Ve výběru vhodného pedálu může tápat i zkušený hudebník. Proto jsme pro vás připravili zevrubný článek. Stručné rozdělení s rozcestníkem najdete v přehledu typů pedálů. Kdo už ví, kam zaměřit svou pozornost, může se rovnou vrhnout na spínací pedály, průběžné pedály, nebo speciální pedály. V závěru článku nabídneme několik užitečných tipů a vychytávek.
Přehled typů pedálů
Podle zaměření a použití si pedály můžeme rozdělit na tři typy:
- Spínací – např. sustain u digitálního piána
- Průběžné pro plynulou změnu hlasitosti nebo barvy
- Speciální většinou kombinace obou předchozích
Spínací pedály (sustain)
Tento typ umí rozpoznat jen dva stavy: sešlápnuto / nesešlápnuto. Cokoli mezi tím neumí vyhodnotit. Můžeme si je představit třeba jako klakson u auta. Troubí / netroubí; nic mezi tím.
Spínací pedály všech typů a provedení
Použití
Spínací pedály se hodí pro ovládání Sustainu digitálního piána, pro přepínání programů syntetizérů nebo kytarových multiefektů, spouštění nahrávání u DAW kontrolerů apod. Jejich součástí bývá i kabel zakončený konektorem TS 6,3 mm (velkým mono jackem).
Rozdělení podle funkce
Historicky se vyvinuly dva typy. Spíše než praktičnost za nimi hledejme konkurenční boj výrobců elektronických hudebních nástrojů.
- Spínací pedály mají v klidové poloze kontakty rozepnuty, v sešlápnuté poloze sepnuty. Příkladem je PS100 od StudioLogic. Tento typ je upřednostňován klávesovými nástroji Roland, Nord, Korg, Studiologic a dalšími.
- Rozpínací pedály jsou opakem předchozích. V klidové poloze jsou kontakty sepnuty a při sešlápnutí se rozepnou. Jejich zástupcem je např. VFP1/15. Tento typ používají tradičně značky Yamaha a Waldorf.
- Univerzální pedály jsou sázkou na jistotu. Mají přepínač, kterým lze jejich funkci (polaritu) měnit. Podle aktuální potřeby z nich můžete vytvořit SPÍNACÍ, nebo ROZPÍNACÍ. Tak je můžete použít s libovolným klávesovým nástrojem, kontrolerem, nebo efektem. Z naší nabídky uvádíme M-Audio SP-2.
Spínací, rozpínací a univerzální pedály - schéma
Pozn.1: Vzhled pedálu většinou neprozradí, o jaký typ se jedná. Je vždy třeba přečíst popis na e-shopu, prostudovat návod nebo se dotázat prodejce.
Pozn.2: Některé nástroje umějí rozpoznat, který typ pedálu je připojen, a podle toho se zařídit. Např. Waldorf, StudioLogic, M-Audio a další.
zpět na Přehled typů pedálů
Provedení spínacích pedálů
Mechanická konstrukce nemá na funkci pedálu vliv. Určuje pouze pocit hudebníka, komfort ovládání a stabilitu pedálu při hře.
- Standartní pedály jsou základním typem; mají většinou tvar čtvercové krabičky, kdy se šlape na celou horní plochu. Mohou být také provedeny jako switch „knoflík“ běžný u kytarových stomp boxů nebo multiefektů. Tento typ pedálů je ideální pro technické funkce, jako je spouštění sekvencerů, přepínání scén a jiné funkce.
- Piánové pedály vypadají podobně jako sustain pedál akustického piána. Podlouhlá kovová nášlapná plocha, bytelné tělo s oporou a gumovou spodní částí, která zabraňuje posouvání pedálu během hry. Bývají mechanicky velice odolné, aby vydržely i expresivní hru rock’n’rollového pianisty v extázi.
- Multi pedály lépe simulují pedálovou sestavu reálného klavíru, protože do jednoho mechanického celku jsou sdruženy dva, nebo tři. Samotné mají obdobnou konstrukci jako standardní nebo piánové pedály. Používají se většinou u vyšších modelů digitálních pián a MIDI kontrolerů.
Multipedály mohou být připojeny více kabely (pro každý z pedálů jeden kabel a konektor), nebo jedním kabelem osazeným konektorem s více piny (TRS, TRRS).
Mechanické provedení spínacích pedálů
Pozn.: Spínací pedály určené pro kytarové efekty mohou mít aretaci: při prvním stisku sepnou a rozepnou až při druhém sešlápnutí (tzv. mód Toggle). Tyto pedály jsou pro digitální piána a ostatní klávesové nástroje nevhodné.
zpět na začátek
Průběžné pedály
Narozdíl od předchozí kategorie umějí průběžné (expression, continuous) pedály dávat zprávu o své aktuální poloze a jejích změnách. Chovají se tedy podobně jako plynový pedál automobilu. Jsou ideální k ovládání hlasitosti (Volume), exprese (změna hlasitosti v průběhu znění tónu), barvy (filtr, Wah-Wah), swell (hlasitost u Hammondek) apod. Zkrátka všude tam, kde potřebujeme plynule měnit hodnotu nějakého parametru. I jejich součástí bývá kabel. Může být zakončený TS 6,3 mm (velkým mono jackem), nebo TRS 6,3 mm (velkým stereo jackem).
Pozn.: Někdy se průběžné nebo expression pedály nepříliš šťastně označují jako volume pedály. To může být matoucí zejména pro kytaristy.
- Kytarovým Volume pedálem přímo prochází zvukový signál. Najdeme na něm analogový vstup (In) i výstup (Out) – k zapojenému pedálu vede více kabelů.
- Průběžným (expression) pedálem zvukový signál neprochází. Pedál ovládá jemu přidělený parametr a je připojen jedním kabelem.
Průběžné pedály (expression pedals)
Rozdělení podle zapojení
Pokud se nechcete zabývat technickými detaily, můžete přejít na následující kapitolu provedení průběžných pedálů. Ve vnitřním zapojení panuje dosud velká nejednotnost a mnohdy samotní výrobci zapojení pedálu ani neuvádějí. Omezují se pouze na uvedení typu pedálu, který ke svému produktu doporučují nebo dodávají.
- Obecný typ může mít konektor TS i TRS. Sešlapováním se mění odpor mezi pinem T (špička) a S (stínění), viz obrázek. Toto zapojení používají např. produkty Line 6.
- Typ Roland s konektorem TRS má potenciometr zapojen mezi piny R (kroužek) a S (stínění). Jezdec potenciometru je připojen k T (šipčka), odkud se odečítá aktuální hodnota. Potenciometr s logaritmickým průběhem o hodnotě 10 kOhm je zapojen jako odporový dělič, viz obrázek. K nejznámějším typům s tímto zapojením patří Roland EV-5 a EV-7, Boss EV-30 (dvojitý) a FV-60 (kombinace Expression pedálu se stereo Volume pedálem). Expression pedály tohoto typu používají kromě Roland a Boss i produkty značky Strymon.
- Typ Yamaha s konektorem TRS má potenciometr zapojen mezi piny T (špička) a S (stínění). Jezdec potenciometru je připojen k R (kroužek) – odtud se odečítá aktuální hodnota. Potenciometr s lineárním průběhem o hodnotě 25 - 60 kOhm je zapojen jako odporový dělič, viz obrázek. K nejpoužívanějším typům s tímto zapojením patří Yamaha FC7.
Schéma nejčastěji používaných typů průběžných pedálů
Pozn.1: Některé expression pedály mohou mít navíc regulátor pro nastavení nejnižší úrovně. To je užitečné, pokud chcete, aby se např. hlasitost nezeslabila až na minimum, ale na vámi nastavenou úroveň.
Pozn.2: Minimální i maximální úrovně můžete většinou určit přímo v syntetizéru nebo kytarovém multiefektu. Postačí vám tak i běžný expression pedál.
Provedení průběžných pedálů
Tvar je dán funkcí pedálu a jednotlivé značky se výrazně neliší. Na stabilní základně je nášlapná plocha pedálu, jejíž poloha (úhel) se mění pomocí sešlapování nohou hudebníka.
Provedení průběžných pedálů
Speciální pedály
Nečekejte žádné složitosti. Buď se jedná o kombinaci předchozích typů pedálů, nebo o speciální pedál určený přímo ke konkrétnímu nástroji. Druhou variantou se nebudeme zabývat.
Př.: Představte si, že sedíte za koncertním křídlem a sešlápnete sustain pedál jen do poloviny. Tóny nebudou úplně utlumeny, ale ještě nebudou plně znít. Barva i doznívání tónů reálného piána se tedy mění v závislosti na míře sešlápnutí sustainového pedálu. Tzv. Half Pedal.
Průběžný sustain pedál (half-damper) se nejčastěji používá ve spojení s piánovými zvuky, aby umožnil techniku Half Pedal (částečně sešlápnutý pedál). Z hlediska hudebníka se tváří jako standardní spínací pedál, umí ale předávat i informace o mezipolohách. Nástroj pak může simulovat různé varianty barvy a znění částečně zatlumených tónů piána.
Pozn.: Funkci Half Pedal musí podporovat vaše piáno nebo syntetizér. Pokud tomu tak není, nemá smysl k nástroji Průběžný sustain pedál připojovat.
Chování akustického piána při různě sešlápnutém sustain pedálu
Dynamický pedál si můžeme představit obdobně jako dynamickou klávesu klaviatury, aby mohl nástroj vyhodnocovat rychlost (dynamiku) jeho sešlápnutí nebo uvolnění. Oběma jevům pak může být přiřazen jakýkoli zvuk – většinou nasamplovaný ruch sešlápnutí nebo uvolnění pedálu reálného piána.
Př.: Při dupnutí na pedál se ozve vehementní zvuk rezonující se všemi odtlumenými strunami piána, při jemném stisknutí jen lehké šustivé rozeznění strun odklopením filcových dusítek. A při prudkém uvolnění pedálu zazní charakteristická rána doznívající ve dřevěném těle piána.
Pozn.: Dynamický sustain pedál musí podporovat vaše piáno nebo syntetizér. V opačném případě nemá smysl k nástroji Dynamický pedál připojovat.
Ruchy sustain pedálu při jeho sešlapování a uvolňování
Příkladem speciálních typů pedálů je StudioLogic SLP3-D určený k MIDI klaviaturám série SL nebo piánům Numa X Piano. Speciální sustain pedály se používají u vyšších typů pián, kde je žádoucí docílit maximální autentičnosti hry. Mezi známé značky využívající speciálních pedálů u svých top modelů patří StudioLogic, Nord, Kawai, Dexibell, Gem, Roland, Yamaha, Casio a Korg.
Dynamické sustain pedály s možností Half Pedalu
zpět na Přehled typů pedálů
K čemu je to užitečné?
Pomocí těchto nadstandardních funkcí můžete dosáhnout mnohem realističtějšího zvuku nástroje včetně charakteristických průvodních ruchů a artefaktů. Hudebníkovi pak takovéto možnosti nabízejí přirozenější odezvu skutečného akustického piána a současně značně rozšiřují jeho interpretační možnosti.
Pozn.: Použití speciálních typů pedálů musí nástroj podporovat a mít své zvuky na tyto možnosti připraveny. Před pořízením speciálních typů pedálů pečlivě prostudujte návod ke svému nástroji nebo kontaktujte prodejce.
zpět na začátek
Tipy a vychytávky
» Kam mám sustain pedál zapojit?
Vstup pro sustain pedál většinou najdete na zadní straně nástroje jako zdířku pro konektor TS nebo TRS 6,3 mm (velký jack). U pián a workstationů bývá označen jako PEDAL, SUSTAIN, DAMP, SWITCH, FOOT CONTROL, HOLD, případně PED, SUS, SW, FC. V případě nejasností najdete informace v manuálu nebo kontaktujte prodejce.
» Jaký sustain pedál potřebuji?
Tip: Do vstupu pro sustain pedál svého nástroje zasuňte standardní kabel s konektorem TS nebo TRS, který na druhém konci není nikam zapojen. Můžete také použít samotný konektor Jack, nebo sluchátkovou redukci.
- Když tóny po puštění klávesy dál neznějí, potřebujete spínací pedál.
- Pokud všechny tóny znějí jako při stisknutém pedálu, potřebujete pedál rozpínací.
- Nejste-li si jisti, můžete použít univerzální pedál a nastavit jej podle potřeby.
» Co všechno umí spínací pedál?
Funkce pedálu závisí na možnostech zařízení, k němuž jej připojíte. Zapojením do vstupu SUSTAIN funguje jako klasický piánový pedál, připojením do SOFT budete simulovat piánovou funkci Una Corda (zeslabení – jedna struna), vstup SOST umožní ovládat Sostenuto. Pokud jej u vintage syntetizérů zapojíte třeba do PG_UP, po každém stisknutí pedálu se přepne Preset o jeden výš. U Hammondek ve vstupu ROTARY mění rychlost Lesslie efektu, u mixážních pultů může vypínat efektovou jednotku, u DAW kontrolérů spouštět sequencer nebo záznam, u kytarových multiefektů určovat čas echa (TAP delay) apod.
» Kam zapojit průběžný (expression) pedál?
U syntetizérů s workstationů může být vstup označen jako EXP (expression), CC (continuous control), nebo CP (continuous pedal). U Hammondek a elektrických píšťalových varhan se vstup pro ovládání hlasitosti označuje SWELL.
» Co všechno umí průběžný pedál?
I tady funkce závisí na možnostech zařízení, k němuž pedál připojíte. Nejčastěji slouží k ovládání hlasitosti – Volume (CC7) nebo exprese (CC11). U některých nástrojů se setkáte přímo s označením VOLUME nebo EXPRESSION. Zapojením do vstupu SWELL Hammondových varhan řídíte úroveň před Leslie boxem. U syntetizérů a workstation záleží jen na vaší fantazii, co pedálem budete ovládat. Můžete mu přidělit jednu funkci, nebo může ovládat i více funkcí současně.
Připojením k DAW kontroléru můžete pomocí průběžného pedálu ovládat prakticky cokoli ve vaší oblíbené aplikaci; od hlasitosti, panorámy a Sendů jednotlivých tracků i podskupin, až po ovládání efektů a parametrů jednotlivých plug-inů nebo virtuálních nástrojů. Jakýkoli kontrolér můžete namapovat na jakýkoli parametr. Více se dozvíte v Help vaší DAW.
» Chytrá piána a syntetizéry
Moderní elektronické hudební nástroje většinou poznají, jaký typ spínacího pedálu je připojen a přizpůsobí se. Ty zvláště chytré mají dokonce univerzální pedálové vstupy, kam můžete připojit jak spínací, tak i průběžný pedál.
» Napřed připoj pedály, pak zapni
Nástroje většinou kontrolují připojená zařízení hned po zapnutí. Proto je dobré napřed připojit všechny pedály, které chcete používat, a pak teprve přístroj zapnout.
» Nastavení v menu nástroje
Klávesové nástroje a kontroléry mohou mít v menu i nastavení typu průběžného pedálu. Pokud tam najdete konkrétní typy pedálů, jděte na rozdělení podle zapojení v kapitole průběžné pedály. Můžete také vyzkoušet libovolná nastavení. Nebojte se experimentovat, nic se nemůže pokazit.
Příklad nastavení typu Sustain a Control pedálu v menu nástroje
» Více různých funkcí současně?
Proč ne? U workstation můžete pomocí jednoho pedálu ovládat více různých funkcí současně. Dokonce můžete mít pro každý program/preset zcela odlišná nastavení funkcí jednotlivých pedálů. Možnosti využití pedálů závisejí na zařízení, s nímž budete pedál používat. Proto před výběrem nejvhodnějšího pedálu prostudujte manuál ke svému piánu, syntetizéru, multiefektu, nebo kontroléru.
» Můžu pedály kombinovat?
K workstation nebo klávesovému kontroleru můžete připojit i více různých pedálů současně. Některé vstupy bývají vyhrazeny pedálům spínacím, některé průběžným. Moderní přístroje mohou dokonce poznat, jaký typ pedálu je připojen, a přizpůsobit se.
Pokud se chcete vyhnout případným problémům, používejte pedály stejného typu. Není například vhodné u jednoho nástroje kombinovat pedály spínací a rozpínací. Podrobnosti se vždy dozvíte v manuálu svého nástroje nebo kontaktujte prodejce.
» Co je Pedalboard?
Pokud používáte více pedálů současně, můžete je všechny připevnit na jednu desku - pedalboard. Tím zajistíte jejich stabilitu i přesné rozmístění. Zejména získáte extrémně rychlou a snadnou instalaci před vystoupením.
Příklad řešení klávesového pedalboardu se třemi průběžnými, třemi piánovými a dvěma standardními spínacími pedály
zpět na začátek
Přehled pedálů Studiologic
Italská značka StudioLogic se věnuje kromě jiného i výrobě všech typů pedálů, které můžete použít s nástroji Studiologic, nebo i s jakýmikoli nástroji i přístroji jiných značek. Na svých stránkách nabízí přehled všech typů klávesových nástrojů své produkce a pedálů, které jsou k nim určeny. Vše najdete ZDE. Za tabulkou je i jednoduchý průvodce výběrem pedálů pro klávesové nástroje a piána jiných značek - Products of other brands.
Přehled typů pedálů Studiologic a kompatibility s nástroji
Závěr
Ať už jste hudebník, zvukař, technik, nebo sound designer, věříme, že vám článek pomohl orientovat se v poněkud spletité džungli pedálů. Pokud jsme vám dokonce pomohli vybrat správný typ pedálu k vašemu piánu, syntetizéru, kytarovému multiefektu nebo DAW kontroleru, máme radost o to větší.