Společnost Gibson vstoupila do nového segmentu trhu a připravila skutečně nečekaný produkt - referenční aktivní studiové monitory ve třech velikostech a vždy se třemi různými vzhledy. Řada monitorů Les Paul pokrývá aplikace od malých počítačových studií modelem Les Paul 4 se čtyřpalcovým basovým reproduktorem přes asi nejčastěji používané nearfield monitory s šestipalcovým basovým reproduktorem použitým v modelu Les Paul 6 až po největší verzi Les Paul 8, která díky rozměrům a osmipalcovému basovému reproduktoru uhraje i větší prostory a režie.
Technicky jsou to vždy dvoupásmové monitory s bassreflexovými otvory v čelním panelu, můžete tak mít monitory i blízko stěny. Vstupy jsou řešeny pomocí kombinovaného konektoru XLR/jack, ale nechybí ani konektor cinch pro DJskou/domácí audiotechniku. Zajímavostí je možnost aktivace automatického režimu standby, kdy monitor usne při delší absenci vstupního signálu a probudí se, když mu zase nějakou potravu pošlete. Režim spánku je signalizován pomalým dýcháním prosvětleného čelního loga Gibson. Jinak je vybavení monitorů běžné, k dispozici máte regulaci hlasitosti, basů a výšek. Vlastní skříně monitorů jsou z 15 mm silné dřevovláknité desky (MDF).
Nejmenší model, Les Paul 4, i přes svoje malé rozměry zajistí SPL 109 dB. Čtyřpalcový basový reproduktor z netkaných uhlíkových vláken a jednopalcový vysokotónový reproduktor s povrchovou úpravou DLC (diamond like karbon - metastabilní amorfní uhlík) zajistí vyrovnaný frekvenční průběh při poslechu v malých vzdálenostech, typicky při umístění vedle počítačových monitorů.
Jeho větší bráškové používají stejný vysokotónový jednopalcový měnič i technologii výroby basového reproduktoru, ale s narůstajícími výkony a rozměry jsou schopni zajistit maximální SPL 117 dB u modelu Les Paul 6 a 118 dB u modelu Les Paul 8.
Možná vás zajímá, co se stalo, že tak jednoznačně kytarová firma, jako je Gibson, začala vyrábět studiové poslechové monitory, ale ono to není až tak překvapivé, když si uvědomíme, že Gibson v roce 2011 koupil velmi dobře známou společnost KRK, která se na studiové monitory specializovala. Řada monitorů Les Paul není nějakou mutací standardních monitorů KRK, jedná se o nový návrh monitorů, ale navrženy jsou skutečně inženýry ze společnosti KRK. Jsou to tedy takové Les Pauly bez krku, ale s KRKem...
Monitory Gibson Les Paul ve svém studiu testoval také Kakaxa, který, pokud jde o poslech, je známý svojí vybíravostí. Jak obstály si můžete přečíst v článku Monitory Gibson Les Paul v praxi.
Integrovaný wow efekt
Co je ale na nových Gibson Les Paulech nejúžasnější, je jejich design. Když jsem zval hudebníky a zvukaře na poslech nových monitorů, neřekl jsem jim, o jaký typ se jedná. Po vstupu do místnosti následovala ve všech případech úžasná reakce a některým skutečně doslova spadla čelist. Design je prostě dokonalou ukázkou efektu wow v praxi. Monitory Gibson Les Paul jsou ve třech provedeních vzhledu: cherry, tobacco burst a cherry burst. Přesně jako u kytar Les Paul jsou čelní stěny profilované, použitý krémový plast okolo vysokotónového reproduktoru a jeho stříbrná ochrana evokuje přepínač na této legendární kytaře, pod basovým reproduktorem umístěné logo Gibson ve stříbrném pozadí je měkce podsvětlené.
Pohled na studiovou techniku je ale podle reakcí evidentně dvojí, takže po odeznění prvotního efektu wow jsme při diskuzích narazili na různé skupiny uživatelů, moje zkušenosti jsou tak velmi podobné reakcím ze světa. Někdo takový výrazný designový prvek vítá, zejména kytaristé se závislostí na kytarách Gibson byli nadšeni, ale část zvukařských návštěvníků byla názoru, že by raději měli v režii decentnější vzhled monitorů. Tento osobitý design je tak zcela subjektivní a reakce na něj natolik silné a natolik odlišné, že zhodnocení záleží pouze a jen na vašem naturelu.
Poslouchal skrz monitory Les Paul hudbu, kterou zná, o které ví, jak má znít, jak je zvyklý ji slýchat na velkých ozvučovacích systémech (například Meyer Sound, L-Acoustics, D & B...). K tomu přidával úhel poslechu ze studiové praxe a zkušenosti s Yamahami NS-10M a B & W DM603 S2. A jaký je výsledek?
Přečtěte si článek Gibson LP6 pohledem praktika, jehož autorem je Jiří Topol Novotný.
Zvuk monitorů Gibson Les Paul
K testování jsem si vybral střední modely, tedy Les Paul 6 s šestipalcovým basovým reproduktorem. Jejich rozměry jsou překvapivě docela velké, jenom o málo menší než moje monitory s osmipalcovými reproduktory, rozměr se podílí na vyváženém podání nižších frekvencí. Celkový zvuk je měkčí, celkově vyvážený, neujíždí na basech a i na středech poskytuje dostatek čitelnosti, podání výšek je měkké a příjemné. Zvuk nemá tendenci být únavný při delší práci, což jsem při právě rozpracovaném mixu jednoho CD ocenil. Velmi dobře se doplnil do sestavy s dalšími třemi páry monitorů, které nejčastěji používám v tomto studiu. Velmi dobře fungovaly pro celkový poslech, aplikace kontrolní i masteringové. Osobně mám pro precizní editaci a analytickou práci jiné monitory, ale celkově i do mojí sestavy zapadly výborně a skvěle se tak doplnily s mými dalšími monitory pro perfektní kontrolu nad výsledkem, aby výsledný mix byl dobře překládán na jiných zařízeních.
Pro detailnější představu o tom, jaký zvuk lze od studiových monitorů Gibson Les Paul očekávat určitě nepřehlédněte článek Gibson LP6: Frekvenční charakteristiky, ve kterém Ing. David Kurz srovnává podle měření frekvenčních charakteristik model Gibson LP6 s monitory Yamaha NS-10M.
Mušky jenom zlaté...
Určitě se zvídavý čtenář zeptá, jestli se mi také něco nelíbilo, když to je skutečně recenze. No jednu mušku bych možná našel. Trošičku, ale skutečně velmi málo, monitory šumí. Já vím, jsou i další v této kategorii, které jsou na tom zcela shodně, pro práci je to samozřejmě zaručeně OK, ale při editaci nahrávek jsem se několikrát přistihl, že hledám, co se to nezvyklého kolem mne děje.
Druhou drobnou výtku bych měl k poskytované specifikaci. Gibson u těchto monitorů ani na svých stránkách, ani v návodu k obsluze v balení, ani na stránkách prodejců nespecifikuje skutečný RMS výkon zesilovačů. Ve specifikaci je tak uveden pouze celkový příkon a SPL, tedy maximální hlasitost v jednom metru vzdálenosti. Něco podobného, jako když Rolls Royce u svých automobilů kdysi neuváděl přesně výkon motoru, ale pouze, že „výkon je dostatečný“.
Pro časopis Muzikus 2015/09 napsal Slávek Šámal.
Zhodnocení
Každý monitor se vám zhodnotí zejména tím, jak dobré nahrávky na něm jste schopni udělat. Monitory Gibson Les Paul jsou kvalitní monitory, které mohou velmi dobře přispět k tomuto cíli, a jelikož se u mne velmi dobře zapojily do celkového řetězce a celkové práce na nahrávkách, tak je musím hodnotit kladně. Pro celkový poslech i mastering se mi osvědčily a odvedly i v rámci testů kus solidní práce. A kytaroví blázni je musí mít už jenom kvůli jedinečnému designu, i když zrovna já patřím spíše do té skupiny, která preferuje klidnější design monitorů.
info
Gibson LP4-8 jsou studiové aktivní monitory s povrchovým designem kytar Les Paul. Ceny jsou LP4 17 590 Kč, LP6 23 690 Kč a LP8 29 390 Kč.
plus:
kvalitní vyvážený měkký zvuk
nízká únava při dlouhodobém poslechu
mínus:
přeci jen ten maličký šum