Koho z kameramanů nebo režisérů by nelákalo natočit si svůj vlastní film. Ať už jde o dílo umělecké, nebo třeba o zajímavou reportáž či dokument. Technické zázemí v dnešní době zrcadlovek, zvukových karet a laptopů už nemusí být až tak velký problém. Spíš to, zda vůbec film na diváky zabere, a také, jak jej co do kvality vyrobit, aby obstál v drsném konkurenčním prostředí. A hlavně, kde poshánět prostředky a jak s nimi zacházet, abych finančně nevykrvácel a film mě nezruinoval.
Nahrávací a editační program PreSonus Studio One Artist obsahuje vše potřebné pro vícestopé nahrávání. A je velice levný!
Dobré video za hubičku
Dá se vůbec za hubičku natočit kvalitní film? Na co bych se měl v prvé řadě soustředit? Existuje rada?
Myslíme si, že ano. Přeci jen řadě lidí se už nízkonákladový film povedl a jejich styl práce a výsledky vykazují podobné jmenovatele. Mrkněme se na pár tipů a rad.
U řady uměleckých děl, dokumentů i reportáží je mnohem důležitější obsah než forma. Pokud budeme opakovat hůře něco, co před námi mistrně zvládli jiní, nečekejme žádný vetší ohlas. Pokud se ale pustíme do témat a příběhů, které jsou jedinečné, šanci máme.
Tip1: Může vůbec nízkonákladový film zabrat? Může, pokud např. natočíme téma, které před námi nikdo neudělal. Zkrátka obsah je důležitější než forma! A důležité je v pravý čas pokrýt poptávku filmové, dokumentární či youtuberové komunity!
Scénář, scénář, scénář!
Reportáž, dokument či film je jako kniha. Jde o příběh. Jestliže hned na začátku provalíme, jaká je pointa, či co je na reportáži nové a nejlákavější, divák přepíná na jiný program.
Tip2: Prvním klíčem k filmu je scénář. U něj bychom měli přemýšlet, jak děj či informace rozložit, aby byl divák nucen vydržet až do konce. A na to nepotřebujeme obrovskou výpravu!
Výhodou scénáře je i to, že při správném vystavění dokáže velice zefektivnit náklady. Prostě všude nepotřebujeme ohromující scény se spoustou stážistů či artefaktů. Záleží samozřejmě na žánru, ve válečných scénách se např. drahým záběrům celků nevyhneme. Ale v řadě případů stačí „snímky“ celku s větším počtem lidí zařadit jen občas a ve správném poměru vůči intimnějším = levnějším scénám.
Tip3: Rozmyslete, co budete brát detailem, co polodetailem a co celkem. U nízkonákladového projektu mohou velice pomoci přesvědčivé detaily a polodetaily z reálného prostředí.
Zvuková karta PreSonus FireStudio Mobile je laciná, lehká, přenosná a se 2 mikrofonními vstupy (+48V fantom), 6 linkovými, na které můžeme případně připojit bezdrátové sety s klopovými mikrofony.
Tlučhuba ve štábu při drsných podmínkách nevydrží
Samozřejmě, že čím větší štáb, tím větší náklady. Ale podobně jako u muziky platí, že velký orchestr nemusí zaručit velký výsledek. Paradoxně např. v rocku, folku a dalších žánrech dokáže malý band velice efektivně nahradit „prvomájový průvod hudebníků“.
Tip4: Druhým klíčem je tým. U nízkonákladového filmu si někdo těžko vydělá velké peníze, spíše naopak. Pak je lepší mít úzký, ale oddaný filmový štáb, než bandu zprvu nadšených, ale nakonec zbaběle prchajících „pseudo-kulturních“ zájemců.
Znalost prostředí
Pokud máme dobře načrtnutý nebo i zpracovaný scénář spolu s dobrým pracovním štábem, budeme plánovat. A počítat. Nějaké prostředky bychom vždy měli mít. Otázka je, jak je zúročit, aby přinesly co nejvíce ovoce.
Velice prospěje znalost prostředí, kde budeme točit. Jak se např. zahrada chová během dne, jaké je tam světlo, co za zvukové pozadí.
Tip5: Třetím klíčem je plán vycházející ze scénáře. Přemýšlejme, jak natáčení zefektivnit – na jednom místě realizovat více záběrů, ale tak, aby výsledek zůstal přesvědčivý.
Tip6: Sběr neotřelých reálných záběrů v čase, např. celku přírody či města může silně zvýšit hodnotu filmu či videa.
Směrová „puška“, Rode NTG4 + odstíní nežádoucí přeslechy z okolí a vydrží díky lithiové baterii uvnitř několik desítek hodin.
Aby do signálu prolézalo co nejméně nežádoucího pozadí
Samozřejmě, že super ušetříme i na postprodukci, ta je pořádný časožrout. Pokud budeme muset některé scény navíc dabovat, protože nám do hlasu herce prolézalo nežádoucí pozadí, ouha!
Takové situace se dají ale velice dobře eliminovat. Buď klopovým mikrofonem blízko úst a silným hlasem moderátora, anebo směrovým mikrofonem odklopeným od zdroje rušícího signálu. A následným samozřejmě co nejpečlivějším poslechem natočeného záběru. Zda má hlas dostatečný odstup od nežádoucího pozadí a zda přidáním správného ruchového pozadí to nežádoucí překryjeme a hlas zůstane stále čitelný.
Mravenci či vědátor? Toť otázka!
Zkušenost a praxe nám sdělují velice důležitou poučku: pro člověka je nejdůležitější jeho rod. Znovu člověk. Proto paradoxně i u vědeckých dokumentů či reportáží povědomě posuzujeme hlas, dikci i to, jak moderátor vypadá. Anebo to, jaké jsme vybrali referenční osoby. Jakou mají ve společnosti reputaci.
Točíme dokument o mravencích. Tipněte si. Co zajímá diváka víc: záběry mravenců, anebo názor odborníků o problematice hovořících?
Tip7: Hledejme dobré herce či moderátory! Pro člověka je ve filmu ve většině nejzajímavější znovu člověk. Dobří a zajímaví herci či moderátoři dokáží upoutat ve filmu a videu nejdelší dobu!
Klopový mikrofon Rode PinMic nepůjde z větší dálky téměř vidět, nebo jej můžeme úplně skrýt pod šaty.
Co můžeme použít z externích zdrojů?
Velice ušetříme, když ve filmu i reportáži použijeme to, co už někdo před námi udělal. A buď jsou záběry či zvuk již známe, anebo naopak ještě lépe - neotřelé. Zkusme se s takovou osobou domluvit!
Tip8: Existují otevřené komunity fanoušků, které jsou schopny poskytnout za uvedení kreditu své obrazové záběry i svá ruchová pozadí. Jednejte s nimi. Např. https://freesound.org.
Tip9: Nasbírejte zajímavá ruchová pozadí a zkuste si nanečisto, jak budou fungovat vůči scénáři a jak do něj zapadnou hlasy herců či komentátorů.
Jeden zvukař pro více mikrofonů i pro více stop
Nezdá se to, ale pokud si zvukař umí dobře zorganizovat práci, spoustu činností zvládne v jedné osobě. A ušetříte.
Nezbude třeba peněz na nosiče tyče boom pool, ale dá se vše vyřešit stojany s delšími rameny. Ostatní – hlavně herci s ním musí ale spolupracovat: mluvit co nejvíce na nulové osy směrových mikrofonů na šibenicích, nebo směrem ke klopovým mikrofonům.
Tip10: Pokud budete točit více mikrofony, zapůjčte si, či pořiďte zvukovou kartu s více vstupy a šikovně umístěte mikrofony na place: něco na stojany něco na šaty (klopové mikrofony). Potom i jeden zvukový mistr může uhlídat několik herců. Ušetříte.