logo Disk

S DEPECHE MODE na turné Jemná zvuková rovnováha postavená na legendárním témbru kapely

Pohled pod pokličku - jaké vybavení a které skvělé technické vychytávky využívá firma Britannia Row Productions na jednom z největších turné letošního roku?

Kategorie: Studio - Reference | Studio - VIP | Pódium - VIP
DISK | 14. listopadu 2017

Pokud je pravdou tvrzení, že neexistuje historie, ale pouze autobiografie, tak britští Depeche Mode napsali tu svou vlastní na křídlech elektroniky, okořeněné příchutí techno-popu a nové vlny s různými odstíny avantgardy, industriálního rocku a dochucené nepatrnou kapkou heavy metalu.

Zvuk kapely je bohatý, proměnlivý, atmosférický a kontextově hluboký. Jeho živé provedení na letošním Global Spirit Tour, které začalo v květnu 2017 a bude pokračovat až do března následujícího roku s poslední zastávkou v Brazílii, představuje neustále opakovanou epizodu, jež se odehrává noc co noc před několika generacemi fanoušků, kteří všichni dokonale znají neskutečný zvukový odkaz i samotnou hudbu kapely, jež celosvětově prodala více než 100 milionů desek. 

 

Hlavní zvukař Anthony King (vlevo) a šéf teamu Terence Hulkes se dvěma pulty SSL Live na FOH pracovišti, před další zastávkou na aktuálním turné Depeche Mode. (všechny fotografie: Steve Jennings).

U společnosti Britannia Row Productions (Twickenham, UK), která rekordně dlouho funguje jako dodavatel ozvučení pro turné Depeche Mode, kraluje hlavní zvukař Antony King rozlehlé krajině ovládacích prvků, jež mimo jiné zahrnuje dvojici digitálních konzolí Solid State Logic L500 Plus. Jeho kolega, monitorový zvukař Sarne Thorogood tahá za kliky pultu Midas PRO X a jak sám říká (v nadsazené frázi, ve které je ovšem určitě alespoň zrnko pravdy) - „dělá vše hlasitější, než všechno ostatní“ (orig.: „everything louder than everything else“).

Kinga a Thorogooda na Global Spirit Tour doplnili šéf teamu Terence Hulkes a systémový technik Richard Trowe. Po říjnových zastávkách v Portlandu a na západě Kanady se celá show přesunula do Evropy, kde šňůra pokračuje v Dublinu, Paříži, Moskvě a celé řadě dalších velkých měst. 

Zvukař pro pódiový monitoring Sarne Thorogood u svého pultu Midas PRO X, napojený na host I/O a bezdrátový přenos.

Dát vše dohromady

Tentokrát Depeche Mode hrají ohromnou směs hudebního materiálu z jejich posledního alba Spirit a také trochu všeho ostatního od méně známých kultovních songů až po ikonické covery, jako například „Heroes“ Davida Bowieho. Zakládající členové Martin Gore, Dave Gahan a Andy Fletcher jsou spolu opět všichni na jedné palubě, bubny pro tentokrát obstarává Christian Eigner, zatímco Peter Gordeno k tomu přidává své klávesy, basu a doprovodné vokály.

Velikost a rozsah show demonstruje počet využitých vstupů na mixážním pultu, kterých je rovných 100. V rámci tohoto počtu jen samotná Eignerova bicí souprava vyvolává dojem, že má sklony k ničím neomezenému růstu, když jen sama o sobě zabírá 30 kanálů.

Klávesové trio, které má pod svýma rukama Gordeno zahrnuje mimo jiné klasický Moog, sloužící k vytváření pro Depeche Mode charakteristických basových linek. Fletcher do mixu připojuje další pár kláves stejně tak jako Gore, který ještě navíc přidává kytarové party ze čtyř výstupů svých zesilovačů Kemper/Rivera.

Britannia Row a Depeche Mode k sobě za posledních 25 let již jednoznačně nedělitelně patří a kolektivní vědomí je vnímá již téměř jako synonymum.

Sólový zpěvák David Gahan využívá bezdrátový systém Beyerdynamic TG 1000 s kapslí V70.

Jelikož se turné celosvětově odehrává na stadionech a dalších podobně pekelných místech, rozhodla se firma Britannia Row pro globální PA systém ve podobě 14 boxů L-Acosutics K1 na každou stranu, doplněné vždy o čtyři kusy K2 v úloze „down fillů“.

Dalších 14 elementů K1 plus šest K2 je použito pro vykrytí boků prostoru, systém dále doplňují celkem čtyři zpožďovací věže, z nichž každá disponuje navíc dalšími 12 kusy K1.

Pevné basy obstarává celkem 46 kusů subwooferu KS28. Vždy desítka z nich je zavěšena na každé straně pódia společně s K1 a z větší části zbytku je vytvořeno šest „stacků“ po třech subwooferech, jež jsou na přední straně pódia rozmístěny jako sub-arc array.

V úloze „front fillů“ slouží na každé straně trojice reproboxů ARCS (také z dílny L-Acoustics), usazená vždy na vnějším „stacku“ KS28. Vnitřní „front fill“ zajišťují celkem čtyři páry boxů Kara, opět posazené na „stacky“ KS28.

Bicí souprava Christiana Eignera osazená mikrofony.

Roztáhnout se

Anthony King přichází čilý a dobře naladěný, což je možná důsledkem toho, že se jeho působiště přesunuje z rodné a deštivé Británie do slunného Los Angeles. Touringový vizionář, který druhdy dokáže barvitě popisovat skvělou budoucnost, kde se kamiony samy vykládají, PA systém zavěšují drony a technika se objednává online od ozvučovací divize Amazonu, je tady a teď, nohama pevně na zemi svého FOH pracoviště před dvojicí mixážních konzolí SSL L500 zapojenou v módu Expander.

V tomto režimu je konzole v podstatě roztažená podobně, jako americká limuzína. Funguje úplně stejně jako by šlo o jeden jediný pult, který však Kingovi dovoluje ovládat větší počet faderů a teamovému šéfovi Hulkesovi přináší možnost současně pracovat na druhém rozhraní, kde může v reálném čase měnit zapojení vstupů i výstupů, upravovat signál pro záznam a vysílání, nebo dělat kterýkoliv jiný z mnoha dalších úkolů. To výrazně zvyšuje efektivitu práce a dovoluje Kingovi, aby se soustředil výhradně na mixáž.

Signál pro pulty SSL L500 zajišťují stageboxy SSL ML 32.32, v redundantním zapojení, připojené optickým rozhraním MADI. Aby věci mohly zůstat jednoduché, neprůstřelné a aby nebylo nutné využívat externí analogový rozbočovač, nabírá Midas PRO X Sarne Thorogooda svůj signál přímo z výstupů analogových mikrofonních předzesilovačů jimiž jsou vybaveny stage boxy SSL. Monitorový mix Midas využívá čtyři stageboxy DL 431, se kterými poskytuje celkem 96 analogových vstupů.

Aby si zajistil přehledné a logické rozvržení mixážního rozhraní, využívá King v široké míře kombinaci vstupních kanálů, VCA a SSL Stem Group. Ty poslední využívá jako Aux sběrnice s vlastním nezávislým procesingem a také jako sadu 16 submixů pro video a vysílání.

Spousta PA ve vzduchu i na zemi, v čele s array L-Acoustics K1/K2 a subwoofery KS28.

King k tomu poznamenává: „S těmito pulty SSL určenými pro živé ozvučení nemáte žádné limity. Konzole udělají cokoliv, co po nich chci. S ostatními mixy máte pevně daný počet kanálů a auxů. Tady nic takového není. Pokud se cítím něčím omezen, tak jedině tím, že nemám žádná omezení. Musel jsem kvůli tomu začít o práci přemýšlet úplně jinak a této svobodě se přizpůsobit.“

Procesing na pultech SSL je rozsáhlý, s interními reverby, které je možné používat volně, společně s kompresorem ve sběrnici, Enhancerem a VHD Saturatorem. Gate a dynamické procesory jsou standardní součástí procesingu vstupních kanálů a díky dvěma inzertním bodům může King využívat externí racková zařízení v jednom a interní efekty ve druhém z nich.

Co se týká externího racku, ten je doslova našlapán spoustou starých dobrých favoritů, jako jsou například čtyři jednotky TC Electronic 6000, jež King používá pro širokou sekci vokálů. Patří také k těm, kdo věří, že pro dokonalý zvuk bicích nástrojů neexistuje náhrada za Yamahu REV 7, protože doposud nikdo nedokázal vytvořit plugin, který by jí uměl věrně napodobit.

Po ruce má též procesor D-Two od TC, určený pro vokály. Ten funguje společně s Manley VOXBOX jenž zpracovává hlas Davida Gahana a Warm Audio WA76 aplikovaným na zpěv Martina Goreho.

Víte, že Martin Gore na turné používá pro kompresi svého hlasu Warm Audio WA76?

Pro LR master kompresi si také nemůže vynachválit GML 8900 od George Massenburga.

Zvuková přítomnost

Procesu snímání hlasů na pódiu dominují od přídi až po záď výhradně výrobky Beyerdynamic. Vše začíná šesti bezdrátovými vysílači TG 1000, osazenými kapslemi V70, jež jsou použity pro vokály. Toto téma pokračuje drátovými verzemi stejného typu mikrofonu, které se objevují na všech klávesových stanovištích.

Subwoofery L-Acoustics SB28 postavené na zemi nesou vykrývací boxy Kara. Vidět jsou také směrové antény bezdrátového systému Beyerdynamic.

In-ear monitoringové systémy jsou na pódiu normou, s výjimkou jejich notorického odpůrce Andy Fletchera. Vždy je k dispozici 10 kanálů s vysílači Sennheiser 2050, společně se 20 přijímači. To vše podporuje pár anténních slučovačů Sennheiser AC 3200 propojený s párem spirálových anténních systémů. Sluchátka ve formě ušních špuntů jsou vždy typu UE18+ Pro od Ultimate Ears.

„Bezdrátové systémy jsou superrobustní“ říká Thorogood, který je původem Novozélanďan. „Mají extrémně široký frekvenční rozsah, takže se nikdy neocitnete v pozici, že byste se museli vejít někam, kam se vejít nechcete, nebo nemůžete. Se zabudovaným frekvenčním scannerem každý problém s interferencí vždy vyřešíte a jedete dál.“

Staromódní dojem zvukové přítomnosti (a také odposlech pro Andy Fletchera, který IEM ze zásady nepoužívá) zaručují stereofonní mixy v pódiových monitorech d&b Audiotechnik M2, rozmístěné na všech třech klávesových stanovištích. Čtyři další zdvojené odposlechy M2 (každý s vlastním zvukovým mixem) jsou rozloženy podél hrany pódia. Na každé jeho straně stojí také pár subwooferů SB28 od L-Acoustics.

Na bubenickém „prakťáku“ je umístěn Q-SUB od d&b a jako finální doplněk je vedle pódia připraven další M2, který se používá podle potřeby. Pódioví technici jsou všichni vybaveni IEM s vlastní mixáží.

Pódiové monitory M2 od d&b Audiotechnik ve stereo konfiguraci pro klávesy a ve zdvojeném mono zapojení podél pódia.

Rozšíření vzrušení

„Slovo „odkaz“ zní někdy možná poněkud těžkopádně, když mluvíme o kapelách, jako je tato,“ říká King, zatímco chvíli vzpomíná na historický říjnový koncert Depeche Mode v Hollywood Bowl, kde kapela hrála čtyři večery po sobě. „Ale tohle turné má skutečně hloubku a smysl, zejména ze zvukového hlediska.“

„Po nás se požaduje, abychom byli zvukově věrní tomu, co oni dokázali vytvořit během posledních čtyř dekád ve studiu,“ pokračuje King. „Naproti tomu je stejně tak důležité, abychom to vzrušení ze živého vystoupení dokázali i v těchto velkých prostorách rozšířit vyváženě na všechny návštěvníky.“

„Chce to opravdu jemnou rovnováhu, abyste zachovali studiovou integritu, kterou fans očekávají, zatímco do davu pálíte živou energii, včetně mohutné bicí soupravy, kterou nikde na studiové nahrávce nenajdete. Každý večer je to velká výzva, naštěstí máme zkušenosti, talent a vybavení na to, abychom tuto výzvu zvládli na všech úrovních. Jsme prostě pekelně dobrý team.“

Převzato z: ProSound Web
Autor: Greg DeTogne • November 6, 2017 
Překlad: Jiří Randula
Fotografie: Steve Jennings
Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře