logo Disk

První český livestream koncertu v rozlišení 4k/50p na Youtube Nahlédnutí do technologie a příprav koncertu

17.4. 2021 na sklonku „Covidové éry“ proběhl live stream online koncertu kapely Silver band s názvem „Live 4k“. 

Kategorie: Pódium - Reference | Film & Video
Ing. Petr Krkavec | 5. března 2023
Témata: -video technika

Podobně jako spoustu jiných kapel, které se v té době snažily hrát pro svoje fanoušky online, chtěla kapela Silver band nejen potěšit svoje fanoušky, ale jejím cílem bylo vytvořit online stream a záznam, který by byl něčím výjimečný a také technologicky průkopnický, inovátorský a nadčasový.

Spolupráce kapely s firmou DISK Systems naplnila tyto požadavky především díky velkým zkušenostem této firmy s moderními video technologiemi a hudebně technologické dobrodružství tak mohlo začít.

Po prvotních technologických konzultacích a brainstormingu se začala krystalizovat vize, jakou by takový online stream mohl mít reálnou podobu. Jednoznačně bylo rozhodnuto, že streaming a záznam koncertu musí technologicky proběhnout multikamerově celkem na 8 kamer v rozlišení 4k/50p. Bylo to proto, že cílová stream platforma Youtube, se kterou se počítalo, toto rozlišení technicky podporuje (odesílaný stream do Youtube 3840x2016/50p s datovou kompresí h.264 a datovým tokem cca 35 Mbit/s) a také proto, že firma DISK Systems jako technologický partner disponovala potřebným množstvím 4k kamer JVC GY-HC550 (doplněnými o NDI převodníky Kiloview U40) a IP video režií Newtek Tricaster 2 Elite s podporou technologie NDI schopnou reálného střihu až 32 4k NDI zdrojů. Větší počet kamer zajištoval množství zdrojů pro střihače k online střihu a pro diváka vyšší vizuální atraktivitu streamu.  Prakticky bylo jasné, že střihač při živém online střihu „nevychytá“ všechny nejlepší kompozice, proto se počítalo i se záznamem koncertu do 2TB SSD disků v jednotlivých JVC kamerách ve formátu Proress 3840x2016/50p pro následnou multikamerovou postprodukci, kde bude možno vše upravit a maximálně vyladit. Co se týkalo zvuku počítalo se s live mixem pro online přenos se současným multitrack audio záznamem pro následnou audio postprodukci a mix. Pro tento účel byl zvolen digitální mix Allen&Heath C 5000. Mimo jiné jiné také proto, že provozovatel X-Stream studia v Brně, kde byl online koncert naplánován, již tento pul měl ve studiu nainstalovaný. Po definici tohoto technologického workflow bylo jasné, že stream co vznikne, bude oproti jiným vynikat kvalitou obrazu, která obstojí i na velkoplošných 4k TV obrazovkách a tím se posune technologická laťka pro ostatní koncertní streamery a broadcastery v ČR. Zároveň vznikne super kvalitní multikamerový záznam pro postprodukci, jejímž výsledkem může být třeba i koncertní film, který bude možno díky vysokému 4k/50p rozlišení promítat i v kinech (po konverzi do formátu DCP).

Technologické workflow – blokové schéma:

Po té co bylo vyřešeno technologické workflow začal realizační team přemýšlet, jak vizuálně vylepšit koncertní vystoupení, aby se kromě samotných hudebníků na podiu odehrávalo i něco dalšího zajímavého pro oko diváka a tím byla LED stěna dostatečné velikosti za kapelou. Protože velikost X-Stream studia, respektive prostoru, kde se koncert odehrával byla 10 x 10m, byla zvolena velikost LED obrazovky 3m x 13m zalomené za kapelou do úhlu 90 stupňů. Rozlišení LED obrazovky s hustotou P3.2mm na této velikosti obrazovky umožňovalo promítat pozadí v rozlišení 3840 x 1080. Jednotlivé vizuály separátně pro každou skladbu vytvořilo několik známých i začínajících českých výtvarníků, které kapela pro tento účel oslovila.  

Scénu bylo ještě třeba doplnit světelnou technikou, která by pro daný účel dávala smysl a celý vizuál koncertu doplnila. Toho se zhostila firma Lights.cz. Ta vytvořila v programu Realizzer simulaci scény s kapelou, LED obrazovkou a světelným setem. Tato simulace umožnila kameramanům a režisérovi představit si scénu a dopředu vyzkoušet hrubou kompozici záběrů.  

Ukázka simulace scény ve studiu

Kapela předem natočila na pracovní zkoušce na klik jednotlivé skladby pro koncert, které pak výtvarníci použili při vytváření vizuálů pro jednotlive skladby. Výsledný vizuál pak byl ještě doplněn timecode stopou, aby s takovým podkladem mohl osvětlovač pracovat při programování světelných scén pro jednotlivé skladby.

Ukázka pracovní verze kapela + vizuál

Při samotném koncertu pak bylo nutné aby LED operátor spustil manuálně před každou skladbou video projekci, která měla v jedné audio stopě nahraný klik pro bubeníka a ve druhé timecode pro spuštění scén na světelném pultu.

Jak celý stream dopadl se můžete podívat zde na záznam živého live streamu tak jak byl v reále odstreamován na Youtube:

A zde pak můžete porovnat s následně postprodukovanou distribuční verzí koncertu:

 

Live 4k stream foto galerie

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře