logo Disk

MIDI klaviatura: jaké ovládací prvky by neměly chybět na panelu? Vyberte si keyboard, který přesně sedne vaší muzice!

Vybíráte si MIDI klaviaturu? Co vše má mít na panelu a co vlastně mohu těmito tlačítky a potenciometry ovládat? A jen klávesy samé nebo i externě připojené nahrávací a editační programy či virtuální nástroje?

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
Ondřej Jirásek | 22. října 2018

K čemu mi bude MIDI klaviatura sloužit?

Prvně byste si měli zodpovědět základní otázku, zda hodláte MIDI klaviaturu používat více jako hudební klávesový nástroj, anebo pomocí ní převážně jako zvukař ovládat a řídit hudební programy, tj. editovat, míchat. Proč?

Výrobci totiž nabízejí různé varianty a respektují zákazníkovo přání více hrát nebo více míchat. A to na různých úrovních a samozřejmě také za různou cenu.

Plánuji převážně hrát

Tip 1: Chcete-li si pořídit MIDI keyboard ke hraní, rozmyslete si prvně, zda klávesy s dynamikou úhozu, anebo bez dynamiky úhozu a kolik oktáv.

Klávesy s dynamikou úhozu

jsou určeny pro pianistickou techniku. Pružná hammer mechanika podobně jako u křídla nebo pianina zajišťuje s rychlý a dynamicky pružný návrat klávesy do původní pozice. Pomocí takové klaviatury lze dosáhnout široký rozsah (pokud to ovšem jemnost horizontálních zón v sampleru umožňuje) dynamiky: od pp po ff. Dobře se na ni hrají repetované tóny, staccata, ale i snadněji klavírní způsob interpretace, kdy každý prst hraje jinou „silou“ a tím i jinou barvou.

Díky 88 rychlostně citlivým klávesám M-Audia Keystation 88 II má klavírista přirozený pocit ze hry.

Klávesy bez dynamiky úhozu

Fungují vlastně jako varhanní klaviatura. Měkká mechanika se vrací pomaleji a je určena pro varhanní styl hry. Takový způsob interpretace přepokládá, že dynamických i barevných valérů dosáhneme více tzv. rejstříkováním – různými barvami přiřazenými k různým zónám na klaviatuře než vlastními prsty.

Tip 2: Pozor, ale i línější elektronická varhanní klaviatura disponuje tzv. funkcí aftertouch, kdy při větším a delším tlaku vygenerujeme silnější signál. Výhoda je, že tlakem na klávesu můžeme např. částečně imitovat narůstající tlak smyčce či sílu vzduchu u dechových instrumentů.

Podle jakých ovládacích prvků by měl muzikant vybírat?

Pro muzikanty, pianisty či varhaníky jsou důležité a užitečné všechny funkce, které úzce souvisí s jejich pianistickou či varhanní hrou. Čím více jsou intuitivní a logické, tím lépe.

Ovladače hudebních bank a rejstříků

Slouží k přepínání mezi hudebními bankami a k vyvolání požadovaného rejstříku, např. smyčců nebo dechů. Obvykle se jedná o tlačítka. Pokud je jich více a jsou smysluplně zorganizována, je to pro klávesistu jen výhoda. Nemusí totiž absolvovat několikatero zběsilé mačkání, ale jen jeden krok.

Někdy bývají tlačítka označena abecedními písmeny (na jedno tlačítko připadne více písmen v abecední posloupnosti) či číslicemi. Požadovaný rejstřík pak můžeme vyvolat napsáním textu. Vše kontrolujeme na displeji. Tímto způsobem lze i programovat protokol MIDI.

Každý M-Audio keystation z řady Code nabízí komfortní X/Y touchpad pro ovládání parametrů ve dvou osách.

Datové kolečko

umožní přeskočit několik kroků v jednom záběru - otočení. Šetří náš čas.

Tip 3: Dotykový panel neboli X/Y touchpad rovněž zefektivní naši práci. Jedná se vlastně o myš, pomocí které měníme pozici kurzoru na displeji. Podobné zařízení známe z notebooků a tabletů.

Transpose a Octave 

jsou určeny pro transponování hudebního terénu, tedy přenesení tóniny o určitý interval výše a níže. V případě příkazu transpose sami interval či změnu tóniny určíme, v případě octave je interval oktávy napevno zafixován.

Split a Dual

Příkazem split rozdělíme klaviaturu na dvě různé části (poloviny, ale třeba jednu třetinu vůči dvěma třetinám) a těm přiřadíme různé rejstříky. Ve spodní části klaviatury tak můžeme mít např. loutnu a v horní zobcovou flétnu.

Příkazem dual naopak jedné klávese přiřazujeme více rejstříků a vzniká nám tak typická varhanní mixtura – např. podobně jako u kostelních varhan kombinace retných a jazýčkových píšťal, v elektronické podobě potom např. kvazi jazzová mixtura žesťů a saxofonů.

Arpeggio

je funkce, jejímž zapnutím vyvoláme rozklad akordů. Jakoby hrála harfa. V levé ruce tak stačí držet daný akord nebo dokonce tón a MIDI keyboard sám akordy podle zadaného vzorce rozloží.

 U kláves M-Audio Oxygen 61 IV (vlevo) ovládáme Pitch Bend a Modulation tradičními otočnými kolečky.

Kolečka Pitch Bend a Modulation

leží dle konvence v levém rohu dole, aby šla snadno ovládat levou rukou. Po otočení se vracejí automaticky do nulové polohy.

Tip 4: Kolečkem Pitch Bend přelaďujemejednorázově ohýbáme výšku tónu. Obvykle o velkou sekundu dolů či nahoru, nebo v intervalu, který si nastavíme. Kolečkem Modulation podle přednastavení ovlivňujeme frekvenci nebo hloubku modulace. Např. frekvenci či hloubku AM neboli amplitudové modulace, vlastně tremola. Frekvenci - jak rychle se v tónu budou střídat tiché a hlasité úseky, hloubku - do jaké úrovně bude tón ztišován, např. zcela do nuly nebo jen poloviny. Ale kolečkem Modulation můžeme měnit i vibráto, tedy o jaký interval a jak rychle se bude vychylovat výška tónu.

Místo otočných koleček lze použít joystick – seshora dolů funguje jako Pitch Band, zleva doprava jako Modulation.

Plánuji převážně míchat

Tip 5: Plánujete-li s keyboardem častěji míchat, ohlídejte si, že bude na horním panelu obsahovat všechny prvky potřebné pro mix a to v potřebném množství.

Slidery neboli posuvné potenciometry

jsou vlastně malým digitálním „fader“ pultíkem, určeným pro míchání více prsty v jednom okamžiku? Je to jiné než míchání myší? Spousta zvukařů vám odpoví, že o tom žádná! Podobně jako kytarista právě teď intuitivně vyladí hlasitost a barvu 6 strun do krásného akordu i zvukař ocení míchat současně deseti prsty, anebo nejčastěji kombinacemi 1+1, 2+1, 2+2 či 3+3.

V případě kláves M-Audio CTRL49 najdeme na horním panelu 8+1 tahových potenciometrů.

Tip 6: Ohlídejte si, že slidery nejdou ztuha. V takovém případě je vám intuitivní míchání na nic.

Jaký počet a jak jemnou stupnici?

Běžným a dostatečným počtem bývá 8 tahových sliderů. Jemnost stupnice už bývá otázkou, na horních panelech už totiž nezbývá tolik místa. Ale platí, že čím jemnější stupnice, tím lépe.

Tip 7: Faderem/sliderem nemusíme ovládat jen hlasitost, ale jakoukoliv úroveň dalších parametrů - u efektů např. délku dozvuku, počet ozvěn, hloubku modulace či zkreslení, u kompresoru např. funkci ratio, tedy poměr, kterým stlačuji intenzitu signálu nad určitým prahem ad. Záleží, jak MIDI keyboard spolu s DAW naprogramujeme.

Knoby na panelu Akai MPK Mini PLAY můžeme nastavovat např. ekvalizaci.

Otočné ovladače (knoby)

jdou otáčet v rozmezí až 360°. Při správném propojení s VST architekturou, tj. správném „naroutovaní“ jimi můžete ovládat virtuální nástroje nebo efekty. Podobně jako na starých dobrých analogových syntetizérech, kde pan Robert Moog při vývoji svých nástrojů respektoval připomínky muzikantů a vymyslel panely tak, aby jim šly co nejlépe „na ruku“.

Tip 8: Slidery se díky jemné stupnici hodí pro pomalejší a jemné nastavení úrovně, otočné potenciometry pro rychlé, ale už jen přibližné nastavení úrovně.

V každém případě je ovládání přes otočené potenciometry mnohem rychlejší než klikání jednou myší třebas s kolečkem.

Tip 9: Pro syntetizérový styl hraní je typická technika, kdy jedna ruka hraje melodii či akordy na klaviatuře a druhá ruka potom pomocí ovladačů, např. „knobů“ mění témbr nebo hlasitost.

Pady

jsou vlastně bicí patterny – plochy, které slouží pro perkusivní hraní prsty, tzv. vytváření beatů. Obvykle bývají i podsvíceny, aby se hráč v jejich organizaci snadněji orientoval.

Jaký počet padů?

Obvyklý počet padů bývá znovu 8. Styly jako hip hop či house music stoupají strmě vzhůru a hráči zóny padů prostě využívají a milují. Existují proto klávesy, které nabízejí až 16 padů a to třeba ve více zónách. Inu proti gustu žádný dišputát.

U řady M-Audio Code najdeme nástroje s osmi, ale také šestnácti pady.

Tvrdší či měkké?

Zde hodně záleží na vašich prstech a technice, kterou jste zvyklí hrát. Platí však, že čím má pad podobně jako klávesa větší hloubku stisku, tím více dynamických i barevných valérů vygeneruji. Mělkým tolik barvy holt nenadělám.

Tip 10: V případě měkkosti a tvrdosti padů nejde jen o odpor, kterým se destička brání tlaku, ale hlavně o pružnost. Rychlost, kterou se vrátí do původní pozice.

Zóna Transport

je podobná těm, co známe z dálkových ovladačů. Tlačítka Play, Stop, Pauza, Back, Next, Record slouží ke spouštění podkladu, nebo ke spuštění natáčení.

LCD displej

je dobře známou obrazovkou. Platí, že ten větší vám nebude tolik kazit oči.

O barevném TFT displeji StudioLogicu SL88 STUDIO se traduje, že je ostrý jako břitva!

Přečtěte si také:

Vybíráme poslechové monitory: mix hudby na sluchátkách ano či ne?

Neušetřím tím, že budu míchat jen na sluchátka? Vždyť je tam zvuk mnohem čitelnější, detailnější a vlastně i pocitově silnější? Ale na reprobendnách už to tak pak nezní. Proč?…

Vybíráme nahrávací a editační program: který a pro jakou úroveň?

Začínáte? Rádi byste nahrávali a upravovali sami hudbu? Přemýšlíte, jaký program si koupit? Na každý jste slyšeli chválu, ale i velkou kritiku? Nevíte, komu věřit a pro který se ro…

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře