechtěl půjčit z obavy, že by snad mohl znít stejně nebo hůře než WA-251 a nechtěl dojít k možnému zklamání. A stejné to bylo i s majitelem Bock Audio 251.
Testovali jsme ženský a mužský hlas a samozřejmě i akustickou kytaru. Vše se nahrávalo přes rozhraní Antelope Goliath a jeho ultra čisté předzesilovače. Schválně jsme použili při zpěvu češtinu, protože její kritické hlásky „S – Š – Č – Ž a Ř“ nám o ostrosti mikrofonů prozradily daleko víc.
GALERIE: Warm Audio WA-251: Srovnávací test ve studiu Mercury
Hned od začátku bylo zřejmé, že se jedná o velmi podobně znějící mikrofony a rozdíly, které jsme zjišťovali, nebyly velké. Přesto tu ale byly a postupně se projevily, až když jsme nahrané stopy zapustily do mixu a začali pracovat s kompresí, ekvalizéry a reverby.
WA-251 se od začátku choval velmi příjemně. Jemné sametové výšky a plnost na středech, které zpěv držely vepředu, ale i příjemné dostačující basy, což pak výborně fungovalo v mixu, protože jsme nemuseli skoro vůbec použít EQ. Stačil HPF na 80 Hz a bylo to. „Dvěstěpadesát jednička“ měla velmi vyrovnaný a příjemný zvuk, který stál vepředu a kompresor příliš nezdůraznil žádné nepříjemné sykavky, protože je už při nahrávání mikrofon prostě „nepustil“ do záznamu.
To ovšem neplatilo třeba u třikrát dražšího Telefunken AR-51. Tam se sice zdál samotný zvuk jasnější a jakoby s větším detailem, ale v mixu pak dalo hodně práce hlas udržet příjemný. Nastoupil okamžitě de-esser, protože S-ka díky kompresoru okamžitě začala jít do popředí. Zvuk měl navíc méně středů okolo 4-5kHz, což ho nestavělo tolik do popředí jako u WA-251.
Mojave 201 FET si vedl vcelku slušně na hlasech, ale chybělo mu na výškách trochu toho „stříbra“, které předešlým dvěma mikrofonům dodává lampa a trafo. AKG C 414 měl výšek nejméně, ale jinak byl barvou nejblíže WA-251.
Všichni tři jsme se shodli na verdiktu, že pokud bychom měli vybrat jeden z nich, nejvíce se nám líbí WA-251 od Warm Audio. Pokud se totiž zpětně podíváte do historie mikrofonu Telefunken Elam M 251 na začátku tohoto článku, právě WA-251 má přesně to, za co byl a je původní Telefunken Ela M 251 tak ceněný a používaný.
Při slepých testech v FB skupině Studio Professionals CZ/SK se našim kolegům – výkvětu českých zvukařů – nejvíce líbil mikrofon WA-251 a pak AR-51. AKG C 414XLS kupodivu pohořel a byl před něj většinou postaven Mojave 201 FET, paradoxně nejlevnější z nich. V těchto testech ovšem poslouchali jen čisté vokální a kytarové stopy bez komprese a EQ. U kytarových stop vše probíhalo podobně, jen se hodně zvukařů rozhodovalo mezi WA-251 a AR-51 a v tomto případě už převaha WA-251 nebyla tak jednoznačná, spíše 50/50.
Posuďte sami. Ukázky si můžete stáhnout a zkusit si slepá test i na vlastní uši.
Mužský vokál
Záznam mužského vokálu v rámci srovnávacího testu mikrofonů Warm Audio WA-251, Telefunken AR-51, AKG C 414 XLS a Mojave 201 FET ve studiu Mercury.
Ženský vokál
Záznam ženského vokálu v rámci srovnávacího testu mikrofonů Warm Audio WA-251, Telefunken AR-51, AKG C 414 XLS a Mojave 201 FET ve studiu Mercury.
Akustická kytara (pick)
Záznam akustické kytary (pick) v rámci srovnávacího testu mikrofonů Warm Audio WA-251, Telefunken AR-51, AKG C 414 XLS a Mojave 201 FET ve studiu Mercury.
Akustická kytara (strum)
Záznam akustické kytary (strum) v rámci srovnávacího testu mikrofonů Warm Audio WA-251, Telefunken AR-51, AKG C 414 XLS a Mojave 201 FET ve studiu Mercury.
Skvělý mikrofon, o kterém jsme si mohli nechat jen zdát
Je jasné, že Warm Audiu se opět povedlo vyrobit skvělý mikrofon, o kterém bychom si mohli ještě před pěti lety nechat jen zdát. Velmi příjemný pro ženské vokály a akustické kytary. Ve stereo páru bude ale jistě výborný i na OH u bicí soupravy nebo při nahrávání piana. Prémiové součástky a jejich boutique celo-mosazná kapsle WA-12-5-60V, zpracování, zvuk mikrofonu v neposlední řadě jeho super cena, to vše hraje do karet této společnosti, která nás už tolikrát překvapila skvělými produkty.
- PRO:
- Super provedení
- Prémiové součástky
- Zvuk a široké využití
- Neskutečná cena
- PROTI:
- Těžko zapínatelné sponky na odpruženém držáku
Porovnání cen stejných mikrofonů od jiných výrobců, které vycházejí z původního Ela M 251:
- Warm Audio WA-251: 23.000,-Kč
- Telefunken AR-51: 57.000,-Kč
- Telefunken Elam 251E: 280.000,-Kč
- Bock Audio 251: 198.000,-Kč
- Golden Age Project GA-251: 44.000,-Kč
Prohlédnout další produkty Warm Audio