Už jste se někdy při natáčení v terénu ocitli v situaci, kdy jste potřebovali jasně a čitelně zaznamenat dva samostatné zdroje zvuku? Možná jste natáčeli rozhovor dvou osob nebo jste nahrávali interview do dokumentárního filmu a chtěli jste zaznamenat své otázky i odpovědi dotazovaného. Pokud nahráváte zvuk přímo do kamery, pravděpodobně při tomto způsobu narazíte na překážku - většina digitálních zrcadlovek má pouze jeden mikrofonní vstup. Existuje však opravdu jednoduché řešení jak zaznamenat dva mikrofony do jedné kamery, které je super, cenově dostupné a snadno se nastavuje.
.
Vybavení, které budete potřebovat
Chcete-li připojit dva mikrofony k jedné kameře, budete potřebovat kabel, který spojí dva zvukové výstupy do jednoho vstupu. RØDE SC11 je perfektní. Jedná se o vysoce kvalitní rozdělovací kabel TRS Y pro připojení dvou mono 3,5 mm výstupů k jednomu stereofonnímu 3,5 mm vstupu, jako je ten na vašem fotoaparátu.
Kabel kombinuje dva zvukové signály, takže je lze zaznamenat do jediného zařízení a zároveň je oddělit. To znamená, že pokud jde o postprodukci, můžete je upravovat a míchat samostatně. To je zásadní věc - více o tom později.
Jednoduše zapojte dva mono konce (jacky) na kabelech do svých dvou mikrofonů (červený konec pak bude nasměrován do pravého kanálu vaší kamery, černý konec bude nasměrován doleva), poté připojte druhý konec (jack) do vaší kamery a jste připraveni natáčet.
Budete rovněž potřebovat mechanické zařízení, ke kterému připevníte mikrofony, například RØDE DCS-1. Jedná se o praktickou dvojitou lištu určenou pro tzv. kamerové botičky, která ponese dva mikrofony (nebo jakékoli jiné příslušenství) na těle fotoaparátu.
SC11 a DCS-1 jsou společně dokonalým párem sloužícím pro záznam duálních mikrofonů do jedné kamery. DCS-1 je dokonce vybaven praktickými sloty pro vedení kabelů, které vám pomohou udržet vaši sestavu kabelů pohromadě a to je efektivní.
A je to: jste připraveni nahrávat.
Přečtěte si také:
Perfektní hlas moderátora před kamerou: vzdálenost mikrofonu od úst
Má hlas jinou barvu, když jej točíme z pár centimetrů, a jinou ze vzdálenosti několika metrů? Nebudou zblízka příliš slyšet "prskance " a "mlaskance"? A z větší vzdálenosti zase mí…
5 tipů jak kreativně používat bezdrátový set WIRELESS GO
Jason Wang je tak trochu „crazy audio designer“. Nebojí se při natáčení vlézt tam, kam druhý nechce, a používá takové natáčecí techniky, jako málokdo jiný. Fanoušci ze zvukařské ko…
Různá dvě nastavení mikrofonu a důvod, kdy a proč je potřebujete
Existuje celá řada různých situací, kdy budete pravděpodobně muset zaznamenat dva odlišné zdroje zvuku současně. Ve skutečnosti vám (důrazně!) doporučujeme, abyste měli ve své brašně vždy připravený druhý mikrofon a potřebné příslušenství pro tento druh instalace - kdo ví, kdy je vlastně budete potřebovat? Zde je několik běžných příkladů.
Duální bezdrátové mikrofony pro záznam rozhovorů nebo prezentací pro dvě osoby
Toto je pravděpodobně nejběžnější situace, kdy je potřeba zásadně nahrávat na dva mikrofony. Při nahrávání rozhovoru nebo při prezentaci dvou osob byste se měli ujistit, že to, co každý subjekt říká, je jasné a srozumitelné. Bezdrátové mikrofony, jako je Wireless GO, jsou v takovém případě nejlepším řešením, protože vám umožňují nahrávat kontaktně u zdrojů zvuku, zatímco vy s kamerou stojíte dále vzadu, abyste mohli oba objekty dostat do záběru.
Použití jednoho puškového mikrofonu umístěného na kameře vnese do záznamu hluk pozadí, zejména pokud natáčíte v přeplněné místnosti nebo v místnosti s ozvěnou. Konečný výsledek tím utrpí. Duální bezdrátové připojení je způsob, jak se hluku vyhnout.
Navrhované vybavení: 2 x Wireless GO, 1 x DCS-1, 1 x SC11, 2 x Interview GO, 2 x Lavalier GO.
Jeden bezdrátový mikrofon a jeden VideoMic pro vlogování
Základní se-tup, kterému dává mnoho vlogerů přednost, je jeden Wireless GO a jeden VideoMic připojený k DSLR. To je užitečné ze dvou důvodů. Za prvé, jako spolehlivá rezerva záznamu v případě, že jeden mikrofon vypadne nebo záznam nedopadne úplně správně; například v důsledku špatnému umístění mikrofonu lavalier.
Druhou možností je taková konfigurace mikrofonů, abyste mohli sebe sama v pozici kameramana za kamerou i moderátora kdykoli jasně zaznamenat pomocí Wireless GO, zatímco VideoMic zachytí to, na co je kamera namířena - ať už jde o někoho, s kým hovoříte, anebo o prostředí scény. Použití kompaktního mikrofonu, jako je VideoMicro, vám umožní držet hmotnost vašeho zařízení na nízké úrovni a zůstat tak svižným a pohyblivým.
Navrhované vybavení: 1 x Wireless GO, 1 x VideoMicro, 1 x DCS-1, 1 x SC11
Dual VideoMics pro moderátora za kamerou
Pokud nevlastníte a nemáte ve své brašně bezdrátový mikrofon, můžete jej snadno vyměnit za jiný VideoMic. VideMic NTG je vynikající volbou pro vlogování, protože má flexibilní ovládání variabilního zisku, stejně jako pad -20 dB, který vám umožní přesně vyvážit úrovně mezi dvěma mikrofony, což ušetří čas při postprodukci. Tím také zajistíte, že váš hlas - který by byl mnohem blíže mikrofonu než jiné zdroje zvuku - nepřetíží předzesilovač fotoaparátu.
Navrhované vybavení: 2 x VideoMic NTG, 1 x DCS-1, 1 x SC11
Několik poznámek k monitorování zvuku a postprodukci
Jak již bylo zmíněno dříve, při zaznamenávání dvou mikrofonů do jedné kamery pomocí SC11 budou dva zvukové signály sloučeny do jednoho vstupu, přičemž zůstanou oddělené. Budete je nahrávat do levého a pravého kanálu stereofonního vstupu vaší kamery.
Černý konec kabelu bude nasměrován do levého kanálu a červený konec do pravého kanálu - tento rozdíl je zvláště užitečný při sledování úrovně signálu. Pokud například nahráváte rozhovor pro dvě osoby s Wireless GO a všimnete si, že jeden kanál je hlasitější a blíží se ke špičce, snadno poznáte, o který mikrofon jde. Nastavíte buď citlivost mikrofonu, aby ztlumil hlas, nebo ztlumíte zisk na přijímači, tj. zrcadlovce.
To, že dva signály zůstávají v samostatných kanálech, je důležité, i pokud jde o postprodukci. Umožní to nezávisle upravovat a míchat dva zdroje zvuku
Například pokud používáte nastavení duálního mikrofonu k zajištění zálohy záznamu, můžete snadno rozdělit zvuk, který přicházel z prvního mikrofonu a je nepoužitelný, a nahradit jej čistým zvukem z mikrofonu druhého. Nebo pokud nahráváte rozhovor dvou osob a jeden subjekt má měkčí hlas než druhý, můžete jednoduše vylepšit jeho stopu tak, abyste tak poměr vyvážili.
Jak importovat zvuk
Při importu zvuku do editačního softwaru, ať už se jedná o digitální zvukovou pracovní stanici (DAW), jako je Logic Pro, nebo software pro úpravu videa, jako je Premiere Pro, se načte stereofonní soubor s oběma kanály do společné stopy. Budete muset kanály oddělit a upravit je jednotlivě.
Chcete-li to provést v Premiere Pro, budete muset duplikovat zvukovou stopu kliknutím pravým tlačítkem myši a výběrem možnosti Duplikovat. Nyní, když máte dvě identické stopy, můžete vybrat, který kanál mikrofonu má každá stopa přehrávat.
Klikněte pravým tlačítkem na svůj první zvukový klip a vyberte možnost „Zvukové kanály“. Odtud si můžete vybrat, jaký kanál bude použit pro tuto konkrétní zvukovou stopu. Zrušte zaškrtnutí políčka správného kanálu u tohoto klipu a stiskněte OK. Měli byste vidět, že se tím vytvoří mono stopa, na které je pouze jeden zvukový kanál.
Tento postup opakujte znovu pro další stopu, pouze tentokrát zrušte výběr levého kanálu. Po stisknutí tlačítka „OK“ nyní uvidíte dvě samostatné mono zvukové stopy, které nyní můžete samostatně pojmenovat a upravit.
Tento proces se bude mírně lišit v závislosti na tom, jaký software používáte. Pokud však použijete výše uvedené kroky, měli byste být schopni rozdělení kanálů snadno dosáhnout.
A máme to! Super jednoduché řešení pro záznam dvou mikrofonů do jedné kamery. Není třeba chodit kupovat dvoukanálový rekordér nebo zvukové rozhraní - vše, co potřebujete, jsou dva mikrofony RØDE, SC11 a DCS-1.