Firma Warm Audio se snaží svou obchodní strategií tyto legendární přístroje finančně zpřístupnit a opět vrátit zpět do podvědomí zvukařů, muzikantů a producentů. Než se dostaneme k popisu již zmiňovaného EQP-WA, jen pár slov k jeho originálnímu předchůdci EQP-1.
Ekvalizér EQP-WA značky Warm Audio byl pro rok 2017 nominován na prestižní ocenění portálu Sound-on-Sound v kategorii "Effect & Processing Hardware".
Ten byl navržen v padesátých letech dvojicí amerických inženýrů, Eugenem Shenkem a Oliverem Summerlinem, kteří se původně zabývali návrhy elektronických obvodů používaných v radiotelegrafii a přenosové technice. Zmíněný EQP-1 byl prý údajně navržen pro zlepšení hovorů v telefonii. V průběhu šedesátých a sedmdesátých let se pro jeho nenapodobitelný zvuk začíná s úspěchem používat i v nahrávacích studiích. V osmdesátých letech je postupně vytlačen ekvalizéry pracujících na principech filtrů s operačními zesilovači. V současné době je Pultec opět na první metě mezi ekvalizéry a firma opět zahájila jeho výrobu za zhruba čtyřnásobnou cenu oproti již zmiňovanému klonu EQP-WA. Ekvalizér můžeme rozdělit na dvě části. Vstupní, obsahující velice kvalitní transformátor, který zásadně ovlivňuje a vytváří charakter Pultecu, vlastní přepínatelné filtry sestavené pouze z pasivních součástek, jako jsou kondenzátory, cívky a odpory. Mohu lehce připodobnit k pasivní výhybce v reproduktorové soustavě. Následuje výstupní transformátor, za kterým je zesilovač, osazený známými elektronkami ECC83 (12AX7) a ECC82 (12AU7), který dorovnává hlasitost v případě ořezu některých pásem.
Samotný ekvalizér je vlastně dvouapůlpásmový. Basy můžeme na stejné frekvenci (20, 30, 60, 100 Hz) ubírat (Atten, Cut) a zároveň přidávat (Boost), což způsobuje zvláštní fázový efekt, který je ale pro tento typ ekvalizéru charakteristický. Na vyšších středech a výškách (3, 4, 5, 8, 10, 12, 16 kHz) lze přidávat a zároveň měnit šířku pásma Q (Bandwith). Čím vyšší hodnota nastavení, tím užší Q. Poslední přepínač (5, 10, 20 kHz) nám umožní vysoké frekvence ořezat.
A konečně k „našemu“ EQP-WA. Na první pohled se od originálu liší tím, že je o třetinu nižší. Velikost 2U, v šedomodré barvě a opravdu krásném a profesionálním provedení. Vstupní a výstupní obvody obsahují velice kvalitní transformátory od firmy Cinemag. Elektronky jsou, stejně jako v originálu, 12AX7 a 12AU7.
No a co uvidíme na druhý pohled? První zleva to je přepínač funkčnosti ekvalizéru. Nahoru (EQ On) zapnuto, dolů (Bypass) vypnuto. Ale pozor, signál neprochází jenom přes vstupní filtry ekvalizéru. Přes elektronkový zesilovač nám signál normálně projde a získá na lampovém charakteru a zabarvení. Přepínání probíhá opravdu hladce, bez žádných rušivých elementů. Následuje basová část ekvalizéru s otočným přepínačem, kde jsou, oproti originálu, přidána ještě tři pásma, takže 20, 30, 60, 100, 200, 400, 800 Hz, které je možno přidat (Boost), nebo ubrat (Cut). Poté následuje středovýškové pásmo, kde můžeme až o 18 dB přidat 3, 4, 5, 8, 10, 12, 16 kHz a ovladačem Bandwith měnit šířku přidaného pásma Q. V pravé části se nachází přepínač ořezu vysokých frekvencí, kde jsou přidána další dvě pásma, takže 3, 4, 5, 10, 20 kHz. Opět zde můžeme na stejné frekvenci přidávat i ubírat a vytvářet velice zajímavé frekvenční křivky. V pravém dolním rohu máme už jen síťový vypínač s červenou indikací. Na zadní straně se nachází síťová euro zásuvka, výstupní a vstupní XLR s paralelním symetrickým TRS konektorem. Připomínám, že není vhodné používat XLR i TRS současně.
