Délka doby dozvuku v komerčních a obytných prostorech
Velikost místnosti, její členitost a použité materiály mají přímý vliv na to, jakých hodnot délka doby dozvuku nabývá. Bohužel normy specifikují pouze veřejné prostory a profesionální pracoviště jako například mixážní haly a nahrávací studia, nebo naopak haly a bazény. Ačkoliv pro pracoviště jako jsou otevřené kanceláře nebo naopak obyvatelné prostory neexistuje žádné doporučení, lze všeobecně říci, že jsou vhodnější spíše nižší hodnoty délky doby dozvuku. Prostory s příliš dlouhou délkou doby dozvuku mají tendenci působit chladnějším dojmem. Při více zdrojích ruchů (například dialogy v restauraci, zvuky otevřených kanceláří) má dlouhý dozvuk za důsledek rychlý nárůst hladiny šumu pozadí. Pro představu si určitě každý dokáže vybavit rozdílnou atmosféru v nějakém útulném obývacím pokoji, kde se nachází čalouněný nábytek a na podlaze je tlustý koberec, oproti atmosféře kanceláře se skleněnými stoly a hladkými stěnami. Výzkumy pak prokázaly, že s prostorami s nižšími délkami dob dozvuku a s nižší hladinou ambientního šumu je spojen nižší výskyt duševních problémů, a naopak navýšení koncentrace a produktivity.
Jaká je její definice
Dozvuk v uzavřených místnostech vzniká odrážením zvukového vlnění od stěn a překážek. Délka doby dozvuku (RT60) je definována jako doba, která uplyne od vypnutí zdroje zvuku do té doby, než hladina akustického tlaku v daném prostoru poklesne o 60 dB. V případě, že se měří v prostoru, kde je příliš vysoká hladina hluku pozadí, měří se pokles pouze o 30 dB, případně o 20 dB, a tato hodnota se pak vynásobí dvěma nebo třemi. Důležité je také to, že napříč kmitočtovým spektrem není jednotná, tedy že výšky v daném prostoru doznívají jinou dobu než středy a basy, proto se navíc její měření provádí ve více kmitočtových pásmech najednou.
Obr. 1: Grafické znázornění poklesu hlasitosti dozvuku
Jak ji správně změřit
Měří se za použití všesměrového zdroje zvuku a mikrofonu s kulovou charakteristikou. Zpracování signálu provádí dedikovaný software s tím, že je vhodné provést alespoň tři měření pro různé pozice mikrofonu. Protože dokonalý všesměrový zdroj zvuku existuje pouze v teoretické rovině, bývá použit reproduktor speciální konstrukce, která má podobu dvanáctistěnu, kdy je v každé stěně uložen jeden měnič. Touto konstrukcí se dosáhne poměrně všesměrového vyzařování i na vysokých kmitočtech, které jinak u klasických reproduktorů bývají směrovány do poměrně úzkého paprsku. Pro představu takového reproduktoru od firmy NTi Audio spolu s jeho směrovou charakteristikou můžete vidět na Obr. 2.
Obr. 2: Příklad všesměrového zdroje zvuku NTi DS3 a pro představu vyobrazení jeho směrové charakteristiky pro 4 kHz a 5 kHz. Obrázek převzat z [1]
Souvislost velikosti místnosti a délky doby dozvuku
Velikost místnosti má přímý vliv na to, jak dlouho v ní zvuk doznívá. To je způsobeno jednoduše tím, že ve velkém prostoru zvuku trvá delší dobu, než doputuje k jednotlivým překážkám a stěnám. Z toho důvodu normy (ČSN ISO 73 0525; 73 0526; 73 0527), které předepisují vhodnou hodnotu RT60, nejprve uvádějí závislost na velikosti prostoru a jeho účelu a až podle toho vymezují pásmo přípustných hodnot. Na obr. 3 lze dobře vidět porovnání doporučených středních hodnot délky doby dozvuku T0 pro různé typy prostorů o různých velikostech. RT60 se od této hodnoty může lišit o +/–20 % s tím, že se na vysokých a nízkých kmitočtech tato tolerance mění. Takový příklad ukazuje obr. 4.
Obr. 3: Porovnání závislosti doporučené střední hodnoty délky doby dozvuku pro: 1 prostor určený pro přednes řeči; 2 opera či hudební divadlo; 3 tělocvičny a bazény
Z grafu na obr. 3 poměrně dobře vyplývá, že delší doba dozvuku je vhodná pro hudební nástroje, kde delší dozvuk dobře dokresluje atmosféru. Naopak kratší hodnota RT60 zpravidla předznamenává větší srozumitelnost mluveného slova.
Obr. 4: Takto se napříč kmitočtovým spektrem může měnit poměr naměřené délky dozvuku RT60 s její doporučenou střední hodnotou T0 v prostorách určených k přednesu řeči
V dnešní době je mnoho veřejných i soukromých prostorů vybudováno především s ohledem na vizuální design, ale akustické vlastnosti jsou často opomíjenou kategorií.
V následujících článcích vás budeme blíže seznamovat s funkcí absorberů, difuzérů a jejich využití při úpravě délky doby dozvuku.
Zdroje:
[1] Object moved [online]. Copyright © [cit. 20.01.2022]. Dostupné z: https://www.nti-audio.com/Portals/0/data/en/NTi-Audio-Dodecahedron-Speaker-Set-Product-Data.pdf
Přečtěte si také:
Tipy, jak na akustiku domácího studia: díl 3. Doba dozvuku
Potřebujete akusticky upravit domácí studio, zkušebnu či učebnu? Chcete přijít na kloub tomu, jak se to dělá? Máte omezené finanční prostředky a hodláte si například změřit a uprav…
Tipy, jak na akustiku domácího studia: Díl 5. Typy místností
Potřebujete akusticky upravit domácí studio, zkušebnu či učebnu? Chcete přijít na kloub tomu, jak se to dělá? Máte omezené finanční prostředky a hodláte si například změřit a uprav…
Kam jaký dozvuk?
Dozvuk – reverb patří mezi nejpoužívanější efekty. Neobejde se bez něj zpěv, sólový nástroj, ale také celý hudební soubor. Víte, jak jej správně nastavit, aby písničce neuškodil, a…