AKAI - řada elektronických nástrojů EWI
Firma AKAI se kromě jiného dlouhodobě věnuje vývoji elektronických dechových nástrojů (Electronic Wind Instrument – EWI). U jejich zrodu stál legendární jazzový saxofonista Michael Brecker, který nástroj poprvé představil v roce 1987 s hvězdnou sestavou Step Aheads na eponymním albu. Od té doby se nástroje EWI značně zdokonalily a doznaly mnoha vylepšení. I když se do vývoje a výroby elektronických dechových nástrojů pouštějí i jiní výrobci, je AKAI stále považován za průkopníka a leadera v této oblasti.
Na nástrojích řady EWI firmy AKAI se tón tvoří jednoduše: Podle požadovaného tónu se prsty přiloží na klapky a foukne se do hubičky. Změnou prstokladu se mění výška tónu, změnou síly dechu se mění hlasitost. Dále lze plynule ovlivnit výšku tónu stlačením hubičky rty (vibrato), tak jako na saxofonu či klarinetu. Pro hráče se zkušenostmi s libovolným dřevěným dechovým nástrojem od zobcové flétny přes příčnou flétnu, hoboj a klarinet až po saxofon je tento princip velmi přirozený.
Výrazně odlišná od klasických nástrojů je ovšem změna oktávy: nástroje EWI umožňují přepínat až osm oktáv; jejich volba se provádí levým palcem posunem po malých válečcích. Jde asi o nejobtížnější součást hry na EWI a je nutné ji cvičit – naučené postupy z klasických nástrojů zde nefungují.
Změna výšky tónu je založena na měření elektrického odporu – prsty uzavírají elektrický obvod mezi palcem (levým či pravým) a ostatními prsty. Při hře je tedy potřeba se stále dotýkat levým palcem válečků oktáv a pravým palcem opěrné plochy.
EWI Solo
Model EWI Solo představuje nejnovější typ řady EWI a oproti předchozímu modelu EWI 5000 přináší několik změn i vylepšení.
Zvuky
Nástroj obsahuje dvojnásobný počet presetů/zvuků, konkrétně 200. Ty jsou tvořeny samply a lze je rozdělit do dvou kategorií: vzorky klasických akustických nástrojů (1–100) a zvuky elektronických nástrojů (101–200). Presety nelze měnit, nemůžete ani přidávat vlastní vzorky. Je možné upravit reverb, delay a chorus pro každý zvuk zvlášť.
V nástroji jsou k dispozici čtyři uživatelské oblasti/banky Favorits, kam lze skládat jednotlivé zvuky, a vytvořit si tak seznam používaných vzorků pro dané vystoupení. Často používané zvuky jsou tak rychle přístupné a zbavíte se mnohdy zdlouhavějšího hledání presetu pomocí otočného enkodéru. Zároveň lze v každé uživatelské oblasti nastavit a upravit reverb, chorus a delay pro každý zvuk.
Některé vzorky jsou velmi povedené, zejména ty z kategorie elektronických – hammondy, B3 organ, různé pady a leady. Z přirozených zvuků lze vyzdvihnout basklarinet, hoboj, akordeon, vibrafon či kontrabas nebo baskytaru. Jiné zvuky už tak přesvědčivé nejsou, například saxofony znějí méně přirozeně a originál připomínají jen vzdáleně. Nástroje řady EWI ale nejsou koncipovány jako náhrada klasických nástrojů, ale jako obohacení hudebníkova instrumentáře.
Reprodukce
Zabudovaný reproduktor hraje spíš slaběji, ale na domácí cvičení je dostačující. Při hře na EWI rozhodně nebudete rušit sousedy. K dispozici je i sluchátkový výstup. Aktivaci i deaktivaci interního ozvučení můžete nastavit v Global menu. Výchozí nastavení je standardní - při zapojení sluchátek se reproduktor automaticky odpojí. Tak si můžete nástroj užívat v jakoukoli denní i noční dobu. Při veřejné produkci je samozřejmě potřeba použít linkový výstup TRS 6,3 mm (velký jack) do komba či PA systému. EWI Solo navíc disponuje linkovým vstupem aux in TRS 3,5 mm, do nějž lze pustit případný hudební podklad. Tak můžete cvičit i hrát se svými oblíbenými interprety nebo skladbami.
EWI Solo je vybaven li-ion akumulátorem, který nijak znatelně nezvyšuje hmotnost nástroje. Dobíjí se přes USB a podle údajů výrobce vydrží až 16 hodin (zřejmě při vypnutém interním reproduktoru). Pro šetření akumulátoru je nástroj vybaven automatickým vypínáním po 30 min nečinnosti. Při některých druzích vystoupení může tato „vychytávka“ činit problémy, proto lze Auto-power off v Global menu deaktivovat.
Ovládání
Foukání do nástroje je pohodlnější než u EWI 5000, pocitově se na EWI Solo hraje lehčeji – po delší hudební frázi se nezadýcháte. Odezva nástroje při dotyku na příslušnou klapku je okamžitá a její citlivost lze nastavit přímo v nástroji podle individuálních potřeb hráče. Hra je tak velice snadná a příjemná.
EWI Solo, stejně jako ostatní nástroje řady EWI, umožňuje přepínat až osm oktáv. Volba oktávy se provádí posunem levého palce po malých válečcích. Jde asi o nejobtížnější součást hry na EWI a je nutné ji cvičit – naučené postupy z klasických nástrojů zde bohužel nefungují. Nicméně po zvládnutí a zautomatizování tohoto principu se Váš EWI stane jedním z nejpohyblivějších nástrojů s maximálním tónovým rozsahem.
Pravým palcem je možné ovládat pitch bend; lze jej ovšem nastavit jen v jednom směru a pouze o fixní hodnotu (0–100 centů). Toto radikální zjednodušení oproti předchozím typům může být pro začínající hráče na nástroje EWI přínosné. Pro majitele předchozích modelů EWI jde ale o krok zpět. Např. u EWI 5000 poloha palce nahoru či dolů zároveň určuje směr „ohnutí“ tónu. Tak můžete s tónem pracovat podle okamžité invence a potřeby, aniž byste museli cokoli předem nastavovat.
Přepínání zvuků a veškeré ostatní nastavení lze provést přímo na nástroji, k dispozici je malý přehledný displej a otočné kolečko/enkodér pro výběr zvuku i nastavení hodnot. Pokud není vybrán žádný mód ovládání, nastavuje se pomocí enkodéru hlasitost nástroje. Ovládání je intuitivní a jednoduché, prakticky není potřeba se dívat do přiloženého tištěného návodu, který je stejně jen velmi stručný. Podrobnější informace lze nalézt na stránkách AKAI nebo na www.disk.cz.
Komunikace s počítačem
Ke komunikaci s počítačem slouží klasický „tiskárnový“ konektor USB B. Díky němu můžete pracovat s ovládací aplikací EWI Solo Aplication, která je volně ke stažení na stránkách výrobce. Stejně tak se po USB portu obousměrně přenášejí MIDI data; tak můžete zaznamenávat svou hru do DAW aplikací nebo naopak použít EWI jako zvukový modul. Klasický MIDI Din konektor („pětikolík“) bohužel chybí. Ke komunikaci se nástroji pomocí tohoto protokolu je třeba použít další externí zařízení nebo vše propojit před počítač.
Po pořízení nástroje doporučuji jako první krok aktualizovat firmware. Nástroj obsahoval od výrobce firmware v1.1. Ten ale vykazoval několik chyb, některé zvuky nehrály vůbec (akordeon), jiné různě „chrastily“ či vypadávaly (klarinet). Po stáhnutí ovládací aplikace EWI Solo Aplication pro Windows ze stránek výrobce a jejím spuštění bylo možné firmware aktualizovat na verzi v1.16 (aplikace si aktualizaci přímo vyžádala), načež problémy se zvuky zmizely a vše fungovalo správně.
Aplikaci EWI Solo Aplication není potřeba instalovat, pouze se spustí .exe soubor. Byla však zřejmě psaná poněkud horkou jehlou, protože komunikace s EWI Solo občas vypadávala; dokonce se program dostal do stavu, kdy se musel ručně ukončit pomocí Správce úloh. Tým vývojářů AKAI už ale jistě pracuje a vychytání všech nedostatků.
Klady
- velký počet zvuků, některé velmi dobré a použitelné pro živé hraní i do studia
- konektor aux in umožňuje cvičení s hudebním podkladem bez nutnosti externího mixu
(ve srovnání s EWI 5000)
- nižší cena
- snadnější ovládání dechem, nástroj klade pro dech menší odpor
- nižší hmotnost
Zápory
- nerovnoměrná citlivost klapek
- přepínání oktáv palcem je extrémně citlivé
- Bb klapka (označená jako K7) má velice malou citlivost. Bylo nutné zvlhčit ukazováček, aby se snížil jeho elektrický odpor a nástroj na kontakt reagoval; zjednodušeně řečeno byl problém zahrát tón Bb, zatímco tóny A i B se ozývaly bez problémů
- nedotažená aplikace na PC
Nožičky a Závěr
Hudebníci, kteří už vlastní předchozí model EWI 5000, mohou uvážit, zda se jim rozšíření počtu zvuků pro jejich praxi vyplatí – vzorky z předchozího nástroje jsou u nového EWI Solo použity beze změny. Přínosem může být dalších 100 nových zvuků, reprodukce bez nutnosti propojování s externím ozvučením a přehledný displej.
Výše uvedené nedostatky lze velmi pravděpodobně odstranit aktualizací firmwaru. Pro hráče, který nemá předchozí zkušenosti s EWI 5000, představuje EWI Solo výborný nástroj s bezkonkurenčním poměrem cena/výkon. Po vychytání drobných nedostatků lze nástroj jen doporučit. Vzhledem ke všem vlastnostem a vychytávkám vidím EWI Solo spíše jako cenově dostupnější alternativu s některými vylepšeními, než jako pokračování vynikající řady EWI 4000 a EWI 5000.
EWI Solo je ideální pro začátečníky a mladší hráče, uplatnění najde i u profesionálů. A to jak na pódiu, tak ve studiu.
Přečtěte si také:
Recenze: AKAI EWI 5000
Michael Brecker, Bob Mintzer (Yellowjackets), Steve Tavaglione, Courtney Pine, Jay Beckenstein (SpyroGyra) či Sean Freeman (Level 42) jsou všichni skvělí saxofonisté, ale není to j…
AKAI Professional: EWI Solo
Společnost AKAI Pro přivítala do své rodinky dechových kontrolerů nejnovější přírůstek - EWI Solo. Tento jedinečný nástroj pojímá přes 200 klasických akustických a synth nástrojů,…