K čemu budou hlavně sloužit?
Všechna sluchátka nejsou stejná a neslouží ke stejným účelům. Proto mají i odlišnou konstrukci a samozřejmě i jinou cenu. Budete-li vybírat, budete muset i zvolit, jaký druh poslechu či poslechů hodláte se sluchátky nejvíce realizovat. A podle toho sáhnout po těch pravých!
Na cestách
U sluchátek určených pro cesty bude důležité, aby tolik nezatěžovaly zdroj (přenosný přehrávač, mobil, tablet), aby byla skladná a také mechanicky něco vydržela. Odpustíme jim obvykle, že nemají nejširší frekvenční i dynamický rozsah, že nevybudí zkreslení hodně vysoký akustický tlak a že nejsou super citlivé.
Bluetooth sluchátka Eris HD10BT od PreSonus jsou vhodná na cesty, pro studiové i domácí použití.
Poslech playbacku při nahrávání
V případě sluchátek určených pro nahrávání, kdy budou muzikanti blízko mikrofonu na playback natáčet svůj nástroj, nás bude na prvním místě zajímat neprůzvučnost sluchátek. Zda nedochází k prosakování doprovodu ven (leakingu) a ten nám nebude špinit užitečný signál. Oceníme dobrou Attenuation/Ambient Noise Isolation a dobrý přítlak mušlí k hlavě (ale tím opačně snížíme kmitočtový rozsah, citlivost i tzv. dynamic range).
DJing
Dýdžejové potřebují odstínit hluk PéÁček i publika, aby mohli nachystat a rozjet další vhodné „tejky“ či „loopy“. Vytvořit si svůj izolovanější svět a mít v něj dobrý zvukový přehled. Proto je budou rovněž zajímat sluchátka uzavřená, izolovaná, jen ve směru opačném - neměla by propouštět nežádoucí hluk a přeslechy zvenku dovnitř k uchu.
HF-125 od Numark jsou určena pro DJe. Mušle s nastavením až do sedmi pozic jim umožňují taková odtlumení, jaká přesně potřebují.
Míchání a mastering
Míchání je hodinářská práce a na sluchátka jsou v tomto případě kladeny ty nejvyšší nároky. Výhodou je, že se zvukový mistr v režii či v domácím pracovišti nemusí trápit tím, co ze sluchátek vylézá ven. Vyhoví mu sluchátka otevřená, která mají navíc tu výhodu, že odstraněním izolovaného prostoru uvnitř mušlí otevřená sluchátka zvýšila všechny potřebné poslechové parametry: perfektní kmitočtový rozsah, velkou citlivost i dynamický rozsah s minimálním zkreslením. A tomu všemu navíc napomůže i vyšší impedance sluchátek a s ní související prvotřídní sluchátkový zesilovač.
HiFi poslech
A pro hifisty platí totéž, co pro zvukového mistra. Kvalita barvy a dynamický rozsah kralují, vše ostatní je jim podřízeno!
Krémová sluchátka MP1 od Avantone Pro jsou multifunkční: slouží pro jak běžbý poslech, tak i pro náročnou studiovou práci, DJing, nahrávání a mixování.
Podle konstrukce
Podle toho, jak jsou mušle zkonstruovány, jak propouštějí akustický tlak zvenku dovnitř, či z vnitřku ven, je dělíme do následujících třech kategorií.
Otevřená
Otevřená sluchátka propustí komorami významnou část energie ven, nehodí se proto k již zmíněnému nahrávání. Na druhé straně mají kromě nesporných kvalit v barvě a dynamice i tu výhodu, že jsou ergonomicky přívětivější. Netlačí tolik do hlavy a také neničí tak vysokou mírou sluch jako sluchátka uzavřená. Vydržíme s nimi mnohem déle fyzicky pracovat.
PLANAR Red od Avantone Pro využívají design s otevřenou zadní částí a dokonale vyladěnou komorou, která vede k velmi vyrovnanému frekvenčnímu pásmu bez typického nárůstu tlaku či rezonance.
Polozavřená
Polouzavřená sluchátka jsou hybridem mezi otevřenými a zavřenými. Hodí se v okamžiku, kdy si chcete doma i ve společností užívat coby poslechově/zvukově kvalitní i ergonomicky zdravý poslech, ale nechcete tolik rušit své okolí.
Uzavřená
Uzavřená sluchátka se zaměřují na odtlumení okolního hluku nebo přeslechy vnitřního signálu. Patří mezi ně i tzv in-ear sluchátka. Propustnost energie bývá výrazně snížena, ale i zde souladu s různou vlnovou délkou s ní související kinetickou energií platí, že určité frekvence se daří při velikosti mušlí tlumit méně a některé více.
Sluchátka eXtra 10 od ESI jsou vybavena extra trvanlivými a izolovanými náušníky.
Nevýhodou je, že se energie v neprodyšně uzavřeném vnitřním prostoru mušlí při vybuzení silného tlaku kumuluje a dochází k podobnému jevu jako u dynamického efektu kompresoru. Uzavřená sluchátka už nedokážou dynamicky překročit určitou hladinu (např. jít až do fortissima).
Parametry
Podívejme se na jednotlivé parametry sluchátek a promítněme je do jednotlivých uživatelských skupin.
Impedance
Impedance nás informuje o tom, jaká mají sluchátka coby elektrický měnič celkový odpor. Impedance je důležitá hlavně v souvislosti se zdrojem, který bude dodávat do sluchátek signál. V případě nižšího odporu - impedance sluchátek stačí menší energie přicházející ze zdroje. Ta už vybudí v membráně sluchátek dostatečně silný finální zvuk. Naopak vyšší impedance sluchátek pak vyžaduje výkonnější zdroj se silnějším výstupním signálem.
Sluchátka s nižší impedancí do 30 Ohmů jsou vhodná pro přenosná zařízení, jakými jsou např. mobilní telefony nebo tablety. Vystačí si s menší energií z těchto zařízení (ta už je dostatečně vybudí, coby měnič je rozhýbá). A navíc nezatíží tolik mobil či tablet a neubírají příliš zásob z jejich baterií. Mobily a tablety vám tak déle vydrží nabité.
Pro zařízení, jakými jsou notebooky či přenosné přehrávače, už mohou být vhodnější sluchátka s impedancí do 100 Ohmů. Sluchátka od 100 do 300 Ohmů už pak budou pravděpodobně potřebovat sluchátkový zesilovač. A Hi End Hi Fi sluchátka s odporem nad 300 Ohmů se prostě bez zesilovače neobejdou.
Sluchátkový zesilovač Phone-Amp G103-S od Lake People je díky nízké výstupní impedanci a přepínatelnému zisku vhodný pro řízení sluchátek s nízkou až vysokou impedancí (16 ... 600 Ohm).
Proč se vlastně výrobci pachtí se sluchátky s tak vysokou impedancí? Kabely a spoje totiž také svou vlastní impedancí ovlivňují výslednou barvu zvuku a mohou ve spektru potlačovat některá pásma. Při vyšší impedanci sluchátek začíná být poměr odporu kabelu, ale i spojů i výstupního zesilovače proti odporu měniče (sluchátek) zanedbatelný. A minimálně tak odpor těchto článků v řetězci ovlivňuje výslednou kvalitu zvuku. A to hifisté ocení!
Kmitočtový rozsah
Kmitočtový rozsah nebo také frekvenční odezva, tedy Frequency Response bývá považován za nejdůležitější vlastnost sluchátek. Udává se v Hertzech (Hz) a popisuje, jak široké je kmitočtové pásmo, které jsou schopna sluchátka vybudit. Nedozvíme se ovšem, jako je tomu třeba u mikrofonů, jak v rámci tohoto pásma budou hlasitá jednotlivá dílčí podpásma (zjednodušeně basy, středy či výšky).
Sluch zdravého člověka ve středním věku je totiž schopen rozeznávat informace v pásmu od 20 Hz až do 20 kHz. Z toho je pro nás nejdůležitější pásmo ostrosti či presence, nacházející se v prostoru od 2.500 Hz do 5.000 Hz.
V praxi objevíme sluchátka, která jdou dole až do 10 Hz hlavně nad 20 kHz. Tyto vlastnosti, pokud jsou údaje pravdivé, mohou pocit z poslechu částečně zlepšit – subbasy můžeme vnímat hapticky (přenesením vibrací na tělo, jiné části než jen bubínek v uchu) a silnější vybuzení pásma nad 20 kHz pak lépe mechanicky a dynamicky vykreslí i ty transienty, které stačíme vnímat jen v rámci našeho omezeného lidského pásma. Slyšitelné transienty tak na nás působí živěji.
Na druhé straně nám např. pro poslech mluveného slova vystačí sluchátka, která nemusí jít nahoře až do 20 kHz.
PLANAR Red od Avantone Pro mají extrémně širokou frekvenční odezvu od 30 Hz do 30 kHz a navíc i vysokou citlivost 104 dB /1 mW.
Důležité je, jak jemnými dynamickými úrovněmi je rozsah měřen. Detainější a vhodnější je úroveň 3 dB. Mnohem častěji se však setkáme v se zastírající úrovní po 10 dB. Zvýšení hladiny o logaritmický interval 10 dB vyvolá totiž dynamickou změnu, kterou my sluchem vnímáme jako zdvojnásobení hlasitosti (ne akustického tlaku, ne intenzity). A to už je poslechový rozdíl pořádný!
Přečtěte si také:
Recenze: Akai MPC sluchátka
Taky jste si všimli, že v posledních několika letech sluchátka začíná vyrábět nebo se k jejich produkci vrací čím dál víc firem? Možná proto, že je to jedna z posledních elektroaku…
Vybíráme poslechové monitory: mix hudby na sluchátkách ano či ne?
Neušetřím tím, že budu míchat jen na sluchátka? Vždyť je tam zvuk mnohem čitelnější, detailnější a vlastně i pocitově silnější? Ale na reprobendnách už to tak pak nezní. Proč?…
Recenze: Avantone Pro - Planar (audiozone.cz)
Poslech na sluchátka je nedílnou součástí práce každého studiového pracovníka nebo muzikanta. I nároční audiofilové používají sluchátek jako jednoho z referenčních poslechů. Každá…
Harmonické zkreslení
Harmonické zkreslení udává, jak čistý, nezkreslený signál jsou sluchátka schopna vybudit. V pásmu, kde nejlépe coby lidé slyšíme, kde máme tzv. nejnižší práh citlivosti sluchu, tj. od 2500 Hz do 5000 Hz by nemělo Total Harmonic Distortion (THD) překročit 1 % (v případě studiových mikrofonů či poslechových monitorů je to dokonce 0,5 %. V basech už tak dobré dispozice nemáme, proto tam zkreslení sluchátek tolik nevnímáme.
Obvykle se ale harmonické zkreslení měří na standardní frekvenci 1000 Hz (něco mezi h2 a c3) a standardem i zde bývá hranice 1%.
Maximální tlak
Maximální tlak známe pod pojmem Sound Pressure Level (SPL) a udává se v jednotkách decibelů – dB. Čím je SPL vyšší, tím vyšší hladinu akustického tlaku jsou sluchátka coby měnič schopna bez zkreslení vybudit. Zvyšuje se tím jejich maximální hlasitost, zároveň i dynamický rozsah a samozřejmě i citlivost.
Vysoké SPL ocení jak zvukoví mistři, tak hifisté. Nejvíce potom u hudby, která pracuje s vysokými dynamickými rozdíly. Do této kategorie patří např. symfonie hrané početným symfonickým orchestrem.
MP1 od Avantone Pro vydrží maximální tlak až 130 dB (0,5% THD při 1000 Hz), při zapnutí režimu PAD pak dokonce 146 dB.
Maximální příkon
Zatížitelnost jinak i maximální příkon, tedy Power handling capacity označuje maximální sílu signálu, který jsou sluchátka schopna dlouhodoběji pracovat bez toho, aby byla poškozena. Jednotkou jsou mW ((miliwatty) a normou hodnota 100 mW. Čím vyšší hodnota, tím vyšší výkon sluchátka snesou a zabezpečí (pozor ale na vaše uši!). Maximální příkon sám o sobě nedává komplexní informaci, je třeba si jej spojit s dalšími parametry.
Citlivost
Citlivost, anglicky Senzitivity se měří v dB (decibelech) na mW (miliwatt) a bude nás informovat o tom, jaký akustický tlak daná sluchátka vybudí při příkonu 1 mW. Standardně to bývá 89 dB. Čím vyšší citlivost, tím vyšší akustický tlak, a tedy i hlasitost, jakou jsou sluchátka schopna vygenerovat. Do hry a do hodnocení ovšem vstupují i další parametry: zda nezkreslují, zda mají široký a ne plochý dynamický rozsah, jak jsou na tom s frekvenční odezvou ad.
Sluchátka KNS 8400 od firmy KRK vynikají bezvadnou izolací driverů: můžete s nimi naplno poslouchat ve dne, v noci, ve studiu nebo doma, aniž byste rušili okolí.
Přítlak mušlí (driverů)
Přítlak, Contact Pressure bývá uváděn v Newtonech (N) a popisuje, jakou silou jsou komory sluchátek tlačeny na lidskou hlavu. Úměrná síla zabezpečí dobrou izolaci komor a tím se zvýší neprůzvučnost (záleží ovšem i na dalších parametrech). V praxi je nejlepší sluchátka si fyzicky odzkoušet – jak vám sedí, jak izolují i jak moc příjemně či nepříjemně tlačí do prostoru kolem uší.
Izolace od okolního hluku
Útlum či izolace okolního hluku se značí jako Attenuation/Ambient Noise Isolation, vynáší se v dB a jak jsme již uvedli výše, určuje míru odtlumení od hluku přicházejícího do komor zvenku. Vyšší hodnota je důležitá, pokud počítáme s tím, že budeme se sluchátky pracovat v hlučnějším prostředí (hudebníci na jevišti, DJové, filmoví zvukaři ad.) a požadujeme čistý užitečný signál nerušený okolím.
REDWAVE Carbon od Numark patří mezi klasickou výbavu velkého množství "dýdžejů".