logo Disk

Warm Audio WA-84: Malej, ale šikovnej Jak zní mikrofon inspirovaný legendárním Neumannem KM 84 ve srovnání s originální předlohou?

Když značka Warm Audio na začátku roku po delší odmlce představila nový mikrofon ve svém portfoliu, nebylo pochyb o tom, který ze studiových velikánů mu byl předlohou. Malomembránové mikrofony WA-84 vycházející z legendárního modelu Neumamm KM 84 otestoval Roman Šandor a došlo i na přímé srovnání s originálem. Jak dopadlo? Poslechněte si ukázky.

Kategorie: Studio - Recenze
Roman "Masha" Šandor | 21. března 2019

Warm Audio WA-84 je malomembránový kondenzátorový FET mikrofon s transformátorem Cinemag USA, vyrobený podle předlohy populárního a dnes již vlastně vintage mikrofonu Neumann KM 84, jehož výroba započala v roce 1966 a byla ukončena v roce 1992. Více o historii modelu KM 84 a vlastně i důvodu, proč se Warm Audio rozhodli vyrábět svůj nový WA-84 právě podle původní předlohy z roku 1966 se dozvíte v historickém okénku na konci článku. Teď se ale pojďme pustit do samotného testu.

Precizní zpracování jako z "butiku"

Do studia nám společnost DISK Multimedia, s.r.o., která je českým dovozcem značky Warm Audio, dodala stereo pár WA-84 v stříbném niklovém provedení (zájemci si mohou tyto mikrofony objednat i v černé barvě). Jak jsme již zvyklí, vše bylo řádně zabaleno.

Nejprve lesklý, barevně potištěný karton s fotografiemi a specifikací mikrofonů, dále pevný plastový kufřík s vytlačeným logem Warm Audio, ve kterém byly oba mikrofony zabaleny pěkně v plastikových sáčcích spolu s absorbéry vlhkosti a pevnými odpruženými držáky, standardní součástí balení. Samozřejmě nechyběl návod ve čtyřech jazycích, produktový katalog a samolepky Warm Audio.

Nutno podotknout, že jsem byl opravdu velmi mile překvapen zpracováním a kvalitou použitých materiálů, za které by se nemusely stydět ani boutique firmy. Vše krásně lícuje, držáky jsou masivní a pevné, zkrátka vše jak má být. Pojďme se tedy podívat na parametry WA-84.

Prémiové součástky, žádná Čína

WA-84 je dlouhý 132 mm, jeho průměr je 22 mm a váží 122g. Na samotném těle mikrofonu najdeme logo WA, typové označení, na kapsli značku směrové charakteristiky, která je v případě WA-84 kardioidní, a s ohleden na předlohu samozřejmě nechybí ani přepínač PAD -10dB pro snížení citlivosti.

Ačkoli většina výrobců mikrofonů v devadesátých letech z důvodů snižování nákladů upustila od používání transformátorů, u Warm Audio toto neplatí. I v tomto malém mikrofonu najdete transformátor Cinemag USA a další prémiové součástky jako francouzské Wima kondenzátory, FET tranzistor Fairchild a v neposlední řadě také kapsli, vyráběnou speciálně pro tento mikrofon na zakázku v Austrálii, přesně podle vzoru původní kapsle KK64. 

Mimochodem i kapsle pro ostatní mikrofony Warm-Audio pocházejí od stejného australského výrobce, takže se v žádném případě nejedná o levné a špatně znějící asijské výrobky, které dnes hojně montují do svých mikrofonů někteří jiní výrobci. Naopak, použití těchto kvalitních materiálů dává dobrý předpoklad pro kvalitní zvuk mikrofonu, vyrovnanou frekvenční odezvu, nízký šum a pevný polární vzor napříč frekvenčním spektrem.

Technická specifikace WA-84

  • Malomebránový kondenzátorový mikrofon
  • Transformátor Cinemag USA
  • FET tranzistor Fairchild
  • Wima kondenzátory
  • Kapsle dle vintage předlohy
  • Plně diskrétní signálová cesta dle vintage předlohy
  • 48V fantom napájení
  • Kardioidní směrová charakteristika
  • Frekvenční rozsah 20Hz – 20kHz
  • Citlivost 11mV/PA@1kHz
  • Výstupní impedance 200 Ohm
  • SPL 133dB@1kHz , 0,5% THD
  • S/N poměr 78dBA (IEC651)
  • Ekvivalentní šum 16dBA (IEC651)
  • Dynamický rozsah 107dB (IEC651)
  • PAD 0/-10dBA
  • Pozlacený XLR konektor
  • Provedení Nickel (stříbrný) nebo Black (černý)
  • Možno zakoupit jako single nebo ve stereo páru (matched)
  • Pevný kufřík u single i stereo páru

Přečtěte si také:

Warm Audio WA-87: Mikrofon, který má charakter

Po  kompresoru WA-2A od Warm Audio se Roman Šandor mrknul na zoubek i novince této značky - mikrofonu WA-87, který není ničím jiným, než klonem legendárního studiového mikrofonu Ne…

Warm Audio WA 412 – lepší než originální předloha ?

Jak hraje čtyř kanálový mikrofonní a nástrojový předzesilovač Warm Audio WA-412, který vychází z topologie slavného API 312? Jak jej hodnotí Roman Masha Šandor ze studia Mercury?…

Warm Audio WA-47 a WA-47jr: Svatý grál mezi mikrofony, zn.: Za babku

Roman Šandor testuje nové studiové "hračky" velmi rád a velmi často. Když přišla zpráva o nových mikrofonech typu '47 od Warm Audio, nemeškal ani chviličku. Do Mercury studia si př…

WA-84 v praxi

Vždycky jsem dával přednost spíše velkomembránovým mikrofonům, tedy samozřejmě kromě nahrávání Hi-Hat, Ride nebo snímání krku u kontrabasu. Ale po konzultaci s Borisem Carloffem – hrdě dodám mým bratrancem :) - a nabídce od něj zakoupit nový stereo pár mikrofonů Mikrotech Gefell M 300 jsem se nechal přesvědčit a šel jsem do toho.

Do té doby jsem vlastnil pouze stereo pár od jiné poměrně známé značky, které mi příliš nevyhovovaly svým zvukem, a nedalo se s nimi v mixu dobře pracovat. Gefell ovšem byla a je jiná liga. S oblibou a velmi dobrými výsledky jsem je používal jak na akustickou kytaru, piano, dětský sbor tak i při snímání OH u bicí soupravy. Jedná se sice o konstrukčně odlišné mikrofony, které nemají transformátor a mají keramickou vložku, ale díky své zvukové kvalitě jsou nejčastěji připodobňovány a v dobrém srovnávány právě s Neumannem KM 84. Píšu o nich proto, že jsem je použil při srovnávacích testech spolu s originálem Neumann KM 84 (r.v. 1971) a novými WA-84 od Warm Audio.

Nepoznáte rozdíl

Při poslechu zvukových ukázek je jasné, že se značce Warm Audio (opět) podařilo vyrobit špičkový mikrofon, který si nikterak nezadá s předlohou. WA-84 má velmi vyrovnaný zvuk napříč frekvenčním spektrem, krásný detail a přitom opravdu příjemné výšky. Určitě je tu větší podobnost mezi WA-84 a KM 84, než mezi Neumannem a Gefell M 300. Tím ovšem nechci říci, že Gefell je špatný mikrofon, jen zní prostě jinak. Použitím "čtyřiaosmdesátek" se naopak při určitých aplikacích vyhnete dodatečné ekvalizaci, používání plug-inů a dalším věcem, které Vám většinou nadělají při usazování v mixu jen zbytečné problémy.

Warm Audio WA-84 vřele doporučuji pro snímání sborů, akustických kytar, piana, OH a Hi-Hat u bicí soupravy i dalších např. dřevěných nástrojů v symfonickém orchestru. Jejich využití je opravdu široké a každé studio by mělo mít minimálně jeden pár. Stejně dobře se mikrofony WA-84 hodí i pro live aplikace, kde budete pracovat se stejnými zdroji signálu.

Cenové okénko

  • WA-84 single je 11 490 Kč, za stereo pár zaplatíte 21 890 Kč
  • Vintage Neumann KM 84 je za stero pár cca 80 – 100 000 Kč podle stavu a štěstí
  • Mikrotech Gefell M 300 je za stero pár cca 50 000 Kč
  • Nový Neumann KM 184 stereo pár je 32 000 Kč

Někdo by tady mohl namítnout, proč kupovat WA-84, když stačí přidat cca 30% k ceně a může si koupit Neumann KM 184. Ale nenechte se mýlit. KM 184 je skutečně jiný mikrofon než původní KM 84. Většina světových zvukařů a producentů se shoduje na tom, že má až příliš ostré a nepříjemné výšky a s původní KM 84 je tu podobnost spíše vizuální než zvuková. Ale máme tu volný a svobodný trh, a tak ať si každý koupí co se mu líbí :). Já za sebe mohu Warm Audio WA-84 vřele doporučit. Jsou prostě skvělé.

Mimochodem, při testech na slepo, které jsem umístil na stránky Studio profesional na FB se většina našich zvukařů shodla na tom, že každý z testovaných mikrofonů je skvělý a nepochybují ani o jednom. Nikdo ale nebyl schopný určit, který je který, takže poslechněte, posuďte a vybírejte.

Neumann KM 84 (r.v. 1971) - akustická kytara

Gefell M 300 - akustická kytara

Warm Audio WA-84 - akustická kytara

Výhody

  • Skvělý vyrovnaný zvuk
  • Možnost zakoupit stereo pár
  • Transformátor a prémiové součástky
  • Plastový kufřík
  • Odpružené a pevné držáky součástí

Nevýhody

  • Možná trochu vyšší cena – ale i ta se dá odpustit vzhledem k použitým součástkám, transformátoru a skvělému zvuku.

Trocha historie: Neumann KM 84 & KM 184

Berlínská firma Neumann začala FET mikrofon s transformátorem KM 84 vyrábět v roce 1966. Při jeho konstrukci šlo především o to, udělat co nejmenší mikrofon. To se Neumannu podařilo a odrazilo se i v samotném označení KM - „kleine mikrofon“, tedy malý mikrofon. Číselné označení 84 také není náhodné. Osmička určuje fantomové napájení 48V a čtyřka kardioidní charakteristiku. Mimochodem právě KM 84 byl první mikrofon na světě s fantomovým napájením.

Přesto, že byla jejich výroba ukončena v roce 1992, zůstal tento mikrofon mezi studiovými zvukaři velmi oblíbený a to hlavně při snímání OH a HiHat u bicích, akustické kytary nebo při nahrávání klasických sborů. KM 84 je známý svou plochou frekvenční odezvou a schopností udržet kardioidní polarizaci v celém frekvenčním spektru, a proto se stal jakýmsi středobodem pro porovnávání všech ostatních malomembránových, nebo chcete-li tužkových mikrofonů.

Frekvenční rozsah mikrofonu KM 84 je 40Hz – 20kHz, SPL 130dB, citlivost 10mV a impedance 150 Ohm. Rozměry jsou 100 mm x 21 mm, váha 80 g a průměr kapsle je 20 mm. Původní kapsle s označením KK64 (později u modelu KM 184 pak KK84) měla inovovanou konstrukci, která zlepšila frekvenční odezvu a stálost polárního vzoru a kterou Neumann patentoval v roce 1964. V dnešních modelech KM 184 ovšem již používána není.

Po ukončení výroby nahradily v roce 1993 původní "čtyřiaosmedsátky" nové modely s označením KM 184. U nich udělala společnost Neumann změny v konstrukci - byly odebrány transformátory a provedena změna i na kapsli - což sice ušetřilo výrobní náklady, ale nový KM 184 tím přišel o vlastnosti, pro které byl, a stále je, jeho starší bratříček tak milován. Byla to právě jeho plochá frekvenční odezva. Nový KM 184 má zdvih na 7 a 15 kHz, což se snažila společnost Neumann vyzdvihnout jako větší vzdušnost a jasnost. Nicméně právě toto většině inženýrům nevyhovuje a tak radši sáhnou (pokud je mají) po starších KM 84. 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře