MIDI ovladač nejsou jen zběsile se pohybující motorizované fadery
Na první pohled se může zdát, že podstatou DAW kontroleru v podobě mixážního pultu jsou motorizované fadery. Dokáží si „zapamatovat“, jak jsme jimi hýbali, a pozice opakovat. Jezdící baterie působí „epesně“, ale nejde o jedinou nebo snad hlavní výhodu MIDI ovladače. Vymožeností je daleko více a jiné funkce můžeme překvapivě používat mnohem častěji než jen motorizované fadery. Záleží na žánru a tedy i druhu editace a mixu.
Tip1: Mixování prsty je podobné jako hraní na nástroj. Je pocitové a daleko více emoční než racionální čištění úrovní obálek myší.
Podívejme se na jednotlivé zóny na mixu.
Transportní tlačítka slouží k rychlému přesouvání a spouštění
Je pravda, že přehrávání či nahrávání aj. můžeme spouštět rovněž klávesnicí (např. klávesy „mezerník“ a „hvězdička“), ale výhodou dobrého MIDI kontroleru je, že transportní zóna slučuje na malém prostoru všechna potřebná tlačítka: hrej/play, zastav/stop, posuň dopředu/fast forward, posuň dozadu/rewind, nahrávej/record, přeruš nahrávání/pause. Jednak je díky zažitým symbolům pochopí i Jindra Hojer, ale hlavně podobně jako klavíristé můžeme pracovat pěti prsty a rychle přeskakovat z jednoho na tlačítko druhé. A jak hlásá drtič zeleniny, Horst Fuchs jarmarečním hlasem Zdeňka Junáka: „To se hodí!“
Faderport 8 od firmy PreSonus má transportní tlačítka pěkně společně u sebe.
Tip2: Pro rychlé přesouvání kurzoru slouží šipky fast forward a rewind (podobně jako u magnetofonu).
Tip3: Šipky mohou sloužit i pro přesouvání se mezi stopami nebo třeba inserty či sendy.
Kdy je vhodnější smyčka a kdy značky (markery)?
Smyčka se „šikne“ v okamžiku, kdy danou pasáž potřebujeme opakovat a vyspravovat. Ať jde o natáčení určitého úseku nebo jeho editaci.
Tip4: Markery na správných místech násobně zefektivní práci – vmžiku se dostanete na potřebné místo.
Značky/markery používáme naopak tehdy, když se potřebujeme v dlouhé nahrávce zorientovat a hlavně ihned najít začátek požadované pasáže. Vkládáme je proto např. na začátky slok, refrénů, sól, ale také na místa, kde udělal interpret chybu a plánujeme je vyspravit.
Tip5: Repetováním a vtloukáním smyčky do hlavy ztratíme po čase souvislost s předchozími i následujícími pasážemi. Přestože jsme danou smyčku bezvadně vyšlechtili, vůbec pak nemusí padnout do okolních barev a rytmů.
SL Mixface od StudioLogic je prostorově úsporný, přesto nabízí všechny potřebné ovladače: 8 otočných, 9 táhlových ovládačů, 8 tlačítek ad., a to vše uspořádáno do 4 přehledných zón.
Smyčka/loop bývá standardně označována symbolem ležící nuly se šipkami. Založíme ji v DAW tak, že na horní liště vyznačíme určitý úsek a zmáčkneme tlačítko vlož/insert, v některých verzích kontroleru tlačítko add. Pokud pak na ploše svítí tlačítko s ležící nulou, smyčka je aktivována, pokud nesvítí, aktivována není. Dále můžeme pracovat s příkazy či symboly: jdi na začátek nebo nakonec smyčky.
Pozn. Klávesnice nám umožňuje rovněž smyčku založit (klávesa P) i aktivovat (lomítko /). Proti gustu žádný dišputát, záleží, kterou ruku chceme použít a v jaké posloupnosti k založení dochází.
Tip6: Můžeme samozřejmě kombinovat práci s MIDI ovladačem a klávesnicí. Klávesnice se dobře hodí pro vyvolávání akcí zkratkami, MIDI ovladač zase pro detailní nastavování úrovní tahovými či otočnými potenciometry, anebo zapínání více tlačítek najednou.
Pro vytváření markerů bychom měli vytvořit v projektu speciální stopu. Do ní pak značky v rámci časové osy zapisujeme. Pro zapsání markeru použijme tlačítko drop marker/vlož marker (značku). Chceme-li s přesouvat z jedné značky na druhou, pracujeme s tlačítky next - prev marker/předchozí - následující značka.
Pozn. V režimu „obecné ovládací prvky“ můžeme stejnými tlačítky vyvolat kroky next - prev event, neboli předchozí - následující událost.
Pozn. Většina editačních programů nabízí naprogramování klávesových zkratek. Markery pak můžeme např. vyvolávat pomocí číselníku.
Kontroléry QConPro X a QConPro XS od firmy ICON lze spojit do 32 kanálového pultu.
Obecné ovládací prvky: umlč, „sóluj“, hups vpřed a zad
Obecné ovládací prvky slučují více činností: příkazy undo/redo vracíme nebo posouváme kroky, které jsme během editace učinili. Funkce arm all slouží k označení sady stop, záběrů, efektů ad., pro které pak platí „kolektivní vina“ - stejný příkaz.
„Buttony“ solo/sólo, mute/umlč, click on-off/metronom zapnutý a vypnutý jsou obecně známé a jasné. Doplňujeme, že metronom - klik může pracovat v režimu sync, tedy v souladu s tap tempem daného projektu.
Malý zázrak pro nalezení detailu: otočné kolečko
Otočné kolečko session navigator je jedním ze srdcí a velkých vymožeností DAW ovladačů. Je univerzální a nabízí řadu využití. Prvním je posouvání po časové ose. Dokážeme se jeho pomocí (a to třeba levou rukou – pravá nám tak zůstává volná pro další operace) rámcově i detailně pohybovat.
Faderporty od PreSonusu: řadou tlačítek pod otočným kolečkěm nastavujeme různé režimy: kolečko pro výběr kanálů, pro zoomování, pro scrollování ad.
Tip7: Scrollováním (otáčením enkodéru) přesuneme kurzor o menší i větší vzdálenost – svou jemností se ale hodí více pro detailní vyhledávání.
Jsou tu však operace další: otočné kolečko nám např. umožní rychle rolovat tracky, tedy stopami, přesouvat se v bankách kanálů a mnoho dalších možností.
Tip8: Otočná kolečka či šipky nám dovolí rovněž zoomovat, tj. zvětšovat či zmenšovat okna v programu.
Ta automatizace, to je ale kanál (channel strip)!
DAW ovladač vlastně z většiny slouží pro automatický zápis obálek – hodnot, vztahujícím se k různým parametrům: hlasitosti, míře efektu, pozici signálu v rámci sterea ad. Proto vznikla i řada režimů, jako jsou: touch, latch, trim, cross over, write, read ad. Každý pro různé způsoby záznamu.
Při režimu touch/dotek musíme mít prst položen na faderu a tím jej aktivovat. Během aktivace tažením faderu přepisujeme původní křivku. Po zvednutí prstu z faderu okamžitě přepínáme do režimu čtení (rušíme nahrávání).
V režimu latch/západka znovu prstem na faderu a jeho tažením přepisujeme původní křivku. Po zvednutí prstu však zápis nekončí (aktivovala se západka). Zaznamenáváme rovně hodnotu, která nastala v okamžiku, kdy jsme prst z faderu uvolnili. Teprve při zastavení přehrávání nebo znovu položení prstu na fader přeskočíme do režimu čtení.
Západka je užitečná, pokud potřebujeme po nějaký čas zachovat konstantní úroveň některého z parametrů.
Avid: S3 Control Surface Studio se 16 fadery slouží pro mixování, Dock Control Surface pro vyhledávání a "přepínání".
Cross over/prolnutí se hodí v případě, že chceme přepis ukončit v okamžiku, kdy se změněná a původní křivka protknou na stejné hodnotě. Funguje tak, že začínáme opět zapisovat dotekem a pohybem faderu. Jakmile se ale původní a nová křivka potkají, přeskakujeme do režimu čtení.
Při operaci trim/upravit zůstává zachován tvar původní křivky, jen faderem konstantně zvedáme či snižujeme její úroveň.
Povely write/zapiš, read/čti jsou známé a lehce pochopitelné.
Přečtěte si také:
Jak vybrat správnou zvukovou kartu: Kolik jakých vstupů a výstupů?
Jaké výstupy a vstupy by měla mít běžná zvuková karta? K čemu vůbec všechny slouží? Co by nemělo chybět? Které prvky budu běžně potřebovat a které jen občas?…
Co obsahuje kanál - vstupní jednotka mixážního pultu
Do kanálu na mixážním pultu přivádíme signál z mikrofonu, nástrojů ad. zařízení. Nalezneme zde řadu užitečných ovládacích prvků, kterými můžeme upravit či optimalizovat barvu, sílu…
Ovladače kanálu pracují v rámci „channel stripu“. Zmíněný motorizovaný dotykový i tahový potenciometr fader je určen prvotně pro práci s dynamickou úrovní signálu (level). Může však být přiřazen pro ovládání dalších funkcí: editaci plug-inů, busů, sendů, panorama atd.
Tip9: Funkcí link parameter můžeme ovladač - otočný knoflík či fader přiřadit různým funkcím – např. délce reverbu, délce predelay, poměrům wet and dry apod.
Za povšimnutí u dalších ovládacích zařízení stojí tlačítka pan/panorama a rec arm/aktivace nahrávání.
Tip10: Pokud si nejsme jisti, kterou stopu na MIDI kontroleru máme spárovanou s jakou v DAW, prozradí nám to rozsvícené tlačítko select, shodné se stopou v programu.