logo Disk

Warm Audio WA 412 – lepší než originální předloha ? Recenze Romana Mashy Šandora

Jak hraje čtyř kanálový mikrofonní a nástrojový předzesilovač Warm Audio WA-412, který vychází z topologie slavného API 312? Jak jej hodnotí Roman Masha Šandor ze studia Mercury?

Kategorie: Studio - Recenze
Roman "Masha" Šandor | 16. dubna 2017
Témata: warm audio

Společnost Warm Audio, jsme si již několikrát představili, ale pro ty, kteří o ní slyší poprvé, jen stručně pár slov.

Firma Warm audio byla založena v roce 2011 Brycem Youngem v Texasu a zabývá se výrobou studiové techniky podle předloh legendárních a světově uznávaných Hi-End studiových zařízení, které se buď již nevyrábí, nebo jejichž cena, tedy cena originálních předloh je tak vysoká, že jsou pro většinu smrtelníků nedostupné.

Warm Audio tedy vyrábí klony špičkových studiových zařízení a vede si velmi dobře, což potvrzuje spousta předních světových hudebníků, producetů a zvukařů, kteří produkty Warm Audio používají. V jejich portfoliu najdete klony takových skvostů jako předzesilovač API 312, ekvalizér Pultec, kompresor Urei 1176 nebo Teletronix LA-2A, který dostal ocenění TEC letos v lednu na hudebním veletrhu NAMM. Nově také úžasný klon mikrofonu Numann U87.

Krédem této mladé společnosti, je vyrábět kvalitní klony někdy i s přidanými funkcemi, za použití prémiových součástek ale hlavně za ceny, které si může dovolit každý.

My si dnes představíme čtyř kanálový mikrofonní a nástrojový předzesilovač Warm Audio WA-412, který vychází z topologie slavného API 312.

Popis:

WA-412 je čtyřkanálový mikrofonní a nástrojový (vysokoimpedanční DI) předzesilovač o výšce 1U a šířce 19“. Celý přístroj je proveden v černé barvě se stříbrnými, hliníkovými knoby na potenciometrech, které jsou krokové pro lepší nastavení a návrat zpět. Vše je postavené bytelně a účelně až s německou precizností. Černý přední panel nese oranžové logo společnosti Warm Audio, které je v levo. Pak jsou vedle sebe čtyři jednotlivé předzesilovače s bílým popisem, sedmi segmentovým VU LED metrem, potenciometrem GAIN pro vstupní úroveň, tlačítky 48V pro fantomové napájení, tlačítkem TONE pro změnu impedance 600/150 Ohm, které funguje jak pro mikrofonní tak DI vstup a dá se jeho pomocí měnit tonalita – barva. Dále tlačítko POL pro otočení fáze, tlačítko PAD pro snížení vstupní citlivosti o -20 dB pro případ že samotný signál, který přivádíme na vstup předzesilovače je moc silný, přepínač HI-Z pro přepnutí mezi mikrofoním a nástrojovým DI vstupem, který je nad tlačítky a nakonec potenciometr výstupní úrovně OUTPUT. Pod každým tlačítkem je malá LED, která potvrzuje aktivaci tlačítka. Toto celé se opakuje čtyřikrát, přičemž jsou předzesilovače očíslované od 1 do 4. Na pravé straně celého přístroje najdeme kolíbkový síťový vypínač celého přístroje, za což chválím. Ten jsem například nenašel na několikanásobně dražším RND Shelford, což považuji za velmi nepraktické.

Zadní panel obsahuje IEC zásuvku pro síťový kabel který je součástí dodávky stejně jako podrobný manuál, přepínač 115V/230V a  šroub pro ukostření přístroje.

Pak je tu vždy pro každý kanál mikrofonní vstup XLR a výstup ve dvojím provedení a to jako XLR, tak i TRS. Všechny vstupy i výstupy jsou symetrické.

Vrchní krycí plech je perforovaný aby se lépe odvádělo teplo z transormátorů, a aby se vše do přístroje vešlo, je dost hluboký.

Signál je totiž v přístroji veden nejprve do vstupního transformátoru, pak do operačního zesilovače (Op Amp) a nakonec je tu i výstupní transformátor. Tentokrát Warm Audio nepoužili transformátory Cinemag ale americké prémiové transformátory ALTRAN vyrobené na zakázku. Podobné je to i s Op Amp. Jsou zde na zakázku vyrobené 6-ti pinové X520, podle vzoru API 2520. Patice je normalizovaná a tak si můžete X520 kdykoliv vyměnit za jiný Op Amp.

Každý kanál má tedy svůj vstupní a výstupní transformátor a svůj operační zesilovač. A to je důvod velikosti celého přístroje. Je to ale dobře, protože to dokazuje poctivost celého přístupu k tomuto předzesilovači, a že tu nebylo nic digitálně ani jinak „ošuleno“ ale jedná se o poctivý analogový „gear“. 

Specifikace:

  • čtyřkanálový a nástrojový předzesilovač
  • plně diskrétní, vstupní a výstupní transforátor pro každý kanál
  • Altran – prémiové, na zakázku vyrobené transormátory v USA
  • diskrétní Op Amp X520 pro každý kanál s normalizovanou paticí pro možnou výměnu
  • zisk až 65 dB
  • symetrické výstupy XLR a TRS
  • přepínač TONE, změna vstupní impedance 600/150 ohm pro oba vstupy (MIC i DI)
  • PAD tlačítko -20 dB pro oba vstupy (MIC i DI)
  • odstup šumu -90 dB
  • frekvenční rozsah 20 Hz – 20 kHz
  • tlačítko +48V fantomové napájení
  • LED VU metr – 7 segmentů
  • výstupní Output level potenciometr pro precizní nasavení výstupního signálu
  • vnitřní zdroj bez externího transformátoru
  • vypínač na předním panelu 

V praxi:

Ve studiu Mercury jsme již vyzkoušeli různé předzesilovače, od lampových Universal Audio LA-610 a Manley Core, přes solid state SSL nebo Cartec, až po transformátorové Rupert Neve Shelford chanel. V současné době se naše předzesilovací „baterie“ ustálila na osmikanálovém Phoenix Audio DRS-8 mkII, dvoukanálovém Heritage Audio  DMA-73, 2x Rupert NEVE Design Shelford Channel a 4x UA Apollo. Kromě UA Apollo jsou to vlasně všechno transformátorové předzesilovače NEVE topologie, ale je vždy dobré mít i jiný předzesilovač, který má jiný charakter – jinou barvu. Tím je právě WA-412. Je to tzv. Punchy předzesilovač, stejně jako API, který má větší agresivitu a poutavost na středech, není tak tlustý jako Neve, ale je výborný na kytary, bicí a zpěv, které se pak lépe prosazují v mixu. Samozřejmě záleží i na stylu hudby a na barvách, které chcete v mixu slyšet. Každopádně API 312 předzesilovače jsou velmi žádané, ceněné a hojně používané po celém světě ať už samotné, nebo právě v kombinaci s Neve a můžete je slyšet na těch nejlepších albech. Pojďme se tedy podívat, jak se Warm audio podařilo dostat blízko k předloze, tedy API 312.

Pro porovnání jsem si zapůjčil originál API 3124+, což je vlastně 4x API 312 v jednom 19“ šasi stejně jako WA-412. Musím říci, že logo této společnosti sice působí magicky, nicméně hned na první pohled je zřejmé, že Warm audio přidali u každého předzesilovače tlačítko TONE pro změnu impedance vstupů a tím i tonality nebo chceteli barvy a potenciometr OUTPUT, kterým lépe nastavíme výstupní signál z předzesilovače, a navíc kombinací Gain potenciometru a Output potenciometru je možné díky sycení vstupních a výstupních transformátorů dosáhnout dalších zvukových barev předzesilovače. Jinak je u obou vše stejné a to včetně sedmi segmentového LED VU metru. Na zadním panelu API 3124+ také nenajdeme zdvojený výstup TRS ale jen  XLR. Takže co se vybavenosti a flexibility týče, je na tom Warm WA-412 lépe. Dobře ale jak je na tom zvukově s porovnáním s API.

