Tato nekompromisní továrna na metal, u jejíhož zrodu stál sám Eddie Van Halen, spatřila světlo světa v roce 1992. Zesilovač během let prošel řadou změn. Tou podle mě nejdůležitější byla ta v roce 1999 – a sice přidání druhého kanálu se samostatnou korekcí. Postupem času končí Eddie se spoluprací s firmou Peavey a na trhu se objevují dvě verze zesilovače: pokračování značky Peavey pod označením 6505, případně 6505 plus (Eddieho ochranná známka na značku 5150 zůstala logicky jemu) a nová Eddieho spolupráce s firmou Fender pod označením EVH.
Na internetu najdete tisíce a tisíce diskusí, kde se muzikanti nedokážou shodnout, co hraje líp a co hraje hůř. Popravdě je mi to vcelku jedno… osobně vlastním verzi 5150II a nikdy bych neměnil. Když se mi proto dostala do ruky tahle „rudá sranda“, okamžitě to byla výzva porovnat ji s origo hlavou.
Srovnávačka to byla vskutku zajímavá a možná leckoho překvapí.
GALERIE: Universal Audio Anti 1992 High Gain Amp
Vzhled a zpracování
Firma Universal Audio je známá tím, že svým krabkám dává 666% důraz na vizuální dojem – a dělá to věru velice dobře. Šasi je poctivý kovový robust, žádná laciná plechařina. Šest ovladačů – Gain, Presence, Output plus EQ sekce Low, Mid a High – má příjemný tužší chod, což je fajn například při transportu v boardu nebo futrálu kytary. Jednoduše řečeno – pokud do toho omylem něčím šťouchnete, zůstane to tam, kde má! Mezi ovladači se nacházejí tři páčkové přepínače, které jsou šikovně instalovány tak, že jsou se svou výškou ukryty mezi potenciometry a v podstatě je nemožné jim ublížit. Jejich přepínáním si volíte především simulace boxů, druh zkreslení nebo taky režim efektu, kdy je možno vybírat zvolené presety z aplikace. Hlavním ovládacím prvkem je pak dvojice footswitchů. Abych nezapomněl – čelní stranu efektu zabírá prostor věnovaný napájení na 9 V/DC, USB‑C, tlačítko pro párování s aplikací a čtveřice konektorů jack 6 mm (dva pro vstup a dva pro výstup) – milovníci sterea si přijdou na své!
Inferno začíná…
V první části se k efektu budu chovat tak, jako bych měl před sebou aparát… tudíž ihned nastavuju na režim Lead (... Crunch a Rhythm necháme hipízákům, my chceme plameny!). Gain a Presence zhruba na dvou hodinách. EQ klasicky „V“, kde ale nechávám středy na více jak polovině (zkušený uživatel 5150 totiž ví, že to, co v mixu a na nahrávce prolézá, jsou právě specificky zabarvené středy tohoto aparátu). Už při základním nastavení mě překvapuje čitelnost a rozeznatelnost tónů. Simulace je to opravdu velmi věrná, dokonce mi přijde, že ANTI 1992 má mnohem vyšší rozsah, co se Gainu, Presence a EQ týče. Jednoduše to prostě víc mění zvuk než klasická hlava. Co se však začne dít po přepínání simulace boxů, je čistá fantazie. Osobně jsem fanoušek klasiky, jako je V30, a jelikož ve zkušebně nedisponuju jiným boxem, byl jsem rád, že ANTI 1992 nabízí simulace dalších slavných reproduktorů. Při kombinaci V30 a G75 se totiž dostáváte na další stupeň možností. A jejich použití v nahrávce skrze jeden efekt při domácím nahrávání je více než praktickou lahůdkou. Abych nezapomněl… Co zde musím vypíchnout, je zabudovaný noise gate, který skutečně maká, jak má, tedy reaguje velice rychle, navíc se s ním dá pracovat a měnit jeho nastavení.
Inferno pro nerdy…
Kromě klasické možnosti využít ANTI 1992 mini amp je zde i další, poměrně dost sofistikovaná varianta použití. Jedná se o režim s použitím aplikace, na kterou vás ochotně navede váš chytrý telefon či tablet ihned poté, co naskenujete přiložený QR kód. Tato varianta použití dodává efektu další rozměr a vaše zvukové universum se díky tomu rozšíří téměř do nekonečna. Za zmínku určitě stojí možnost přidávat tzv. „nakopávadla“, takže máte k dispozici mimo jiné notoricky známý Tube Screamer. Další výhodou aplikace je možnost nastavení noise gatu, což osobně velice vítám.
Stará škola, nebo moderní digitalizace?
Určitě se teď ptáte, jestli má smysl tuhle krabku kupovat, pokud máte vítr z podobných aplikací, párování a ovládání více jak třemi knoflíky. Pokud bych měl odpovědět upřímně, řeknu vám, že to jde i bez toho. Přesně tak totiž krabku používám já. V podstatě nejvíc využívám její možnost přepínání mezi boxy. To je výhoda, kterou oceníte hlavně při nahrávání nebo ve chvíli, kdy si tyhle krabky pořídí do kapely oba kytaristi.
Dojmy a shrnutí
Pokud bych vedle sebe postavil svoji 5150 a ANTI 1992, s jistotou vám řeknu, kdo z nich mi roztrhá nohavice. S bubeníkem za zády, který jede poctivou starou školu a úder má jak stará Škopková ze Slunce, seno…, se s velkou hlavou budete cítit o něco líp. Líp ve smyslu tlaku, který umí lampa, což může být pro někoho naprosto nepodstatný. To je samozřejmě jen věc názoru a dalo by se o tom hodiny diskutovat. Někdy je prostě fajn se oprostit od zarytých zvyků a jít trochu jinou cestou. Koneckonců bez toho by ani 5150 nikdy nevznikla. Nejde taky přehlídnout širokou škálu výhod, který ANTI 1992 má… když pominu to, že si ho můžete vzít prakticky kamkoliv a kdykoliv, můžete s ním hrát live a podle prostoru si zvolit druh boxu, typ „nakopávadla“ nebo si nastavit noise gate, zní ten „malej rudej ďábel“ prostě dobře. Oproti hromadě simulací, která mi prošla rukama a kterou vlastně stále používám, má tahle krabka nesrovnatelně lepší zvuk, attack, dynamiku a čitelnost zvuku. Pokud zavřete jedno oko, ten nepřítomný feeling lampy překousnete. Věk simulací opět přešel do další fáze a za sebe můžu říct, že firma Universal Audio to zvládá naprosto skvěle.
Koupit ANTI 1992 High Gain Amp na shop.disk.cz
Přečtěte si také:
Emulace tří kompresorů – Universal Audio UAFX 1176 Pedal
Téměř v každém „slušnějším” nahrávacím studiu mají originál (analogový, hardwarový) UA Classic 1176 Compressor (nebo jeho kopie). Cena originálních kusů je vysoká. Za původní staré…
Kytarový pedál UAFX Lion '68 Super Lead Amp
Je hezké, jak nás výrobci klonů a simulací kytarových boxů a aparátů nechávají řešit oblíbený rébus. O jaký aparát to asi půjde, když se jmenuje Lion ‘68 Super Lead? A modří vědí.…
Universal Audio UAFX Lion ’68 Super Lead Amp
Společnost Universal Audio přišla předloni na trh s velmi povedenou simulací tří ikonických komb v kytarovém pedálu: Fender Tweed, Fender Deluxe a Vox AC30. Čekalo se, zda ve stejn…
Universal Audio: UAFX Enigmatic '82 Overdrive Special Amp
Co vás přitahuje na zvuku kytaristů, jako John Mayer, Larry Carlton, Joe Bonamassa či Carlos Santana? Nezaměnitelnou živočišnost aparátů Overdrive Special můžete mít teď i vy díky…