Test ve studiu
Už při vybalení z krabice na mě dýchne něco z legendárních šedesátých až osmdesátých let. Konečně mám v rukou něco jiného než jen počítačovou myš a s každým „knoflíkem“ se mohu pomazlit. Poprvé si říkám: „No, to už přece nemůžu vrátit.“ Takže otvírám starší projekt s rockovou kapelou, kterou jsem pouze míchal. Zkouším ekvalizérem „prohnat“ lehce problematický bass drum, u kterého vypínám veškeré plug-iny, které na něm byly navěšeny, a zkouším klasický doporučený tip, že přidám a zároveň uberu 30 Hz a přidám lehce 8 kHz. Chvíli si s tím hraji a sedám si na pr... (zadek). „No to je přesně to, co postrádám u digitálních nahrávek,“ přenáším se pomalu do dob, kdy se ještě nahrávalo analogově. To samé zkouším na snare, samozřejmě v jiném nastavení, a u kytar. Začínám se smát, koukám na cenu a směji se ještě více. Jsem okamžitě rozhodnut, že si EQP-WA zakoupím. S plug-iny (používám Waves) není podobného výsledku možno dosáhnout. Tímto je ale nezatracuji, své místo si samozřejmě najdou.
Pro časopis Muzikus 2016/01 napsal Ladislav Dousek.
I když je EQP-WA jednokanálový, je ho možno použít i na mastering a stopy přes něj prohnat zvlášť a poté je sloučit. Bohužel jsme při nastavování EQ nuceni poslouchat mono. Ale jde to, stačí pár pokusů a výsledek stojí za to. Aby poslech nebyl jednostranný a nebyl to jenom můj subjektivní pocit, poslal jsem pár „mástrů“ kapelám, které u mě nahrávaly. A potvrdily mi, že mastering je každopádně lepší, „teplejší“, a hlavně muzikálnější. Ano, muzikálnost bude právě ve zvuku EQP-WA.
Ekvalizér Pultec je přístroj, který můžeme vidět ve slavných světových nahrávacích studiích a charakter jeho zvuku je nekompromisní a originální. Pořízením výrobku EQP-WA od firmy Warm Audio každopádně posílíme stávající nahrávací řetězec za opravdu velmi přijatelnou cenu, kterou si určitě může dovolit každý a to i méně majetný majitel nahrávacího studia. Za cenu necelých 21 500 Kč dostane do rukou opravdu kvalitní zařízení.
Info:
Warm Audio EQP-WA je klon renomovaného lampového ekvalizéru Pultec EQP-1. Cena je 21 490 Kč.
Plus:
zvuk
řemeslné zpracování
cena
více možností použitíMínus:
nic mě nenapadá
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Vstupní/výstupní transformátory: CineMag (vyrobené v USA)
Elektronky: 12AX7 a 12AU7
Napájecí napětí: 115/230 V, přepínatelné
EQ sekce: s cívkami CineMag; umožňuje bypass, signál stále prochází elektronkami a transformátory
Rozměry: 482 x 89 x 152 mm (2U)
- žádné ztráty na průchozím signálu díky lampovému zesilovači
- symetrické vstupy/výstupy XLR a TRS s transformátorem
- vyrovnaná frekvenční charakteristika 20 Hz-50 kHz
- potenciometry Boost a Cut mohou být použity současně pro fázový efekt
- zesílení/zeslabení nízkých frekvencí (20, 30, 60, 100, 200, 400, 800 Hz) +12/-18 dB
- zesílení/zeslabení vysokých frekvencí (3, 4, 5, 8, 10, 12, 16 kHz) +18/-14 dB
- pět přidaných frekvenčních bodů pro větší flexibilitu