Sestřih základů
Pokud se nenatáčejí všechny party songu současně, většinou se postupuje od základů přes doprovody až k sólovým partům. Základů se může nabrat více verzí; nástroje jsou ve stejných stopách, ale v různých místech projektu (na různých časech). V první verzi se podařil závěrečný refrén, ve druhé vyšla nejlíp druhá sloka, ve třetí zase sólo. Co s tím?
Není nic snazšího, než si zahrát na „skladatele“ a poskládat celý song z nejlepších úseků. Jak prosté, Watsone.
sestřih finální verze základů ze tří různých verzí
Místo střihu
Ideální místo střihu je pauza. Pokud ale v kýženém místě pauza není, je dobré volit střih v místě akcentů, kde se případný technický nedostatek střihu schová. Začátek přechodu bicích, akcent na velkém nebo malém bubínku, úder na činel, střelba palcem na basu a jiné velké změny hlasitosti jsou našimi adepty.
Protože živí muzikanti nehrají absolutně přesně spolu, je běžnou praxí, že po sestřihu je ještě nutné doladit střihy jednotlivých partů. U zbrklého pianisty posunout střih dopředu, usazeného basistu zase střihnout o kousek později.
Na co dát pozor?
tempo
Před střihem i po střihu by měli muzikanti hrát zhruba ve stejném tempu, aby v místě střihu nedošlo k tempovému zlomu. Ten by mohl na technicky správně provedený střih nepříjemně upozornit.
Pokud se nenahrává na metronom, je dobré zkusit sestřih hned po náběru. Může se stát, že potřebné úseky nepůjde se ctí spojit a bude třeba nahrát ještě další verzi.
exprese a dynamika
I různé výrazy mohou způsobit problém. Pokud by kapela hrála předchozí úsek v tichém piánu a během několika milisekund střihu by nastoupila ve fortissimu, působil by takový střih podobně jako rána kladivem mezi oči.
Tip pro vylepšení procesu mixování - PreSonus Fadeport
Mícháte jen myší nebo všemi prsty? PreSonus Fadeport nabízí až 16 faderů!
přeznívání
Často se stává, že místo střihu překrývají nějaké přeznívající nástroje. Často jsou to přechody nebo činely z předchozího breaku bicích. Pokud bychom střihem „zlomili“ jejich znění, je po sesazení verzí dobré posunout místo přechodu z verze na verzi na vhodnější místo (před break, na úder činelu, apod.).
Místo střihu se dá změnit pouze ve stopách, jichž se přeznívání týká. Například u kontaktních mikrofonů na Tomech. Je třeba ale bedlivě střežit přeslechy ve stopách, které by naši vychytávku mohly zhatit.
Hody, hody, doprovody
Na sestřiženou finální verzi podkladů se natáčejí doprovody, kde se většinou verze nedělají.
Sestřih sól a zpěvů
U sólových partů a zpěvu vznikají verze jinou metodou. Jednotlivé pokusy se natáčejí do stejného místa projektu ale do různých stop. Tak máme verze krásně pod sebou a přepínáním ze stopy na stopu nebo vymazáním nepotřebných frází vytváříme finální verzi.
Na co dát pozor?
výraz
Zpěv je nejdůležitější složkou songu. Když bychom k sestřihu použili fráze z mírné a exaltované verze, nepůsobil by výsledek nejlepším dojmem. V případě různě expresivních verzí je lépe použít nějaký logický celek (celou sloku, refrén).
Tip pro vaši Digital Audio Station
Je jednoduchý a přitom obsahuje všechny důležité funkce. Studio One s vynikajícím zvukem efektů.
timing
Při kombinaci verzí s různým časováním je dobré vybrat jednu verzi jako hlavní a fráze použité z jiných verzí posunout vpřed nebo vzad podle verze hlavní. Jinak by celek mohl působit neuspořádaným až znervózňujícím dojmem.
proximita
U některých méně ukázněných zpěváků se stává, že svévolně mění svou vzdálenost od mikrofonu. Pokud se tento nešvar nepodaří uhlídat už při natáčení, je třeba při sestřihu z různých verzí upravovat i hlasitost a barvu použitých úseků.
nádechy
Po sestřihu finální verze zpěvu je dobré na sluchátka zkontrolovat, zda jsou v pořádku všechny nádechy. Běžně se stává, že se zpěvák nadechuje v každé verzi jinak a jinde. Tak často po sestřihu dochází ke dvojímu nádechu, chybějícímu nádechu, nebo k jeho přestřižení. To pak působí velice nepřirozeně až rušivě.
Jak vybrat ty nejlepší záběry v konkrétní skladbě od kapely Nešvilský krúžek?
Špek - Comping
Vrstvy
Některé programy mají v rámci jedné stopy vrstvy. Vrstvy jsou jakési podstopy, v nichž se nacházejí jednotlivé varianty partu. Z nich bývá aktivní (hraje, je slyšet) pouze jedna vrstva.
Vrstvy mohou vzniknout například opakovaným nahráváním verzí v rámci smyčky (loop). Např. v úseku sóla se vytvoří smyčka, spustí se nahrávání a každým průchodem smyčky se nahraje nová verze sóla, která se uloží do nové vrstvy.
Comping
Compingem se rozumí proces výběru a sestřihu verzí do finální verze. Někdy se jím označuje i nástroj určený k tomuto procesu nebo mód nahrávání verzí do vrstev.
Pojem Comping nalezneme taky v hudební praxi, kde označuje způsob doprovodu.
Příště
Od dalšího dílu, kdy už budeme mít hotový finální tvar songu, se budeme zabývat mixáží a vším, co s ní souvisí. Příště se zaměříme na rozložení partů ve stereu.
Další díly seriálu "Mixujeme a mástrujeme": 1.Střih, spojování a prolínání