logo Disk

Vybíráte si mikrofony do domácího studia Nechte se inspirovat našimi články!

Vybíráte mikrofon do studia nebo na jeviště? Nebo k mobilu či kameře? Projděte si všechny vlastnosti a technické záležitosti, které byste měli vzít v potaz. A pokud budete chtít vědět více, stačí kliknout na desítky odkazů, které vás přesměrují na články s podrobnějšími informacemi.

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
Ondřej Jirásek | 22. května 2022

Mikrofon je jednou z nejdůležitějších položek v případě vybavení studia. Zatímco se zvukové převodníky a programy co do kvality navzájem přibližují a ve výsledku už nemusí být tak důležité, zda točím na převodník střední či hi kvality, u mikrofonů tomu zatím až tak výrazně není. Stále záleží, jak kvalitně zaznamenám akustický signál hned na začátku. Jak kvalitně převedu akustický tlak do formy elektrického napětí.

Proto se vyplatí vybrat mikrofon pečlivě podle potřeb a záměru, co a jak hodlám nejčastěji točit. Nabídneme vám odkazy na naše články, kde se můžete o problematice dovědět mnohem více.

Výběr podle parametrů mikrofonu

Podle konstrukce

Způsob, jakým je akustický tlak převeden do napětí, je alfou a omegou a zásadně ovlivňuje další vlastnosti mikrofonu. Rozlišujeme tak mikrofony kapacitní, kondenzátorové, kde je membrána jednou z elektrod kondenzátoru připojeného do elektrického obvodu. U mikrofonu dynamického je membrána mechanicky spojena s cívkou pohybující se v mezeře permanentního magnetu a u mikrofonu páskového je membránou kovový pásek umístěný v magnetickém poli. Každý převod je vhodný pro snímání jiných zvukových barev a dynamicky silných signálu. Více se o těchto mikrofonech dozvíte na: Vybíráme mikrofony: dynamický, kondenzátorový nebo páskový?

Podle kmitočtové charakteristiky

Pod kmitočtovou charakteristiku patří vlastnosti, jako je frekvenční rozsah, určující, jak široké kmitočtové pásmo je mikrofon schopen zaznamenat. Nebo vlastnost, jako je kmitočtová odezva, která nás informuje o tom, jak citlivě je mikrofon schopen zaznamenat jednotlivá kmitočtová pásma: zjednodušeně basy, středy a výšky. Více na: 10 základních parametrů, podle kterých vybírat mikrofon.

Podle směrové charakteristiky

Směrová charakteristika nám prozradí, jakou intenzitou je mikrofon schopen přijímat signál přicházející z různých stran. Zakresluje se do kruhového grafu podobného pavučině (polar pattern), který má po obvodu vyznačené snímací úhly od 0° do 360 °: Více na: Jak vybrat správný mikrofon do studia. Jakou směrovou charakteristiku? Důležité je, zda je u mikrofonu směrová charakteristika pevná nebo nastavitelná. Hudební nástroje mají rovněž směrové vyzařování, a proto se hodí vědět, jaký směrový mikrofon se hodí pro jaký nástroj. Více na: Směrovost mikrofonů versus směrovost nástrojů.

Podle citlivosti 

Citlivost vypovídá o tom, jak je mikrofon schopen převést akustický tlak do formy napětí. Více na: Jak vybrat správný mikrofon do studia. Potřebuji citlivý?

Podle vlastního šumu

Každé elektronické zařízení má díky nelinearitě svých komponent tendenci více či méně šumět. Tato vlastnost je označována jako vlastní šum. U mikrofonu by měl být co nejnižší. Více na: 10 základních parametrů, podle kterých vybírat mikrofon

Podle maximálního tlaku

SPL neboli údaj o maximálním tlaku dokladuje, jakou maximální úroveň hlasitosti (akustického tlaku) je mikrofon schopen zpracovat při určitém minimálním zkreslení. 

Podle dynamického rozsahu

Dynamický rozsah je poměr nejhlasitějšího zvuku, který lze bez zkreslení mikrofonem zpracovat k nejslabšímu, kdy mikrofon nemaskuje vlastním šumem užitečný signál.

Podle velikosti membrány 

Rozměr membrány souvisí s akustickým stínem (kdy tělo stíny krátké vlny přicházející zezadu), s tuhostí, a tím i citlivostí a dynamickým rozsahem, s vlastním šumem, s dílčími mechanickými módy ne větší ploše membrány, a tím nevyrovnaným převodem akustického tlaku ad. 
Více na: Vybíráme mikrofon: S malou nebo velkou membránou?

Podle typu předzesilovače

Kondenzátorové mikrofony s tranzistory mají svůj zesilovací obvod vyroben a vyladěn tak, aby co nejméně zkresloval i byl kmitočtově v basech, středech a výškách co nejvyrovnanější. Pokud je u kondenzátorového mikrofonu v obvodu použita pro zesílení elektronka s patřičným nastavením pro saturaci, dochází k většímu či menšímu zkreslení, které je ale žádoucí. Přidává vhodné harmonické složky. Více na: Jak zní kondenzátorový mikrofon s lampovým předzesilovačem?

Podle typu připojení: USB a XLR

USB mikrofony jsou vyrobeny tak, aby nahradily zvukovou kartu. Je to vlastně mikrofon a zvukovka v jednom těle – zařízení. Naopak mikrofony s XLR výstupem zvukovou katru vyžadují, tím jsou ale zároveň univerzálnější – můžete je připojit na různá zařízení. Více na: Proč si pořídit USB mikrofon? Hlas přes mikrofon v počítači? NIKDY! Pořiďte si USB mikrofon!

Podle cenové hladiny

Cena je samozřejmě velice důležitým faktorem při výběru mikrofonu. Cenové hladiny můžeme rozdělit třeba následovně:

nižší cenová hladina do 10 000 Kč
střední hladina do 20 000 Kč
vyšší hladina do 30 000 Kč
hi end

Stačí si např. zapnout řazení od nejlacinějšího po nejdražší, anebo naopak. Ne vždy nejdražší mikrofon splní vaše očekávaní, Není důležité mít špičkový mikrofon, pokud nemáte správné know how, jak jej využít. Více na: Jak vybrat správný mikrofon do studia. Potřebuji drahý?

Výběr podle použití

Dalším kritériem při výběru je účel, který by měl mikrofon splňovat. Pro jaký záznam je hlavně určen. To zajistí, že by měl mít i správnou konstrukci i vhodné parametry.

Na jeviště: mikrofony nástrojové a vokální 

Mikrofony určené na jeviště by měly být mechanicky odolné, omezit přeslechy a taky plnit konkrétní nástrojové požadavky: snímat lidský hlas (více na: 9 rad, jak správně mluvit i zpívat na mikrofon), kytarová komba, bicí, dechové nástroje ad. Více na: Zpívat na dynamický anebo na kondenzátorový mikrofon?

Do studia: mikrofony nástrojové, vokální a univerzální 

Mikrofony do studia jsou citlivější, musí zaznamenat každý detail. Počítá se s jemnějším mechanickým zacházením. Mohou být určeny pro různé nástroje, ale také být univerzální. Více na: Snímáme bicí soupravu: co za mikrofony a kam je umístit

Pro brodcasting a podcasting

U mikrofonů určených pro živé vysílání se počítá s tím, že spíkři budou mluvit kontaktně na membránu a mít tak minimální přeslechy. Více na: https://shop.disk.cz/kategorie/disk-e-shop/mikrofony/broadcast/mikrofony/ 

Pro mobil

Mobil je digitální zařízení, které zapíše digitálně odečtený signál stejně kvalitně jako počítač nebo rekordér. A navíc jej nosíme s sebou v kapse. 
Abychom zlepšili převod akustického zvuku do digitální podoby, který není v případě mobilů příliš kvalitní, můžeme použít speciální externí mikrofony pro mobily. O tom, kam je zapojíme a jak s nimi nahrávat se dozvíte více na: Jaký mikrofon pro váš mobilní telefon?

Pro video

Mikrofony zabudované v tělech kamer nemají zdaleka tak kvalitní zvuk, jako mikrofony externí. Ty mohou být mono nebo stereo (více na: Mono versus stereo: Jaký video mikrofon potřebuji?), ale hlavně úzce směrové – shotguny, pro nahrávání z dálky, nebo lavaliery na klopu herce (více na: Který video mikrofon je pro mne nejlepší?). Nezapomeňte, že mikrofon ke kameře potřebuje i napájení (více na: Jaká napájení vyžadují video mikrofony?).

Měřící

Mikrofony měřící do studia jsou určeny hlavně pro odměření akustiky místnosti nebo ke kalibraci poslechových monitorů. 

Reportážní a řečnické

Reportážní mikrofony držíme buď v ruce, nebo je umisťujeme na speciální náhlavní držák. Více na: https://shop.disk.cz/kategorie/disk-e-shop/mikrofony/reportazni-a-recnicke/

Přečtěte si také:

Jak nastavit mikrofony, část první

V předešlých dílech seriálu jsme probrali nutné studiové vybavení a základní přípravu, na kterou je třeba myslet před začátkem natáčení. Pokud je vše připraveno, nahrávací frekvenc…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře