Bryce Young, CEO ve Warm Audio, působí ve světě analogového externího vybavení značné pozdvižení s nabídkou vynikajících zařízení špičkové kvality za skutečně nízké ceny. A nyní tato společnost směle pokračuje v této tradici se svým novým produktem, který je prvním výletem do lampového světa.
Produkt, jehož kompletní popis by zněl programový ekvalizér s lampovým zesilovačem EQP-WA, je jednokanálové 2U rackové zařízení, které vychází z více než 60 let starého designu. Původní Pultec design zůstával ve výrobě téměř 30 let a byl mnohokrát kopírován a napodobován – nicméně, tento nový model není přímým klonem, ačkoliv jeho klasický styl je vzhledově Pultecu podobný.
Příběh legendárního Pultecu EQP-1A si v angličtině můžete přečíst například na na portálu Musictech v sekci Studio Icons.
Staré modely byly 3U vysocí giganti, ale ve Warm se povedlo ztenčit jej o celou třetinu, přičemž nabízí nové možnosti nastavení frekvence a to jak v nízkém pásmu, tak i ve funkci ořezu vysokých frekvencí (Cut). Toto ovládání Cut se na původních modelech jmenovalo Atten (attenuation – ztlumení) a v rámci celkové modernizace bylo i zastaralé pojmenování CPS (cykly za sekundu) nahrazeno Hz a kHz.
Jakožto programový ekvalizér vyniká EQP-WA při zpracování širokopásmového materiálu, jaký obsahují například různé podskupiny a kompletní mixy, jelikož podstatou tohoto zařízení je spíše poskytovat muzikální možnosti při práci se zvukem než forenzní a strohé korekce EQ. Samozřejmě, tento přístroj není omezen pouze na tento styl a tak z jeho vynikajících možností vylepšení zvuku mohou těžit sólové nástroje všech typů.
Ekvalizér EQP-WA značky Warm Audio byl pro rok 2017 nominován na prestižní ocenění portálu Sound-on-Sound v kategorii "Effect & Processing Hardware".
Zvuk můžete vylepšovat také tím, že necháte signál projít zařízením bez jakéhokoliv zapojení EQ, což umožní transformátorům a lampovému zesilovači udělat zvuk jemnější a “teplejší” (žádná slovní hříčka – pozn. “teplý”, anglicky “warm”), značně vylepšit zvuk i harmonicky, což je obzvlášť užitečné, když pracujete se sterilními digitálními party.
Tento ekvalizér disponuje třemi samostatnými sekcemi a to ovládáním Boost a Cut pro low-end shelving (zesílení nízkých frekvencí), zesílení vysokých frekvencí a shelving ořezání vysokých frekvencí. Sekce ovládání nízkých frekvencí nabízí sedm volitelných frekvenčních pásem na hodnotách 20, 30, 60, 100, 200, 400 a 800 Hz. Staré Pultec modely a většina jejich kopií nabízela pouze čtyři pásma v rozmezí 20 až 100 Hz, takže tento nový model disponuje dalším ovládacím prvkem pro nižší střední pásmo.
Máte k dispozici až +12dB shelving zesílení a -18 dB ořezání a jelikož se tvar Q ovládání zesílení a ořezání mírně liší, je možné tato ovládání používat současně a vytvářet velice zajímavé křivky ekvalizace. Tato metoda je známá jako “low-end trik” (viz odstavec Praktický tip) a stala se jednou z nejoblíbenějších funkcí u tohoto typu ekvalizéru. Když, kupříkladu, aplikujete zesílení a ořezání se zvolenou hodnotou 100 Hz, low-end zesílení bude doprovázeno poklesem ve středním pásmu okolo 1 kHz. V šedesátých letech nahrávací společnost Tamla Motown zpracovávala a upravovala řadu svých hitových nahrávek právě tímto typem EQ, čímž došlo k potlačení některých středových frekvencí na doprovodných stopách a vokály tak mohly v mixu velmi dobře vyniknout a celý mix měl skvělý zvuk.
Ovládání vysokých frekvencí se dělí na dvě sekce. Ovládání Boost nabízí sedm frekvenčních bodů s hodnotami 3, 4, 5, 8, 10, 12 a 16 kHz, což přesně napodobuje klasické modely a k tomu přidává +18 dB možného zesílení. Jelikož se jedná o parametrický (peaking) EQ, ovládání šířky pásma má funkci nastavení kontury EQ křivky z ostré na širokou. Ovládání HF shelving ořezání (Cut) nabízí pět volitelných frekvencí na hodnotách 3, 4, 5, 10 a 20 kHz; první dva frekvenční body jsou oproti původnímu designu nové.
Praktický tip
Chcete-li dosáhnout skvělého zvuku kopáku, proveďte legendární low-end trik zesílení a ořezání současně. Zvolte 30 Hz a nastavte ovládáním stejné hodnoty zesílení a ořezání, dokud nedojde k zesílení low-end gainu a ztlumení středů. Sekce vysokých frekvencí s možnostmi 3, 4 nebo 5 kHz zvýrazní zvuk šlapky a pokud oříznete frekvence opravdu hodně, dosáhnete krásně zakulaceného zvuku kopáku.
Co je uvnitř
Uvnitř najdete gain zesilovač s vakuovými lampami, konkrétně pak dvě vysokonapěťové Tung-Sol lampy: 12AX7 a 12AU7. Warm se snažil citlivě vyhnout použití lampového usměrňovače, jako tomu bylo u Pultec modelů; puristé si mohou na tento fakt stěžovat, ale pravdou je, že tranzistorové usměrňovače jsou mnohem výkonnější než lampové a bezpochyby zlepšují výkon celého zařízení. Vstupní a výstupní transformátory spolu s induktory jsou zde zastoupeny již dlouho populární značkou CineMag.
Na zadním panelu zařízení je konektor pro IEC napájecí kabel (součástí balení), dále pak symetrické vstupní (Input) a výstupní (Output) konektory, které podporují XLR i ¼-palcové TRS jacky. Warm upozorňuje, že není příliš vhodné zapojit oba vstupní nebo oba výstupní konektory současně.
Ihned po vyjmutí z krabice jsme byli ohromeni pocitem z tohoto produktu, ze kterého kvalitní provedení přímo “teče”. Velkými, klasicky stylizovanými potenciometry lze otáče velice jemně, což i z praktického hlediska znamená možnost velice přesného nastavení – to je obzvláště užitečné, když používáte pár, tak jako my, pro stereo zpracování. “Chicken-head” knoby, kterými volíte frekvence, se aktivují se sympatickým cvaknutím, které se zdá velice účelné a inspirativní.
Dokonce i hlavní LEDka zapnutí svítí příjemně tlumeným červeným světlem, které není oslnivé, jako je tomu u produktů s neonově modrými indikátory. Pouze logo Warm je vadou na kráse krytu tohoto produktu. Na dřívějších oranžových modelech (WA12 a Tonebeast) vypadalo černé logo celkem funky – nicméně na tomto krásně šedomodrém kousku připomíná hnědé logo bohužel spíš *****.
Takže, logo nechme stranou, EQP-WA vypadá dobře a působí kvalitním dojmem, ale jak zní? Měli jsme možnost porovnat tento produkt s naším oblíbeným Tube-Tech PE 1C od Pultec, který používáme prakticky neustále v našem studiu již téměř 20 let. Po 30 minutách čekání, než se lampy zahřejí, bylo zřejmé, že je EQP-WA skutečná pecka – hutné a “teplé” zesílení basů, sametové výšky při extrémním nastavení. Nastavení podobných hodnot na Warm a na Tube-Tech potvrdilo, že Bryce Young má skutečně recept na klasický a vynikající zvuk.
Není pochyb o tom, že jsme vkládali do toho produktu značné naděje, jelikož jsme již byli nadšeni z WA76 od Warm – jejich kopie limiteru 1176 – natolik, že jsme si pořídili do našeho studia dva. Nicméně, nyní jsme ve světě lampových produktů, který byl pro společnost doposud neznámým územím. I přes vysoká očekávání jsme byli skutečně ohromeni výkonem této novinky; fakt, že je společnost Warm schopná vyrobit produkt této kvality a za takto absurdně nízkou cenu, nad tím zůstává rozum stát.
Vyzkoušeli jsme mnoho nastavení a možností s EQ – namátkou zmiňme tři – trochu 10kHz jiskry na virbl, trochu 16kHz vzdušnosti na vokály a pronikavé, ale jemné 60Hz zesílení na baskytaru, ovšem také jsme v praxi vyzkoušeli extra frekvenční pásma, která se na klasických zařízeních neobjevují. Možnost nastavení 800 Hz v low-end sekci byla vynikající k přidání dynamiky a hutnosti do stopy elektrické kytary a zvuk jsme ještě dále upravovali frekvencí 3 kHz, která do zvuku přidala presence a ostrost. Jako finální doladění jsme ořezali některé extrémní výšky na frekvenci 20 kHz, o které je ve spojení s elektrickou kytarou jen velmi málo užitečných informací, čímž jsme vytvořili velký a hutný zvuk, který byl ale stále velmi výrazný v mixu.
Ekvalizér EQP-WQ používá také například české Studio Mercury Romana Šandora. Kde a jak jej využívají a v čem tkví jeho přednosti se můžete dočíst v článku Warm Audio: hodně muziky za málo peněz.
Alternativy
Manley Laboratories vyrábí stereo verzi EQP-1 A (£2,874), která stojí více než dvakrát tolik než pár dvou EQP-WA. Lindell Pa-500 (£229) je velice povedeným adeptem ve stylu EQP-1 A v menším formátu, nicméně, tranzistorové provedení postrádá tu jemnost, kterou nabízí zvuk lamp u Warm EQP-WA.
Jelikož většinou pracujeme ve stereu, nemohli jsme odolat testu našich dvou EQP-WA review produktů a vyzkoušet je s několika stereo mix sběrnicemi a předem připravenými finálními stereo mixy; výsledky byly dechberoucí. Povedlo se nám něco, čeho jsme nebyli s naší jednou kopií Pultec schopni, pokud jsme nezpracovávali každý kanál zvlášť, ale nyní je nám jasné, proč je tento typ ekvalizéru tak uznávaný jako programový ekvalizér.
Jelikož řada Pultec klonů stojí několikanásobně víc, než nová verze od Warm, je pořízení více než jednoho takového produktu nad možnosti většiny menších studií. Nyní je možné mít pár za méně peněz, než stojí kterýkoliv z jednokanálových kvalitních produktů. Když jsme si toto uvědomili, neptali jsme se sami sebe “můžeme si dovolit koupit oba dva?”, ale spíš “můžeme si dovolit je nekoupit?”
Nenechte se zmást, že by nízká cena EQP-WA znamenala nízkou kvalitu. Tento nový Warm produkt v pohodě ustojí srovnání s kterýmkoliv EQ stylu Pultec. Schopnost provedení všech triků těchto modelů ve spojení s výhodou nových frekvenčních bodů staví tento ekvalizér do popředí.
Verdikt portálu MusicTech: 10/10
Warm Audio vzalo světový design, přidalo několik užitečných funkcí a vylepšilo některé zastaralé vnitřní komponenty původních modelů, čímž vytvořilo špičkový produkt, který překonává veškerá očekávání a mnohé překvapí. Pro kreativní hudebníky, kteří si rádi hrají se zvukem, je toto prvotřídní volba. Nicméně, hledáte-li chirurgickou přesnost korekcí, podívejte se spíš po jiném...
Plusy:
- Klasický Pultec styl ekvalizace
- Užitečné nové EQ frekvence
- Kvalitní provedení a design
- Příjemný lampový zvuk
- Vynikající cena
Mínusy:
- Nepovedené logo
Základní charakteristika
- Vysokonapěťové lampy prémiové kvality
- Vstupní a výstupní transformátory CineMag
- Nové frekvenční body
- XLR a TRS konektory
Detaily
- Cena £649 (včetně VAT)
- Výrobce: www.warmaudio.com