Pro test jsem nahrál akustickou kytaru pomocí mikrofonu Telefunken AR-51 a Telefunken CU-29, Elektrickou kytaru přes lampové kombo Fender Supersonic a to páskovým mikrofonem SE Woodoo, Shure SM 57 a Senheiser E906 a basovou kytaru jsem zkoušel nahrávat přímo přes DI vstup. Zpěv jsem nahrával opět s mikrofonem Telefunken AR-51. 

Vše jsem nahrával do zvukového rozhraní Universal Audio Apollo, bez komprese a ekvalizace, jen čistý signál z předzesilovačů.

Při porovnávání všech vzorků bylo zřejmé, že Warm WA-412 je detailnější než API a je i trochu plnější na basech a to obvzlášť při zapnutí tlačítka TONE a přepnutí vstupní impedance ze 600 na 150 Ohmů. Tam se tloušťkou dokonce blížil i Neve předzesilovačům. Pověstné  středy byly u obou přístrojů stejné.

Musím říci, že Warm Audio WA-412 má pro mne poutavější  zvuk se smyslem pro větší detail a s  příchutí vinage. Svým velkým detailem a zvukovou přítomností se jednotlivě stopy v mixu lépe prosazovaly a nebylo potřeba žádných velkých úprav a přidávání spoustu plugin, abych zvuk dostal dopředu. Zkrátka jsme opět u „jádra pudla“ a tím je dobrý dobrý mikrofon a předzesilovač.

Je to předzesilovač, který nám ve studiu chyběl a upřímně napíšu, že jsem již delší dobu pokukoval právě po API 3124+ abych  při nahrávání většího počtu stop nemusel používat interní předzesilovače Apolla a abych získal další zvukový charakter  do svých nahrávek a to hlavně u kytar.

Původně jsem přemýšlel alespoň o dvou WA-12 předzesilovačích, ale WA-412 je díky novému Op Amp X520 (ve WA-12 je použit Melcor 1731) a díky novým transformátorům Altran  své předloze API zvukově ještě blíž. Dokonce si dovolím tvrdit, že zní lépe a ještě umí pár věcí navíc, čímž asi rozzlobím majitele originální předlohy, kteří za ni zaplatili víc jak dvojnásobek. 

Závěr:

Pokud jsem surfoval po netu a hledal jsem postřehy jiných uživatelů WA-412 a přímé srovnání s API 3124, zjistil jsem, že většina se shoduje s mými postřehy a WA-412 velmi chválí. Dokokonce někteří API prodávají aby si mohli za stejné peníze koupit dvě jednotky WA-412 od Warm Audio a ještě jim zbyde. WA-412 totiž stojí u firmy DISK multimedia s.r.o., která je výhradním dovozcem produktů Warm audio do naší republiky zhruba 40.000,-Kč, což je o víc jak polovinu méně než jeho slavná předloha. Cena jednoho kanálu za opravdu velmi podařený předzesilovač vychází asi na 10.000,-Kč a to je opravdu cena víc než skvělá.

WA-412 je na světě pouhé tři měsíce a už si nachází své pevné místo v profesionálních studiích u zkušených zvukových inženýrů, kteří mají na seznamu zařízení věhlasných značek a to mluví za vše.

Myslím, že je tu další adept od Warm audio na cenu TEC :-)

Každopádně já přestal pošilhávat po API a WA-412, který jsem dostal k otestování už do Disku nevrátím.:-) 

PRO: 

  • Skvělý zvuk
  • Kvalitní provedení
  • Funkce navíc (Tone a  Output Trim)
  • Zvuková variabilita
  • Vyměnitelný Op Amp
  • Cena 

PROTI:

  • Nic   

Videa:

https://www.youtube.com/watch?v=niAS_ftpx90 

https://www.youtube.com/watch?v=LVOK30CYaao

https://www.youtube.com/watch?v=nZ3YPi6Xcw0

 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře