Vy nás ale zásobujete, pane Karfík! Tedy nevím, jestli ve firmě Universal Audio (dále jen UA) pracuje nějaký pan Karfík, ale zásobují mě novými mikrofony možná ještě více než psychiatra pacienty v tom starém dobrém filmu. Tentokrát jsem od nich na test obdržel kondenzátorový velkomembránový mikrofon SC-1 Standard Condenser Microphone, který můj mozek zaměstnal už při rozbalování. Onen název „Standard“ může mít více konotací, kdy například pro starší zvukaře to může evokovat označení Standard v názvu motorového vozidla, což obvykle znamenalo, že automobil byl vybaven velmi spartánsky (například neměl ani opěrky hlavy u Škody 105 Standard), ovšem může to znamenat i něco jiného, například že firma UA chápe tento typ jako vzor studiového standardu, tedy jako základní výbavu dobrého studia. A tak jsem rozbaloval a těšil se na to, jak to s tím „Standardem“ dopadne. A ono to dopadlo… No však se vše dozvíte, klidně se usaďte, příběh pokračuje…
Povinná výbava, lékárnička a rezervní pneumatika
Dobrá, otevřeme hezky provedené pouzdro a podíváme se, jaká je výbava ve verzi Standard. Mikrofon má skutečně pěkné velké pouzdro, ve kterém je ještě prostor pro držák na mikrofonní stojan. Tento držák je velmi jednoduchý, není vybaven populárním „pavoukem“ pro odstínění nežádoucích kročejových/dotykových zvuků. Není ani přibalen pop filter, ale pro tento tvar mikrofonu se stejně typicky používají pop filtery samostatné, takže to není problém. U toho jednoduchého držáku je otázkou, jestli by pro uživatele nebyl nějaký pavouk, kde mikrofon drží v gumové pavoučí síti a je tak dobře oddělen od případných hluků přenášených na stojan, lepší, ale pro domácí studio je dodaný držák zase velmi skladný. Nepodlehne degradaci časem, jako často dopadají gumy držící mikrofon u oněch pavoučích držáků. No a v neposlední řadě není taková síla na páce, jako v případě větších pavouků, kdy se u levnějších provedení hůře fixuje trvale poloha mikrofonu – a ten má chuť se před zpěvákem po chvíli klanět (zejména po několika letech provozu). Tedy nejraději bych osobně v balení kvalitní pavoučí držák viděl, ale lepší tento jednoduchý než nějaký pavouk horší kvality.
GALERIE: Universal Audio SC-1 Standard
Standardní mikrofon? Proč ne!
V jednoduché výbavě budeme pokračovat i při popisu vlastního mikrofonu. Je to prostě v základu jednoduchý kondenzátorový mikrofon s velkou membránou s kardioidní charakteristikou a schopností snášet velký akustický tlak až 145 dB. Kardioda jako základní charakteristika pro studio plně vyhovuje. Nemáte tak možnost přepínat na jiné paterny (směrové charakteristiky), ale z praxe vím, že řada mikrofonů ve studiích stejně nebyla nikdy přepnuta do jiné charakteristiky, než je kardioidní (ledvinová). Pro zpěv to bude to pravé, a i pro nástroje je to povšechně ta základní charakteristika. To tedy není žádný problém pro tento typ mikrofonu, protože to úplně nejdůležitější je něco jiného, tedy zvuk.
Zvuk je to, oč tu běží
Moje testování probíhalo na několika hlasech (u vokálních testů), protože to je ta základní aplikace pro tento mikrofon. Pokud jste již četli nějakou moji recenzi na mikrofony, možná jste zaregistrovali moje poznámky na téma zbytečná ostrost zvuku a boj se sykavkami. I pro společnost DISK Multimedia jsem toto zmínil v několika článcích, naposledy u recenze mikrofonu UA Bock 187. Ve zkratce jde o to, že soudobí studioví zvukaři často bojují s jedovatými výškami zpěvu a snaží se zpříjemnit zvuk mikrofonů, které fungovaly příjemněji ve starých podmínkách méně zvukově průzračných analogových studií a nahrávání do páskových magnetofonů, ale nyní při obrovské čistotě digitálního záznamu (dnes navíc často při jednoduchém nahrávacím řetězci hlas → mikrofon → audio rozhraní, tedy bez dalších prvků, jež by hlas upravily) to často způsobuje víc problémů než radosti. A samozřejmě to přidělává zvukařům následnou práci při mixáži, protože se snaží ostrý zvuk zpříjemnit.
U UA Bock 187 byla ta snaha o měkčí zvukové podání mikrofonu jasně cítit – a mám osobně radost, že vím, že tato moje zmínka tehdy vedla i některé konkrétní zvukaře ke koupi tohoto mikrofonu. Také při testech UA Standard SC‑1 proti konkurenci ve stejné (nebo i lehce vyšší) cenové hladině jsem měl pocit, že i zde se společnost UAD snaží pokračovat v této nastoupené cestě. Zvuk je kvalitní a vyvážený, v porovnání s jinými mikrofony byl jeho projev obvykle měkčí, problematické frekvence v oblasti vyšších frekvencí a sykavek se snažil výrobce řešit již v mikrofonu. To je dobrá zpráva pro všechny, kteří jsou unaveni bojem s deesery a dynamickými ekvalizéry a chtějí rovnou mít na stojanu sice tranzistorový (tedy ne lampový), ale měkčí mikrofon. Za mě je to plus, že se společnost UA vydala tímto směrem, a rozumím tomu, proč tímto směrem kráčí. Samozřejmě, že zvukař není bez práce – bez processingu se obvykle neobejdete, jen se vám to firma UA snažila zpříjemnit.
Všechny záznamy hlasu a zpěvu dopadly dobře, jedná se o kvalitní produkt střední cenové třídy, dynamicky je vše v pořádku, barevně vyvážený, prostě dobrý standardní studiový mikrofon. No a vidíte? Již jsme u druhého významu onoho slova Standard.
Nadstandard standardu?
Ovšem to by nebylo UA, aby si pro vás ještě nepřipravilo malý bonbónek, prostě ze standardu vám v rámci ceny udělá trochu nadstandard.
GALERIE: Virtuální modely mikrofonů
Pokud si mikrofon na stránkách UA zaregistrujete, získáte zdarma několik virtuálních modelů mikrofonů ve formě plug‑inu s názvem Hemisphere jak pro jejich platformu UA Apollo, tak i ve formě samostatných nativních plug‑inů pro ostatní DAW. Pokud se pohybujete v oblasti počítačového záznamu zvuku dlouho, možná jste již narazili na dlouhé roky nabízený produkt Antares Microphone Modeler, zde se tak do těchto vod pouští společnost UA – a navíc k tomuto mikrofonu dostanete několik základních modelů zdarma. V praxi to vypadá tak, že nahrajete zvuk pomocí mikrofonu SC‑1, následně na zvukovou stopu nasadíte tyto modelingové plug‑iny, které znají charakteristiku SC‑1, no a ony vám vykreslí z tohoto mikrofonu Neumann, Sony nebo AKG. U Apollo můžete plug‑in zapojit již pro záznam, u nativních aplikujete tuto změnu až při mixu. Získáte tak možnost měnit charakter nahrávky (frekvence, proximity…) i při použití pouze jednoho mikrofonu pro záznam. To je hezký nadstandard pro takový standardní mikrofon, nemyslíte?
Jaký je tedy SC‑1?
Ano. Je to dobrý mikrofon. Nemá žádné další funkce a vymoženosti – tedy kromě plug‑inu Hemisphere, ale poskytuje ten základní, dobrý „standardní“ zvuk, jenž je základem každého studia. Je to takový „workhorse“, tažný kůň. Nepůjdete s ním na výstavu načesaných poníků, tohle je prostě kvalitní pomocník do studia, který den za dnem bude odvádět svou práci tak, jak má. Díky měkčímu zvuku vám občas i ulehčí práci a celkově je to taková jistota v nejistém vesmíru. A každé studio kromě wow kousků výbavy potřebuje i ty solidní standardy. A to je ta správná role pro Universal Audio Standard SC‑1.
Přečtěte si také:
Pierre Savage: Sphere L22, nejlepší mikrofon, jaký jsem kdy slyšel
Rád bych vás seznámil s prvními zkušenostmi při práci s mikrofonem Townsend Labs Sphere L22. Nahrával jsem zpěvy na několik mikrofonů (Neumann U87Ai, Neumann TLM67 a AKG C414 Gold)…
United UT Twin87, UT FET47 a Warm Audio WA–87
Legendární studiový mikrofon od Neumanna, který má ve svém arzenálu prakticky každé profesionální studio na světě, se stále vyrábí a zhruba půl století od prvního uvedení na trh za…
Warm Audio WA CX12, Avantone Pro CV‑12BLA a BV‑1 mkII
I když není C‑12 primárně předmětem této recenze, pojďme si krátce shrnout, jak to bylo s originální předlohou.
Universal Audio: SD‑3, SD‑5 a SD‑7 – dynamická nálož nejen pro bicí
Všichni zvukaři a studioví mágové! Universal Audio rozšířili sérii Standard o další tři kousky. Designově futuristické mikrofony SD‑3, SD‑5, SD‑7 a sada 3 mikrofonů SD‑3 Set jsou u…