Jaké studio vedete? Kdy vzniklo a kdo v něm pracuje?
Autorské nahrávací STUDIO HANDI vzniklo již v roce 2013 jen jako studio pro vlastní potřebu a takto fungovalo až do letošního roku, kdy jsem se rozhodl nabízet hardware a software také ostatním tělesně i smyslově postiženým autorům. V této fázi je projekt na samém počátku. V současné době se náš tým skládá ze 4 lidí převážně nevidomých. Plánujeme studio zapsat jako registrovaný spolek a naším cílem je nejen poskytnout hardwarově a softwarově přístupné zázemí všem tělesně i smyslově postiženým autorům, ale také pomáhat s vydáním jejich děl.
Představte blíže alespoň jednoho člověka z týmu. Čím je zajímavý?
Rád bych představil Sandru Vlčkovou Walachovou. Je rovněž nevidomá. Napsala básnickou sbírku asi před šesti, sedmi léty. Kromě toho že nevidí, je ještě na vozíku po dětské mozkové obrně. Její sbírka vyšla pouze tiskem, když potřebovala získat peníze na klinterapii, a už je vyprodaná. Rádi bychom ji vydali i jako zvukové dílo, máme k dispozici svolení od nakladatele.
Ukázka z básně Sysli a muesli
Když si sysli usmyslí, že mají chuť na muesli,
je dost těžké, to mi věřte, zkrotit syslí úmysly.
Když se sysli zamyslí, jak jen dostat se k muesli.
Já si myslím, že ti sysli, jsou na muesli závislí.
Klávesy jsou ve studiu pro tělesně a smyslově handicapované autory stěžejním hudebním nástrojem.
Co za projekty máte už za sebou?
Za těch několik let, kdy jsem se učil, jak se softwarem i hardwarem pracovat, vyšla na světlo světa 3 MP3 hudební alba, dostupná na supraphonline.cz, iTunes a dalších hudebních platformách. Nyní již jako autorské studio připravujeme další projekty, teď jsme například dotočili audioknihu „S nádechem pozitiva“ a chystáme další. Rádi bychom do konce roku ještě natočili další dvě audioknihy, samozřejmě autorské. Autorkou jedné z nich je i zmíněná Sandra Vlčková. A také se nám ozval nevidomý muž z Blanska, zdali bychom nenatočili jeho povídku „Dům pianisty!"
Jak jsou na tom nevidomí s HW i SW vybavením? Předpokládám, že hodně produktů je pro vás funkčně nepoužitelných?
Tak to máte naprostou pravdu. Mnoho produktů nemá dobře hmatná tlačítka, pokud tedy vůbec nějaká má, což je vlastně nejdůležitější, aby vše bylo dobře hmatné. Tedy nejen tlačítka, ale také fadery, knoby a další prvky, včetně konektorů v případě zvukové karty či DAW kontroleru. Co se softwaru týče, tak zde je výběr opravdu hodně malý. Největší zárukou je Logic Pro X v Macu, případně Reaper ve Win, ale ve studiu dáváme přednost Logicu a to hlavně z toho důvodu, že počítáme i s hudební kompozicí. Kdybychom ji vynechali, stačil by jistě i SoundForge, ale na hudební divizi nám záleží a mně osobně zvlášť, protože s ní jsem celý projekt začínal.
Co byste uvítali od hardwerářů a co od programátorů?
Aby pamatovali na lidi s postižením a nejen s tím zrakovým. Mnohem lépe by se pak vybíraly vhodné produkty, ve většině případů jsme nyní odkázáni na ty nejdražší z nejdražších, proto například nemáme DAW kontroler.
Podporuje vás i někdo finančně?
V případě, že je třeba dokoupit něco, co nestojí desetitisíce korun, financujeme si vše z vlastních zdrojů. V případě, že je třeba pořídit něco dražšího, zkoušíme to různými způsoby. Crowdfunding, veřejné sbírky, oslovování firem. Nyní například potřebujeme nový počítač, protože iMac z roku 2013 svým výkonem již nestačí. Za tímto účelem nám byla zřízena dobročinná sbírka ve prospěch studia (http://donio.cz/nahravacistudio) Jakmile bude studio zapsané jako spolek, půjdeme na to prostřednictvím dotací.
Podpořte studio pro tělesně handicapované!
V týmu studia jsou lidé převážně nevidomí. Právě proto dobře zvukově funguje?
Jedna speciální otázka: režírují a míchají nevidomí hudbu jinak než vidomí? Poznáte např. Vy, že určitý projekt zpracoval nevidomý člověk?
To je opravdu těžká otázka, ale já osobně jsem nikdy nepoznal rozdíl mezi výslednou prací nevidomého a vidícího člověka. Ze zkušenosti ale mohu říct, že přístupy se liší. V případě, že nahráváme něco, kde čtu já, dělá mi režii druhá osoba a naopak a přístupy jsou opravdu rozdílné. Co se míchání hudby týče, tak to mám na starost právě já a můžu říct, že v tom se naprosto vyžívám. Efektování, pozicování virtuálních nástrojů či loopů, to je moje, vždy jsem plný nápadů, vše si vyzkouším a pak vyberu to, co se nejvíce líbí ostatním členům z týmu.
Komplete Kontrol S88 MK2 je opravdu Mercedesem mezi klávesami.
Jaké používáte produkty od DISK Multimedia a jak jste s nimi spokojen?
Používáme, respektive rádi bychom opět používali Komplete Kontrol S88 MK2 a jsme nadšeni. Společnost Native Instruments to s přístupností myslí opravdu vážně a ačkoli ještě není vše doladěné, použitelné to rozhodně je. Používáme i jiné produkty, které jsme vybírali dle kritérií popsaných výše, vše hmatné a intuitivní. V používání Komplete Kontrol nám momentálně brání nedostatečně výkonný počítač.
Co říkáte na klaviaturu Komplete Kontrol S88 MK2?
Je naprosto luxusní, připomíná nám náš školní Petrof. Křídlo, které bylo hodně tuhé a to mi právě vyhovuje.
Přečtěte si také:
Native Instruments: Komplete Kontrol S88 MK2
Native Instruments inovuje i svůj největší MIDI keyboard Komplete Kontrol S88. Nová verze nabídne opět kladívkovou mechaniku italské firmy FATAR a po vzoru již představených modelů…
Domácí studio pro nevidomé: jaký hardware?
Jména jako Ray Charles nebo Stevie Wonder nás přesvědčují, že nevidomí muzikanti mají celému světu co říci. A že jsou skvělí! Dnes ale většina lidí nahrává a míchá doma. Jak je na…
A hrají se vám tak dobře i typické varhanní skladby?
Jo, mně to vyhovuje úplně na všechno.
A povrch a ergonomické řešení otočných ovladačů i koleček Pitch Shift a Modulation?
Víc než to se mně líbí, že každá operace, kterou provádíte s ovládacími prvky, je slovně komentovaná. Hlas vás informuje, co se děje a přesně na chlup to sedí s tím, co nastavuji a kolik toho nastavuji. Současně s tím vám běží upravovaný zvuk. A to je vlastně sen každého zrakově postiženého!