Ekvalizér pomůže podstatně upravit, a dokonce i zásadně změnit barvu nástroje či hlasu. Měli bychom jej ale užívat v souladu se záměrem, podle kterého skladbu upravujeme. Pokud chceme barvu jen vylepšit a zachovat původní ryzí podobu nástroje či hlasu, stačí drobně přidat ekvalizaci na správném místě. Nástroj pak bude ostřejší nebo hutnější. Pokud ale chceme získat barvu novou, nebojme se „tvrdších“ barevných změn.
Pro každou z úprav a také pro různé činnosti – pro nastavení reprobeden beden nebo PA systému (aby hrál kmitočtově co nejrovněji v různě akusticky disponovaných místnostech a sálech), pro úpravu kompletního zvuku při mixu či masteringu ad. – se hodí jiné typů ekvalizérů. Se speciálními ovládacími prvky, vhodnými právě pro speciální druh práce.
Co je ekvalizér?
Ekvalizér je zařízení sloužící k úpravám kmitočtových pásem ve spektru. Změnu spektra dosahuje pomocí více filtrů. Mohou v něm být použity filtry jednodušší, jako jsou horní či spodní propust (anebo také spodní či horní zádrž), i složitější, mezi které patří filtry typu peak a shelving. Jejich kombinacemi vzniká přístroj nebo program, kterým můžeme provádět korekce barev: ubírat či posilovat vybraná kmitočtová pásma.
Ekvalizér může sloužit k čistě technickým účelům, ale protože umožňuje velice variabilně pracovat s barvami, chopili se jej zvukoví mistři a muzikanti. A tehdy do hry vstoupila estetika pracující s hodnotami a normami souvisejícími s různými uměleckými styly. A ekvalizér začal být využíván kreativně a stylotvorně.
Podívejme se na různé typy ekvalizérů. Jaké ovládací prvky mají a co jimi ovlivňujeme.
Tónová clona
Tónová clona je vlastně nejjednodušším typem ekvalizéru. Známe ji dobře v podobě otočných potenciomertrů z horní desky elektrické kytary či baskytary. V jejich případě, jde vlastně o konstrukčně pasivní prvek, který žádnou část spektra neposiluje, ale coby vysokofrekvenční filtr ubírá výšky a činí barvu hutnější či sametovější.
Potenciometrem tónové clony odebíráme na kytaře vysoké kmitočty: zvuk ztrácí průraznost, je měkčí a sametovější.
Výhody: jednoduché a přehledné ovládání.
Nevýhody: jen jeden vysokofrekveční filtr
Tónová korekce
Tónovou korekci známe z panelů zesilovačů, ale také zadních panelů reprobeden, z rádií a další audio techniky. Tento jednoduchý ekvalizér už dokáže obvykle pomocí tří obvodů rozdělit spektrum do tří pásem (basy, středy, výšky) a ty následně obvykle otočnými potenciometry zesilujeme nebo zeslabujeme.
Na kytarovém kombu najdeme potenciometry pro ovládání 3 pásem: basů, středů a výšek.
Výhody: jednoduché a přehledné ovládání, možnost zesilovat i zeslabovat pásma.
Nevýhody: nemůžeme frekvečně posouvat středy filtrů, zahrnuje pouze tři ekvalizační pásma.
Vícepásmový, grafický ekvalizér
Konstrukčně jde o sadu více pevných filtrů ve tvaru zvonu s nastavitelným ziskem nebo útlumem jednotlivých pásem. Ke každému jednotlivému pásmu (filtru) je pak přiřazen otočný, ještě lépe a přehledněji tahový potenciometr. Důležitá je jemnost pásem: nejčastěji se setkáme s oktávovým nebo třetinooktávovým pásmovým ekvalizérem.
V programu Studio One od PreSonus můžeme nastavit pásmový ekvalizér do režimu oktávy nebo třetiny oktáv.
Jednoduchý grafický ekvalizér s menším počtem pásem (basy, středy rozděleny do dvou či tří pásem plus výšky najdeme na vstupních kanálech nebo výstupním kanálu (šavlích) pultů určených pro ozvučování.
Motorcity EQ od Heritage Audio je sedmipásmový pasivní vintage ekvalizér s regulací hlasitosti.
Existuje ale i složitější grafický ekvalizér coby samostatná jednotka. V případě oktávového ekvalizérů obsahuje 10 pásem (a obvykle 2 jednotky, ekvalizéry – jeden pro levý a druhý pravý kanál ve stereu). U třetinooktávového ekvalizéru objevíme už pásem/táhel třicet. Samostatný grafický ekvalizér má univerzální užití: slouží při nazvučování koncertů i při mixáži.
Výhody: zvyšováním zisku pevných filtrů rychle objevíme a nastavíme vhodnou křivku, kterou optimalizujeme zvuk v místnosti, barvu nástroje či podobu celého mixu. Šetříme tím čas a také vizuálně vidíme, co a jak bylo třeba ve spektru opravit.
Nevýhody: nemohu plynule posouvat středy filtrů.
Parametrický ekvalizér
Konstrukčně je sestaven z pásmových propustí low a high shelving a obvykle z více filtrů typu peak. Díky tomu dovoluje nastavovat detailní pozice filtrů, měnit jejich šířku i intenzitu.
U filtrů peak můžeme dokonce pracovat se třemi velmi užitečnými parametry: s přesouvatelným středem filtru (kmitočtem), se ziskem (zesílením či potlačením daného pásma) a s činitelem jakosti Q (volíme jím šířku pásma a strmost okrajů filtru).
Program Ableton nabízí pro ovládání parametrického filtru 3 základní parametry: frekvenci, střed a jakost filtru.
Parametrický ekvalizér nejčastěji slouží pro úpravu nástrojů a hlasů při mixu, ale je i mocným nástrojem při masteringu.
elysia xfilter 500 je 4-pásmový stereofonní EQ modul s přepínatelným širokým / úzkým Q, parametrickým Low-Mid a High-Mid, Low / High pass filtrem.
Výhody: umožňuje dle potřeb detailně nastavit ve spektru jak úzké, tak i široké pásmo, a to v různých místech. Jednotlivé filtry můžeme kombinovat a sestavit z nich tvarově různorodou finální ekvalizační křivku.
Nevýhody: je časově náročnější, vyžaduje detailnější znalost o spektru a současný přehled o více parametrech i uvědomování si, co na jaké frekvenci měním.
Přečtěte si také:
Malujeme barvy ekvalizérem
Většina ekvalizérů dělí člověkem slyšitelné spektrum do tří pásem: basů, středů a výšek. Každé z nich však obsahuje ještě další podúrovně. Dílčí pásma. Víte, odkud a kam sahají? A …
Pracujeme s kmitočtovými filtry
Mezi základní nástroje zvukového mistra patří kmitočtové filtry low cut, high pass, high cut, low pass. A rovněž kombinované filtry typu shelving či peak. Víte, jak je používáme, a…