Někdy je trochu více informací právě to, co potřebujete, a tomu se budu věnovat v tomto článku. Seznámím vás s hlavními rozdíly v designu mikrofonů a poskytnu doporučení, která můžete využít k informovanému mikrofonu, až nastane čas zaznamenat nahrávku vašeho života! Realita je taková, že zkušení zvukaři někdy vidí mikrofony tak, jako malíř vidí štětce a barvy, protože každý typ mikrofonu se chová jinak, přesně jako různé typy štětců a barev. A mikrofon, který skvěle funguje pro jeden zdroj zvuku, někdy nemusí fungovat tak dobře pro jiný. To je důvod, proč je tak důležité znát rozdíly mezi mikrofony.
Warm Audio vyrábí sedm mikrofonů založených na nejuznávanějších designech posledních sedmdesáti let. Ale než budeme pokračovat dále, měli bychom se zmínit o technologii mikrofonů obecně.
Začněme základem – existují tři hlavní typy mikrofonů, se kterými se při nahrávání setkáte: kondenzátorové, dynamické a páskové. Většina mikrofonů používaných ve studiu je postavena na jedné z těchto tří technologií, takže je velká šance, že jste již použili alespoň dva, ne-li všechny tři typy.
Přečtěte si také:
Warm Audio WA-87 v hlavní roli klipu "Spolu dokážem víc"
Vítězslav Křivánek, majitel studia Deltaphon records, autor, kytarista, zvukař, producent a v neposlední řadě také učitel hudby, napsal před jednadvaceti lety hymnu pro Mikroregion…
Recenze: Warm- Audio WA-67 (Muzikus)
„V rámci nahrávácích testů jsme s WA-67 a velkým množstvím dalších mikrofonů udělali řadu nahrávek a při poslechových slepých testech se vždy trochu vymykal. Byl poznatelný právě p…
Kondenzátorové mikrofony jsou jedny z nejpoužívanějších v nahrávacím studiu. Většina z nich vyžaduje 48V phantomové napájení, což je napětí, které nabízí většina profesionálních a poloprofesionálních mikrofonních předzesilovačů a počítačových audio rozhraní. Toto externí napájení umožňuje dosáhnout mikrofonu vysoké úrovně citlivosti, což se ve studiu hodí, pokud potřebujete zachytit signál s veškerými nuancemi. Tyto mikrofony je vhodné použít, když vyžadujete přesnost a detail při nahrávání – proto se často používají pro vokály, akustické kytary, smyčcové nástroje a perkuse.
Existuje nespočet různých druhů kondenzátorových mikrofonů – lampových nebo čistě polovodičových (solid-state, FET), s velkou nebo malou membránou a různých konstrukcí. Ale většina nejznámějších studiových mikrofonů historie pochází z této kategorie. Kde by dnes nahrávání bylo bez úctyhodného Neumann U87, U67 nebo U47? Bez několika verzí AKG 414 nebo C12? A co teprve bez klasického German Telefunken ELAM 251? Za použití těchto mikrofonů vznikly jedny z nejznámějších nahrávek všech dob a jejich odkaz se objevuje v moderním designu v řadě různých společností.
Dynamické mikrofony jsou dalším častým typem mikrofonů, se kterými se ve studiu setkáte a převládají v oblasti živé hudby. Fungují podobně jako opačně zapojené reproduktory (některé z nich mohou dokonce fungovat jako reproduktory, pokud je zapojíte opačně a pustíte skrz ně hudbu (tedy předtím, než se zničí) a jsou obecně o něco méně citlivé než kondenzátorové mikrofony. Tento nedostatek citlivosti se může hodit v situacích, kdy potřebujete zachytit jen to, co je přímo u mikrofonu, a ne ostatní zvuky kolem. Tyto mikrofony se často používají k nahrávání hlasitých zvuků, jako jsou bicí, elektrické kytary nebo metalově ukřičené vokály.
I v případě dynamických mikrofonů existuje široká škála velikostí, tvarů a charakteristik jejich chování. Obvykle jsou cenově dostupnější a odolnější než kondenzátorové mikrofony. Jedny z nejznámějších mikrofonů pochází právě z této kategorie. Spoustu lidí je již vidělo i přesto, že nikdy nebyli v profesionálním nahrávacím studiu, jelikož jsou často vidět na pódiu během živých vystoupení. Např. Shure SM57 a SM58 se hojně vyskytují v oblasti živé hudby.
Páskové mikrofony jsou úplně jiná kapitola. Zatímco membrány u většiny kondenzátorových a dynamických mikrofonů jsou vyrobeny z velmi tenkého plastického materiálu, jako je třeba mylar, a napnuté přes různé typy kroužků, páskové mikrofony fungují díky mechanickému napnutí velmi tenkého kousku hliníku v magnetickém poli, kvůli čemuž jsou ale tyto mikrofony náchylné ke zničení tlakem vzduchu, proto vyžadují velkou péči a nehodí se na vše. Páskové mikrofony jsou známé díky své hladké až temné vysokofrekvenční odezvě, proto se často používají pro dechové nástroje, perkuse nebo ostřejší elektrické kytary, kde pomohou „vyhladit“ nepříjemné frekvence těchto nástrojů. Většina páskových mikrofonů má také mnohem nižší výstupy než dynamické a kondenzátorové, takže nahrávání tichých zvuků ve studiu vyžaduje předzesilovač s velmi nízkým šumem a vysokou citlivostí.
Popularita páskových mikrofonů v průběhu let stoupala a klesala, ale společnosti jako Royer Labs a AEA ji udržovaly. Příkladem nejznámějších mikrofonů v této kategorii je Royer R121, Coles 4038 a mikrofony jako R92 a R94 společnosti AEA.
Kromě znalosti rozdílů mezi jednotlivými typy mikrofonů je také dobré vědět, jakým způsobem budou mikrofony snímat své okolí. Proto je potřeba zmínit směrovou charakteristiku, protože ta ovlivňuje, co mikrofon zachytí a co ne.
Existují tři hlavní typy, které většina mikrofonů využívá:
Název kardioidní vychází z tvaru oblasti snímání, který připomíná srdce. Tento vzor primárně „poslouchá“ to, co je přímo před mikrofonem. Většina výrobců umísťuje své logo nebo odznak na přední stranu mikrofonu, takže pokud máte pochybnosti, nasměrujte tuto stranu na svůj zdroj zvuku. Na obrázku můžete vidět, že zadní část mikrofonu zachycuje méně ve srovnání s přední stranou, proto je tento vzor vhodný pro potlačení zvuku přicházejícího do zadní části mikrofonu, třeba počítačového chladiče nebo manželky, která právě zjistila, kolik jste zaplatili za poslední kytaru. Pokud narazíte na mikrofon, u kterého není úplně jasné, jakou charakteristiku používá, je téměř vždy kardioidní.
Všesměrový vzor je dalším častým typem, u kterého mikrofon zachycuje zvuk rovnoměrně ve všech směrech, což je vhodné pro zachycení zvuku místnosti, ve které nahráváte a samotného zdroje zvuku.
Třetím a posledním častým typem vzoru je Figure-Of-Eight. Tento vzor dobře zachycuje zvuk přímo před a za mikrofonem, zatímco boční strany mikrofonu jsou téměř 100 % „hluché.“ A právě proto, že boční strany mikrofonu téměř vůbec nezachycují zvuk, používá se tento typ při nahrávání několika nástrojů v jedné místnosti. Kromě toho je zadní část mikrofonu často v opačné fázi jako přední část, takže můžete tuto charakteristiku využít ve svůj prospěch i v určitých situacích, zvláště když začnete experimentovat s použitím více mikrofonů najednou.
A teď nějaká doporučení:
(klikněte na odkaz pro více informací o jednotlivých mikrofonech)
WA-47 lampový mikrofon
Tento mikrofon je založen na TOP vokálním mikrofonu posledních sedmdesáti let. Originální model se dnes prodává za více než $20,000, takže získat tón, velikost a atmosféru originálu jen za méně než dvacetinu této ceny je úžasné. WA-47 funguje skvěle jako vokální mikrofon, ale má svoje kouzlo i na bicích overheadech, akustických kytarách a dechových nástrojích, pokud jsou správně smímany.
WA-67 lampový mikrofon
Mikrofon WA-67 je založen na mikrofonu vyrobeném v Německu koncem 60. let, který je oblíbený a ikonický díky tomu, že na něj byly nahrány hlavní vokály v písničkách „Let It Be“ od The Beatles a „Smells Like Teen Spirit“ od Nirvany. Naše verze tohoto mikrofonu má stejné nižší středy jako měl originál a díky tomu funguje stejně dobře jako vokální mikrofon.
Vyzkoušejte i na bicí s přepnutím na Omni, nebudete litovat! Nedávno jsem ho použil na snímaní kytarového reproboxu a výsledek byl vynikající!
WA-251 lampový mikrofon
Tento mikrofon je založen na dalším německém mikrofonu, oblíbeném mezi zvukaři, jelikož lichotí ženským hlasům díky jeho mimořádně příjemné odezvě na výškách. Naše verze má stejný charakter ve vysokých frekvencích, proto je fantastická pro ženské hlasy a jemně mluvené slovo. Stejně jako všechny lampové mikrofony skvěle funguje s bicími overheady a kytarovými boxy, ale rozhodně před tímto mikrofonem nechte zpívat nějakou skvělou zpěvačku – zní to neskutečně!
WA-87 R2 kondenzátorový mikrofon
WA-87 R2 je vylepšená verze úplně prvního Warm mikrofonu. Je založen na jednom z nejpopulárnějších designů v historii nahrávání. Má příjemnou tloušťku a špičkovou presence, díky čemuž funguje skvěle téměř pro všechno. Je to jeden z těch mikrofonů, který můžete postavit do stojanu a měnit nástroje během nahrávání jednotlivých stop. Je úžasný pro zpěv a dává silný zvuk akustickým a elektrickým kytarám, elektrickým pianům, bicím overheadům, a dokonce i trumpetám a perkusím. Byly případy, kdy originál byl použit pro každou stopu v nahrávce (napadá mě Crosby, Stills & Nash) a WA-87 R2 rozhodně ctí tuto historii.
WA-14 kondenzátorový mikrofon
Tento mikrofon je založen na dalším německém mikrofonu ze 70. let. Originál prošel spoustou změn a každá verze zněla trochu jinak. Náš WA-14 vychází z nejvyhledávanější verze, která je tak dobrá, že ji někteří zvukaři považují za mnohem lepší než kteroukoliv novější verzi originálu. Originál byl příležitostně používán pro hlavní vokály Freddieho Mercuryho z Queen, ale je velmi známý jako nástrojový mikrofon. Je skvělý pro elektrická piana, akustické kytary, bicí overhedady a tomy (pokud váš bubeník ví, jak se vyhnout úderu do mikrofonu!). Jsou zvukaři klasické hudby, kteří přísahají na jejich umístění na stojan typu Decca tree před celý orchestr.
WA-84 kondenzátorový mikrofon
Jediný mikrofon s malou membránou v tomto seznamu. Jeho design vychází ze skutečného studiového dříče, oblíbeného kýmkoliv, kdo nahrává akustické nástroje nebo perkuse. Malomembrány se často používají v situacích, kdy jejich malá velikost a přesná odezva na výškách opravdu vynikne. Skvělý pro perkuse, akustické kytary, orchestrální nástroje, hi hat a snímání místnosti (room). Tento mikrofon je tajná zbraň mnoha zvukařů a navíc je cenově dostupný!
WA-47jr kondenzátorový mikrofon
Nejlevnější mikrofon na tomto seznamu by neměl být podceňován jen proto, že nestojí tak moc jako jeho větší bratři – existují názory, že se jedná o nejuniverzálnější mikrofon, jaký kdy byl v této cenové kategorii vyroben! Známe zvukaře, kteří jich vlastní až deset, aby byli schopni zvládnout jakoukoliv práci, která je potřeba. WA-47jr a WA-47 sdílí přesně stejnou kapsli. WA-47 Jr však využívá FET obvody na rozdíl od lampy uvnitř WA-47. Ale vážně, pokud máte jen omezený rozpočet na útratu za mikrofon, který dělá všechno, je tento mikrofon přesně pro vás. Zvukaři jej mají v oblibě pro vokály, kick, tomy, overheady, piáno, orchestrální nástroje (má velmi nízký šum) a pro cokoliv jiného, u čeho byste mohli zvažovat použití mikrofonu s velkou membránou, včetně streamování, podcastů a videí na YouTube.
Doufám, že vám tento článek pomohl! Do budoucna určitě budeme s podobnými věcmi pokračovat, tak se nezapomeňte občas podívat na náš magazín, ať vám žádné novinky neutečou.
Šťastné nahrávání!
Chcete se dozvědět více?
Milan Včelař
Milan se dlouhodobě věnuje produktům pro studiovou práci, profesionální mixáž a živé ozvučení a to nejen jako zkušený produktový specialista, ale především jako dlouholetý uživatel.
Kontaktovat jej můžete na audio@disk.cz
Warm Audio sbírá ocenění!
Warm Audio sbírá se svými produkty jedno prestižní ocenění za druhým. Mikrofony WA-87 R2, WA 8000, WA-67 a kompresor BUS-COMP získali ocenění zvučných jmen – MusicTech Gear Of The Year 2021, SoundOnSound a Reverb. Společnost Warm Audio byla navíc zařazena do seznamu nejrychleji rostoucích privátních firem Inc. 5000.