logo Disk

Recenze: Canon XF605 kompaktní broadcastová kamera

Do recenze kamery Canon XF605 jsem se pustil trochu ostřeji než obvykle. Ale i tak mě kamera nadchla, skamarádili jsme se rychle, ale občas plácla přes ruce.

Kategorie: Film & Video - Recenze
Vít Valenta, DiS | 2. února 2023

Canon XF605 je výborná z hlediska video kvality a klasické funkce kamery. Kvalitní optika, spolehlivý systém ostření, nízký šum díky jednopalcovému snímači, promyšlený a ergonomicky optimalizovaný design - všechno, co od jakékoliv kamery čekáte a umí to na jedničku. Funkce navíc, jako ovládání telefonem, RTSP streaming, webkamera a další drobnosti, které mohou potencionálně vaše časté používání kamery zjednodušit, nelze je dělat současně, ve výchozím nastavení jsou vypnuté, a navíc nastavení je uživatelsky nepřívětivé a zdlouhavé. Žádné plug and play se pro mě nekonalo.

Výhody

  • Joystick pro ovládání a navigaci v menu na obou držadlech
  • Jasně označené tlačítko, jak se dostanete k uloženým souborům „media“
  • LANC ovladač můžete použít stejný jako k JVC kameře (Libec ZFC-L)
  • Možnost ovládání přes IP webové rozhraní, aplikaci v telefonu i ovládačem pro PTZ kamery
  • USB video – funkce webkamery
  • RTSP video protokol pro IP
  • 12G-SDI – není vždy samozřejmost na kameře s UHD záznamem
  • Pěkný a konzistentní obraz, barevně odpovídá ostatním Canon kamerám a fotoaparátům
  • Spolehlivý AF, především ostření na lidi, obličeje a na oko – DualPixel AF
  • 10bitový záznam z 1palcového čipu

Nevýhody

  • Nenabíjí baterii při zapojeném napájecím adaptéru do kamery, pouze v nabíječce – pro mě osobně největší problém s kamerou

Další nevýhody jsou takové nepohodlnosti, co by se teoreticky daly opravit firmwarem, pokud ne, svět se nezhroutí. Je lepší o nich vědět dopředu než si kameru koupíte.

  • Funkce pro ovládání IP i z aplikace, ale se musí v kameře povolit a nastavit – nastavování je velmi zdlouhavé, některé kombinace připojení nejdou kombinovat. 
  • USB-C funkce webkamery má rozlišení pouze 1024x576 30 fps – proč ne FullHD?
  • Umí IP video, ale neumí NDI – a IP streaming lze nastavit pouze, když je záznam v 8bit – proč nemohu dělat záznam v 10bitech a streaming v 8?
  • Ruční nastavení IP adresy je ve stylu nastavení času. Nedostanete číselník, musíte projet všechny hodnoty abyste se dostali na čísla, co potřebujete.
  • Kamera nedělá záznam při otevřených dvířkách pro SD karty
  • Pokud máte nedostatečně rychlou kartu, při stisku záznamu sice hodí drobnou hlášku, že nelze dělat záznam, ale pak klidně hodinu na vás z displeje bliká REC a červený kroužek – ale REC se nekoná… Na podobné věcí je vestavěný displej příliš malý

Na poslední bod negativů bych navázal: Návod jsem musel otevřít poprvé, abych si nastudoval, jakou SD kartu vlastně potřebuji pro maximální bitrate záznamu. Karty s označením V60 by měly stačit na MP4, ale pokud jste vlastníky rychlejší karty s V90, použil bych raději tuto.

Návod jsem prohledával podruhé, když jsem při nastavení síťové komunikace nemohl zvolit IP streaming. Ukázalo se, že jde použít pouze při záznamu do 8bit barevné hloubky. Návod mile napoví, jak je syntaxe IP adresy pro RTSP video, ale už vám nenapoví, jak do adresy zadat jméno a heslo, které musíte vyplnit v kameře. Takže tady je to celé: rtsp://jméno:heslo@IP_adresa_kamery/Stream

Potřetí jsem návod otevřel, když jsem hledal nastavení pro USB-C video. Režim (webcam, data, iphone app) můžete zvolit, pouze když USB není připojené, když už jste si to připravili a zapojili, smůla. Navíc je to pak hůř v menu vidět, protože položka ztmavne. V menu chybí vysvětlivky, proč jsou funkce aktuálně nepřístupné, značně by to urychlilo práci s kamerou.

