logo Disk

Recenze: Canon CR-N700

Nová PTZ kamera Canon CR-N700 - Dostali jsme oč jsme žádali: 4K 50/60 fps NDI HX, 12G-SDI, k tomu přičteme ještě vlastnosti předchozího modelu, jako je kvalitní optika, spolehlivé automatické zaostřování, vestavěné ND filtry, XLR vstupy, 3G-SDI, SRT streaming a máme kompletně dálkově ovládanou kameru pro náročnější televizní studia.

Kategorie: Film & Video - Recenze
Vít Valenta | 31. ledna 2023

Představení kamery od výrobce:

Canon CR-N700 je sice větších rozměrů, ale bereme-li v potaz, že z kamery jako je XF605 udělali PTZ kameru (již s CR-N500, čip a optika jsou stejné jako u XF605), tedy přidali navíc řadu mechanických prvků, tak se tělo kamery logicky lehce zvětšilo. Pokud někdo uvidí ve vašem studiu tuto kameru, určitě nebude pochybovat o kvalitě výstupu, kamera přirozeně budí respekt. (27cm výška)

Od dubna 2023 si budete moci dokoupit softwarové rozšíření pro Tracking osob v prostoru a automatizovaný pohyb - možnost naprogramovat pohyb záběru a opakovaně jej spustit.

Více v tiskové zprávě: https://magazin.disk.cz/cs/tiskova-zprava-canon-tracking-pro-ptz-kamery

Čím je CR-N700 výjimečná?

Kamera s jednopalcovým čipem a optikou s 15násobným zoomem, která je navíc obrazově odpovídající s ostatními Canon kamerami a foťáky. Jednak co se týče profi a poloprofi reportážních kamer, ale také Cinema řadě EOS  jako C70, C200 atp. a fotoaparátům starším i novodobým jako je R3, R5, R6 mk II i dalším. Dokonce jsou zde i profily Pokud již používáte některé Canon kamery, jsou Canon PTZ kamery jasnou volbou při rozšíření vaší produkce.

část obrazového testu:

Toto jsme potvrdili, po delším zkoumání, jsou některé parametry obrazu, jako black gama a knee jsou ve výchozím nastavení lehce jinak, ale na první pohled je obraz totožný. Při pokusu obraz kombinovat s reportážní JVC kamerou GY-HC550 (také jednopalcový čip) jsem narazil na rozdílné hodnoty expozic i barevné odlišnosti. (jiný výrobce, jiné barvy i přestože si nastavíme standard rec709)

V našem testu je při 12dB Gain obraz stále použitelný, šum je již viditelný, o příliš detailů ale nepřijdeme.

V momentě, kdy nám stačí FullHD výstup, můžeme kouzlit s ořezáváním obrazu pro 3G-SDI a HDMI. Ve webovém rozhraní si označíte část obrazu a daný výřez pak přiřadíte jednomu z výstupů. Tato funkce se dá využít v řadě aplikací, umím si ji představit pro rozhovory, přednášky, přiblížení sportovních aktivit. Jednou kamerou uděláte více záběrů najednou.

Záznam na SD kartu zatím není funkční, ale je to funkce, kterou pravděpodobně v dalších firmwarech spustí - momentálně nemáme dostatečné informace. Vzorek, který nám zapůjčili, má první produkční firmware, tedy můžeme ukazovat, testovat, předvádět, ale určitě nějaký update bude. Minimálně s rozšířením v dubnu - ohledně kompatibility s trackingem. SD karta by mohla mít i souvislost s ukládáním dat pro automatizování pohybu, nebo případné nahrání LUT pro obrazový výstup by byl také zajímavý.

Dual-Pixel AF

Spolehlivější automatické zaostřování v této cenové kategorii a při obdobných parametrech PTZ kamery určitě nenajdete. To se týká CR-N700 i CR-500. V tomto ohledu lepší PTZ nenajdete. Podobně jako u foťáků je zde detekce obličejů. A přičtěte si k tomu ještě, že se jedná o větší plochu čipu, tedy v obrazu je menší šum.

Noční režim

Kamera je v tomto ohledu raritou, ale vhledem k ceně, je toto vítaným přídavkem. Podobně jako ND filtr, kamera umí odklopit od senzoru infračervený filtr, který blokuje nejen IR spektrum ale následkem toho také dost viditelného světla (u všech senzorů). V nočním režimu máme sice pouze černobílý obraz, ale je fascinující, jak čistý obraz dostaneme a kolik je toho kamera schopná vidět i pouze za svitu stavových kontrolek na přístrojích. Navíc vidí mnohem víc – přisvícení bezpečnostních kamer, Lidar na iPhonu a další IR světla, o kterých jste ani nevěděli, že na vás celý den svítí.

Je kamera vhodná do temného sálu divadla? – Ano!

Na kongresy? – Ano
Na kongres se možná ještě více hodí CR-N300, protože má větší rozsah zoomu a ve velkém prostoru bude snazší záběrování. Každopádně s CR-N700 i N500 docílíte více líbivých záběrů, s trochu menší hloubkou ostrosti, které po estetické stránce budete moci lépe kombinovat se zrcadlovkami či kamerami z Cinema řady.

Do TV studia? – Ano

Již několik českých, slovenských i polských TV stanic nakoupilo CR-N500 a CR-N700 jsou již v jednání. TV JoJ je i vyfocena na oficiálních stránkách Canon. Kamery otestovali i proti konkurenčním značkám a Canon zvítězil.

Greenscreen studio – virtuální produkce? - Ano
Využitím FreeD protokolu může kamera zasílat údaje o poloze, zoomu i zaostření do režie, kde virtuální studio (od např Reckeen, Brainstorm) dopočítá odpovídající pozadí virtuálu a současně naklíčuje obraz do živého vysílání.

Do sportovní haly? – Ano
Sportovní haly nejsou vždy ideálně nasvícené, kamera umí i variabilně přizpůsobit závěrku (podobně jako foťáky), aby scéna neblikala, vlivem nekvalitních zářivek.

Má CR-N700 i nějaké nevýhody?

Není vhodná pro produkci s okamžitým promítáním na LED stěny na podiu. Pro mluvené slovo by se dalo přimhouřit oko, ale pro hudební produkci ne. Zpoždění obrazu od vstupu světla do objektivu až na 12G výstup se pohybuje kolem 5 snímků, tedy 100ms (stejně jako XF605). To platí i o HDMI výstupu. A NDI HX video je zpožděné ještě o encoding. Do výpočtu si připočítejte zpoždění prvků v řetězci a můžete se dostat i na 150-200ms, co že už celkem vidět. Účinnost promítání by byla až kolem 60 metrů vzdálenosti od LED stěny a reproduktorů. Blízko podia by byl silně asynchronní obraz se zvukem. V běžném kulturáku to nepůjde. CR-N500 má zpoždění na 3G-SDI ještě zvětší. Pro hudební produkci si budeme muset počkat asi na další generaci.

Napájení přes ethernet je možné, PoE++ (ačkoliv na štítku předprodukční kamery je PoE+. Je tedy zapotřebí switch, který je schopný kameře při nastartování dodat větší příkon.)

Kamerou to nekončí…

Nástroje pro ovládání

Ovládání ve webovém rozhraní pro mě není úplně přehledné a trvá, než se v tom vyznáte. Navíc se částečně model od modelu liší. U N300 chybělo několik parametrů nastavení obrazu a nebylo možné nastavit kamery stejně 1:1. Změna rozlišení pro HW výstupy je jediná na logickém místě, pro IP video je to v External communication a pokud byste chtěli změnit hlavní systém nebo FPS, musíte do záložky Enviroment. Uvítal bych, kdyby sjednotili a učesali nastavení, pro větší přehlednost admin nastavení a hlavně aby bylo pro všechny PTZ kamery stejné. Tuto frustraci trochu zlepší program Remote Camera Control, který udělá multiview 4 kamer a můžete je detailně ovládat. Navíc jsou zde funkce pro kliknutí do obrazu. Jedna posouvá záběr a místo kam jste kliknuli přesune na střed záběru. Přepnete-li na druhý režim, tak vybíráte obličeje nebo místa, na která chcete zaostřit – podobně jako na foťáku si to objekt nebo obličej sleduje a ostří na něj. V manuálním ostřícím režimu, udáváte kliknutím kameře přesné místo a na to zaostří.

Dobře funguje aplikace pro nalezení kamer, i přestože mají nastavené IP adresy do úplně jiných sítí. Využívají i IP v6, a možnost připojení počítače do kamery napřímo a najdou se i bez ručního přenastavení IP adresy v počítači. Je toto uživatelsky velmi přívětivé.

Pro zajímavost porovnání vizuálu webového rozhraní XF605 a CR-N700:

Možnosti hardwarových ovladačů.

Originální joystick ovladač je samozřejmě 100% kompatibilní. Chvíli trvá, než si člověk zvykne, kde najde parametry a systém toho, jak používat dotykový displej a tlačítka, ale ve výsledku je to hodně muziky s rozumnou cenou. Originální joystick má samozřejmě přístup ke značně širšímu spektru vlastností kamery než univerzální levnější ovladače. Kromě Skaarhoje, který není zrovna levnější, ale tím, že software je doplněn profilem i přímo na míru pro Canon PTZ pomocí XC Canon protokolu, je možné docílit obdobného přístupu jako originálním panelem. Jiné ovladače existují také, značně levjěnší, ale 100% kompatibilitu neočekávejte. V první řadě člověk musí rozluštit, který protokol je vhodný, protože Canon uvádí „Standard IP protocol.“ Čímž je myšleno Sony Visca over IP s portem 52381. Těchto ovladačů máme v sortimentu několik. Joystick využijete naplno, ale každý z ovladačů má nějaké ALE. Někde nefunguje manuální ostření, někde nelze upravit white-balance. Na absolutně základní funkce to ovšem stačí. Nastavíte kompozici záběru, uložíte preset, vyvoláte kameru, i presety vyvoláte. Další nastavení byste museli provádět v počítači.

Obraz z kamery jde samozřejmě nabírat do profi střižny s SDI, také do HDMI střižny, ale také do různých softwarově postavených střižen po NDI HX: Tricasteru, Vmixu, OBS, také díky NDI Tools můžete NDI signál využít jako virtuální webkameru do videokonferenčních softwarů typu Teams, Zoom, Meets, a cokoliv dalšího.

Hned na začátku jsem zmínil SRT. Díky tomuto protokolu jsme schopní dostat kvalitní obraz přes internet se zpožděním kolem 1 vteřiny (i méně). Protokol SRT je vyladěn, aby byl schopný tolerovat drobné výpadky spojení bez vlivu na kvalitu obrazu. Navíc je možnost video spolehlivě zašifrovat, takže pokud vysíláte citlivé informace, můžete být v klidu, video chrání AES 8-256bitový klíč.

K dispozici jsou také klasické RTP, RTSP, a RTMP protokoly. Lze streamovat přímo na Facebook či Youtube z kamery.

Pro synchronizaci kamer je zde k dispozici Genlock a Timecode.

Finální verdikt

Hodnocení 93%

Dostanete výborný obraz, lze docílit mělčí hloubky ostrosti, široké možnosti zapojení do produkce, XLR vstupy pro audio, ze stovky srážím 5% - 1% za každý frame zpoždění obrazu na výstupu - na úrovni reportážní kamery a další 2% za nedokonalé webové rozhraní.

Cena kolem 300tisíc se může zdát vysoká, ale vlastně není. Stejně kvalitní obraz od jiných značek dostanete za dvojnásobnou cenu. Pokud byste se smířili s FullHD nebo 4K30, je zde stále CR-N500 o 100tisíc levněji.

Kamera CR-N700 na eshopu

Rozcestník Canon PTZ kamery

Nákup Licence můžete provést přes náš eshop: