logo Disk

API 500 – malé, ale šikovné Kvalitní moduly pro zpracování zvuku

Kvalitní produkty pro profesionální zpracování zvuku většinou nebývají z nejlevnějších a ne všichni si mohou dovolit pořídit top produkty. Existuje nějaká cesta, jak mít cenově dostupné, a přitom kvalitní procesory pro profesionální zpracování zvuku? Řešením mohou být moduly API 500.

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
DISK | 9. června 2021

Dnes se podíváme na zoubek modelům řady API 500, doporučíme kombinace konkrétních „pětistovkových“ modelů pro účely náběru i postprodukce; vždy několik variant v různých cenových hladinách. Na závěr uvedeme několik API 500 racků a jejich pozoruhodné vychytávky.

Kvalitní profesionální zvuk

Všichni zvukoví designeři a inženýři, postprodukční pracovníci i muzikanti touží po co nejkvalitnějším zvuku svých produktů. Můžete používat různá lowcost zařízení, hledat na nich co nejlepší nastavení, zkoušet jejich kombinace. Je možné, že se vám tu a tam podaří objevit vzdálený břeh nové Ameriky.

Mnohem jistější je spolehnout se na osvědčené a léty prověřené značky, které zaručují profesionální výsledky. Jak ale dosáhnout na kvalitní produkty, aniž byste museli sáhnout zbytečně hluboko do kapsy? Řešením jsou moduly API 500.

Trocha historie bez hysterie

Modulární systém API 500 není tak mladý, jak by se možná mohlo zdát. V roce 1966 vyvinul Saul Walker modulární audio komponenty v jednotném formátu, které potažmo převzaly označení firmy API (Automated Process Inc.). V 70. létech pak došlo k bouřlivému vývoji komponentů, které ale byly mnohdy nekompatibilní. Proto byl v roce 1978 firmou Datatronix vyvinut unifikovaný 10 slotový rack, který pevně stanovil rozměry modulů. Po více různých variantách a slepých uličkách se po několika desetiletích pevně definovala i patice pro připojení modulů, napájení a další nezbytné technické parametry. Od té doby vyrábějí vzájemně kompatibilní API 500 moduly prakticky všechny značky, které se věnují zpracování zvuku; od lowcost, přes běžné až po špičkové top leadery světové produkce.

Co jsou API 500 moduly?

Jedná se o stále populárnější mladší bratříčky velkých profi přístrojů, které obsahují všechny, nebo nejpotřebnější ovládací prvky a většinou dosahují prakticky stejných zvukových výsledků. Všechny typy, které existují u velkých přístrojů, najdete u 500 modulů také. I hudebníci si v „pětistovkách“ vyberou a mohou si poskládat svůj modulární syntetizér. V tomto článku nás ale budou zajímat výhradně moduly pro zpracování zvuku, jako jsou předzesilovače, kompresory, limitéry, ekvalizéry, saturátory nebo simulátory.

Moduly API 500 jsou unifikované, mají jednotné napájení, vstupy i výstupy, takže můžete prakticky libovolně kombinovat jakékoli moduly. I rozměry jsou sjednocené co do výšky a hloubky. Šířka modulů je škálována podle počtu pozic/slotů, které fyzicky zaberou v 500 racku.

Kam s ním, pane Nerudo?

API 500 moduly nemohou fungovat samy o sobě. Potřebují mechanicky umístit do API 500 racku, který se krom mechanického uchycení postará o napájení jednotlivých modulů i o zpřístupnění jejich audio vstupů a výstupů. Ty bývají většinou vyvedeny na zadním panelu 500 racku ve formátu XLR, TRS nebo SUB-25.

Racky se liší svou „kapacitou“, která napovídá, kolik jednoduchých modulů do něj můžete umístit. To je většinou dáno počtem slotů, které 500 rack nabízí. Další rozdíly jsou ve výkonu a kvalitě napájecího zdroje. Některé racky nabízejí navíc vnitřní propojování modulů bez použití kabelů, inserty, mix jednotlivých signálů do sumáru, VU metry a další užitečné vychytávky.

Jdeme na věc, aneb poskládej si svůj procesor

V následující části vám nabídneme několik tipů, jak sestavit profi řetězec přesně šitý na míru a v různých cenových hladinách. Bude se jednat o channel stripy a masteringové řetězce. Na závěr si uvedeme příklady některých API 500 racků a jejich přednosti.

CHANNEL STRIPY

Naše monofonní channel stripy jsou určeny pro náběr a zpracování zpěvu, akustického nebo elektroakustického nástroje. Jednokanálové řetězce, které si sestavíme, obsahují mikrofonní předzesilovač, kompresor a ekvalizér.

Channel strip 1 – orientační cena 25 000,- až 27 000,- Kč

Auteur MK2 500 značky Black Lion Audio je jeden z nejčistších a nejtransparentnějších mikrofonních předzesilovačů. K dispozici má kytarový Hi-Z vstup, phantomové napájení +48 V, otočení fáze (polarity) a útlum PAD. Díky vysoké impedanci mikrofonního vstupu je předzesilovač ideální i pro páskové mikrofony.

Pokud máte naopak rádi teplé vintage zabarvení, můžete zvolit mikrofonní předzesilovač WA12-500 od Warm Audio se vstupním i výstupním transformátorem CineMag. Kromě phantomového napájení, Padu a obracení polarity můžete volit mezi dvěma vstupními impedancemi. Nástrojový vstup na předním panelu ocení zejména kytaristé.

7X-500 od Lindell Audio je jednoduchý ale velice účinný FET kompresor typu In/Out se třemi kompresními poměry. Attack a Release můžete přepínat od Slow až po Fast. Užitečnou vychytávkou je Mix, pomocí něhož můžete docílit paralelní komprese, a HPF v SideChain vazbě.

EQ typu Pultec PEX-500 ze stejné stáje je pasivní ekvalizér se dvěma pásmy. Symetrický vstup i výstup je opatřen transformátorem. Zesílení nejčistších průzračných výšek až o 15 dB a tvrdý bas otevře a zpevní váš zvuk.

Channel Strip 2 – orientační cena 29 000,- Kč

Lindell Audio jako jedna z mála značek má ve svém programu kompletní channel strip ve dvou slotech API 500. WL-3 má linkový i mikrofonní vstup vybavený změnou polarity, možností +48 V a Gain. K úpravě barvy nabízí třípásmový EQ s parametrickými středy a LowCut. Signál můžete ukáznit pomocí kompresoru s možností paralelní komprese. Výrobci se dokonce podařilo do zaplněného předního panelu vměstnat i tahový potenciometr pro elegantní kontrolu výstupní úrovně. O vřelý sound se starají Carnhill transformátory na vstupu i výstupu.

Channel Strip 3 – orientační cena 42 000,- Kč

Mikrofonní a DI předzesilovač nejvyšší jakosti Elysia skulpter 500 umožňuje kromě Gainu i projasnění signálu pomocí dvou typů Shape a kompresi. Napájení +48 V a otáčení fáze je samozřejmostí. K přesné kontrole signálu slouží 14 segmentový LED ukazatel úrovně.

Induktor EQ 551 od Rupert Neve Designs je jedinečný třípásmový ekvalizér s HPF. Nízké a vysoké pásmo umožňuje volbu mezi módy Peak a Shelf, u středních kmitočtů můžete volit mezi dvěma šířkami pásma. Přepínatelné volby přesně kalibrovaných frekvencí a zdvih ±15 dB skýtá mocný nástroj pro jakékoli frekvenční úpravy zpěvu i nástrojů.

Channel Strip 4 – orientační cena 61 000,- Kč

Modul 517 z dílny Rupert Neve Designs v sobě obsahuje špičkový mikrofonní a nástrojový předzesilovač s DI boxem a kompresor. Mikrofonní předzesilovač umožňuje nastavení Gainu, phantom +48 V a otáčení fáze. K preampu můžete také přes vysoko impedanční vstup připojit elektrickou kytaru nebo basu s možností odzemnění a reampového odděleného výstupu Thru. Oba vstupy můžete používat současně, nezávislými Gainy řídit jejich poměr a fázové rozdíly kompenzovat pomocí ovladače Vari-Phase. To je ideální např. při náběru akustické kytary linkou i mikrofonem, nebo při záznamu elektrické kytary z nástroje i mikrofonem z kytarového aparátu. Jednoduchý, ale funkční kompresor nabízí regulaci míry komprese, Blend pro paralelní kompresi a kouzelné tlačítko Silk, které díky pověstným Neve transformátorům barevně obohatí zvuk.

Třípásmový parametrický ekvalizér 75EQ JR od Heritage Audio nabízí nezávislou frekvenční úpravu tří pásem s možností nastavení frekvence a zdvihu nebo útlumu pro každé pásmo. Filtr pro vysoké kmitočty je typu HiShelf, střední pásmo ovládá filtr typu Peak a nejnižší kmitočty kontrolujete pomocí filtru LoShelf. Úroveň vstupního signálu procházejícího přes transformátor můžete regulovat v rozsahu -20 dB až +6 dB a tak dorovnat změny hlasitosti při ekvalizaci.

Přesnou a detailní kompresi zajití mpressor 500 od německé Elysia. Kromě standardních prvků Threshold, Attack a Release umožňuje i THD harmonické obohacení signálu a přesný limiter GRL uhlídá signál v patřičných mezích. Svým frekvenčním rozsahem 10 Hz – 390 kHz zabezpečí naprosto jasný a transparentní zvuk.

MASTERINGOVÉ ŘETĚZCE

Následující sestavy jsou zaměřeny na komplexní úpravy již nabraného zvuku v insertu mixu nebo DAW. Hlavním cílem je vytvoření plnohodnotného stereo masteringového procesoru použitelného i jako BUS procesor. Volbou pořadí jednotlivých modulů podle svých potřeb můžete mnohdy dosáhnout i lepších vlastností své sestavy, než jaké nabízejí masteringové procesory.

Master 1 – orientační cena 41 000,- Kč

xfilter 500 z dílny Elysia je stereofonní ekvalizér top kvality, který nabízí čtyři frekvenční pásma s kompletním nastavením kmitočtu a zdvihu nebo potlačení v rozmezí ±16 dB. Kromě volby šířky pásma u dvou středových parametrů máte k dispozici i LowCut a HiCut. Za zmínku stojí i mód Hit It pro úderný rockový nebo popový sound a Passive Massage pro čistý průběh vhodný zejména pro akustickou hudbu nebo mluvené slovo.

xpressor 500 téhož výrobce je sofistikovaný kompresor s možností automatické odezvy kompresoru (Attack, Release) a SideChain filtrem. Kromě standardních ovládacích prvků kompresoru nabízí i master limiter, teplý mód Warm a průrazný mód Hit It!

Master 2 – orientační cena 130 000,- Kč

Modul  542 od Rupert Neve Designs nabízí jedinečnou analogovou simulaci magnetofonového pásu. Pomůže analogově proteplit zvuk zvýrazněním 3. harmonických, dodá mu saturaci a typickou kompresi magnetofonového záznamu. Klasické Neve Silk pro obohacení harmonických má dva módy: Red a Blue.

Pomocí pasivního ekvalizéru PEQ-501A od Lindell Audio dosáhnete čistých průzračných výšek i pevných basů a transformátory na vstupu i výstupu dodají vaší nahrávce hřejivý charakter. Oceníte jej jak u popových, tak i u akustických nahrávek.

535 diodový Neve kompresor limiter pomůže našlápnout zvuk a umravnit jej do patřičných mezí. Kormě standardního Threshold a Ratio je k dispozici 6 kombinací časů Attack a Release včetně módu Auto. Nechybí ani HPF v SideChain, Link pro spojení dvou jednotek do stereo módu, Blend pro paralelní kompresi a Gain (Make Up) k dorovnání úbytku signálu během komprese.

API 500 RACKY

Při výběru API 500 racku je užitečné si předem ujasnit:

  • kolik modulů jakých šířek potřebujeme do racku umístit
  • jaký odběr mají jednotlivé moduly a celá sestava
  • jak můžeme využít některé nadstandardní funkce

503 Power je API 500 Rack z dílny Lindell Audio se 3 sloty. Má základní vybavení, vstupy a výstupy XLR na zadním panelu a kvalitní bezšumový napájecí zdroj s nadstandardními 800 mA na slot.

Přenosný R6 Series 500 Rack od Rupert Neve Designs s uchem na boku má LED bar jako ukazatel odebíraného proudu. Zadní panel nadchne totální konektivitou. Najdeme tu konektory XLR, TRS i DB-25. Pomocí vnitřních jumperů můžete linkovat dvojice modulů; to je užitečné zvláště u kompresorů. Výborné jsou i dva přídavné propojovací kanály, které mohou sloužit jako univerzální redukce XLR, TRS, DB-25.

Velkokapacitní OST10 v2.0 značky Heritage Audio má kromě 10 slotů a silného zdroje 1,8 A i lineární napájení vhodné pro lampové moduly. Na zadním panelu najdete přepínače pro propojení výstupu a vstupu dvou sousedních modulů. Ke skládání channel stripů tak nemusíte používat externí kabely.

PBR8 500 z produkce Black Lion Audio má sice slotů jen 8, ale zato nabízí patch panel s inserty pro operativní propojování s externími zařízeními. Vstupy a výstupy jsou vzadu vyvedeny na XLR i DB-25. Precizní vyfiltrovaný napájecí zdroj je u „Černého lva“ samozřejmostí.

Na závěr jsme si nechali lahůdku. MCM-8 II od Heritage Audio, který kombinuje API 500 rack s pasivním směšovačem vybaveným transformátory. Nad každým slotem je tlačítko Mute a přepouštění do Masteru včetně nastavení hlasitosti a panorámy. V Master sekci pak najdete regulátor celkové hlasitosti a dva přesné ručkové ukazatele úrovně pro levý a pravý kanál mixu. Na zadním panelu je kromě vstupů a výstupů jednotlivých slotů na XLR i DB-25 i Master L/R výstup. Dokonce tu najdete i dva XLR vstupy AUX L/R pro připojení další mixážní konzole nebo návrat efektů. Pomocí MCM-8 II si zkrátka můžete nakonfigurovat svůj jedinečný mixážní pult ze svých oblíbených API 500 modulů přesně na míru.

Nožičky a závěr

S API 500 moduly se vám otevírá cenově dostupný svět pestrých kombinací, díky nimž můžete realizovat prakticky cokoli. Od jednoduchých efektů, přes složité channel stripy, BUS efekty a masteringové procesory, až po mixážní konzole. Navíc máte tu výhodu, že kterýkoli komponent můžete časem nahradit jiným. Ve formátech API 500 máte tedy velice variabilní otevřený systém, který může jít neustále s dobou a může respektovat nové trendy. Navíc vše přesně podle vašich představ a ve špičkové kvalitě. Co víc si přát?

Chcete se dozvědět více?

Roman Jež

Roman se více než třicet let zabývá studiovou prací se zvukem, programováním syntetizérů i jiné techniky. Působí v několika kapelách, divadlech a přednášel hudební akustiku na JAMU a VUT. Patří proto mezi naše zkušené studiové odborníky. 

Kontaktovat jej můžete na roman.jez@disk.cz

Přečtěte si také:

Elysia xfilter a xpressor: Neuvěřitelně “malí”, velcí pomocníci

Zeptali jsme se skladatele, producenta a majitele nahrávacího studia ProRecords Martina Hájka, co říká na německou značku Elysia. K čemu využívá jejich produkty, jak je s nimi spok…

Rupert Neve Designs: Master Buss Converter

První profesionální AD převodník z dílny legendy profesionálního zvuku je na světě! Master Buss Converter je určen pro digitalizaci analogového signálu z mixážní konzole nebo maste…

Black Lion Audio: Krystalicky čistý zvuk

Americká značka Black Lion Audio zaměřující se převážně na studiové audio produkty byla založena v roce 2006 v Chicagu, kde se vždy koncentrovali pracovití a činorodí lidé.  Tato d…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře