logo Disk

Recenze: Portico II Master Buss Processor Rupert Neve znovu zasahuje

Nikomu, kdo se trochu zajímá o studiovou techniku, snad nemusím představovat mága, který na poli studiové techniky působí již několik desítek let. Rupert Neve má na svém kontě vývoj spousty studiových zařízení od předzesilovačů přes kompresory až po velké studiové pulty.

Kategorie: Studio - Recenze
Roman "Masha" Šandor | 2. října 2014

Připomeňme si například snad jeho nejuznávanější mikrofonní předzesilovače Neve 1073 a 1081, které i po čtyřiceti letech patří k neodmyslitelným vybavením těch největších a nejlepších studií světa. Uslyšíte je snad na všech světových nahrávkách. V roce 1985 prodal svou značku Neve rakouské firmě Siemens Corporation, kterou později koupila její dceřiná společnost AMS, která měla veliké úspěchy ve vývoji zvukových procesorů. Pod tu patří dodnes, i když podle odborníků, dnešní výrobky AMS Neve nemají s těmi původními kromě názvu moc společného.

Rupert Neve pak začal spolupracovat s firmou Focusrite a byl hlavním inženýrem při vývoji skvělých předzesilovačů ISA, které Focusrite vyrábí s velkým úspěchem dodnes. Dále spolupracoval s dnes zaniklou ale vysoce ceněnou společností AMEK a tam byla jeho největším úspěchem série výrobků 9098, které jsou dodnes vyhledávané pro svou kvalitu a Neve zvuk. V současné době Rupert Neve opět vyvíjí, vyrábí a prodává pod svou novou značkou Rupert Neve Designs. Takže jsem nakonec Ruperta Neve stejně v kostce představil a můžeme se podívat na jeho Portico II Master BUSS Procesor který budeme prostě nazývat MBP.

Nechtěl bych, aby tento článek vyzněl jako recenze, protože výrobky v této High-End kategorii jsou vždy ojedinělé a mají svůj osobitý charakter a navíc ten, kdo píše – v tomto případě já – píše také jen na základě svých subjektivních pocitů a postřehů. Zkrátka bych chtěl MBP představit, protože se jedná o výjimečný přístroj a protože si to zaslouží. Nechci ani blíže specifikovat jeho technické parametry, ty si každý může najít na webu, ale spíše o něm napsat své postřehy jako uživatele.

MBP je vlastně dvou kanálový kompresor-limiter s dalšími funkcemi pro zvětšení harmonických a šířky sterea. Obsahuje vstupní a výstupní transformátory Neve a celý pracuje na vnitřní typologii vysokého napětí 72V stejně jako slavné Neve mixážní pulty 5088. Tato typologie a použité transformátory, dávají osobitý charakter signálu a to je to, proč jsou tak vyhledávané – Neve zvuk nebo chcete-li Neve charakter. Zkrátka to co slyšíte ze zahraničních nahrávek, a pokud tato zařízení nemáte, tak vám to prostě tak hrát nikdy nebude. Jedná se o velice kreativní nástroj pro nahrávání, ale hlavně pro zařazení na master BUSS sběrnici mixážního pultu při mixu a pro mastering.

Kompresor – Limiter

Může fungovat jako dual mono nebo stereo, přičemž levá tedy strana A funguje jako řídící a to po zapnutí tlačítka link. Samozřejmě zde najdete Attack, Release, Treshold a Ratio ale jsou tu i další věci jako Blend – tedy přimíchávání komprese do směsi, což je vlasně paralelní komrese, Gain - nebo chcete li Make-Up gain a Limit – což je limiter, který pracuje velmi pěkně přesto, že ho ovládáte jen jedním potenciometrem a nejsou tu již žádné prvky pro další nastavení. K němu se ještě vrátíme.

Dále jsou zde tlačítka Comp IN – pro zapnutí a vypnutí kompresoru, tlačítko RMS-Peak který umožňuje přepínání mezi snížením zisku v závislosti na úrovni RMS nebo amplitudových špiček. Osobně mi vyhovuje RMS nastavení, které je tradiční a zvládá většinu aplikací. Pak je tu tlačítko FB/FF které nabízí Feed Back – rychlý a moderní kompresor a Forward Feed – klasická konfigurace znějící spíše vintage. To je vynikající možnost pro různé hudební žánry, kdy na rock a pop použijete FB režim a třeba na jazz FF režim. Jako další jsou tu tlačítka SC – side chain pro aktivaci EQ který můžeme zainsertovat na zadní části MBP a tlačítko pro vestavěný 250 Hz High-Pass filtr který se dokáže vypořádat s většinou nežádoucích spodních frekvencí, takže použít externí SC ve většině případů není již potřeba ale nevíte kdy vám jakou nahrávku kdo přinese, takže externí SC má jistě svůj smysl.

Vraťme se ale ještě k limiteru, který jak jsem již napsal, se ovládá jen jedním potenciometrem. Jedná se o Brick Wall limiter , který umí velmi rychle reagovat na přechodové jevy a patří skutečně mezi jeden z nejlepších analogových limiterů, které jsou na trhu. Je to opět revoluční technologie Mr. Neve tzv. Release Technology, která na základě časových konstant zvukového materiálu říká limiteru jak optimálně pracovat. Na základě toho může MBP limiter poskytnout mnohem agresivnější limitaci než je obvykle možné, aniž by to změnilo charakter materiálu nebo ho jinak zkreslilo. Takže tento jediný limiter potenciometr, který mi nejprve připadal trochu směšný, velice přesvědčil a zvedám palec.

Texture

Texture je další tlačítko s potenciometrem, které má tři polohy a jedná se o přidávání harmonických do zpracovávaného materiálu. To probíhá díky sycení výstupních transformátorů a dává možnost vylepšit barvu celé nahrávky. Jsou zde tři možnosti: Silk Blue – působí temněji, udělá nahrávku hedvábnou a přidá pocit tepla a plnosti, Silk Red – rozsvítí nahrávku, udělá ji více přítomnou a dodá jí elán a Off – tedy vypnutí Textury. Potenciometrem můžete harmonické plynule přidávat do celé směsi. Osobně používám více Silk Red, ale určitě přijde řada i na Silk Blue, předpokládám u komornějších žánrů. To je skvělá funkce MBP, která dává další a další možnosti, jak posunout zvuk nahrávky dál než s použitím klasického EQ a kompresoru.

Stereo Field Editor

To je část napravo mezi kompresory a LED metry. Část MBP kterou jsem původně myslel, že vůbec nebudu používat ale opak je pravdou. Je to dnes pro mě velice důležitá část tohoto procesoru. Je zde používáno MS techniky pro rozšíření stereo obrazu a EQ s pevně danými frekvencemi. Nejedná se tedy o žádný chirurgický EQ ale pro práci je to plně dostačující a daná pásma byla dobře zvolena. Najdete zde tedy SFE filtry přepínatelné potenciometrem, tlačítka Depth a Width a k nim vždy přiřazený potenciometr. Pokud zapnete tlačítka EQ bude tato část pracovat jako běžný EQ s přepínatelnými frekvencemi zvlášť pro nízké a zvlášť pro vysoké kmitočty a potenciometrem můžete ubírat nebo přidávat vybraná pásma. Potenciometry mají nulu ve dvanácti hodinách, takže jdou jak do plusu, tak do minusu. Pokud ale zapnete tlačítka Depth IN a Width IN začnou se dít věci, na které v běžné praxi potřebujete různé speciální mašinky, jako psychoakustické procesory, MS procesory a stereoimagery. Sekce Depth přidává přítomnost nástrojů s nižšími frekvencemi a zvyšuje hloubku nahrávky. Sekce Width naopak roztahuje stereo obraz a u obou si navíc můžete ještě zvolit díky SFE filtrům na jakých frekvencích se toto má dít. Zkrátka v této části můžete proháněný materiál ještě více vylepšit a dodat mu více světovosti. Ale pozor, pracovat se zde musí s citem, protože pokud to přeženete, můžete vše naopak velmi pokazit.

Závěrem

Používám sumační pult SSL X-Desk a převodníky Universal Audio Apollo. Při míchání mám v hlavním insertu stereo EQ pultec a za ním MBP, díky kterému jsem schopen nahrávku dostat až na -9 dB RMS, pak stačí začistit začátky a konce skladby a je hotovo. MBP ušetří spoustu času a dává vždy dobrý výsledek. Nahrávky mají hloubku i vzdušnost a zní kompaktně a dospěle. Není pak potřeba v počítači nasazovat a laborovat se spoustou plugin nehledě na to, že analogová cesta je prostě lepší. MBP nahradí hned několik procesorů a jeho zvuk je nedostižný. Pravda je že tomu odpovídá i cena, ale je třeba si uvědomit, že kupujete Rolls Royce ve studiové technice a pokud si koupíte tři nebo čtyři procesory, které vydají za tento jediný, budete určitě na ceně vyšší a navíc nebudete mít ten opěvovaný Neve charakter. Pro zajímavost chci jen napsat, že jsem původně používal AMS Neve EQ 8803 a kompresor API 2500 (ty jsou pořád v mém arzenálu), výsledky byly velmi pěkné a byl jsem spokojen. Ač se jedná také o High-End zařízení tak jsem ale výsledků jako s MBP nedosáhl. Ale to už může být právě ten subjektivní pocit. Mohu tedy napsat : Mně osobně se MBP velmi líbí a jsem rád že je součástí vybavení našeho studia.

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře