Jelikož už dlouhou dobu sám na skutečného Galliena hraji, bylo mi svěřeno svým perem ostrým jak břitva okomentovat, jak se to pánům programátorům (a paním programátorkám?) povedlo.
Pro Muzikus 6/2014 napsal Matěj Belko
K věci
Software nabízí simulaci hlav 800RB, 2001RB, komba MB150 a bedny NEO 412. Do toho je možné zvuk „snímat“ simulacemi různých mikrofonů a lze virtuálně nastavovat i jejich pomyslnou vzdálenost, polohu a sklon vůči reproduktoru. Testoval jsem nejvyšší verzi Pro, kde je možné zvuk posílat přes dva nezávisle nastavené reproboxy zároveň, čímž se dá dosáhnout v podstatě nekonečného množství zvukových kombinací... Verze Standard je o tuto možnost ochuzena, ale principiálně by oba programy měly být stejné.
Program funguje jako samostatná aplikace, nebo jej lze použít jako plug-in v jakémkoliv běžném nahrávacím softwaru. V prvním zmíněném případě je navíc k dispozici jednoduchý, ale praktický metronom s několika možnostmi volby, jakým zvukem bude metronom ťukat, jednoduché nahrávadlo a track player. Zkrátka, ideální výbava na cvičení... Škoda, že jsem tam nenašel ještě ladičku, ale to je detail, pojďme se spíš podívat na to, jestli ten simulant umí simulovat.
(Poznámka redakce magazin.disk.cz. V nejnovější verzi je GK2 obohacen o Track Player a Recorder.)
V praxi
Po snadné a bezproblémové instalaci se na mém počítači najednou objevily dost povědomé čudlíky. Ovládací prvky virtuálních aparátů jsou totiž shodné s těmi na jejich reálných předlohách. Na ovládání není moc co zkazit, vše je intuitivní, v podstatě jako bychom před sebou měli skutečný aparát. Ke každému ze tří zesilovačů navíc výrobci přichystali dvacet dva továrních presetů, které skvěle demonstrují, co všechno je možné nakroutit.
A jak to tedy hraje? Jelikož sám hraji na hlavu 1001RB, což je v podstatě jen o některé funkce osekaná 2001RB, a na všechny tři zde simulované modely jsem někdy v minulosti hrál, musím říct, že jejich charakter se vystihnout opravdu podařilo.
Jednotlivé modely se od sebe vzájemně liší přesně tak, jako jejich originální předchůdci. Můžete docílit od tlustého čistého zvuku kombíčka MB150 až po natlakovaný zkreslený nářez ze „špinavého“ kanálu hlavy 2001RB. A všechno mezi tím.
Do softwaru jsem postupně zapojoval jak různé baskytary, tak syntezátor Moog, a výsledný zvuk výborně podtrhoval zvukový charakter těchto nástrojů.
Zkoušel jsem také porovnat nahrávky signálu z linky mého skutečného aparátu a zvuku modelu 2001RB se stejným nastavením a vypnutou simulací reproduktoru. A ten zvuk byl opravdu téměř k nerozeznání. Dobře oni!
Závěr
Za sebe dávám palec nahoru, tento software je opravdu šikovná věc. A to nejen na nahrávání, ale i na cvičení nebo takové to domácí brnkání. K zahrání si se skvělým zvukem mi teď stačí zapojit basu do zvukovky a není potřeba zapínat ani zapojovat žádnou další mašinku.
Takže pokud potřebujete dostat třeba do své nahrávky pevný, dospělý a charakeristický basový zvuk, tento software by vás mohl velmi bavit. Celé mi to připadá jako skvělý nápad, konečně někdo začal pro basáky pořádně simulovat něco jiného než takové ty velké černé aparáty plné lamp, no však vy víte...