Tip úvodem:
Tip 3: Pokud bychom neřešili v nahrávacím studiu izolaci od okolního hluku, může nám to velmi znepříjemňovat práci a v krajních případech se i nesmazatelně zapsat do nahrávky, proto je dobré: „Nepodceňovat zvukovou izolaci“.
Výstavba versus rekonstrukce
Pokud se chystáte na výstavbu nahrávacího studia, jistě je nejvhodnější volbou konzultace s odborníky. Ti vám jsou schopni navrhnout prostory právě s ohledem na jejich budoucí specifické využívání. Avšak v případě, kdy jde o menší domácí studia, které bývají většinou umístěny v garážích, sklepech, půdních prostorech apod., tak se při výstavbě zcela jistě nikdo nezabýval použitím vhodného stavebního materiálu, odhlučněním, osvětlením, elektroinstalací či snad vzduchotechnikou. V tomto případě jsou na místě stavební úpravy ať už menšího či většího rozsahu.
Nic nesmí dovnitř a nic ven
Dobré je si uvědomit, že ať už jde o studio, zkušebnu nebo režijní pracoviště, může hrozit přenos zvuku směrem z venkovního prostředí do místnosti ale i opačným směrem.
Pro utlumení přeslechů zvenku i naopak se používají dvojité dveře i okna. Fofo: DISK Multimedia realizuje audio studio na FAVU VUT v Brně.
Jedním z předpokladů zamezení šíření zvuku je celkové uzavření prostoru, to znamená vyplnění všech případných otvorů, kterými mohou být díry a praskliny, ale i průduchy, okna a dveře. Samozřejmě ne vše je možné a přísun kyslíku je také důležitý. Zvukové vlnění však dokáže projít i skrz překážku, to je způsobeno jeho vlnovou délkou. Do určité míry tento problém lze vyřešit vybudováním jednoduchých či dvojitých „předstěn“ a stropních podhledů, kde mezi stávající a novou konstrukcí bude výplň z materiálu s vysokým činitelem zvukové pohltivosti1.
Zároveň si budeme chtít zachovat co nejvíce objemu místnosti, tím pádem by neměla být tato konstrukce příliš hluboká. Tyto kritéria asi nejvíce splňuje kombinace sádrokartonových desek a minerální vlny. Takové řešení je efektivní v případě, že celková hloubka konstrukce je větší než čtvrtina vlnové délky zvuku.
Poznámka: Činitel zvukové pohltivosti, označovaný α, udává poměr absorbované a odražené energie zvuku. Může nabývat hodnot 0 až 1. Nula pro absolutní odraz a jedna pro absolutní pohlcení. Je frekvenčně závislý.
Přečtěte si více
Zajímá vás téma akustiky? Přečtěte si i další díly našeho miniseriálu "Jak na akustiku domácího studia" nebo si prohlédněte všechny články, které se týkají tématu akustiky a všemu, co s ní souvisí.
Trochu té fyziky:
Slyšitelné pásmo lidského ucha: f → 20 Hz – 20 kHz Rychlost šíření zvuku ve vzduchu: c = 344 m/s Vlnová délka zvuku: λ = c/f → 17,2 m – 1,72 cm
Z toho vyplývá, že k útlumu na frekvenci např. 1 kHz, by měla být konstrukce silnější než 8,6 cm, ale pro efektivní útlum zvuku na frekvencích nižších než 100 Hz by síla konstrukce musela přesahovat 86 cm. V tu chvíli už jsou řešením akustické obklady.
Zajímavé odkazy:
https://www.vicoustic.com/page/r-and-d-lab
https://www.vicoustic.com/page/project-team
Stěny s více vrstvami mají daleko lepší tlumící a nepropustné vlastnosti.
Vicoustic připraví projekt i pro vás
Chcete pomoci se zpracováním projektu pro ošetření akustiky vaší místnosti či sálu? Odborníci značky Vicoustic vám celý projekt připraví. Kontaktovat je můžete přímo pomocí odkazu níže. Pokud byste si na komunikaci v angličtině netroufli, můžete se obrátit přímo na našeho odborníka Pavla Vlacha.
Vicoustic: žádost o zpracování projektu | |||
Chcete se dozvědět více?
Pavel Vlach
Pavel se dlouhodobě věnuje technickému zajištění kompletních realizací pro studia, poslechové místnosti či konferenční nebo koncertní sály, včetně řešení akustiky prostoru. Pokud o akustické úpravě místnosti uvažujete, Pavel je tím nejpovolanějším odborníkem v našem týmu.
Kontaktovat jej můžete na pavel@disk.cz
Zajímavé odkazy: