logo Disk

Lemur5: chytrá repro bedna prověří natvrdo váš mix! Šest presetů s šesti nejčastějšími frekvenčními charakteristikami!

Více reprobeden se na poslech i míchání vždycky hodí. Potřebuji si přece zkontrolovat, jak bude mix hrát na „zcela rovných audio monitorech“, jak na mobilu, jak na hifi zařízení, jak na bednách se silnějšími basy. Zmohou tohle jediné monitory? Ano! Jsou od firmy Monkey Banana a jmenují se po chytrém zvířátku se žlutě svítícíma očima – Lemur.

Kategorie: Studio - Aktuality
DISK | 7. dubna 2019

Pár audio monitorů Lemur5 je právě určen k univerzálnímu použití: pro mixování mluveného slova, zvukových stop u videa, multimediálních děl i pro hifi poslech. Jak toho výrobci z německé firmy Monkey Banana docílili? Jednak zkonstruovali mechanicky i elektronicky kvalitní reprobedny, ale také je doplnili šesti pečlivě odzkoušenými presety, které simulují frekvenční spektra, jež si zvukoví inženýři, anebo posluchači nejčastěji nastavují. Poměry basů, středů a výšek tak, jak chtějí své nahrávky poslouchat a hodnotit.

Hliník a kevlar pokrývají plně dvě pásma

Horní HF reproduktor má dostatečný výkon 30 W. Je vyroben z hliníku, který zajistí detailní a přesné vykreslení výšek a to po dlouhou dobu. Signál barevně neplave. Nejsou vystrčeny tranzienty ve fázi attack a fáze sustain či release opačně nezapadají.

Spodní LF basový reproduktor disponuje výkonem 80 W a je pro změnu vyroben z kevlaru. Tím zajistí pevné a čitelné basy.

Dělící frekvence mezi dvěma pásmy bývá u reprobeden často kamenem úrazu. Pokud je spoj nevychytaný, tvoří v pásmu rušící skok. V případě Lemuru5 se „crossfade“ nachází na 2,8 kHz, je však posloupný a měkce se prolínající.

Oba reproduktory jsou buzeny kvalitním zesilovačem třídy D, který díky pečlivému spínání a vypínání výstupních tranzistorů mimo jiné podporuje výkon membrány a zvyšuje tak účinnost a čistotu zesílení.

Množství funkcí na zadním panelu

Pokud budete mít místnost, která hučí, zesiluje subkontra, kontra a velkou oktávu, Lemur5 má k dispozici třípolohový Low Cut filtr. Můžete jej nastavit do režimu OFF, dále ořezání na 47 Hz a na 80 Hz. Tím vyčnívající basy o -2 či -4 dB zeslabíte a spektrum vyrovnáte.

Můžete rovněž pracovat s filtrem MID, oslabit středy o 2 dB nebo je o 2 dB zesílit, a filtrem HIGH, znovu oslabit výšky o 2 dB nebo je o 2 dB zesílit. Zapojením limiteru eliminujete hlasitější pasáže nad prahem, pozor však na vstupní úroveň. Při jejím přehnaném zesílení bude ořezaných špiček velké množství a budou zkresleny. Tlačítko Standby vrátí poslech do čistého režimu bez zapojení jakýchkoliv předchozích funkcí.

Samozřejmostí je otočný „knob“ pro nastavení výkonu reprobedny.

Šest presetů, zda půjde mix dobře slyšet na různých monitorech

Nespornou výhodou páru Lemur5 je šest presetů simulujících různé poslechové situace. Podívejme se na ně:

Lemur5  - pro objektivní analýzu hudby - frekvenční charakteristika je co nejrovnější, pouze basy pod 100 Hz jsou ořezány a to mírnou šikmostí.

White Cone - pro vychutnání středů - rovná charakteristika je posílena na pásmu od 1 do 5 kHz, tedy tam, kde lidský sluch disponuje nejlepším příjmem - nejcitlivějším prahem hlasitosti.

Cube5 - poslech na mobilních telefonech, tabletech nebo malých reprobednách – basy jsou drsněji ořezány a stejně tak i horní výšky (pásmo nad 8 kHz).

DIN 8032 - rovněž pro objektivní poslech - velmi podobná frekvenční charakteristika jako Lemur5, jen s prohlým a narůstajícím pásmem nad 10 kHz.

Hifi - jasné i ostré výšky - hifi charakteristika má mírně přidáno na basech okolo 100 Hz, potom lehce zvedající se šikmost nad 15 kHz.

RKT 5 - s utlumenějšími středy - u tohoto presetu jsou posíleny basy a výšky, naopak však potlačeny středy, a to nejvíce okolo cca 3,5 kHz.

V každém případě těchto šest presetů oceníte při míchání hudby či zvukových stop do multimediálních projektů. Vmžiku si prostým přepnutím ověříte, jak jde mix slyšet na rovných bednách, ale i na mobilech či hifi zařízeních. A to se hodí!

Konfigurace reprobeden: ve steree i v surroundu

Lemur5 jsou určeny pro blízký poslech. Aby se energie z pravého a levého kanálu rovnoměrně spojila, monitory by měly být umístěny nastojato, v žádném případě ne naležato.

Výrobce rovněž myslel na konstelaci 5.1. V takovém případě předpokládá mezi levým a pravým předním monitorem vzdálenost 1 – 1,5 metru a z ní analogicky vycházející umístění dalších reproduktorů.

Přečtěte si také:

Gibbon Air: Bluetooth reproduktory Monkey Banana

Gibbon AIR jsou malé aktivní reproduktory s typicky čistým a přesným zvukem značky Monkey Banana. S trojicí atraktivních barevných variant a možností bezdrátového bluetooth připoje…

Vybíráme poslechové monitory: mix hudby na sluchátkách ano či ne?

Neušetřím tím, že budu míchat jen na sluchátka? Vždyť je tam zvuk mnohem čitelnější, detailnější a vlastně i pocitově silnější? Ale na reprobendnách už to tak pak nezní. Proč?…

Vybíráme audio monitory: podle místnosti a vzdálenosti od posluchače

Hledáte nejvhodnější poslechové monitory do svého studia? Jaké se hodí pro menší místnost, kde budete poslouchat blízko u počítače? A jaké byste měli vybrat do místnosti střední? A…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře