logo Disk

Výpis - Tag

Typy ekvalizérů a jak s nimi pracovat

Ekvalizéry patří k základním technickým nástrojům zvukařů v domácích i profesionálních studiích. Podívejme se na jednotlivé typy: z jakých filtrů jsou složeny, jaké obsahují ovládací prvky a kde s nimi nejčastěji pracujeme.

>>>
Tipy & Triky

Mixujeme a mástrujeme: vyvážení panorama

Mix, který dobře zní a tlačí dopředu, není dílem náhody, ale správným využitím několika rovin v nahrávce. Jednou z nich je rovina zleva doprava, tedy panorama. Díky binaurálnímu slyšení vnímáme jinak centrum sterea a jinak boky. Podle toho bychom měli rozmisťovat i nástroje a hlasy.

>>>
Tipy & Triky

Mixujeme a mástrujeme: vyvážení spektra

Mix, který dobře zní a tlačí dopředu, není dílem náhody, ale správným využitím několika rovin v nahrávce. Kromě panorama je to i frekvenční rovina, tedy od basů přes středy až k výškám. Pokud víte, jak do ní nástroje správně umístit a pracovat s nimi, aby se navzájem synergicky podporovaly, je vyhráno.

>>>
Tipy & Triky

Jak vyzrát na formát MP3

Určitě jste se setkali s tím, že převod do “hubenějšího“ formátu MP3 jedné skladbě ublížil více, zatímco druhé se příliš nedotkl. Čím to je? Mohu se zcizení při psaní, aranžování a mixování písničky vyhnout?

>>>
Tipy & Triky

Natáčíme a mástrujeme: vnímáme délky stejně, jak je zapíše DAW?

Hlídáte délky při nahrávání ve studiu, aby vizuálně přesně seděly na rytmické ose DAW programu? Nebo je pak následně editujete: zkracujete, nastavujete, posouváte. Pozor, lidské ucho neslyší to, co oko vidí na časové ose. Naše smysly se zpožďují. Jak?

>>>
Tipy & Triky

Natáčíme a mixujeme: slyšíme jinak, než ukazují ladičky?

Slyšíme výšku tónu stejně, jak nám ukazují měřáky? Nezní melodie či harmonie posunuté na správných místech mírně nahoru či dolů mnohem lépe? Existuje řada faktorů, které lidský sluch ovlivňují. Podívejme se, jak je využít při nahrávání, ale i mixu.

>>>
Tipy & Triky

Mixujeme a mastrujeme: jak vnímá mozek hudbu?

Mixování hudby není jen o tom vyrobit co nejnadupanější mix, co pořád tlačí a zahltí prostor. Mělo by být prvotně o tom, donutit posluchače úměrně přemýšlet a vzbudit v něm požadované emoce. Podívejme se, jak při poslechu hudby funguje lidský mozek a jak s ním může zvukový mistr pracovat.

>>>
Tipy & Triky

Mixujeme a mástrujeme: subjektivní hlasitost, fóny a práh citlivosti

Když mixujeme nebo mástrujeme, slyšíme stejně, jak nám ukazují programy a měřáky? Lidský sluch disponuje totiž pahy citlivosti, které fungují v různých kmitočtových i dynamických hladinách jinak. Proto senzorickou hlasitost měříme ve fónech. A do hry vstupuje řada dalších užitečných parametrů a jednotek. Zabývá se jimi psychoakustika.

>>>
Tipy & Triky

Vybíráme sluchátka

Rozhodujete se, jaká sluchátka jsou pro vás nejvhodnější? Ta pro běžný poslech, DJing, nahrávání, mixování a mastering, HiFi, anebo kombinovaná? Hledejte podle parametrů, jakými jsou impedance, kmitočtová charakteristika, harmonické zkreslení, SPL, maximální příkon, citlivost ad. Zvolte správně otevřená či uzavřená. Vše vám vysvětlíme!

>>>
Tipy & Triky

Mixujeme a mástrujeme: co mohu vyčíst ze spektra

Dokážete rychlým pohledem na spektrum poznat, jaké obsahuje barvy? Kde je volno a můžete prostor zahustit a kde vás už clona nepustí? Víte, které barvy se dobře pojí či doplňují a které naopak mezi sebou perou? Osvojte si i vy tyto dovednosti!

>>>
Tipy & Triky