Proč se to používá? Protože v reálném světě (neslyšící prominou) běžně slyšíme různé dozvuky (aniž si to uvědomujeme), a když v nahrávce dozvuk chybí, je to divné. Už jste někdy byli ve „hluché“ komoře? V odtlumené měřicí místnosti? Já ano, měřila se tam hlučnost motorů. Byl to velmi zvláštní, až nepříjemný pocit. Vlastní slova i slova lidí okolo jako by mizela někde v černé díře.
Takže co to ten reverb vlastně je? Je to odraz zvuku od nějaké překážky (nebo více překážek), který se omlátí o další překážky, než k nám se zpožděním „rozbitě přikmitá“. Je to tedy takový „multi‑odraz“ (možná nový název typu efektu)? :-)
Dozvuky dělíme na přirozené a umělé. Přirozený je třeba v kanále anebo ve Svatovítské katedrále, ale i v autě, v lese, O2 areně atd. Uznávám, že „umělý reverb“ je divné slovní spojení, ale když může být umělá inteligence, tak název umělý reverb je asi ok.
Takže když budete v reálu nahrávat kytarový aparát (třeba v tom kanále) ze vzdálenosti jednoho metru, bude tam nějaký ten reverb. Pokud bude kombo sto metrů daleko od mikrofonu, bude tam ten reverb fakt velký (chudáci potkani – tohle fakt není návod na hubení potkanů!).
GALERIE: UAFX Heavenly Plate Reverb
Odbočka – když ještě neexistovaly umělé reverby, používaly se k tomu při nahrávání zvlášť vyčleněné místnosti. Například stará koupelna (kino, tělocvična atd.), kde se všechno vybavení vytrhalo a zbyla holá místnost. Nejlépe betonová a s dlaždičkami. Na jednu stranu se dala reprobedna a na druhé byl jeden anebo víc mikrofonů. Prohnal se tím „suchý zvuk“ zpěvu, kytary atd. a efekt se pak přidával do FX auxu na mixáku. Sám jsem to kdysi v koupelně u rodičů zkoušel (ale vybavení jsem tam teda nevytrhal, to by mě asi zabili) a funguje to.
Umělé reverby ještě dělíme na elektro‑mechanické, anebo elektronické. Takže do kategorie umělých patří vlastně všechny hardwarové a softwarové simulace reálných reverbů.
Odbočka druhá – některá kytarová komba obsahují elektro‑mechanický pružinový reverb. Těmi ocelovými pružinami se prožene zvuk a ten se zpět přimíchá k signálu.
Elektro‑mechanický plate reverb
Reverb typu plate? Co to ale sakra je? Je to vlastně kus plechu. Viděl jsem to jenom na fotkách a na videu, v reálu nikdy. Je to velký ocelový plát (deska) třeba 2 × 1 metr (asi různé tloušťky). Plát je zavěšen na nějaké konstrukci. Do plátu se pustí přes speciální zesilovač zvuk (něco jako Sustainiac, ale kulatý a větší), tím se plát elektromagneticky rozvibruje a ta vibrace se sejme snímačem a přimíchává se v mixpultu k „suchému“ zvuku. Plát může být velký, střední i malý. Bývá na něm i mechanické tlumítko (dumping).
Podívejme se na jednu z elektronických napodobenin těchto starých plate reverbů. Je od firmy Universal Audio a jmenuje se Heavenly.
GALERIE: Pár obrázků plechových reverbů
UAFX kytarový pedál – Heavenly Plate Reverb
Umí to 3 typy plate reverbů a najdete na něm funkce:
- Decay – délka reverbu
- Mix – mix reverbu a suchého zvuku
- Pre Delay – funkce, která pustí reverb až za chvíli, udělá to krátkou pauzu, než se ozve, a tím ještě lépe navodí dojem reálného dozvuku
- EQ – vpravo to jde do výšek, vlevo pak jsou výšky nejenže potlačeny, ale naopak jsou víc zdůrazněny hlubší frekvence
- Mod – modulace, která přidává do již reverbovaného zvuku chorus
- Trail – po vypnutí pedálu ještě reverb plynule dozní
Trail je šikovná věcička, obzvlášť pro dlouhé reverby, kdy pak není zvuk „useknutý“. Ale musí být přepnut na správnou stranu mikrospínač, co je na zadní straně (jak jsou jacky). I Modulace má dva režimy; k přepínání slouží druhý mikropřepínač, který je taky na zadní straně krabičky. Chorus umí modulovat pomalu a rychleji.
Tři typy reverbu se přepínají mini toggle přepínačem.
- A – první algoritmus napodobuje Vintage Bright plate, tedy s charakterem zvuku víc do výšek (líbil se mi nejvíc).
- B – Vintage Dark – temnější reverb. Je taky dobrý, ale první se mi líbí víc.
- C – Modern Full – je tam všechno, výšky i basy tak akorát.
Co mě na tomhle pěkném kousku hardwaru trochu mrzí? Že to není stereo. Ale chápu, že je to určeno do kytarových pedalboardů a tam se stereo většinou moc neřeší (kdo by to chtěl rozhodit do sterea, může si za to dát třeba stereo chorus). Kvalita reverbu je velmi dobrá. Reverby jsou korekčně umírněné, dozvuk umí být docela dlouhý a modulace chorusem je zajímavá. Je to kvalitní kus hardwaru, který si svou cenu zaslouží. Není levný, ale ani moc drahý. Proti levným reverb pedálům dostanete významně lepší zvuk reverbu.
Na horním panelu je umístěna barevná LED dioda.
Když LED svítí zeleně, je krabička v módu true bypas a „trail“ je off.
Purpurová LED znamená, že je to v módu buffer a funkce „trail“ je zapnuta.
Oranžová LED značí „trail off“ a modulace chorusu je rychlejší.
Červená LED znamená „trail on“ a modulace chorusu je pomalejší.
Napájení je klasicky 9 V s minusem uprostřed a chce to nakrmit 250 mAh. USB‑C jack je na levé straně a slouží k online registraci a upgradu softwaru. Rozměry jsou 65,5 × 58,1 × 120,7 mm a hmotnost 295 g.
P.S. Hmotnost starých elektro‑mechanických plate reverbů dosahovala desítek kilogramů (možná stovek) a velikostí se blížily velké šatní skříni… to bych nechtěl „tahat“.
Koupit UAFX Heavenly Plate na shop.disk.cz
Přečtěte si také:
Universal Audio: kytarová nálož UAFX stompboxů
Pro všechny kytaristy uvařili v kuchyni Universal Audio další čtyři nové kytarové pedály řady UAFX. Tentokráte v ekonomičtější podobě menších boxů s intuitivním ovládáním. Co do al…
Universal Audio – 4 nové pedály UAFX
Universal Audio uvádí na trh další 4 modely dnes již velmi oblíbených pedálů série UAFX. Tentokrát se (nejen) kytaristé mohou těšit na: UAFX Lion ‘68 Super Lead Amp Pedal, kter…
Zdařilá simulace analogového echa: UAFX Orion Tape Echo
Kdysi dávno jsem měl tu čest a chvíli jsem měl doma echo (delay) s magnetofonovým páskem. Bohužel nebylo moje. Matně si vzpomínám, že to byl nějaký typ Echolany, pásek v tom byl ji…