Jinak jsem ale návod vlastně vůbec nepotřoboval, zkušenosti z Canon foťáků a i kamer jiných značek celkem práci ulehčují, a tlačítka jsou zde jasně a dobře popsaná, nemusíte až příliš cokoliv hledat. U Sony nebo JVC studiovek jsem do návodu musel.

Obrazová kvalita

V dnešní době je již samozřejmé, že kvalita kodeku a záznamu je výborná. Barevně odpovídá ostatním Canon kamerám a Fotoaparátům, dokonce je v menu možnost přizpůsobit výstup i podle toho, jestli chcete ladit se Cinema line nebo EOS fotoaparáty. Úplně stejně můžete kameru kombinovat v broadcastovém prostředí XF705 či s PTZ kamerami CR-N300, CR-N500, CR-N700. Rozdílnost obrazu běžný člověk vůbec nepozná, barevně jsou totožné, opravdu byste museli obraz zkoumat a asi byste našli drobné rozdíly v expozici na koncích bílé a černé, s čímž si můžete pohrát a odchylku v nastavení obrazu dorovnat.

Záznam nabízí řadu možností: (vytaženo z manuálu)

XF-AVC
Bit rate: 600 Mbps, 500 Mbps, 410 Mbps, 310 Mbps, 300 Mbps, 250 Mbps, 240 Mbps,
160 Mbps / Intra-frame
260 Mbps, 160 Mbps, 50 Mbps, 24 Mbps / Long GOP
Resolution: 3840x2160, 1920x1080, 1280x720
Color sampling: YCbCr 4:2:2, 10 bit
Frame rate: 59.94P, 59.94i, 50.00P, 50.00i, 29.97P, 25.00P, 23.98P


MP4
Bit rate: 225 Mbps, 170 Mbps, 150 Mbps, 135 Mbps, 100 Mbps, 50 Mbps, 35 Mbps,
12 Mbps, 9 Mbps, 8 Mbps / Long GOP
Resolution: 3840x2160, 1920x1080, 1280x720
Color sampling: YCbCr 4:2:2, 10 bit, 4:2:0, 10 bit, 4:2:0, 8 bit
Frame rate: 59.94P, 50.00P, 29.97P, 25.00P, 23.98P

V menu naráz nikdy všechny možnosti neuvidíte, pouze ty co zapadají do kombinace, kterou nastavujete MP4/XF-AVC jedna nebo druhá větev a dál podle rozlišení a možná ještě jeden parametr. Pro maximální záznam 600 Mbps budete muset pořídit ty nejdražší SD karty s V90 ratingem. Připravte si tedy kolem 4-10 tisíc na kartu podle kapacity. Pro MP4 by mohla stačit V60.

Zajímalo by mě, jestli další generace bude umět záznam na externí SSD disk. Bylo by to levnější médium než tyto SD karty a snadněji by se s daty pracovalo.

Kvalita fyzického provedení

Kamera je překvapivě malá, porovnávám-li ji s naší často používanou JVC GY-HM500, která má podobné parametry a je 30% rozměrnější. Prohlídněte si design kamery uznáte, že byla navrhována proto, aby byla kompaktní. Mikrofonní vstupy jsou směrované doprava a posazeny níže pod horní rukojeť a nepřesahují délku boční rukojeti. Hledáček je pravděpodobně vystouplý záměrně. Hlavní konektory jsou v panelu, který jakoby obtáčí obrys kamery a hned vedle je vyhloubená díra, která počítá i s baterií s větší kapacitou, aby nepřesahovala z těla kamery ven.

Ačkoliv se jedná o reportážní kameru, XF605 si na rameno nedáte, alespoň ne bez přídavných držáků. Menší rozměry mají za následek i to, že do stejné kamerové tašky uložíte více příslušenství. Pro přenos a uložení je trochu nepraktický mechanismus výklopného displeje. Pokud sundáte sluneční clonu z objektivu tak jediné, co trčí cca 3 cm do prostoru je právě kus displeje, který nejde sundat ani posunout. Není to žádný problém, ale spíše záležitost „quality of life“.

Dotykový displej funguje velmi podobně, jako na foťácích. Funguje pro navigaci v menu i pro výběr bodu pro ostření nebo výběr obličeje. Za mě perfektní implementace. Na displeji lze zobrazit i červená indikace rámečkem nebo proužkem, že nahráváte. Dokonce OSD umožňuje i Program a Preview indikaci - ale tady je trochu háček - kamera se to může dozvědět pouze přes XC protokol. Zatím nevím, jak pošlu z jakékoliv střižny XC protokol, ale když na to přijdu, doplním to sem. Asi bude zapotřebí IP joysticku, který by měl informaci přeposlat. Ale na základě čeho? 

Poslední komentář, a to k velmi dobré ergonomii, jsou i dobře umístěné průvleky na popruh. Jsou v zákoutích, kde o ně nezavadíte a zároveň se dobře popruh navleče. Normální popruhy i Peak Design šňůrky snadno protáhnete.

XF605 jde ovládat přes:

 korekční jednotku RC-V100 IP kontroler RC-IP100 LANC ovladačem Libec ZFC-L

 

IP webové rozhraní Aplikaci v telefonu

Do jaké produkce kamera zapadá?

S přimhouřeným okem, se dá použít všude. Primárně natáčení v plenéru, novinařina, reportáže, rozhovory, venkovní akce, v pohybu i na stativu. Možná svatby – ale ty se dnes natáčí na foťáky. Koncerty - kamera je malá, dobře se s ní manipuluje.

Broadcastové live akce – 12G-SDI je ideální pro 4K UHD video střižny jako ATEM TV 4K Studio, z HDMI dostanete také 4K výstup a při režimu záznamu ve 4K je možné výstupy SDI a HDMI nastavit do nižšího rozlišení. Především s lidmi v záběru bude perfektně ostřit na obličeje. Venku i ve studiu, k dispozici jsou genlock a timecode. LANC ovládání a sériový kontroler pro barevné korekce.

Streaming pro sociální sítě – S relativně málo dalším příslušenstvím, použil bych bezdrátové mikrofony RODE Wireless GO II a počítačem, odbavíte snadno jednoduchý stream. Kamera má USB výstup a můžete ji použít jako webkameru. Nicméně na nějaké streamy s důrazem na rozlišení bych USB nepoužil, protože výstup USB je pouze 1024x576 30 fps – na to kolik kamera stojí je to výsměch. Jako nouzovka to použít jde. Raději bych použil USB zachytávací kartu a video z HDMI výstupu. 

NDI produkce - s dokoupením převodníku, jako je např U40 nebo N40 od Kiloview - máte rázem možnosti rozšířené. NDI video lze použít i pro virtuální webkameru v počítači, tedy i stříhat v OBS, vMix, Tricasteru nebo přímo poslat přes web na sociální sítě nebo do videokonference. Převodníky navíc mají i tally světlo, takže při střihu do živého vysílání se rozsvítí červeně, při náhledu zeleně. U40 má průchozí ethernet port, takže byste kameru mohli nastavovat na dálku přes IP z režie a stačil by vám na to natáhnout jen jeden dlouhý Cat5e kabel. N40 má zase loop out konektor a režim dekodéru, třeba by se vám občas hodil i na jiné využití. NDI převodník je jeden z prvních doplňků, co bych ke kameře kupoval.

Verdikt

Možná vám připadá, že jste si přečetli článek plný stížností, nicméně podívejte se znovu na začátek. Výhody proti nevýhodám jsou počtem možná na stejno, ale významností výhody značně převyšují nevýhody. Zmiňované nevýhody jsou takové nepohodlnosti, dá se s nimi pracovat, a pouze kvůli webkameře si XF605 nikdo kupovat stejně nebude. Dovolím si spekulovat, že když navrhovali XF605 a její hardware stavěli na jiném modelu, kde USB video a IP video ještě nebylo a tyto funkce jsou nadimenzované pro starší vnitřností, které asi nejsou adekvátní pro využití plného potenciálu těchto portů. Jinak si to oddůvodnit nedovedu.

Hodnocení 81%

-5% za 5 snímků zpoždění signálu.. je na tom stejně jako CR-N700

-10% za nenabíjení baterie v kameře, stejný napájecí adaptér potřebujete i pro nabíječku, v balení je jen jeden. Takže nemůžete natáčet a nabíjet současně, pokud si nekoupíte ještě jeden. - Výdaj navíc za další zdroj.

-1% za malé rozlišení USB videa - pravděpodobný výdaj navíc za pořádnou USB capture kartu nebo funkci nebudete používat vůbec

-2% Nemá NDI, a RTSP funguje jen v režimu 8bit záznamu - výdaj navíc za NDI převodník, ten pošle i UHD 10bit a rychleji a kvalitněji než RTSP

-2% kombinace nastavení zakáže některé funkce – bylo by fajn mít k tomu v menu komentář, proč daná funkce aktuálně nejde – co jí blokuje. (např. odpojte USB, funguje jen v 8bit, atp) - čas a nervy jsou peníze a vrásky

+1% rozvržení menu je logičtější a má jasněji pojmenované položky, než u jiných výrobců

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře