Kdo a proč přišel
První hodina každého mého kurzu je vždy věnována rozhovorům s kurzaři, kde zjišťuji, co je ke mně přivedlo, co je zajímá nejvíce, na jaké problémy narazili, s čím chtějí poradit. Během toho také rychle zodpovídám některé dotazy. Další hodinu zabírá moje doporučení, jak si vybrat si monitor, jak různé jsou na to pohledy, jak monitory umísťovat, nastavovat, jak moc jejich zvuk ovlivňuje akustika místnosti a jak s ní pracovat ve svůj prospěch.
Poslech a porovnávání monitorů
Teprve po nudné teorii vypouštím hladové zvukaře k praxi, k poslouchání a porovnávání monitorů. Ještě je potrápím růžovým šumem a sinusovkou, která na mnoha monitorech ukazuje parazitní harmonické, teprve pak si užíváme s referenčními nahrávkami. Moje reference označuji za tzv. "hraniční", nejde o univerzálně vyrovnaně hrající a nicneříkající hifistické lahůdky, ale o zajímavě pojaté mixy s různě odvážně pojatými poměry a spektrem. Každá vybraná skladba má nějakou funkci, co ukazuje. Používám i svoje mixy, kde přesně vím, co jsem tam ještě nedotáhl a jásám, jak který monitor tyhle nedokonalosti ukazuje.
V poslechové místnosti máme připraveno kolem 20 různě velkých a různě drahých monitorů, v jednu chvíli jsme schopni přepínat až 6 párů. Ukazuji, jak displej krade zvuk a jak umístění monitorů mění jejich spektrum i dynamický charakter.
Jak si které monitory vedly
Když bych měl ve zkratce shrnout zkoumání naší současné sestavy, tak dosti jednoznačně kralovaly Event Opal, jako nejvyrovnanější a dynamicky čistý a přesný monitor, neuvěřitelný zvuk dávají obrovské Genelec 8260, zajímavě se dynamický rozdíl krátké-dlouhé ukazoval mezi značkami Adam a EVE (ano, mají spolu poměr...).
Gibson Les Paul
Zkoumali i menší a levnější značky, jako KRK VXT6, APS Klasik, přičemž nejvíc nás zaujaly právě dorazivší monitory od značky Gibson - slavného výrobce kytar, který se rozhodl vyrobit limitovanou výroční řadu. Podle designu, připomínajícího kytaru, bych čekal, že jde o legraci, která patří někam na bar vedle obří reklamní lahve whiskey. Jenomže tyhle monitory hrají opravdu dobře... A že jsem jich už vyzkoušel desítky až stovky. Mají velice kompaktní, plný zvuk přímo napěchovaný středy - což je to, po čem léta pasu - není to typ krátké analytické či široce rozprostřené čitelné bedny. Nemají tolik jemných výšek ani hlubších basů, ale ty středy jsou natolik pevné a hutné, že i o dost dražší Genelec 8250 vedle nich působí kapku děravě. Výborně také ukazují, kde je ve vyšších středech něco protivné a přebuzené, za to si jich cením nejvíce. Mají velké možnosti přizpůsobení, až +/-4 dB na výškách a basech, šikovné je automatické uspávání, za který jsem opravdu vděčný, protože mají poměrně vysoký nepříjemný šum. Je to až úsměvné, ale ano, Gibson vyrobil bednu, která hraje kytary nejlépe, co jsem kdy slyšel.
Přečtěte si také recenzi monitorů Gibson Les Paul, kterou pro časopis Muzikus napsal Slávek Šámal. Za přečtení ovšem rozhodně stojí i článek Gibson LP6 pohledem praktika.
Já je nyní používám pro mastering, propojené se subwooferem KRK 10s, pak je ten rozsah úplný. Nejsou to monitory pro každého. Mně sedí. Ukazují zřetelně i to, co jsem v dřívějších masterech opomněl. A hlavně, moje pracovní výsledky mi vycházejí dobře.
Masteringová dílna
V druhé (té delší...) polovině kurzu jseme se věnovali masteringu. Po co možná nejkratším výkladu teorie masterování,radám k poslechu a k práci, jsem nejprve já ukazoval svoje projekty pro klienty našeho studia, rozebíral z čeho se skládají, procházel každý použitý efekt, ukazoval proč co používám a jak se to projeví.
Ta nejdelší část potom byla věnována rozebírání projektů kurzařů, kde jsem přímo ukazoval, co mi přijde špatně, a prováděl demonstrativní rychlomasteringovou první pomoc :-).