logo Disk

GY-LS300 a objektivy pro kreativní produkci Přijďte si do Film Labu prohlédnout novou kameru

Nejvyšší model nové řady profesionálních 4K kamkordérů JVC s označením GY-LS300 je na rozdíl od ostatních modelů dodáván bez objektivu. Není to ale hlavní rozdíl a zdaleka ne jediný. V čem je zásadní rozdíl a pro jakou produkci je kamkordér určen? Dozvíte se z tohoto článku nebo při prohlídce ve Film Labu

Kategorie: Film & Video - Aktuality
DISK | 22. května 2015

Kamkordér GY-LS300 je vybaven zcela novým snímacím senzorem CMOS Super 35mm s rozlišením 13.5 M pixel a progresivním snímáním. Snímací čip má tedy přibližně rozměry obrazového políčka na 35mm filmovém pásu na jaký snímají filmové kamery, což je 24 x 18 mm. Z toho plyne, že kamera GY-LS300 bude přirozeně snímat obraz z filmových objektivů pro 35mm film. Aby toho nebylo málo, možností je více. Podívejme se ale nejdříve na způsob uchycení objektivu ke kameře. Konstruktéři zvolili pro upevnění objektivu bajonet typu MFT a to především z důvodu snadné adaptace objektivů s jinými úchyty jako Arri PL, Canon EF, Nikon G,F, M42, C-mount apod. Pomocí bajonetových adaptérů tak můžeme ke kameře upevnit prakticky jakýkoliv objektiv. Alespoň tedy z mechanického hlediska.

Jak je to ale s optickými vlastnostmi?

Jak bude použitý objektiv vykreslovat na senzor velikosti Super 35? Jak jsme zmínili v úvodu, filmové objektivy, běžně vybavené bajonetem PL, budou vykreslovat 1:1 jako na filmové políčko. Kamera má ale bajonet MFT a běžná velikost senzoru u kamer s MFT je jen 17 x 13 mm a MFT objektiv tak není schopen pokrýt celou plochu čipu SUPER 35mm. Pokryje pouze 74% plochy a na okrajích bude patrná vinětace. Kamkordér GY-LS300 je pro tyto případy vybaven speciální funkcí VSM neboli Variable Scan Mapping, která dokáže pomocí mapování pixelů vytvořit potřebný výřez a vyhnout se nepokrytým oblastem. Díky VSM je možno použít i objektivy S16 určené pro 16mm film s ještě menším projekčním polem 10 x 7,5mm. Ztráta v citlivosti způsobená nižším počtem pixelů na ořezané snímané ploše se dá přirovnat k přirozeně větší zrnitosti 16mm filmu.

Díky velkému senzoru a použití filmových PL objektivů je zaručen požadovaný „filmový look" kdy např. malá hloubkou ostrosti umožňuje využívat přeostřování v obraze. Velkou výhodou v tomto směru je 3stupňový ND filtr integrovaný v kameře, díky němuž jsme schopni se dostat na nižší clonové číslo a snížit tak hloubku ostrosti.

Interní rekordér umožňuje záznam do SD karty, ve 4K režimu do H264 kodeku s tokem 150 MBit/s, v HD režimu s tokem 50MBit/s a také další, úspornější formáty. Kamera má 2 sloty na paměťové karty a rekordér umožňuje duální záznam, např. 4K na jednu kartu a zároveň HD v 50 nebo 35 Mbit/s, případně proxy v 1,2 MBit/s do karty druhé. Kamera kromě záznamu disponuje samozřejmě live výstupem přes HD-SDI a HDMI, a umožňuje i streamování obrazu a zvuku v reálném čase, případně datový přenos souborů přes FTP díky USB rozhraní a volitelnému síťovému, wifi nebo LTE adaptéru. Produkční práci také velmi usnadňuje možnost vzdáleného přístupu do kamery z tabletu nebo chytrého telefonu po IP síti. Vzdáleně lze kameru ovládat, nastavovat ale také spravovat natočený obsah.

Na trhu se v současné době objevuje celá řada kamer pro filmový způsob natáčení. Ve své třídě však GY-LS300 díky koncepci a propracovaným funkcím a možnostem nemá konkurenci. JVC kamera nové generace GY-LS300 je skvělým nástrojem pro kreativní produkci.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře