Co je postprodukce?
Když máme natočeny veškeré nástroje a verze, kapela vyklidí pole. Všechno, co se od této chvíle s natočeným materiálem bude dít, je postprodukce. Kromě masteringu se vše odehrává ve vícestopém záznamu (multitrack).
Střih
Když se natáčelo jen na magnetofon, pásek se nůžkami rozstříhal a nejlepší záběry se slepily. V době digitálního záznamu se vše odehrává virtuálně a původně nabraný materiál zůstává nezměněn. Hlavní výhodou je možnost návratu k původní verzi. Tak žádné strachy.
Střih a Trimování
Nic složitého. Střihem rozdělíme záběr na dva úseky – fajlíky, z nichž každý pak existuje samostatně. Pokud potřebujeme zkrátit začátek (netrpělivý kytarista zavadil o struny) nebo konec (neukázněný bubeník klepnul paličkami), použijeme Trimování – zkracování obou konců tažením ke středu záběru.
Hrubý sestřih
Většinou se nahraje více verzí songu a pak se vybírají a spojují nejlepší jeho úseky. Nejdříve se musí vyřešit návaznost, aby skladba nezakulhala, nebo nevznikl tempový zlom. Pak je potřeba začistit spoje a je to.
Pokud se nenahrává na metronom, je dobré zkusit sestřih hned po náběru. Může se stát, že potřebné úseky nepůjde spojit a bude třeba nahrát ještě další verzi.
Na jaké audiomonitory posloucháte mix a mastering? Mezi nejoblíbenějšíi patří PreSonus Eris.
Opravy partů
Pokud jsou v jednotlivých nástrojích chyby nebo nepřesnosti, lze vadné úseky nahradit stejnými z jiných verzí. V případě rytmických nepřesností je možné notu nebo akord osamostatnit pomocí střihů a pak posunout na správnou pozici.
Ctěme timing muzikanta. Pokud je např. basista permanentně kousek za bicími (tzv. zatahuje), je dobré to při opravách a posunech respektovat.
U posouvání a oprav akustických nástrojů nahrávaných současně je třeba dát pozor na přeslechy.
Aby střih technicky vyšel
Kdyby na sebe nenavazovala hlasitost dvou záběrů, ve zvuku by bylo slyšet prasknutí. Oba záběry překryjeme přes sebe a aplikujeme CrossFade (prolnutí). Délku prolnutí volíme podle charakteru zvuku od jednotek milisekund až po sekundy.
Většina DAW má funkci Auto CrossFade. Při přetažení záběrů přes sebe se prolnutí vytvoří automaticky. Užitečná je i funkce Zero Crossing, která zabezpečí, že střihnete vždy v místě, kde signál prochází nulou.
Špek
Pokud potřebujete manipulovat třeba s velkým počtem segmentů, hrozí riziko, že něco opomenete a projekt se vám „rozsype“. Spojte všechny elementy úseku do skupiny. Skládačka pak bude hračkou, ne noční můrou.
Příště
V dalším díle se mrkneme na Comping – výběr a sestřih finálního partu z více verzí. Ukážeme si, jak s tímto nástrojem pracovat, na co si dát pozor, aby byl výsledek co nejlepší. A na závěr zase jeden špek.