Protože potřebujeme kartu zapnout, tlačítko POWER je nezbytné, světelná kontrolka zapnuto/vypnuto se samozřejmě hodí. Otočným ovladačem vstupního signálu - GAIN - zesilujeme či zeslabujeme nahrávaný signál. Otočným ovladačem pro studiové monitory (reproduktory) - MONITOR, MASTER - zesilujeme či zeslabujeme výstupní signál.
Karty ESI v nejnižší cenové hladině, určené hlavně pro začátečníky obsahují všechny důležité ovládací prvky na panelu.
Tip1: Větší ovladač - kolečko nemusí být na škodu. Umožní rozdělit škálu na jemnější díly.
Tip2: Stupnice po bocích otočného potenciometru není marná. Pomůže vám opakovaně nastavovat stejnou úroveň.
Apollo Twin vyniká krásným designem s velkým otočným kolečkem uprostřed a podrobnou stupnicí kolem něj.
Indikátor úrovně signálu může být řešen celou stupnicí METER BRIDGE od zelených bodů (signál je v normě), přes žluté (hrozí přebuzení), až po červené (signál je zkreslený). Anebo jen jednou "ledkou" PEAK, kdy nám zelená hlásí stav pořádku a červená zkreslení.
Tip3: Indikátory hlasitosti se hodí jak pro vstupní signál in (GAIN), tak výstupní out (MONITOR). Jestliže dojde ke zkreslení, které slyšíme ušima, nemusíme se hned orientovat, kde v řetězci vzniklo. Měřáky nám je hned na správném místě ukáží.
M-Audio má "měřák" jen se čtyřmi úrovněmi, ty nám ale prozradí vše podstatné.
Ovladač hlasitosti sluchátek - HEADPHONES - se rovněž hodí. U některých zvukových karet existuje společný otočný potenciometr pro ovládání úrovně monitorů a sluchátek. Tyto režimy pak obvykle přepínáme v softwarovém okénku.
Spínač pro napájení + 48V slouží pro aktivaci režimu PHANTOM, kdy se spouští napájení kondenzátorových mikrofonů. V tu chvíli má vstup mnohem vyšší citlivost.
Tip4: Ohlídejte si, že vám na vstup se zapnutým napájením + 48V a tedy s vysokou citlivostí nepůjde signál s vysokou úrovní (napětím). Například výstup z kytarového komba. Může vám celý vstup poškodit. Pro tyto režimy nám mimochodem slouží přepínač s polaritami: LINE (pro vyšší zatížení) a MIC (pro nižší zatížení).
Tip5: Pro kytaru či baskytaru slouží vysokoimpedační Hi-Z VSTUP, může být též označen jako INSTRUMENT.
Přepínač pro přímý odposlech nahrávaného nástroje umožnuje aktivovat poslech: signál bez zpoždění na vstupu, signál se zpožděním na konci řetězce.
Tip6: Posloucháme-li signál, který prošel softwarovým programem, dochází k latenci – ke zpoždění. Už při latenci 4-5 milisekund se zvláště perkusivní zvuky nepříjemně hrají – trefují. Proto se hodí při nahrávání signál poslouchat bez jakéhokoloiv zpoždění.
Poznej více: Poloprofesionální nebo profesionální zvukové převodníky, např. RME nabízejí ovládacích prvků mnohem více. Na displeji můžete pomocí otočného kolečka vybrat, zda chcete vstup v monu či stereu, do jakých sběrnic jej poslat, kam jej ve stereo ose položit, zda převrátit fázi signálu, zda automatizovat GAIN na vstupu a řadu dalších detailů.