logo Disk

Nahráváme stopu po stopě: jak získat co nejlepší výsledek? Tipy, rady a fígle…

Nahrávání systémem postupného vrstvení stop má své zaručené výhody, ale nemusí vůbec dopadnout tak, jak když písníčku hraje kapela společně na pódiu. Co udělat pro to, aby skladba vestudiu dopadla stejně dobře jako na koncertu? Anebo ještě lépe?

Kategorie: Studio - Tipy & Triky
Ondřej Jirásek | 3. listopadu 2022

Nahrávání formou nástroj po nástroji, anebo grupa po grupě – nejdřív rytmická sekce, poté doprovody, sólové nástroje, zpěv atd., a to dokonce v různých studiích různé nástroje je dnes nejčastějším způsobem práce. Má však řadu záludností a může skončit technicky perfektní, hudebně „vycizelizovanou“, ale nudnou skladbou. Mrkněme se, jak na to, aby se z hudby neztratila jiskra a aby muzikanti dokázali přirozeně nahrát i komplikovanější pasáže.

Silné a slabé stránky při nahrávání nástroj po nástroji

Zkusme si napřed sesumírovat, co jsou silné a co slabé stránky nahrávání technikou „stopa po pstopě“.

Klady:

Ohlídám si detailně jen jednu nebo velmi omezený počet (bicí souprava) stop – hudebně i technicky.

Nástroje a hlasy mohu natáčet na různých místech, v různých studiích, anebo dokonce na dálku, kdy producent kontroluje online, jak to ve studiu jde.

Zápory:

Ztráta společného cítění. Hudební těleso se chová jako organismus, hudebníci v reálném čase na sebe vzájemně reagují a pomáhají si.

Nyní se podívejme na ověřené vychytávky z praxe, jak silné stránky zúročit a slabiny co nejvíce eliminovat nebo dokonce naopak posílit.

Jak to zvládnout hudebně

Melodii raději do akordů

Pokud si třeba jen nanečisto, informativně do pomocné stopy nahrajete akordy hrané ladící kytarou nebo klávesami, ostatní nástroje, u kterých je ladění docela náročné (bezpražcové, dechové), a hlavně zpěvy se budou mít čeho držet. Podklad je povede.

Na hustší rytmus se lépe vrství

Hustější rytmus, třeba šestnáctiny nebo osminy v „hajhetce“ ostatní nástroje dobře povedou. Mnohem lépe než úder velkého bubnu na první a poté už nic.

Informativní stopy podpoří výraz a změny v tempu

Pokud chcete, aby kapela následovala výraz zpěváka, ale prvně hodláte natočit bicí s basou, vezměte to dohromady. Zpěv ale zatím nahrajte jen jako informační stopu. Později ho vyšperkujete (možná :-).

Tenhle postup je univerzální: jako podklad můžete natáčet vybraný počet nástrojů či hlasu, ale s nimi budou jen informačně hrát i jiní (a stačí, když na potřebných místech naznačí změnu tempa, výraz apod.).

Připravte si perfektní poslech

Na špatný poslech nadávají muzikanti napříč všemi žánry: od potetovaného „pankáče“ po nažehleného symfonika ve fraku. A problémem se už zabývala řada erudovaných firem. Hlavně těch, které staví za desítky a stovky milionů „vychytané“ koncertní sály.

Pravidlo 60 na 40

Měřením akustiky a dotazováním muzikantů akustici přišli na pravidlo 60:40. To jednoduše říká, že se např. smyčcová či dechová sekce mnohem lépe sehraje (ladí a frázuje), když se hráči neslyší ani příliš izolovaně, ani příliš zastřeně, ale patřičně ponořeni do mírně dozvukem stmeleného podkladu. Poměr se pohybuje 60 % sebe, 40 % podkladu, ale může se to i obrátit 40 % sebe a 60 % podkladu. Záleží na konkrétní skladbě a barvách nástrojů.

Stereo je mocná zbraň

Pro správné trefování se do sousedních nástrojů pomůže, když je i svůj hlas vhodně rozprostřete v rámci sterea. V žádném případě vše nenechávejte na středu, nebo v jednom bodě stereo osy. Rozprostřete nástroje v podkladu tak, abyste je dobře slyšeli a váš nástroj a hlas do nich dobře zapadal.

Na metronom, anebo bez?

I bez metru to jde

Věřte si a nezapínejte hned všude klik. Písnička má žít, hýbat se. Je přirozené, že někde zrychlí (např. na přechodech, kde jsou dlouhé noty) a někde zpomalí (tam, kde je moc těžkých not na hraní). Anebo to záleží na tom, co má písnička vyprávět: kde má spád a kde chceme na něco upozornit. Dobrá rytmika tohle všechno bere na vědomí. Metronom taková místa zbytečné zatahuje nebo tlačí dopředu.

Alespoň občas klik vypněte nebo v něm rozhýbejte tempo

Pokud má písnička mechanicky strojově šlapat, klik může být velmi funkční. Ale i taková skladba si potřebuje občas dýchnout a mít zvolňující pasáž. Buď metronom vypněte, anebo tempovou stopu rozhýbejte. Hýbající se tempovou stopu si lze připravit tak, že si do ní budete v duchu zpívat nebo při nastavování kliku cvičně hrát.

Návěští pomůže, stopky zpřehlední skladbu

Jestliže se v různých částech skladby mění tempo, připravte vždy před změnou tempa návěští (náťuk několika dob). Nezapomeňte, že společné stopky udělají své. Skladbu zpřehlední a také dají např. prostor dozvuku.

Ať akordy ladí!

Začněte krajními hlasy, střední přidejte až později

Při nahrávání stopu po stopě může být problémem ladění. Pokud to totiž někdo na začátku zvorá, ti, co dohrávají později, mají ztíženou práci. Speciálně u zpěvu a sborů. Tam obecně platí, že střední hlasy jsou těžší na ladění. Jde to vyřešit tak, že nejdříve nahrajete bezvadně ty spodní a horní, k nim budete teprve později dohrávat ty střední.

Pozn. Ale např. Queen to obvykle dávali spolu dohromady. Jejich trojhlas tak měl neopakovatelnou atmosféru.

Pozn. Ohlídejte si hlavně čisté intervaly, tam jde faleš slyšet nejvíce.

Pomozte si podkladem

Studiové nahrávání má své výhody. U pasáží těžkých na ladění (intonaci) si můžete pomoci podkladem, akordem nebo melodií. Dejte si ale pozor, aby vám pomocný podklad, který do skladby nepatří, ze sluchátek neprosákl do nahrávky zpěvu!

Zpěv čistě anebo s výrazem?

Každý frontman či frontmanka vám ze zkušenosti řeknou, že důležitější je sdělení, které se snaží před mikrofonem co nejpřesvědčivěji předat. A mají pravdu. Výraz je prostě prvotní, pokud jde o náladu skladby nebo o výpověď.

Na druhé straně, pokud je skladba nebo písnička melodická – zpěvná, vokál by do určité míry ladit měl. A velice záleží na stylu.

Efekty při nahrávání nebo až postprodukčně?

Efekty inspirují hráče

S efektem hraje hráč jinak a jinak zpívá zpěvák – přizpůsobí se totiž timmingu efektu (např. délce dozvuku, LFO procesům v modulačních efektech, míře zkreslení, pracovnímu prahu u dynamických efektů). Pokud plánujete efekt při editaci změnit nebo zušlechťovat, zaznamenávejte stopu s efektem i bez.

Jak odstranit mrtvost a upjatost postupného nahrávání?

Zvolte si správné pořadí playbacků

Nástroj či hlas který je pro danou pasáž stěžejní a formuje ji, by měl být nahrán buď jako první nebo alespoň cvičně s ostatními.

Z opakování se stává rutina a z rutiny nuda

Nahrávejte raději celé fráze a v nich jen vylepšete kousek inkriminovaného místa, píseň bude držet lépe při sobě.

Zvolte si náladu a výraz bloků: lépe tak skladbu vystavíte (např. předehra bude drsná, sloka tajemná a refrén jako řácký popěvek). Kontrast hudbě prospěje.

A pamatujte: nejlepší bývají první záběry! Opakování krade výraz.  

Přečtěte si také:

Snímáme bicí soupravu: co za mikrofony a kam je umístit

Snímání bicí soupravy tak, aby měla vynikající zvuk, patří mezi chloubu zvukařů ve studiu i na koncertech. Jaké ale použít mikrofony a kam je umístit, abych získal zvuk, který si d…

Které souhlásky si ohlídat při nahrávání?

V domácím studiu dokážeme s kvalitním mikrofonem a zvukovou kartou natočit lidský hlas velmi dobře. Horší je to se spíkrem. Každý má jiné dispozice. Pokud budeme poslouchat, jak vy…

Na co byste si měli dávat pozor, než zmáčknete record?

Dříve než začnete nahrávat, neměli byste podcenit přípravu na nahrávací frekvenci. V profesionálním prostředí je běžné, že se o technickou část studia stará přidělený technik.…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře