logo Disk

5 tipů jak kreativně používat bezdrátový set WIRELESS GO DR Filmmaker aka Jason Wang je specialista na vychytávky s video mikrofony!

Jason Wang je tak trochu „crazy audio designer“. Nebojí se při natáčení vlézt tam, kam druhý nechce, a používá takové natáčecí techniky, jako málokdo jiný. Fanoušci ze zvukařské komunity ho proto milují. Zahrne je spoustou neotřelých nápadů. Podívejme se, jaké tipy nabízí pro práci s bezdrátovým setem WIRELESS GO.

DISK | 15. prosince 2019

Od uvedení setu WIRELESS GO RØDE na trh nás ohromilo množství zajímavých příspěvků, které lidé vytvořili. Ale jedno video nás upoutalo speciálně, bylo totiž obzvlášť úžasné. Autor? DR Filmmaker, aka Jason Wang.

Jason, ostřílený filmař předvedl spoustu geniálních způsobů, jak pracovat s bezdrátovým setem WIRELESS GO. Rádi vidíme, když lidé používají naše mikrofony zajímavě a kreativně, a tak jsme oslovili Jasona a požádali ho, aby nám řekl více o jedinečných technikách, jak s bezdrátovým setem WIRELESS GO nahrávat zvuk. A užívat si!

1. Zachycení ruchů do videa

Pokud jde o výrobu videa a filmů, zvuk je nesmírně důležitý. A to i pro vzdělávací televizní pořady, jako jsou např. pořady o vaření. Zvukové ingredience, které se často přehlížejí, jsou ruchy. Jde o zvuky, které nejsou založeny na mluveném dialogu – ale o každodenní ruchové okolí kolem nás; zabouchnutí dveří, kroky po schodech, vypnutí spínače nebo praskající slaninu na pánvi. Pokud tyto ruchy chybí, film působí docela prázdně. Tradičním způsobem jak přenést tyto chybějící zvuky zpět do filmu, je buď nahrát je dodatečně sám, nebo „pročesat“ existující zvukové knihovny a tam je objevit. A přidat je do finálního mixu.

To však může být časově velmi náročné. Bezdrátový set WIRELESS GO je skvělý právě pro nahrávání ruchů a to živě přímo na scéně během natáčení herců. Jednoduše skryjete vysílač i mikrofon v jedné malé krabičce před záběrem kamery, ale musí být dostatečně blízko ke zdroji zvuku. Tím zaznamenáte krásně živě a akčně potřebné ruchové stopy. Později půjdou snadno spárovat s videem. Pokud nelze  vysílač/mikrofon před objektivem skrýt, zapojte jej do vstupu pro lavalier mikrofon na hlavním panelu a použijte jej místo něj. Případně hledejte místa kudy vést kabel, například pod stoly, římsami, rohy, pod různými předměty atd.

Vzhledem k tomu, že vysílač (+ mikrofon) je bezdrátový, můžete jej umístit téměř kdekoli a pak najít nejlepší způsob, jak kabel skrýt. Pokud linku skrýt nelze, můžete použít mikrofon typu shotgun (například VideoMic Pro+) připevněný na tyč. Postavte pak  vysílač blízko mikrofonu a zapojte jej do shotgunu. Tím efektivně přeměníte kabelové shotgunové vedení na bezdrátové.

Můžete použít až 8 bezdrátových jednotek WIRELESS GO. To usnadňuje zachycení všech ruchů, které byste mohli potřebovat v jedné scéně. Vědomí, že tyto zvukové stopy můžete nahrát a posléze uspořádat tak, jako byste to dělali s mluvným slovem, vám ušetří spoustu času v postprodukci. Pokud záznam není podle vašich představ, je mnohem jednodušší nahradit jeden zvuk nebo i více zvuků ve scéně.

Seznam vybavení:

WIRELESS GO, adaptér RØDE SmartLav +, adapter z SC3 TRS do TRRS, shotgun, například NTG4 (volitelný), gafa páska

Příklady scén:

Pořady o vaření: kuchyňské prkénko, varná deska a umyvadlo, zásuvky v kuchyňské lince nebo rolovací zařízení

Scény z auta: řazení, spojka, zapalování (vnitřní zvuky), kapota, kufr, dveře (vnější zvuky)

Běžné scény: chvíle, kdy herec přestane na něco reagovat, předtím než bude pokračovat v pohybu.

Akční scény: tam, kde herci spadnou nebo narazí do nábytku, který se rozbije.

2. Dvojitý nebo trojitý Wireless Lav set pro mluvené slovo

Pokud se natáčení filmů týká, rozpočet je alfa a omega. Jak si zorganizujete práci "na place" a rozdělíte váš „budget“, je nesmírně důležité pro zajištění toho, aby výroba běžela co nejhladčeji. Jednou z přehlížených oblastí nezávislých produkčních týmů je opět zvuk.

Tentokrát mluvím o dialogu. Dabovat jej nechcete, ztratil by živost. Nemáte ani někoho, kdo by nosil na boom tyčích několik mikrofonů typu shogun najednou. Ve scéně není ani místo na to, aby jeden operátor (nosič) rychle přesměrovával jen jeden mikrofon – pušku z jednoho mluvícího herce na druhého. Dialogová scéna je totiž dlouhá a operátor se po chvíli ztratí a nevěděl by, co kdo právě říká. A přerušovat dialog a točit po kouscích nechcete.

V tomto případě jsou bezdrátové lavaliery skvělým řešením jak zajistit, aby herci zahráli co nejpřirozenější dlouhé mluvené scény, aniž by jim v tom bránily zvukové operace… ale co když nemáte dostatek bezdrátových sad?

Bezdrátový set WIRELESS GO je schopen tuto situaci zvládnout. Věděli jste, že do jednoho systému můžete zapojit až tři lavalierové mikrofony? Jednoduše připojte duplikátor sluchátek (přicházejí kamkoli z 2-5 portů) a zapojte je do mikrofonního vstupu vysílače. Odtud můžete připojit až tři mikrofony typu lavalier (záleží na tom, jaké si vyberete, některé potřebují více energie než jiné).

V takové situaci je třeba ujistit se, že scénu připravíte tak, aby vyhovovala právě tomuto mikrofonnímu nastavení. Toto nastavení je nejvhodnější pro situace typu „sit and talk“, kde herci neopouštějí danou oblast a baví se spolu ve skupině na jednom místě (například ve scéně s večeří, scéně s autem, scéně na parkovišti). Pokud tímto způsobem své záběry i scény vytvoříte, ba přímo napíšete a sestavíte sekvence tak, aby bylo možné bezdrátový WIRELESS GO set skrýt pod stolem (bude napojen na lavalierové mikrofony na tělech herců), nejenže budete moci nahrát více herců, ale budete moci účinně zachytit jejich dialogy pouze s jedním bezdrátovým systémem.

Důležitá poznámka k tomuto nastavení: všechny hlasy herců jsou v tomto případu zachyceny do jednoho zvukového souboru, nikoli do dvou (nebo tří) stop, což znamená, že nemůžete ovládat každý jednotlivý hlas v příspěvku. Přesvědčte se, zda si herci navzájem odpovídají stejnou hlasitostí. Tak aby jejich hlasy byly rovné.

Seznam zařízení:

WIRELESS GO, sluchátka, adaptér RØDE SmartLav +, adaptér z SC3 TRS do TRRS (vynásobte dvěma nebo třemi, podle toho, kolik „lavů“ potřebujete).

Příklady scény:

Jakákoliv scéna, kde jsou dva herci v těsné blízkosti a nepohybují se

Scény s hostem (sedí s někým u stolu nebo u pultu a baví se)

Scény z auta (jízda z místa na místo)

Parkové lavičky

3. Ruchy pro živé divadlo a tanec

Mluvil jsem o zvucích pro filmy, ale co v případě živých jevištních představení? Také ta vyžadují přidané ruchy, aby se herci cítili jako doma. Pouze hudba, hlas a tanec totiž nestačí. Všimli jste si někdy, co všechno vyvolá pyrotechnika během živého jevištního show vašich oblíbených popových hvězd? Dokážete si představit, že by to tam náhle chybělo? Tyto inscenace probíhají samozřejmě v jiném měřítku, ale vraťme se k místním divadelním pódiím v naší komunitě filmových srdcařů.

Pokud jde o taneční recitály, to, co často chybí v archivním videu každého tanečníka, jsou zvuky jejich podpatků. Jednoduše řečeno, hudba šířící se po jevišti je mnohem hlasitější než údery jejich nohou. "Dobře financovaná pódia" mohou mít něco, co se nazývá jevištním mikrofonem, který tyto ruchy zachycuje. Zvuky tanečních kroků se přes PA vysílají i do publika, a my je můžeme poté i přidat do záznamu o vystoupení. S bezdrátovým WIRELESS GO setem však můžete lehce vytvořit své vlastní nahrávky.

Tanečníkům obecně není dovoleno překročit na jevišti určitou linii směrem k publiku. Tam, kde se nacházejí ještě ve tmě (jakoby v zákulisí). A to je vaše místo pro instalace. Stejně jako u tipů uvedených výše, budete používat duplikátor sluchátek a přilepte 2-3 lavalier mikrofony k jevišti pomocí nějaké pásky. Jeden mikrofon umístěte do středu jeviště a ostatní dva do poloviny od středu (čtvrtině) na levé a pravé straně jeviště. Tím zajistíte, že budete moci zachytit zvuky podpatků bez ohledu na to, kde se tanečníci nacházejí.

Taková instalace je rovněž velmi užitečná pro tradiční divadelní představení. Popřemýšlejte o Romeu a Julii, když Romeo a Tybalt začínají šermovat s kordy. Jak skvělé by bylo slyšet jasný cinkot mečů právě ve vašem videu?

Seznam vybavení:

WIRELESS GO set, duplikátor sluchátek, RØDE Smartlav + s adaptérem SC3 TRS na TRRS (opět vynásobte dvěma nebo třemi, podle toho, kolik „lavů“ potřebujete).

Seznam vybavení:

WIRELESS GO, 3,5 mm sluchátka, aAdaptér z RØDE SmartLav + do TRS

4. Reakce publika na komediální show

Pokračujme dále do říše živých divadelních představení, řekněme, že natáčíte komika stand upu. Dokážete si představit, jak se doma díváte na standup video a neslyšíte posluchače po každé vtipné narážce? Nebo pokud budete slyšet jen jakýsi mdlý smích auditoria přicházející odkussi zdaleka do mikrofonu herce?

Smích publika je ve skutečnosti obrovskou součástí komediálních videí. Jednoduše řečeno, máte větší sklon se smát, když slyšíte, jak se ostatní smějí. Je velmi snadné zaznamenávat reakce publika pomocí bezdrátového zařízení WIRELESS GO. Jednoduše skryjte vysílač někde mezi publikem a pomocí vestavěného mikrofonu zachyťte potlesk, smích a povzbuzování publika.

Tato metoda však nemusí být vždy vhodná: co když osoba v blízkosti mikrofonu vede konverzaci (pane, jak se jmenujete)? Moje upřednostňovaná metoda v tomto případě je připojit vysílač k mikrofonu typu shotgun a umístit jej někam, kde mohu zachytit širší část publika. To dává lepší pocit z „velké místnosti“, kde publikum reaguje na představení.

Seznam vybavení:

WIRELESS GO, RØDE VideoMic, Stereo VideoMic nebo jiný shotgun mikrofon (volitelné)

Příklady scény:

Komediální show

Divadelní a taneční představení

5. Indí rozpočet pro ADR Sessions

Někdy je ADR pro váš film prostě nevyhnutelné. ADR znamená „Automated Dialog Replacement“ (ADR). Pokud tento proces neznáte, probíhá tehdy, když zachycený dialog není dostatečně čistý. To znamená, že herec musí ve studiu znovu vytvořit svůj vlastní hlasový dabing.

To může být leckdy i velmi obtížné a drahé, protože načasování dialogu musí být perfektní.

Důvodem, proč se tak obvykle děje v odtlumeném studiu, je, že potřebujete dabovat v místnosti s minimálními odrazy. Tak abyste získali čistý zvuk. Všichni víme, jak škaredě znějí naše hlasy v koupelně, a to si nepřejeme. A k tomu právě dochází, pokud herecká scéna probíhá venku v akusticky nevyhovujícím prostředí. Naopak žádáme nejčistější možný zvuk, abychom s ním mohli později dobře manipulovat.

Jak kvalitně dabovat, jestliže disponujete limitovaným rozpočtem a nemáte přístup do studia? Pokud vlastníte nějaké těžké přepravní pouzdro, můžete je skutečně použít k vytvoření vlastního přenosného zvukového studia na cestách. A pak dabovat kdekoliv.

Propojte lavalier s bezdrátovým WIRELESS GO setem. Nemáte nějaký kus pěny? Jemně jej držte v konkávním tvaru kolem tváře herce, ujistěte se, že vlnitá strana pěny je obrácena k herci. Když herec mluví směrem k pěně, izoluje to hodně dozvuku, což vám umožní získat čistší zvukový záznam.

Přečtěte si také:

Mono versus stereo: Jaký video mikrofon potřebuji?

Nezdá se to, ale mono záznam nahrávaný směrovým video mikrofonem může znít ve správnou chvíli mnohem lépe než stereo záznam nabíraný video mikrofonem stereofonním. Za jakých okolno…

Jaká napájení vyžadují video mikrofony?

Video mikrofony potřebují  ke svému fungování různé typy napájení. Jak poznáme, který je ten správný? Při špatném zapojení nebude totiž mikrofon hrát a navíc jej můžeme vážně poško…

V žádném případě nejde o dokonalou techniku, ale dostanete se na 90% vašeho rozpočtu. Poté, co jsem tuto vychytávku objevil, hned jsem ji používal pro svůj vlastní hlas, místo abych obložil celou svou kancelář drahou akustickou pěnou. Jsem upřímně překvapen tím, jak „mrtvý“ je signál, když jej nahrávám!

Seznam vybavení:

WIRELESS GO, SmartLav s adaptérem SC3 TRS na TRRS, přenosný kufr, pěna, zvukový záznamník podle vašeho výběru nebo se zapojte přímo do mikrofonního vstupu na notebooku

Jason Wang je filmař, YouTuber, technologický recenzent. Jeho kanál YouTube TL; DR Filmmaker je vybaven úžasnými vzdělávacími videi pro ctižádostivé fanoušky, recenzemi zařízení, recenzemi filmů, filmovými filozofiemi i teoriemi ad.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře