Another bricks in the wall
Jestli pracujete ve studiu nebo zvučíte, možná mi hned rozumíte. Otočím během psaní tohoto článku hlavu vlevo a vidím vyrovnané krabice s mikrofony. Kolik jich zvukař potřebuje? Samozřejmě víc, než kolik jich má! Ale v tomto případě jsou uvnitř klasických krabic ještě další menší cihličky. Tyto SD mikrofony jsou od běžných mikrofonů odlišné základním tvarem, ke kterému se dostaneme níže, a jsou zvláštní také tím, že k nim dostanete zdarma ještě software Hemisphere, jenž umí modelovat další typy mikrofonů, když ví, který mikrofon přesně použijete. A následně si v rámci tohoto programu můžete modelovat pozici (proximity), osu či filtraci. Můžete tak virtuálně pracovat s větším množstvím barev, než kolik vám nabídne samotný mikrofon.
Přerostlá Sněhurka a několik trpaslíků
GALERIE: Universal Audio SD-5
Barva mikrofonů řady SD mě inspirovala k označení „Sněhurka“, ovšem velikost a hmotnost kopákového mikrofonu SD‑5 prozrazuje, že Sněhurka se neživila jablíčky, ale spíše hamburgery. Je to dost velká cihla, dost těžká kostka, na pódiu ji rozhodně nepřehlédnete, nejenom kvůli velikosti, ale i díky luxusnímu a zcela odlišnému vzhledu. Samozřejmě jsem Sněhurku vzal – stejně jako další dva mikrofony – na live zvučení a musím říct, že odvedla dobrou práci. Při klasické pozici poskytla velmi kvalitní výstup a neměl jsem žádný problém se Sněhurkou udělat zvuk kopáku dle svého záměru. Je možné, že mikrofon můžete použít i pro další zdroje zvuku, ale podle mě ho v naprosté většině případů dáte na kopák a bude tam sloužit dobře a kvalitně.
V rámci programu Hemisphere pak k tomuto mikrofonu dostanete ještě pět modelů, které vycházejí z osvědčených standardně používaných modelů, takže vaše zvukové možnosti při míchačce ještě vzrostou.
Já jsem byl spokojen – jedná se o kvalitní kopákový mikrofon, kterých nikdy není dost.
Prófa SD‑7
GALERIE: Universal Audio SD-7
Zůstanu‑li u trpaslické terminologie, je pro mě SD‑7 takový Prófa. Je to mikrofon univerzální, který ví, jak se všechno má správně dělat, nikde není upištěný nebo řezavý, je klidný, široký, vybalancovaný s dostatkem basových frekvencí, ale ne přebučený. Můžete ho použít na perkuse, ale také na tomy, kytarové či basové aparáty, ale i pro ostatní nástroje, kdy chcete plný zvuk, ne tak ostrý jako třeba 57 nebo SD‑3. Prostě profesionál každým coulem. Samozřejmě i jej jsem použil při náběru a hodně mile mě překvapil.
V ceně dostanete také pět modelů jiných mikrofonů pro program Hemisphere, vcelku pochopitelně tam nesmí chybět model nejslavnějšího mikrofonu na tomy, ale i dalších, které se proslavily na kytarových aparátech. A v modelech nechybí ani typ 441, který se sice použije hlavně na tomy, ale občas se hodí dokonce i na vokály. Musím říct, že pro některé hlasy jsem ho i já ve studiu musel občas použít a teprve s ním jsem pro některé hlasy našel ten pravý mikrofon… Ano, i pro tuto aplikaci se dá mikrofon s takovouto charakteristikou použít s velmi dobrým výsledkem.
Kryšpín SD‑3
GALERIE: Universal Audio SD-3
A do třetice ten nejmenší trpaslík, tedy SD‑3. Ten se jasně cpe do vod osvědčených nástrojových mikrofonů řady 57, je užší, prosadí se přes hluk v rámci spektra skupiny či orchestru, budete ho mít rádi na virblech, ale i na kytarových aparátech, kdy chcete to středovýškové kousnutí, vydrží i vyšší tlak na dechových nástrojích. Je takový malý, ale šikovný. Navíc je kratší než zmíněná 57, takže se v držáku dobře schová na ráfek virblu a bubeník ho vám hned nesestřelí (i když… občas bývají ty paličky trochu rozlítané…).
I zde dostanete v ceně pět modelů jiných mikrofonů včetně oné slavné řady 57, takže budete moct při míchačce porovnávat rozdíly a volit charakter, který se vám bude líbit.
Směrové charakteristiky
Dnes jsme u dynamických mikrofonů, takže tyto charakteristiky jsou velmi jednoduché, tedy pro kopákovou SD‑5 je to superkardioida (úzká ledvinová charakteristika), pro širší a barevný SD‑7 je to také užší ledvinová charakteristika typu hyperkardioida a pro SD‑3 je to klasická ledvinová charakteristika (kardioida). Je to zcela v pořádku, u těchto typů ani asi nic jiného nepotřebujete.
Provedení
Tyto bělejší (možná trochu s odstínem slonové kosti) a spíše hranaté modely se dodávají včetně držáků pro mikrofony se závitem, nejsou k nim ale klipsny nebo držáky na ráfek. Musíte k nim zvolit ty správné dle vašeho výběru. Někdo má radši plast, že to je během vteřiny, někdo raději šroubuje, samozřejmě pro kopákovou SD‑5 potřebujete slušný nízký stojan, protože mikrofon rozhodně nepatří mezi nejlehčí – má skoro tři čtvrtě kilogramu. Všechny mají pochopitelně XLR konektory na těle, co také jiného.
Na mikrofonech nemáte žádné přepínače filtrů ani útlumu. Vydrží velký akustický tlak a všechno ostatní je už jen na vás v mixážním pultu.
Jelikož jsou to dynamické mikrofony, nepotřebují ani fantomové napájení, nemají v sobě DSP, program Hemisphere a tedy modeling jiných mikrofonů pracuje až v počítači.
V rámci dodávky tak kromě držáku s redukcí dostanete ještě pouzdro na mikrofon – a samozřejmě kvalitní zvuk. Nic víc, ale vždyť jde stejně jen o ten zvuk. Jestliže se vám bude po otestování chtít osadit všechny přechody bicí sady typem SD‑3, pak vězte, že Universal Audio dodává i přímo sadu SD‑3 Set složenou ze tří mikrofonů v jednom balení.
Sněhurka a dva trpaslíci na pódiu
Jak jsem již v úvodu napsal, samozřejmě jsem mikrofony zodpovědně testoval i při live akcích. Všechny tři musím ohodnotit jako velmi kvalitní, profesionální mikrofony, které díky netradičnímu a luxusnímu vzhledu vzbuzovaly zájem muzikantů. Samozřejmě víte, že pro dobrý náběr potřebujete mít zejména dobrý zdroj zvuku, takže z člověka, který neumí hrát, to muzikanta neudělá, ale když máte dobrou kapelu, oceníte i dobré mikrofony, jako jsou ty z řady SD od Universal Audio.
Jestli mě některý z mikrofonů vyloženě překvapil? Ano, mohu říct, že když jsem zapojil poprvé SD‑7, nečekal jsem takový měkký široký zvuk. Nejprve jsem si totiž o něm nečetl, ale rovnou jej použil na náběr. Takže v tu chvíli jsem byl skutečně hodně mile překvapen.
Software UAD Hemisphere
Součástí dodávky je i licence na program UAD Hemisphere pro modeling mikrofonů. Tento program lze provozovat jako nativní plug‑in, ale také existuje pro UAD DSP karty UAD‑2, například UAD Apollo nebo Satellite. V rámci dodávky každého mikrofonu dostanete po registraci na stránkách společnosti pět kvalitních modelů mikrofonů pro program Hemisphere. Vždy musíte v programu nastavit, jaký máte vstupní mikrofon (například SD‑3), následně si vyberete, jaký má být výstupní mikrofon, a pak už si v rámci programu můžete tento výsledný zvuk upravovat, tedy posouvat pro změnu proximity, filtrovat a hýbat s pozicí vůči ose zdroje zvuku.
Pár slov závěrem
Společnost Universal Audio to myslí s útokem na zavedené výrobce mikrofonů zjevně vážně. Pokrytí tohoto segmentu trhu je již velké a nabízí celou řadu mikrofonů pro (v podstatě) všechny běžné aplikace. Tyto mikrofony řady SD jsou opět označeny jako „Standard“ a musím říci, že u UAD je standard slušně vysoko. Za svoje peníze dostanete skvěle vypadající mikrofony s kvalitním zvukem, navíc s modelingovým programem, díky kterému budete mít v každém mikrofonu ukrytých ještě pět dalších. A to už je velmi slušná nabídka.
Mikrofony série Standard na shop.disk.cz
Přečtěte si také:
UA Bock 187 dodá studiu klasický tón legendárního mikrofonu U87
Existují mikrofony, které jsou ve studiích tak rozšířené a oblíbené, že je na nich až zbytečné něco zlepšovat či měnit. David Bock z Universal Audio si to nemyslel a připravil novo…
Universal Audio: Hemisphere Microphone Modeling
Hemisphere Microphone Modeling je bezplatný modelovací plug-in pro mikrofony Universal Audio řady Standard (SC-1, SD-1, SP-1, SD‑3, SD‑5, a SD‑7). Využívá stejnou oceňovanou techno…
Sweetspot: Slávek Šámal
Podcast s "opravářem" zesilovačů? Hned jsem si vzpomněl na text písničky Kutil od Chinaski: A tak hledám holku sdílnou, co by chtěla kluka s dílnou, abych nebyl sám... …
Takový hezký standard pro vaše studio – Universal Audio SC‑1 Standard
V záplavě dostupných mikrofonů na trhu se spoustou funkcí a vychytávek je občas dobré najít i nějaký dobrý, normální, běžný, solidní, standardní…, prostě takový mikrofon, jakým je…