Bezdrátový set Wireless GO II disponuje dvěma výstupními módy: slučujícím režimem a rozdělujícím režimem. To umožní změnit způsob zpracování signálu, který putuje z vysílače do přijímače a z přijímače do kamery nebo záznamového zařízení. Co ale v praxi tyto režimy znamenají a kdy byste je měli používat? Podívejme se na ně.
Jak fungují?
V režimu „rozděleno“ je signál z každého dvou vysílačů v setu Wireless GO II rozdělen na levý a pravý kanál, ty pak samostatně vystupují dál z přijímače. Znamená to, že můžete následně v editačním softwaru upravit úrovně každého kanálu samostatně. A to je velmi užitečné. Pokud například jedna osoba mluvila hlasitěji než druhá, můžete kompenzovat hlasitost tiššího kanálu.
V režimu „sloučeno“ je zvuk z vysílačů smíchán dohromady. To znamená, že na výstupu přijímače je již společný zvuk z obou vysílačů z levého i pravého kanálu spojen. Díky tomu může postprodukce proběhnout mnohem rychleji (protože stačí použít zvukovou stopu z kamery bez nutnosti dalšího jejího zpracování nebo úpravy). Snižujeme tím ale flexibilitu, protože už nelze až tak snadno změnit relativní úroveň obou signálů.
Chcete-li přepínat mezi dvěma režimy, stiskněte a podržte obě tlačítka na spodní straně přijímače současně. V režimu „Split“ uvidíte na hlavním displeji dva samostatné audiometry. V režimu „Merged“ uvidíte měřák-metr jen jeden.
Kdy použít slučující režim?
- Když používáte pouze jeden vysílač – jestliže používáte pouze jeden vysílač, například pokud nahráváte přednášku nebo vlog do počítače, je pak v postprodukci rychlejší a snazší, když při nahrávání zvolíte režim „sloučeno“.
- Když provádíte přímý přenos - pokud používáte Wireless GO II v rámci přímého přenosu, režim „sloučeno“ zajistí, že zvuk bude "vystředěn" – ležet v centru sterea, takže bude přirozenější pro posluchače.
- Pokud v postprodukci nehodláte dělat žádné (nebo jen minimální) úpravy – může nastat situace, že spěcháte a potřebujete celý proces úpravy videa maximálně zjednodušit. Pak nahrajte video bez úpravy přímo do vašeho distribučního kanálu. Stejně můžete postupovat i v případě, že si nejste jistí, že by postprodukční úpravy jakkoliv zvuku pomohly. Se slučujícím režimem dosáhnete skvělých výsledků a navíc bez jakékoliv nervozity či paniky.
Kdy použít rozdělující režim?
- Chcete-li upravit zvuk v postprodukci - pokud během natáčení využijete oba vysílače a pokud plánujete upravovat zvuk v postprodukci, režim „Split“ vám poskytne maximální flexibilitu. Další informace o importu a úpravách zvuku v postprodukci naleznete níže.
- Pokud provádíte stereofonní záznam – jestliže používáte dva vysílače Wireless GO II jako stereofonní pár (například pro záznam živého hudebního vystoupení), pak aktivací rozdělujícího režimu zajistíte výstup stereofonního souboru.
Import a editace rozděleného signálu v postprodukci
V rozdělujícím režimu budete zvuk z jednoho vysílače nahrávat do levého vstupního kanálu kamery a druhý do pravého kanálu. Když importujete video z kamery do editačního softwaru, zvuk se načte jako stereofonní stopa s oběma kanály ve stejné stopě. Chcete-li upravit zvuk z každého vysílače samostatně, budete muset rozdělit stereofonní stopu na dvě mono stopy. Můžete to realizovat např. v editačním video programu Premiere Pro. Prvně duplikujete zvukovou stopu kliknutím pravým tlačítkem myši na stopu a vyberete možnosti „duplikovat“. Nyní, když máte dvě stejné stopy, můžete označit, který kanál mikrofonu chcete přiřadit každé stopě.
Klikněte pravým tlačítkem na první zvukovou stopu a zvolte možnost „zvukové kanály“. Odtud dále můžete vybrat, jaký kanál bude použit pro tuto konkrétní zvukovou stopu. Zrušte zaškrtnutí políčka „pravý kanál“ a stiskněte „OK“. Měli byste vidět, že se tím vytvoří mono stopa, ve které je pouze jeden zvukový kanál.
Tento postup opakujte znovu pro stopu, pouze tentokrát zrušte výběr levého kanálu. Po stisknutí tlačítka „OK“ se nyní zobrazí dvě samostatné mono zvukové stopy, ty lze separé pojmenovávat a upravit. Proces se může mírně lišit v závislosti na tom, jaký software používáte. Jakmile tuto úpravu uděláte, ujistěte se, že jsou oba kanály vystředěny na centrum, aby stereo znělo přirozeně. Pokud tento krok vynecháte, zvuk z každého vysílače bude slyšet pouze na levém nebo pravém kanálu. To je jednak nepřirozené a hlavně těžko poslouchatelné.
Přečtěte si také:
5 tipů jak kreativně používat bezdrátový set WIRELESS GO
Jason Wang je tak trochu „crazy audio designer“. Nebojí se při natáčení vlézt tam, kam druhý nechce, a používá takové natáčecí techniky, jako málokdo jiný. Fanoušci ze zvukařské ko…
Lukáš Fronk: RODE Wireless GO II už nevrátím!
„RØDE Wireless GO II je inovovaná verze populárního setu Wireless GO. Přestože to nejdůležitější jsou dva vysílače pro jeden přijímač, největší radost mám ze záložního záznamu. Ne…