Minisérie tipů, jak na akustiku domácího studia obsahuje díly:
Různý objem a dozvuk místností
V předešlých dílech bylo představeno několik rad a postupů jak docílit optimálních podmínek pro malá nahrávací hudební studia. Tyto optimální podmínky se však liší v závislosti na plánovaném využití prostoru. Zřejmě jiné podmínky budeme očekávat v místnosti pro nahrávání hudby a jiné zase v místnosti určené pro kvalitní záznam mluveného slova.
Obrázek: Ukázky místností pro nahrávání hudby a mluveného slova
Zásadním rozdílem mezi těmito dvěma typy je samotný objem prostoru, se kterým souvisí doba dozvuku. Při nahrávání hudebních nástrojů a vícečlenných hudebních těles si jistě můžeme dovolit delší dobu dozvuku. Ta může být v určitých případech i žádoucí na rozdíl od hlasatelských kabin, ve kterých bude naším cílem zaznamenat mluvené slovo s co možná nejmenším dozvukem. Např. normy zabývající se prostorovou akustikou takovýchto specifických prostorů uvádí pro vnitřní objem hlasatelské kabiny 30 m3 optimální dobu dozvuku do 0,3 s., zatímco pro místnost určenou k nahrávání hudby se optimální doba dozvuku pohybuje spíše nad touto hranicí.
Možnosti variabilní akustiky
Co se týče nahrávacích místností pro hudbu, může být velmi zajímavým řešením variabilní akustika. Posuvné stěnové panely jsou kvůli finanční náročnosti na realizaci často nedosažitelným cílem, především menších studií, ale v těchto se poté o to více uplatní akustické paravány. Ty mohou být velmi dobrým pomocníkem zejména v případě záznamu více členů hudebních těles naráz, nebo také při požadavku na co nejvíce kontaktní snímání s omezením okolních vlivů.
Obrázek: Akustický paraván
Vyrovnaná režie – základ dobrého mixu
Specifickým prostorem každého nahrávacího studia je pak místnost režie, prostor, kde nahrávky dostávají svou finální podobu. V těchto prostorách se samozřejmě klade důraz na krátkou dobu dozvuku (normy uvádějí optimální dobu dozvuku prostoru s objemem 130 m3 do 0,3 s). Více než kde jinde je zde důležitá vyvážená doba dozvuku napříč slyšitelným spektrem a vyrovnanost zvukového pole. Této vyrovnanosti lze efektivně dosáhnout použitím akustických difuzních prvků v místech prvních, případně druhých odrazů tak, jak je znázorněno na následujícím obrázku.
Obrázek: Poslechový prostor - grafické znázornění možných oblastí prvních a druhých odrazů.
Jednou z častých otázek je v případě režijní místnosti také to, jak si poradit s hlukem od počítače a dalších zařízení. Nabízí se několik variant, mezi ty nejefektivnější patří přestěhovat počítač do technické místnosti, zavřít dveře a nechat si vyvést pouze potřebnou konektivitu. Tento způsob se sice zdá být ideální, ale také není realizovatelný v každém prostoru. Proto se velmi často přistupuje k řešení uzavření počítače do samostatné skříně, ať už zabudované v pracovním stole nebo jinde v režii. Při takovém rozhodnutí je třeba dbát na dostatečný odvod teplého vzduchu, aby nedocházelo ke zbytečnému přetěžování přístrojů.
Vicoustic připraví projekt i pro vás
Chcete pomoci se zpracováním projektu pro ošetření akustiky vaší místnosti či sálu? Odborníci značky Vicoustic vám celý projekt připraví. Kontaktovat je můžete přímo pomocí odkazu níže. Pokud byste si na komunikaci v angličtině netroufli, můžete se obrátit přímo na našeho odborníka Pavla Vlacha.
Vicoustic: žádost o zpracování projektu | |||
Chcete se dozvědět více?
Pavel Vlach
Pavel se dlouhodobě věnuje technickému zajištění kompletních realizací pro studia, poslechové místnosti či konferenční nebo koncertní sály, včetně řešení akustiky prostoru. Pokud o akustické úpravě místnosti uvažujete, Pavel je tím nejpovolanějším odborníkem v našem týmu.
Kontaktovat jej můžete na pavel@disk.cz
Zajímavé odkazy: