Pojďme se ale nejprve podívat do historie. Tento legendární a dodnes velmi vyhledávaný a ceněný kompresor sestrojil James F. Lawrence, zakladatel firmy Teletronix Engineering Company v Pasadeně v Kalifornii v roce 1960. V roce 1965 byl prodán i se značkou Teletronix firmě Babock, která se v roce 1967 přejmenovala na Studio Electronics známou jako UREI. Ta v roce 1969 vyrobila ještě další dvě modifikace LA-2A, které známe jako Silver a Gray. V roce 2004 byl Teletronix LA-2A uveden do síně slávy TEC, která uděluje ceny v oblasti profesionální audio techniky, ať už jde o nahrávací studia, televizní, filmovou nebo koncertní techniku. Zkratka TEC znamená „Technická dokonalost a tvořivost. Dnes pod názvem Teletronix LA-2A vyrábí tento skvost firma Universal Audio. Teletronix LA-2A je vyhledávaný a často používaný i po 55-ti letech pro „teplý a velký“ zvuk a jednoduché ovládání. To úvodem, abychom věděli o čem je vlastně řeč.
Na jakém principu funguje LA-2A
Teletronix LA-2A je lampový mono kompresor, který používá elektro-luminisenční panel – optočlen, ke snížení zisku, proto se mu také říká optokompresor. Ten spolu s elektronkami vytváří charakter tohoto kompresoru. Původní i současné Teletronix LA-2A používají optočlen s označením T4, ale také T4A a T4C ve verzích Silver aGray. Tento kompresor dodává signálu charakteristickou barvu a přirozenou kompresi, pro kterou je vyhledáván předními zvukovými inženýry po celém světě. Pojďme se tedy podívat jak si s tímto „otcem“ všech kompresorů poradili ve Warm audio.
Warm Audio WA-2A
Na první pohled je jasné, že i designově se vycházelo z předlohy originálu, jen místo 3U výšky má tento krasavec výšku jen 2U a klasických 19“ šířku pro montáž do racku. Přední, bílý panel, uprostřed velký VU metr, nalevo přepínač Compress nebo Limit a nad ním nápis Warm Audio, potenciometr Output Gain a napravo potenciometr Peak Reduction, dále přepínač ukazatele výstupní úrovně na VU metru -10dB nebo +4dB nebo ukazatel komprese Gain Reduction. Pod ním pak hlavní vypínač kompresoru Power.
Na zadním panelu najdeme z leva zásuvku pro síťový kabel s možností volby napětí, šroub GND – k odstranění zemní smyčky, potenciometr pro kalibraci VU metru METER ADJUST, potenciometr PRE-EMPHASIS, který nabízí buď flat, frekvenčně rovný režim komprese, nebo postupným přidáváním (ovšem pozor do leva!) nabízí jakýsi siedechain, kdy se kompresor více zaměří na vyšší frekvence a méně na spodní pásma. Dále je tu TRS konektor a potenciometr pro STEREO LINK pro použití dvou kompresorů ve dvojici. Dále jsou tu TRS a XLR symetrické vstupy a výstupy. Vrchní část kompresoru je děrovaná, aby umožnila dostatečné chlazení celého zařízení. Doporučuji s tím při montáži do racku počítat a nechat na kompresorem alespoň 1U volné. Vše je provedeno kvalitně, robustně a vše bezchybně funguje.
Uvnitř kompresoru najdeme opět vstupní a výstupní americké transformátory Cinemag a to jak na vstupu, tak na výstupu, dále prémiové elektronky Tung Sol a Electro-Harmonix. Elektronky jsou v kompresoru celkem celkem čtyři, 2x 12ax7, 1x 12bh7 a 1x 6aq5,tak jako v originální verzi. Málem bych zapomněl na to nejdůležitější a to optočlen. Warm Audio použil pro WA-2A zakázkově vyrobený optočlen od Americké firmy Kenetek, která patří mezi světovou špičku ve výrobě těchto elektrosoučástek. Ani tady nenechali Warm Audio nic náhodě a klíčové součástky použili opravdu velmi kvalitní. Je vidět, že Bryce Young – majitel a hlavní inženýr Warm Audio - postupně zvedá laťku a to jak při kvalitě výroby, tak i výběru součástek. Jen doufejme, že bude schopen zachovat i ceny, které dělají produkty Warm Audio tak zajímavé.
GALERIE: Warm Audio WA-2A
Specifikace WA-2A
- Kompletně diskrétní cesta
- Na zakázku vyrobený optočlen USA Kenetek
- Vstupní a výstupní transformátory Cinemag USA
- Elektronky Tung-Sol a Electro-Harmonix. 2x 12ax7, 1x 12bh7, 1x 6aq5
- Retro design dle předlohy
- Variabilní Pre-emphasis funkce
- Stereo-link ,možnost použití a řízení dvou jednotek naráz
- XLR a TRS symetrické vstupy, 600 ohm vstupní impedance
- XLR and TRS symetrické výstupy, 600 ohm výstupní impedance
- Frekvenční rozsah +/- 1 dB, 15 Hz to 20kHz
- Gain 40 dB ±1dB
- Input Level +16 dB maximum
- Output Level +10 dB nominal, +16 dB maximum
- Zkreslení 0.1% THD at ±10 dBm
- Šum = -74dB
- Attack Time - 10 ms
- Release Time - 0.06 s - 50% release / 0.5 - 5 s - kompletní release
- VU Metr -10dB, a +4dB výstupní úroveň, gain reduction
- Napájení - 115/230V (přepínatelné), 50/60 Hz
- Rozměry - 19" šířka, 2U výška. 19" x 7" x 3.5"
- Váha 5,4 kg
Dalším z velmi povedených produktů značky Warm Audio je lampový ekvalizér EQP-WA - klon legendárního modelu EQP-1A značky Pultec. Přečtěte si jeho recenzi.
WA-2A v praxi
Když mi kompresor přivezli, měl jsem právě rozdělaný mix jedné skladby a tak jsem neodolal a WA-2A jsem okamžitě zainsertoval na hlavní vokál do našeho SSL sumačního pultu X Desk. Během chvíle mi bylo jasné, proč se kolem tohoto kompresoru už víc jak půl století dělá takový humbuk. Tlustý, měkký, velký ale velmi detailní zvuk s přirozenou kompresí, kterou sotva slyšíte a přitom kompresor zabíral až -8dB. Navíc ta úžasná barva. Jedním slovem GREAT. Pre -Emphasis na zadním panelu jsem měl úplně na nule (tedy v pravo), a komprese probíhala v celé šíři pásma stejně. Zpěv jsem natáčel na mikrofon Bees Neez Arabella, což je australský boutique klon Neumann 47 a jako preamp jsem použil Rupert Neve Design 517-500, který má kompresor s pevným kompresním poměrem 2:1. Vždy na vokál používám plugin od Universal Audio Teletronix LA-2A, ale tohle je opravdu trochu dál. Trochu víc dál. Zásadní je pro mě barva, kterou WA-2A vytváří. Jako by odstranila vše, co se mi na původním nabraném zpěvu nelíbilo, a co bych pomocí EQ pracně odstraňoval nebo přidával. Měl jsem v insertu stopy v Cubase jen plugin UA NEVE 1073 a na něm troch přidané výšky. To bylo vše, protože vše ostatní jako barvu a kompresi obstaral WA-2A. Také byl zpěv velmi vepředu, a to je to co všichni chceme – face to face. Nikdy jsem zpěv takhle dopředu nedostal. Ty samé výsledky jsem měl při použití na basovou kytaru, a tak už jsem přemýšlel, kolik bych těchhle mašinek potřeboval…….. No prozatím alespoň tu jednu na hlavní vokál a ostatní musí obstarat pluginy. Další super výsledky jsem dostal při nahrávání zpěvu, když jsem kompresor zařadil za předzesilovač Warm Audio TB12. Tam ovšem pozor abychom nemačkali signál příliš, protože zpět již není cesta, proto je lepší nahrát zpěv čistý a kompresor zainsertovat až při mixu. To ovšem lze pouze v případě, že provádíte mixáž na externím pultu, který má inserty. Pro toho, kdo míchá uvnitř DAW to nepřichází v úvahu. Opět jsem ocenil dvojí symetrické vstupy a výstupy. TRS jsem použil pro insert na patchbay a XLR jsem zapojil za předzesilovač TB12, jak se říká „natvrdo“.
Tlustější Warm a jasnější Teletronix
Porovnání WA-2A s původním originálem Teletronix LA-2A!
Můj kamarád, skvělý hudebník, producent, zvukový inženýr, majitel studia Soundevice a dokonce můj bratranec Boris Carloff (teď se trochu chlubím, ale ono je čím :-)) vlastní původní originál Teletronix LA-2A a tak jsem ho poprosil, zda bychom nemohli udělat srovnávací test. Boris souhlasil a tak jsme vybrali dva soubory a to zpěv a basovou kytaru. Oba kompresory jsme nastavili tak, abychom zpěv mačkali do -5dB a basovou kytaru do -3dB. Došli jsme k závěru, že jsou mezi těmito zařízeními dva, ovšem nevelké rozdíly. Originál Teletronix LA-2A dodává do signálu více výšek a tím i detailu (rozdíl č.1), a Warm Audio WA-2A naopak do signálu dodává více basů a tím více tlošťky (rozdíl č.2). Warm je tedy tlustější a Teletronix jasnější. Přítomnost a velký zvuk u obou byl shodný a oba rozdíly se daly velmi rychle dorovnat pomocí EQ u WA-2A. Jedná se ale o velmi zvukově podobné přístroje, ovšem s pěti násobným rozdílem v ceně!!! Je vždy dobré mít takovou možnost a dostat tak ucelený obraz. Warm Audio opět nezklamali a vypustili na trh další skvělou mašinku, která si určitě díky kvalitě, zvuku a ceně najde místo ve spoustě studií a já věřím, že i těch nejlepších.
Opět bylo dodrženo heslo „Hodně muziky za málo peněz“ a tak si tento skvělý kompresor může dovolit i běžný smrtelník. Ten náš, s výrobním číslem 000916 se už do Boskovického DISKu zpět nevrátí. :)