Tip úvodem
Tip 1: Dosáhnout rovnoměrného rozložení módů jde jen u opravdu velkých sálů, proto se snažte svoje domácí studia co nejvíce pokřivit, tedy: „Vyvaruji se pravoúhlým místnostem“.
Proč vlastně řešit akustiku?
Velmi často se v nahrávacích studiích řeší vybavení. Každý by rád pracoval s co nejkvalitnějšími mikrofony a měl ten nejvyrovnanější poslech, avšak mimo dalších předpokladů pro kvalitní nahrávku by se neměla opomíjet ani samotná místnost, ve které se nahrává, resp. mixuje. Akustika studia se totiž už nesmazatelně stane součástí našeho uměleckého díla. S nadsázkou lze považovat akustiku místnosti za dalšího člena hudebního tělesa, který nám ovšem nemusí být vždy ku prospěchu.
Akustika místnosti je jedním ze členů hudebního tělesa.
Přečtěte si více
Zajímá vás téma akustiky? Přečtěte si i další díly našeho miniseriálu "Jak na akustiku domácího studia" nebo si prohlédněte všechny články, které se týkají tématu akustiky a všemu, co s ní souvisí.
Co je důležité?
Faktorů ovlivňujících akustiku uzavřeného prostoru je celá řada, těmi stěžejními jsou objem a tvar. Tyto faktory je třeba si uvědomit nejlépe už při stavbě, nebo pokud je to možné, zařadit mezi první kroky rekonstrukce. Objem a tvar místnosti mají totiž zásadní vliv na módy místnosti a stojaté vlnění. Byť to s tím přímo nesouvisí - přemýšleli jste někdy nad tím, proč mají housle svůj korpus zrovna takový, jaký ho mají? Ne náhodou!
Dobré housle svým tvarem podporují rovnoměrně celé spektrum: od nižších středů až po výšky.
Stojaté vlnění je přítomno všude tam, kde jsou proti sobě dvě rovnoběžné plochy – stěna proti stěně nebo i strop s podlahou. Vzdálenost mezi takovými plochami poté určuje rezonanční kmitočet vlnění a samozřejmě také jeho násobky. S tím souvisí módy místnosti, těmi se rozumí lokální maxima frekvenční charakteristiky prostoru, jsou to tedy frekvence, které sama místnost přirozeně zesiluje. Od určité frekvence (tzv. kritický kmitočet) jsou tyto módy natolik zhuštěné a rovnoměrně rozložené, že je zajištěn dobrý přenos zvuku. Náš požadavek by tedy měl být, aby tato frekvence byla položena co možná nejníže pod slyšitelným pásmem. Na to má podstatný vliv objem prostoru, velmi zjednodušeně se dá říci, že čím větší objem tím lepší přenos zvuku.
Pokud zrušíme rovnoběžné stěny, zrušíme i stojaté vlny.
Norma jako vodítko
Doporučený objem místnosti, jak pro nahrávání a kontrolu zvuku tak i pro přednes, nám udávají normy zabývající se akustikou. V případě menších nahrávacích studií, se uvádí doporučený objem 20-25 m3 na jednu osobu, což například u současně snímaného kvintetu představuje místnosti s objemem přesahujícím 100 m3.
Tip závěrem
Tip 2: Možnosti domácích studií nejspíše nebudou točit orchestry a jiná větší hudební tělesa, proto je třeba si předem uvědomit: „Co si mohu dovolit k vybranému akustickému prostoru?“.
Příště: V příštím díle se blíže podíváme na možnosti stavebních úprav a jejich akustické důsledky.
Napsal: Jan Burda
Vicoustic připraví projekt i pro vás
Chcete pomoci se zpracováním projektu pro ošetření akustiky vaší místnosti či sálu? Odborníci značky Vicoustic vám celý projekt připraví. Kontaktovat je můžete přímo pomocí odkazu níže. Pokud byste si na komunikaci v angličtině netroufli, můžete se obrátit přímo na našeho odborníka Pavla Vlacha.
Vicoustic: žádost o zpracování projektu | |||
Chcete se dozvědět více?
Pavel Vlach
Pavel se dlouhodobě věnuje technickému zajištění kompletních realizací pro studia, poslechové místnosti či konferenční nebo koncertní sály, včetně řešení akustiky prostoru. Pokud o akustické úpravě místnosti uvažujete, Pavel je tím nejpovolanějším odborníkem v našem týmu.
Kontaktovat jej můžete na pavel@disk.cz
Zajímavé odkazy: